شناسهٔ خبر: 56968028 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

بررسی دلایل ناکامی‌های اخیر فوتسال در گفت‌وگوی «جوان» با حسین شمس، سرمربی سابق تیم‌ملی

«اصولی» نرود مشکل حل نمی‌شود

روزنامه جوان

اعتراض اهالی فوتسال از ناکارآمدی‌های مدیریت کمیته فوتسال به اوج خود رسیده و به نظر می‌رسد دیگر زمان آن رسیده است نگاه‌ها به این رشته تغییر کند؛ فوتسالی که با وجود تمام افتخارات کسب‌شده همچنان به عنوان برادر ناتنی به او نگاه می‌شود!

صاحب‌خبر -

اعتراض اهالی فوتسال از ناکارآمدی‌های مدیریت کمیته فوتسال به اوج خود رسیده و به نظر می‌رسد دیگر زمان آن رسیده است نگاه‌ها به این رشته تغییر کند؛ فوتسالی که با وجود تمام افتخارات کسب‌شده همچنان به عنوان برادر ناتنی به او نگاه می‌شود!
درست از همان روزی که احسان اصولی به ریاست کمیته فوتسال برگزیده شد، داد اهالی این رشته درآمد که مگر قحط‌الرجال است که ابوالمشاغل فدراسیون فوتبال با پرونده‌ای ضعیف و سرتاپا ایراد و بدون داشتن هیچ سررشته‌ای ریاست کمیته فوتسال را به دست بگیرد. اعتراض‌ها و انتقاد‌هایی که بعد از قبول شکست در فینال جام ملت‌های آسیا برابر ژاپن و ایستادن بر سکوی دوم (نایب قهرمانی) به اوج خود رسید و با تصمیم اصولی برای حضور در سازمان لیگ و نشستن جای جابری به عنوان رئیس سازمان لیگ فوتسال در کوران رقابت‌های این رشته، چون دملی چرکین سر باز کرد، به طوری که حسین شمس، یکی از پرافتخار‌ترین مربیان فوتسال ایران که به طور همزمان مدرس رسمی و عضو کمیته فنی فوتسال فیفا نیز است، تأکید می‌کند ادامه این روند نتیجه‌ای جز نابودی فوتسال ایران ندارد: «مشکل ما اسم‌ها نیستند. رئیس کمیته فوتسال هر کسی که می‌خواهد باشد. مشکل ما این است که این شخص هیچ نقطه مثبتی در پرونده‌اش دیده نمی‌شود و تا دلتان بخواهد اشتباهات پرتعداد در کارنامه‌اش ثبت شده است که یکی از آن‌ها در مشهد، کم مانده بود فوتبال ایران را از جام‌جهانی محروم کند! اما با وجود تمام این اشتباهات فاحش و تکان‌دهنده، می‌شود رئیس کمیته فوتسال و حالا هم به ریاست سازمان لیگ فوتسال چشم دوخته و کارش به جایی رسیده است که در می‌شکند! چشم‌پوشی از اشتباهات امثال اصولی باعث می‌شود آن‌ها با روی بیشتر به روند اشتباهی که در پیش گرفته‌اند، ادامه دهند و این به ضرر ورزش کشور است. این آقا نه فقط نمی‌تواند کمکی به فوتسال بکند که حضورش در رأس کمیته به ضرر فوتسال ایران است و ما به این دلیل با او مخالفیم، به این دلیل که نه تنها نمی‌تواند دردی دوا کند که دردی روی درد‌های فوتسال می‌گذارد و تا این آقا نرود، مشکل فوتسال حل نمی‌شود.»
شمس که هدایت تیم‌های ملی ایران، بحرین، فیلیپین، لبنان، کویت و عراق را در کارنامه خود دارد، با ناراحتی از شادمانی رئیس کمیته فوتسال بابت نایب قهرمانی در جام ملت‌های آسیا می‌گوید این آقا حتی متوجه نیست ایستادن روی سکوی دوم برای ایران یعنی باخت؛ «فوتسال ایران قهرمان بلامنازع ۱۱ دوره آسیاست. برای ما نایب قهرمانی نه تنها جای خوشحالی ندارد که ناراحت‌کننده نیز است. دومی در آسیا برای ما یعنی باخت، به همین دلیل هم وحید شمسایی که با وجود جوان‌گرایی‌ای که انجام داده بود، مقابل مردم سر به زیر انداخت و عذرخواهی کرد. در حالی که او و تیمش کمترین تقصیر را داشتند، اما اصولی حتی حاضر به عذرخواهی هم نشد و چنان از کسب این نتیجه شادمان بود که کمیته را پر کرد بود از پلاکارد‌ها و استند‌های تبریک! مگر ما افغانستان یا فیلیپین هستیم که از نایب قهرمانی آسیا ذوق‌زده شویم؟»
چهارمین مربی برتر دنیا دلیل این ناکامی را قصور مدیریت کمیته فوتسال می‌داند و می‌گوید: «شمسایی می‌توانست با جام قهرمانی از کویت بازگردد، اما شاگردان جوان او هیچ بازی تدارکاتی خوبی انجام نداده بودند که بتوانند ژاپن را در فینال یقه کنند. روزی که آقایان حرف از بازی با آرژانتین پیش کشیدند، همه می‌دانستند که این حرف‌ها واقعیت ندارد. آرژانتین در طول یک ماه بار‌ها ایمیل زد که اسامی خود را ارسال کنید تا اقدامات و مراحل لازم جهت اخذ ویزا از سفارت این کشور در ایران انجام شود، اما به هیچ یک از ایمیل‌ها پاسخ داده نشد، چون آقایان آنقدر شغل و مشغله دارند که وقتی برای فوتسال نمی‌ماند. دست آخر دو هفته پایانی آرژانتین گفت دیگر فرصتی باقی نمانده و از بازی با ایران منصرف شده، اما آقایان برای پنهان کردن قصور و اهمال کاری خود، مسئله را سیاسی کردند و مدعی شدند آرژانتین مثل کانادا با ایران برخورد کرده است. در حالی که مشکل نه از آرژانتین که از خود آقایان بود و دست آخر به نایب قهرمانی در جام ملت‌ها انجامید. در حالی که اگر شاگردان شمسایی یکی دو بازی تدارکاتی خوب با تیم‌هایی، چون آرژانتین و اسپانیا انجام می‌دادند و تمام تدارک آن‌ها به مصاف با تایلند خلاصه نمی‌شد، جام قهرمانی نه به ژاپن که باز هم به فوتسال ایران می‌رسید.»
شمس با گلایه از عدم‌برخورد با اصولی بابت ناکامی‌ها و اشتباهاتش تأکید می‌کند: «این آقا حالا ریاست سازمان لیگ فوتسال را بابت پاداش کویت می‌خواهد. چرا بعد از ناکامی در جام ملت‌ها کسی به آقا نگفت بالای چشمت ابروست؟ مگر در سه فینال دیگری که مقابل ژاپن باخته بودیم، رؤسای کمیته فوتسال تغییر نکرده بودند؟ چرا این بار شاهد چنین اتفاقی نبودیم؟ اصولی چرا باید با هر اشتباهی همچنان به کار خود ادامه دهد؟ ریاست سازمان لیگ فوتسال پاداش ناکامی در فوتسال است که به آن هم چشم دوخته است؟ او با کدام پرونده هم سخنگوی فدراسیون است و هم عضو هیئت رئیسه و هم رئیس کمیته فوتسال و هم رئیس کمیت بازاریابی فدراسیون؟»
سرمربی سابق تیم ملی فوتسال ایران با گلایه از توصیه برخی برای سکوت مقابل اشتباهات رئیس کمیته فوتسال تأکید می‌کند: «ما انقلاب نکردیم که تا خواستیم حرفی بزنیم، بگویند سکوت کنید، به فلانی برمی‌خورد. متأسفانه زور جامعه فوتسال به این آقا نمی‌رسد. تا می‌خواهیم حرف بزنیم، می‌گویند ساکت اوضاع مملکت خوب نیست، اما درست در این شرایط باید حرف زد. درست در این شرایط که عده‌ای در حال ماهی‌گیری از آب گل‌آلود هستند. تا می‌خواهیم گلایه کنیم، می‌گویند به دفتر فلانی وابسته است و به فلان شخص برمی‌خورد. نابودی و ناکامی فوتسال ایران به کسی برنمی‌خورد؟ چرا از این گونه مسائل سوءاستفاده می‌شود و با این الفاظ دهان منتقدانی که دلسوز ورزش و فوتسال هستند می‌بندند؟ ما انقلاب کردیم و خون دادیم که این داستان‌ها نباشد. قبلاً می‌گفتند حرف نزنید، فلانی به دربار وصل است و حالا می‌گویند به دفتر فلانی. به خدا پیگیری کنید، می‌بینید همه این‌ها سوءاستفاده‌ای بیش نیست. چرا اجازه سوءاستفاده‌ها را که به ضرر ورزش کشور است، می‌دهند؟ الان هم که آقایان هیئت رئیسه (البته برخی) یاد گرفته‌اند و تاج را تهدید می‌کنند، اگر پست‌ها بین ما تقسیم نشود، همان اتفاقی که برای عزیزی‌خادم رخ داد، یقه او را هم خواهد گرفت. این رفتار و این حرف‌ها چه معنی‌ای می‌دهد؟»
شمس در پایان تأکید کرد این بی‌توجهی‌ها باعث دلسردی نخبه‌های فوتسال می‌شود: «ما نامحرم شده‌ایم و اصولی محرم. مگر دیگر هیچ کس در فوتسال نیست که از این آقا با این کارنامه مشخص استفاده می‌شود؟ این باعث دلسردی نخبه‌های فوتسال می‌شود. وقتی از داشته‌های‌مان استفاده نکنیم، آن‌ها را از دست می‌دهیم. درست مثل فوتسالی که هر چقدر امثال شمسایی زحمت بکشند، امثال اصولی رشته می‌کنند، وقتی هیچ سررشته‌ای از فوتسال ندارند!»

نظر شما