شناسهٔ خبر: 57122909 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

ردپای ریاض در ناآرامی‌های اخیر زاهدان

ولیعهد جوان سعودی سال‌ها قبل سخن از کشاندن جنگ به خیابان‌های ایران به میان آورد. ابراز چنین تهدید رسمی از سوی مقام عالی پادشاهی سعودی نشان‌دهنده طرح و برنامه‌ریزی ریاض برای برجسته‌سازی نقاط ضعف، تمسخر و کم‌اهمیت جلوه دادن دستاوردهای کشور، تقویت گروه‌های تجزیه‌طلب و تروریست، ایجاد رسانه‌های ماهواره‌ای و ... است.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357، دولت‌های همسایه ایران با سوءاستفاده از خلاء قدرت ظاهری به دنبال فعال کردن جریان‌های تجزیه‌طلب و تکه‌تکه کردن جغرافیای سیاسی ایران بودند. گنبد کاووس، کردستان، سیستان‌وبلوچستان و خوزستان ازجمله نقاطی بودند که در ماه‌های ابتدایی انقلاب درگیر توطئه تجزیه ‌طلبان با حمایت برخی قدرت‌های منطقه‌ای  و فرا منطقه‌ای شدند. در این میان شاید شدیدترین اقدام برای تغییر نقشه ایران از سوی رژیم بعث صدام انجام شد که از طرف ریاض، واشنگتن و مسکو حمایت می‌شد.


حال پس از گذشت چهار دهه از تلاش‌های نافرجام دشمنان ایران، بار دیگر به نظر می‌آید سعودی‌ها عزم خود را برای ایجاد آشوب و دمیدن بر طبل تجزیه‌طلبی در داخل خاک کشور جزم کرده‌اند.


از ابتدای شکل‌گیری جمهوری اسلامی ایران، سیاست اصولی نظام وحدت میان مذاهب و اجازه دادن به اقلیت های قانونی ازجمله اهل سنت برای تحصیل، ازدواج، تجارت و حتی اخذ پست‌های مهم سیاسی- نظامی بوده است. نقش درخشان قوم بلوچ، کرد، عرب و ترکمن در وقایع مهمی همچون هشت سال جنگ تحمیلی یا دفاع از حرم اهل بیت نشان دهنده پیوند عمیق آنها با خاک مادری و تعهدشان به این نظام سیاسی است.

در سال‌های اخیر ریاض گاهی ارتباط خود را با برخی افراد، گروه‌ها و جریان‌های سیاسی با احتیاط بیشتر و به صورت پنهانی پیش برده است تا در «روز موعود» بهره برداری لازم را انجام دهد


با وجود این، برخی محرومیت‌های تاریخی همچون کمبود شغل یا خدمات عمومی موجب سوءاستفاده دشمن و سرمایه گذاری بر روی نسل جوان در این مناطق شده است. عربستان سعودی از زمان کسب قدرت محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد این کشور پروژه تجزیه‌طلبی را در ایران که به وسیله افرادی همچون ترکی فیصل دنبال می‌شد، با ایجاد رسانه تروریستی اینترنشنال، حمایت از گروه‌های شبه نظامی مانند الاحوازیه، منافقین، پژاک، جیش الظلم و ایجاد امکانات خاموش تأمین مالی- تسلیحاتی در سراسر کشور دنبال کرده است.


در سال‌های اخیر ریاض گاهی ارتباط خود را با برخی افراد، گروه‌ها و جریان‌های سیاسی با احتیاط بیشتر و به صورت پنهانی پیش برده است تا در «روز موعود» بهره برداری لازم را انجام دهد. با آنکه سعودی ها در مذاکرات بغداد از «صلح» با تهران سخن گفتند، اما اقدامات عملی پادشاهی عربی نشان از دورویی و نداشتن حسن نیت دارد. پس از فوت ناگهانی دختر سقزی در تهران خبری دروغ و مشکوک به طور سریالی در سراسر استان سیستان و بلوچستان و سپس سراسر کشور با عنوان «تعرض به دختری بلوچ» منتشر شد.


پس از پخش این شایعه، با آنکه مقام های انتظامی، دادگستری و پزشکی قانونی وعده پیگیری ماجرا و مجازات خاطیان احتمالی را دادند، اما برخی افراد مورد وثوق استان بدون در نظر گرفتن امنیت جامعه اسلامی، تبری از تهمت برداشتند و سلامت افکار عمومی را با چراغ سبز ریاض نشانه رفتند. آنها اقدام به بیان برخی الفاظ نسنجیده کردند که موجب التهاب در زاهدان و وقوع حوادث دردآوری در اطراف مسجد مکی و سایر نقاط شهر شد.


در روند تشدید آشوب رسانه‌هایی همچون العربیه فارسی، الحدث و در رأس آنها اینترنشنال در حکم «بنزین روی آتش» ایفای نقش کردند و سبب آغاز درگیری میان برخی افراد و نیروهای امنیتی شدند. ابهام و پیچیدگی چالش سیستان و بلوچستان به این دلیل است که صداهای متناقض و گاهی متضادی از سوی سران این منطقه شنیده می‌شود؛ مگر می‌شود فردی طرفدار حقوق زنان (به معنای غربی) آن باشد، اما به جای اختیار کردن یک همسر، چندین همسر داشته باشد؟! چرا اجازه حضور زنان در خانه خدا را نمی‌دهید؟ مگر می‌شود فردی طرفدار دموکراسی باشد اما سال‌ها سیاست سکوت در قبال فضای استبدادی عربستان سعودی و امارات اتخاذ کند؟

ابهام و پیچیدگی چالش سیستان و بلوچستان به این دلیل است که صداهای متناقض و گاهی متضادی از سوی سران این منطقه شنیده می‌شود؛ مگر می‌شود فردی طرفدار حقوق زنان (به معنای غربی) آن باشد، اما به جای اختیار کردن یک همسر، چندین همسر داشته باشد؟


اگر ایران و ایرانی گرایی برای شما مهم است، چرا تخت جمشید را محل حکومت ظالمان می‌نامید!؟ مگر می‌شود فردی خود را طرفدار حقوق بشر نشان دهد، اما همزمان با اعلام قدرت گیری طالبان در کابل، جشن خیابانی برپا کند!؟ به نظر می‌آید مشاوران ناصالح بر روی ذهن مدیریت مسجد مکی تأثیر گذاشته و به شکل ناخواسته زاهدان را به آشوب کشیده اند. نتیجه طبیعی چنین فضایی سبب ایجاد بستر برای رشد سلفی گری و تفکر تکفیری در این استان و به حاشیه رفتن علمای کبار مسجد مکی و افراد وابسته به آن می‌شود.

 

بهره سخن

ولیعهد جوان سعودی سالها قبل سخن از کشاندن جنگ به خیابان‌های ایران به میان آورد. ابراز چنین تهدید رسمی از سوی مقام عالی پادشاهی سعودی نشان دهنده طرح و برنامه ریزی ریاض برای برجسته سازی نقاط ضعف، تمسخر و کم اهمیت جلوه دادن دستاوردهای کشور، تقویت گروه‌های تجزیه طلب و تروریست، ایجاد رسانه‌های ماهواره‌ای (بخوانید اتاق جنگ روانی) و ... است.

 

در چنین شرایطی تهران حق پاسخ به سعودی، چه داخل خاک این پادشاهی و چه خارج آن را برای خود محفوظ می‌داند. بن سلمان با زیر پا گذاشتن اصل مداخله نکردن در امور داخلی کشورها و نقض توافق های انجام شده در مذاکرات بغداد، زمینه واکنش محور مقاومت را فراهم کرده است. 

نظر شما