شناسهٔ خبر: 57114881 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران:

افزایش قیمت حامل‌های انرژی برای پله‌های بالای مصرف ضروری است

حمیدرضا صالحی رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، ضمن تاکید بر اهمیت طرح‌های بهینه‌سازی برای مدیریت مصرف انرژی، افزود: اصلاح تعرفه‌ها و افزایش قیمت برای پله‌های بالای مصرف نیز برای مدیریت بهینه کمبود عرضه انرژی ضروری است.

صاحب‌خبر -

حمیدرضا صالحی رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به مزایای طرح تعرفه گذاری پلکانی و افزایش قیمت حامل‌های انرژی برای طبقات مصرفی بالا، گفت: این طرح یکی از راه های پیش روی مسئولان است که با توجه به روند کاهشی تولید انرژی در قالب‌های مختلف و بحران جهانی پیش رو، ناگزیر به اجرای آن در کشور هستیم تا از کمبود مستمر برق در تابستان و گاز در زمستان نجات یابیم.

اهمیت طرح‌های بهینه سازی در کاهش مصرف انرژی

وی بهینه سازی مصرف انرژی را یکی از پیش شرطهای لازم در راستای اجرای طرح تعرفه گذاری پلکانی حامل های انرژی ذکر و تصریح کرد: نبود فرهنگ صحیح مصرف انرژی یکی از چالش های بزرگی است که مشکلات در خصوص انرژی را برای ایران با وجود بهره گیری از منابع غنی در کشور ایجاد کرده است. هرچند سیاست گذاری های اشتباه مدیران در سطح کلان نیز در این خصوص بی تاثیر نبوده است، اما واقعی کردن قیمت انرژی می تواند به ما در این عرصه کمک کند.

صالحی ادامه داد: نبود سرمایه گذاری و مدیریت ناقص و سیاست‌های مطلوب به منظور بهینه سازی مصرف سوخت و انرژی از جمله عوامل تشدید بحران انرژی در کشور ما محسوب می شوند که با وجود داشتن رتبه دوم تولیدگاز در جهان گاهی سخن از واردات گفته می‌شود. هر چند تک سوخت کردن بسیاری از صنایع و اتکاء بیش از حد به گاز در نیروگاه ها، در کمبود گاز به ویژه در ایام سرد سال نقش عمده‌ای برعهده دارد.

افزایش قیمت حامل‌های انرژی برای پله‌های بالای مصرف ضروری است

به اعتقاد رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، تعرفه گذاری پلکانی حامل های انرژی به ویژه مواردی که امکان قاچاق آن وجود ندارد مانند آب، برق، می‌تواند به تعدیل مصرف در این زمینه کمک کند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا در راستای اجرای این طرح فشار اقتصادی بیشتری به قشر آسیب پذیرجامعه و در تنگنا قرارگرفتن برای مصرف کمتر به دلیل نداشتن پول بیشتر وارد نمی کند، گفت: اجرای پلکانی تعرفه گذاری حامل های انرژی با لحاظ کردن دهک های مختلف کشور صورت می گیرد و مسلماً دهک های بالای جامعه باید هزینه های گزافی برای مصرف بیشتر پرداخت کنند ضمن اینکه فرهنگ سازی در این خصوص می‌تواند کمک موثری بر بهینه سازی مصرف باشد.

صالحی تاکید کرد: افزایش حقوق و دستمزدها از جمله شاخص هایی به شمار می آید که من همواره بر اجرای آن در کشور تاکید داشتم تا همزمان با اجرای این طرح بستر لازم برای روشن کردن موتور مولد و افزایش توان قشر آسیب پذیر فراهم کند. ایران با بهره گیری از منابع غنی انرژی و سوخت و همچنین نیروی انسانی کاردان و توانمند قادر است با اجرای طرح های مشابه پلکانی کردن تعرفه ها با روشن کردن موتور تولید و سرمایه گذاری در حوزه انرژی و راه اندازی نیروگاه ها موجبات رشد اقتصادی را فراهم سازد.

انتهای پیام/ انرژی

نظر شما