شناسهٔ خبر: 57155067 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

گزارش سایت فیفا از احتمال صعود تیم ملی به مرحله حذفی؛

تیم ملی ایران و کی‌روش برای سومین بار در جام جهانی؛ این بار با چاشنی خوش‌شانسی؟!

سایت رسمی فیفا طی گزارشی به بررسی شانس صعود تیم ملی از مرحله گروهی جام جهانی قطر پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانا؛ سایت رسمی فدراسیون بین‌المللی فوتبال در آستانه ۵ روز تا آغاز رقابت‌های جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر در ورزشگاه البیت شهر الخور، طی گزارشی مفصل به تحلیل و بررسی جدیدترین شرایط تیم ملی فوتبال ایران با حضور ستاره‌های مثل سردار آزمون، مهدی طارمی و بازگشت کارلوس کی‌روش به جام جهانی پرداخت.

اگر قرار باشد عنوانی برای تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه بگذاریم، «خیلی نزدیک و در عین حال خیلی دور» آن را خلاصه می‌کند. اکنون، ۴ سال بعد، تیم ملی به دنبال بازگرداندن فرمولی است که آنها را در فاصله چند سانتی متری تاریخ سازی قرار داده.
 
در روسیه، ایران ۴ امتیاز از گروهی که قبلاً غیرممکن بوده را به دست آورد؛ آن هم با حضور قهرمان جهان در سال ۲۰۱۰ یعنی تیم ملی اسپانیا و پرتغال با از کریستیانو رونالدو. یک خوش شانسی از دیگو کاستا و یک ضربه از ریکاردو کوارشما خارج با بیرون پا از فاصله دور، تنها ۲ گلی بودند که شاگردان کارلوس کی‌روش در ۳ بازی دریافت کردند. با این حال، برد ابتدایی ۱-۰ مقابل مراکش و یک امتیاز در مقابل تیم بومی کی‌روش برای تاریخ‌سازی او و شاگردانش کفایت نداشت.
 
تنها ۲ ماه قبل از شروع بازی در دوحه، کی‌روش برای رسیدگی به هدف ناتمام خود در ایران بازگشته و پس از ۵ بار تلاش ناموفق، هدف خود را حضور در مرحله یک‌هشتم نهایی جام جهانی قرار داده. با حضور ایران در گروه B برای دومین بار متوالی، حضور در جام جهانی فوتبال زیر نظر همین مربی برای سومین دوره متوالی و مواجهه با یک بازی برگشت مقابل آمریکا که به این حس می‌افزاید، شبیه به دژاووست. نوستالژی برای کسانی که به اندازه کافی بزرگ هستند که اولین دیدار طرفین در فرانسه ۱۹۹۸ را به یاد بیاورند.
 

رویکرد و تاکتیک کی روش

 
تاکتیکیسین باتجربه پرتغالی پس از ۷ سال از اولین دوره خود به تیم ملی بازگشته که سبک بازی او در یک کلمه خلاصه می شود: «محکم». در ۱۶ بازی که در ۴  تورنمنت بزرگ بین‌المللی انجام شد، ایران با کی‌روش در مجموع ۱۰ کلین‌شیت داشت و تنها ۱۰ گل در وقت قانونی دریافت کرد که ۶ تای آن‌ها در شکست غیرمنتظره مقابل بوسنی و هرزگوین (۱-۳) در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل و ژاپن (۰-۳) در جام ملت‌های آسیا۲۰۱۹ امارات به ثمر نشست.
 
در طول این مسابقات، کی‌روش اغلب تیم خود را در سیستمی قرار می‌دهد که بین ۴-۳-۳ و ۴-۵-۱ در نوسان باشد، با ۲ بازیکن که اغلب یک دابل پیوت در مقابل یک خط پشتی صاف تشکیل می‌دهند و عرض ارائه شده توسط تیم دو وینگر، نقش‌هایی که احتمالا توسط علیرضا جهانبخش و مهدی طارمی ایفا خواهد شد.
 

بازیکن کلیدی؛ سردار آزمون

 
۷ سال پیش در استرالیا، کی‌روش در بازی مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا مقابل بحرین، آزمون را در فاصله ۱۵ دقیقه مانده به پایان بازی، به جای رضا قوچان‌نژاد از روی نیمکت به بیننده‌ها معرفی نمود. در بازی بعدی، آزمون به عنوان بازیکن فیکس معرفی شد و یکی از گل‌های این مسابقات را پس از یک کنترل عالی در دور برگشت مقابل قطر به ثمر رساند. از آن لحظه آزمون هرگز به عقب بازنشت.
 
مهاجم فعلی بایرلورکوزن هر یک از ۱۲ بازی مهم تورنمنت‌ها را زیر نظر کی‌روش آغاز کرد و در همه آن‌ها به جز ۲ بازی حداقل ۸۰ دقیقه حضور داشت. در روسیه ۲۰۱۸، آزمون موفق به گلزنی نشد، اما او به دنبال شکستن طلسم گل نزدن در جام جهانی این بار در قطر است.
 

بازیکن تماشایی؛ علی قلی‌زاده

 
در حالی که مثلث هجومی آزمون، طارمی و جهانبخش قرار است از ۲۱ نوامبر شروع به کار کند، هیجان انگیزترین بازیکن احتمالی ایران که در خط حمله به میدان رفت، اللهیار صیادمنش وینگر هال سیتی بود. متأسفانه، مصدومیتی که در اواسط آگوست متحمل شد، می‌تواند این بازیکن جوان را تا پس از جام جهانی دور کند.
 
قلی‌زاده ۵ سال از صیادمنش بزرگتر است اما همچنان یکی از اعضای جوان تیم باتجربه کی روش خواهد بود. قلی‌زاده که قادر به بازی در ۳ پست جلو یا پشت مهاجم است، یکی از مهره‌های کلیدی تیم شارلوای بلژیک بوده و از زمان پیوستن به سایپا در زادگاهش ایران در سال ۲۰۱۸، بیش از ۱۲۰ بازی برای این باشگاه انجام داده.
 

ایران در تاریخ جام‌های جهانی

 
قطر ۲۰۲۲ ششمین دوره مسابقات جام جهانی فوتبال و سومین دوره متوالی ایران خواهد بود؛ یعنی اولین باری که آنها ۳ دوره حضور متوالی را داشتند. تیم ملی که اولین بازی خود را در سال ۱۹۷۸ در آرژانتین انجام داد، ۲ دهه منتظر ماند تا این شاهکار را تکرار کند و اولین پیروزی خود را در مسابقات فرانسه ۱۹۹۸ با پیروزی معروف ۲-۱ برابر ایالات متحده به دست آورد.
 
از آن زمان، حضور در آلمان ۲۰۰۶، برزیل ۲۰۱۴ و روسیه ۲۰۱۸ دنبال شد، اما تنها پیروزی آنها - حداقل تا به امروز - چهار سال پیش مقابل مراکش بود. کی‌روش و بازیکنانش اکنون امید زیادی برای اضافه کردن به این آمار در قطر خواهند داشت.
 
بیشتر بخوانید؛
 

 

نظر شما