شناسهٔ خبر: 57230962 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

وبلاگ مشرق

"پروانه‌های سمّی" برای ادامه اغتشاشات/ عماد افروغ: مسئولان در مقابل اغتشاشگران کوتاه نیایند

"مسعود پزشکیان" که در ماجرای درگذشت تصادفی مرحومه مهسا امینی مدعی شده بود فوت او تصادفی نبوده است، اخیراً در یک توییت خواستار انصاف و عدالت در برخورد با مردم شد!

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

بانیان آشوب همچنان مشغول کارند

"پروانه‌های سمّی" برای ادامه اغتشاشات

"پروانه‌های سمّی" برای ادامه اغتشاشات/ عماد افروغ: مسئولان در مقابل اغتشاشگران کوتاه نیایندعلی ربیعی، از کنشگران ستادی جریان چپ و سخنگوی دولت اعتدال، اخیرا طی یادداشتی که آفتاب‌نیوز آنرا منتشر کرده است درباره اغتشاشات نوشت: اعتراضات خیابانی بالاخره در جایی فروکش می‌کنند، اما ذهنیت و علل اعتراض باقی می‌ماند که با هر اثر پروانه‌ای می‌تواند تکرار شود.

او در ادامه با ذکر 3 نگرانی خود در قبال اغتشاشات و ارائه راه‌حل‌هایی (به زعم خود) برای بلوای پیشامده اما می‌نویسد: پس از بحران، هیچ‌کس مثل قبل نیست. حداقل در ساحت اذهان، این دگرگونی‌ها پدید آمده و شکل گرفته‌اند. چنانچه سیاست‌گذاری و حکمرانی بر همان مناط سابق باشد، این‌بار هم دو ساختار سیاست‌گذار و ذهن جامعه تعارض جدیدی را تجربه خواهند کرد.[1]

*نکته‌ای که در عبارات منقول از ربیعی مستتر است اما به زعم ما می‌توان پیام آنرا آشکارا دید؛ تأکید بر "ادامه بحران" است.

دقت شود که منظور ما این نیست که آقای ربیعی یا هرکس دیگری باید دریچه عقلانیت را ببندد و اعلام کند که اغتشاشات دیگر تمام شد یا دیگر هرگز اغتشاش نخواهیم داشت؛ لکن مسئله بر سر تئوری‌پردازی‌هایی است که می‌تواند ذهن یک اغتشاشگر را راهبری کند و فی‌المثل به او بگوید که اگر اعتراض داری منتظر اثر پروانه‌ای باش یا اینکه این اغتشاشات یک اثر مبنایی (تغییر همه) خواهد داشت و در آخر هم اینکه تعارض جدید ایجاد شده و تعارض جدید هم یعنی اغتشاش جدید!

اینها همه پیام‌هایی است که علی ربیعی تنها در چند خط آنرا مخابره کرده و ما نمی‌دانیم که چه کسی هست که پادتن آنها را بسازد و ذهن جوانان کشور را علیه این سخنان واکسینه کند...

در خدشه‌آوری بر اظهارات ربیعی هم بیان این نکات کافیست که به اثبات تجربه؛ فضای عمومی ایران پس از اغتشاشات 78، فتنه 88 و آبان 98 هرگز دچار تعارض جدید یا تغییر اجتماعی نشد.

اثر پروانه‌ای هم در فضایی قابلیت ایجاد دارد که حاکمیت دولتی بعنوان حاکم اصلی اجرائیات کشور و مسئول نیروی انتظامی؛ بی‌تدبیر و دچار فقد اقتدار باشد.

و اما در ادامه بایستی چند جمله دیگر را نیز از علی ربیعی نقل کنیم و این قضاوت را به مخاطبان محترم بسپاریم که جمع‌بندی این حرف‌ها به چه معناست؟!

او چند روز قبل در بحبوحه اغتشاشات نوشته بود: صدای خیابان ترسناک نیست![2]

ربیعی پس از آبان 98 هم در یادداشتی نوشت: حکایت همچنان باقیست.[3]

مجموعه سخنان علی ربیعی به چه معناست... اثر پروانه‌ای، تغییر قطعی، ملودی گوشنواز خیابان و حکایتی که همچنان باقیست.

***

آتش‌بیار معرکه مهسا امینی خواستار انصاف شد!

"پروانه‌های سمّی" برای ادامه اغتشاشات/ عماد افروغ: مسئولان در مقابل اغتشاشگران کوتاه نیایند

مسعود پزشکیان، فعال چپ، نماینده مجلس و کسی که در ماجرای درگذشت تصادفی مرحومه مهسا امینی مدعی شده بود فوت او تصادفی نبوده است، اخیراً در یک توییت نوشت:

"راه‌حلِ مشکلات امروز شنیدن اعتراضات و جلوگیری از تبدیل اعتراض به اغتشاش و برخورد عادلانه و صادقانه با مردم است. اگر بر اساس عدالت و انصاف با مردم برخورد شود بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد شد."[4]

*ما این قضاوت را بر عهده مردم عزیز ایران می‌گذاریم که مشاهده می‌شود فردی که خودش از عوامل اصلی آتش‌بیاری معرکه اغتشاشات اخیر بوده است و علیرغم توصیه رهبری به اصلاح موضع اما هرگز از دروغ زشت خودش عذرخواهی نکرد؛ اکنون رویکرد ظاهرالصلاحی به خود گرفته است و از عدالت و انصاف سخن می‌راند!

مصداق همان بیت معروف حضرت حافظ که فرمود:

واعظان کاین جلوه در محراب و منبر می‌کنند

چون به خلوت می‌روند آن کار دیگر می‌کنند

همچنین به آقای پزشکیان عرض می کنیم کلید حل مشکلات در وهله اول در دست خواص است. خواصی که اگر مشتبّث به اخلاقیات و عقلانیت نباشند؛ حل مشکلات نیز به مشکل بدل خواهد شد...

***

این‌همه سال و 60 روز...

عماد افروغ: مسئولان در مقابل اغتشاشگران کوتاه نیایند

"پروانه‌های سمّی" برای ادامه اغتشاشات/ عماد افروغ: مسئولان در مقابل اغتشاشگران کوتاه نیایند

عماد افروغ، استاد دانشگاه و جامعه‌شناس به تازگی سخنان مهمی را پیرامون التهابات اخیر کشور مطرح کرده است.

به گزارش اعتمادآنلاین، گزیده صحبت‌های دکتر افروغ به این شرح است:

_جوانان در چارچوب قانون اساسی مطالبه‌گر باشند.

_زن بعد از انقلاب اسلامی هم آزادی داشته و هم زندگی کرده و هم به بخش اعظمی از خواسته‌های خود رسیده است.

_زن، موجودی فراموش شده در تاریخ انقلاب اسلامی نیست.

_امروز در درون این نظام با برخی از تبعیض‌ها علیه جامعه زنان مقابله می‌شود.

_این ادعا مطرح می‌شد که «این نظام یک فساد سیستمی و یک فساد سازمان‌یافته دارد» متاسفانه نظام با این برچسب یعنی فساد سازمان‌یافته مقابله نکرد.

_نظام جمهوری اسلامی فساد سیستمی ندارد.

_من به عنوان مدافع اسلام و ارکان رکین انقلاب اسلامی می‌گویم، اگر سوء‌تدبیرها و جنگ رسانه‌ای را نادیده بگیریم، به زبان عامیانه بازی را بسیار مفت باخته‌ایم.

_مقامات با مشاهده شعارهای ساختارشکنانه (که متاسفانه خود نیز در این رابطه مقصر هستند) کوتاه نمی‌آیند؛ نباید هم کوتاه بیایند. اگر بخواهند در مقابل این شعارها کوتاه بیایند، در واقع می‌گویند بفرمایید؛ ما خداحافظی می‌کنیم.

_ما انقلاب را آسان به دست نیاوردیم که آن را آسان از دست بدهیم.[5]

* صحبت‌های جامع و مانع و صحیح دکتر افروغ که در واقع یک میزان‌الحرارة از خواسته فعلی اکثریت دلسوز و نجیب ایرانی است را به مسئولان و مردم عزیز عرضه می‌داریم.

تحلیل اخیر دکتر افروغ؛ کاملا صحیح و نجیبانه است

پیش از این، حجت الاسلام سیداحمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران نیز در خطبه‌های این هفته نماز جمعه خطاب به قوه قضائیه گفته بود: برخی از اغتشاشگران سه عنوان دارند – و مثلا فردی بین آنهاست- که قاتل است و می گوید اگر هم آزاد شوم مردم را به قتل می رسانم. قضات دیگر منتظر چه هستند؟ این محارب است و باید حکم قصاص بر آن داده شده و محاکمه شود.[6]

***

1_ https://aftabnews.ir/003OD5

2_ mshrgh.ir/1430662

3_ https://irna.ir/xjwnW5

4_isna.ir/xdMN7H

5_https://www.etemadonline.com/fa/tiny/news-583101

6_mshrgh.ir/1437172

نظر شما