شناسهٔ خبر: 57115328 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

پرویز پرستویی از شلاق خوردن عباس قادری می گوید/فرهنگ پلیسی یا پلیس فرهنگی؟

خبرآنلاین در گزارشی با انتشار خاطره ای از «پرویز پرستویی درباره عباس قادری»، بررسی کرده چگونه در چهاردهه از انقلاب اسلامی،با شلاق زدن به هنرمندان،ویدئوسوزی،عملیات راپل و گشت ارشاد،سیاست های فرهنگی در ایران،پلیسی شده است.

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی: پرویز پرستویی با بیان خاطره ای از شلاق خوردن عباس قادری زیر ساختمان دادگستری، روایتی از تندروی در اجرای سیاست های فرهنگی گفته است. پرستویی می گوید« دردهه شصت زمانی که او در کاخ دادگستری کار می کرده، پلیس قضایی(ساختاری که بعدها منحل شد)، عباس قادری را برای اجرای حکم شلاق به اتهام خوانندگی در مهمانی، به آنجا می آورند.»

پرستویی در ادامه داستان وساطت او برای عباس قادری را روایت می کند. ویدئوی خاطره پرویز پرستویی را می توانید اینجا ببینید .

روایت برخورد پلیسی با فرهنگ یا واگذاری اجرای سیاست های فرهنگی به پلیس، در طول چهار دهه از انقلاب اسلامی در سیاست های مهم سیاستگذار فرهنگی که در راس آن شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگی عمومی به ریاست رئیس جمهور است، دیده شده است. مقابله خشونت آمیز با تکنولوژی هایی همچون «ویدئو» و «ماهواره»، آنچنان مردم را در برابر حاکمیت قرار داد که «امرفرهنگی» به «امر امنیتی» تبدیل شد. از این رو با مرور اعتراضات بعد از فوت مهسا امینی، این عصیان علیه خشونت های «گشت ارشاد» که در ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی، خشم عمومی را به دنبال داشت، بار دیگر نشان داد، دستگاه های فرهنگی با غیبت در عرصه عمومی، راه را بر «پلیسی کردن فرهنگ» باز گذاشته و گشت ارشاد را به نماد «پلیس فرهنگی» تبدیل کردند.

متاسفانه این مسیر نه تنها اصلاح نشده، اگرچه نمایندگان مجلس معتقدند «گشت ارشاد نتیجه‌ای جز ضربه برای نظام نداشته است» اما سیاستگذاران فرهنگی کشور با وجود دیدن نشانه های برجسته اعتراض جامعه به پلیسی شدن امرفرهنگی در سال ۱۳۹۷، به آن اهمیت نداده و با دفاع از گشت ارشاد، از واگذاری وظایف فرهنگی به پلیس دفاع می کردند.

خبرآنلاین با مرور نحوه اجرای سیاست های فرهنگی در مواجه با ویدئو و ماهواره، این پرسش مهم را در گزارشی با عنوان «هزینه های خشونت در امور فرهنگی و اجتماعی؟» مطرح کرده که چرا سیاستگذار فرهنگی و قانونگذار، از نیروی خشونت آمیز و زور بهره گیری کرده و به جای تقویت نهادهای اقناعی همچون رسانه ها، قدرت برهنه یا زور را جایگزین اقتدار ناشی از اقناع و رضایت عمومی می کند؟

خبرآنلاین تاریخچه پلیسی کردن امرفرهنگی را در گزارشی بررسی کرده که می توانید اینجا ببینید.

بیشتر بخوانید

  • ابتدای انقلاب زیر دفتر وزیر ارشاد تولید کننده سینما را حبس می کردند و شلاق می زدند

  • چرا رئیسی علیرغم توصیه رهبری برای پروژه ها روزشمار تعیین نکرد؟

  • یک توصیه به آقای رئیسی

  • دو راهکار فوری برای کاهش رنج فوت مهسا امینی

۲۱۶۲۱۳

نظر شما