شناسهٔ خبر: 57039126 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در جمع خبرنگاران مطرح شد؛

قول وزیر نفت به مردم برای اجرای اولین کیفی‌سازی مصرف سوخت در یکی از پالایشگاه‌های کشور طی هفته‌های اخیر

وزیر نفت گفت: به مردم عزیز قول می‌دهم در این هفته‌های اخیر اولین کیفی‌سازی مصرف سوخت را در یکی از پالایشگاه‌های مهم کشور به میزان روزانه ۱۶ میلیون لیتر گازوئیل داشته باشیم .

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدجواد اوجی وزیر نفت در پایان جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران درباره میزان مصرف نفت و گاز در فصل پاییز عنوان کرد: در ایام پاییز در مدت این ۵۰ روز سوخت‌رسانی به نیروگاه‌های‌مان تقریبا نزدیک به روزانه ۲۵ میلیون متر مکعب بیشتر از پارسال است یعنی ۱۳ درصد بیش از پارسال سوخت نیروگاه‌ها با گاز را داشتیم که همان سوخت پاک است و از آن طرف هم روزانه تقریباً در این ایام پاییز ۲۸ سوخت نفت کوره را نسبت به پارسال برای نیروگاه‌ها کاهش دادیم.

وی افزود: در راستای اجرای قانون هوای پاک و جلوگیری از آلودگی هوا ۲۸ درصد کاهش استفاده از نفت کوره را برای نیروگاه‌ها داشتیم که این اتفاق بسیار خوبی است خوشبختانه در حوزه صنعت هم روزانه ۱۵ میلیون مترمکعب گاز بیشتری به صنایع داده‌ایم، صنایع فولاد، سیمان و پتروشیمی که در بحث صنایع فولادی نزدیک به ۳۰ درصد رشد گاز را داشتیم که خبر خوبی برای حوزه صنعت است و ۱۵ میلیون مترمکعب در روز می‌شود.

وزیر نفت یادآور شد:  خبر خوب دیگر اینکه ان‌شاالله یواش یواش شروع می‌کنیم به بهره‌برداری و افتتاح از پروژه‌های کیفی‌سازی پالایشگاه‌های‌مان در جهت مصرف سوخت. انتظار بر این بود که تا آنجایی که می‌توانیم تولید بنزین و گازوئیل یورو ۵ را داشته باشیم من به مردم عزیز قول می‌دهم در این هفته‌های اخیر اولین کیفی‌سازی مصرف سوخت را در یکی از پالایشگاه‌های مهم کشور به میزان روزانه ۱۶ میلیون لیتر گازوئیل داشته باشیم و بعد پالایشگاه‌های بعدی که در این پروژه نزدیک ۷۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده است و امیدوارم در راستای هوای پاک و جلوگیری از آلودگی باشد.

وی در مورد روابط ایران و روسیه عنوان کرد: ایران و روسیه دو کشور مهم منطقه هستند و تاکنون هم شاید انقدر روابط سیاسی، اقتصادی و حوزه انقدر به هم نزدیک نشده بود خوشبختانه تا امروز از اینکه نزدیک چهار و خورده‌ای میلیارد دلار قرارداد امضا شده که در راستای توسعه میادین نفتی و گاز و تفاهمنامه‌های دو جانبه است. در همین راستا نزدیک به ۴۰ میلیارد دلار با شرکت گازپروم قرارداد داشتیم که یکی از شرکت‌های بزرگ دنیا است. در بحث توسعه میادین و خطوط انتقال صادرات گاز را هم تفاهم‌نامه‌هایی در حوزه ساخت مجتمع‌های  ال ان جی داریم. برای ایران با داشتن ذخایر نزدیک به ۳۴ هزار میلیارد متر مکعب درست نبود که ما ال ان جی را نداشته باشیم که خوشبختانه با قراردادی که با این شرکت داریم همه این‌ها را در دستور کار قرار داده‌ایم.

سوآپ فراورده‌ها را شروع کردیم و به سوآپ گازی را هم انجام می‌دهیم و امیدواریم در زمستان امسال هم عملیاتی شود شرکت‌های قَدر روسیه امروز دارند در کشور ما سرمایه‌گذاری می‌کنند اعم از شرکت زد ان وستوک و گزپروم که امیدواریم این همکاری توسعه پیدا کند.

برچسب‌ها:

نظر شما