شناسهٔ خبر: 57023648 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

دو مشکل عمده ترانزیت از مسیر ایران

ظرفیت عبور کالاهای ترانزیتی از مسیر کشورمان در سال بین 20 تا 25 میلیون تن برآورد می شود که در صورت تحقق آن درآمد قابل توجهی برای این فعالیت حمل و نقلی پیش بینی می شود.

صاحب‌خبر -
تین نیوز

در حالی که حسین عباس نژاد مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از آغاز فعالیت های بندری مشترک ایران و قزاقستان در بندر شهید رجایی با آزمایشی ترانزیت دریایی- ریلی بین دو کشور تا آغاز سال نو میلادی خبر داده است یک کارشناس حوز بنادر عمده ترین مشکل ترانزیت از مسیر کشورمان را هزینه و زمان زیاد عبور کالا دانست.

به گزارش تین نیوز، این کارشناس حمل و نقل دریایی در شبکه های اجتماعی تاکید کرد: سازمان های متولی حمل و نقل کشور و ترانزیت  چه بخواهند و چه نخواهند، سال هاست که کالاهای ترانزیتی مسیر هند به کشورهای آسیای میانه با یک حجم بین 3 تا 4 میلیون تنی از ایران می گذرد و نیازی هم به تبلیغ و بازریابی نیست.

وی افزود: اما روابط اقتصادی ایران با کشورهای حوزه دریای خزر ایجاب می کند هرچند وقت یک بار تلنگری به محمولات ترانزیتی از مسیر ایران زده شود.

این کارشناس حوزه بنادر عنوان کرد: عمده ترین مشکل ترانزیت کالا از ایران، هزینه های عبور از مسیر ایران است که بسیار گزاف بوده و زمان حمل از مسیر ایران به خصوص از طریق راه آهن بسیار زیاد است.

وی با تاکید بر این که با این وجود کشورهای ذی نفع مجبور به استفاده مسیر ایران هستند، ادامه داد: موقعیت جغرافیایی کشورمان یکی از دلایلی است که موجب شده مسیر کشورمان کماکان از نظر عبور کالاهای ترانزیتی فعال باشد.

این کارشناس تاکید کرد: ظرفیت عبور کالاهای ترانزیتی از مسیر کشورمان در سال بین 20 تا 25 میلیون تن برآورد می شود که در صورت تحقق آن درآمد قابل توجهی برای این فعالیت حمل و نقلی پیش بینی می شود.

قابل ذکر است مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان روز گذشته 16 آبان با اعلام آغاز فعالیت های بندری مشترک ایران و قزاقستان در بندر شهید رجایی، از اجرای آزمایشی ترانزیت دریایی- ریلی بین دو کشور تا آغاز سال نو میلادی خبر داد.

حسین عباس نژاد بیان کرد: پس از شرایط پیش آمده برای روسیه و اوکراین یکی از موضوعات مهم و مورد توجه در بخش ترانزیت برای کشورهای حوزه CIS و آسیای میانه، استفاده از کریدور شمال- جنوب و جایگاه ویژه ایران برای صادرات و واردات کالا است.

وی با تاکید بر اینکه کشور ما با توجه به شرایط ویژه ای که دارد باید حجم مبادلات کالا در حوزه ترانزیت را افزایش دهد، گفت: فعالیت های سرمایه ای مشترک به منظور توسعه ترانزیت با سرمایه گذاری خارجی یکی از مواردی است که در دستورکار قرار دارد.

عباس نژاد عنوان کرد: یکی از موضوعات بسیار مهم برای کشورهای حوزه CIS استفاده از ریل است تا بتوانند کالا را از شمال به جنوب ایران منتقل کنند و از آنجا به کشورهای جنوبی صادرات داشته باشند.

نظر شما