شناسهٔ خبر: 56875769 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مذاکرات روس‌ها با ترک‌ها برای ایجاد هاب گازی در ترکیه

سفیر روسیه در ترکیه طی مصاحبه‌ای گفت که دو کشور در حال مذاکره برای ایجاد یک مرکز توزیع بین‌المللی گاز به مقصد اروپا در سطوح کارشناسی هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه دنیا، الکسی یرکوف، سفیر روسیه د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر ترکیه، طی مصاحبه‌ای گفت که دو کشور د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر حال مذاکره د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر سطح کارشناسی برای ایجاد یک مرکز بین‌المللی توزیع گاز د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر جهت انتقال گاز روسیه به اروپا هستند.

وی گفت: تا آنجا که من متوجه شدم کشورهای ما هم اکنون د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر حال بررسی این موضوع د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر سطح کارشناسی هستند و جزئیات این مذاکرات بسیار مهم است.

این مقام روس تاکید کرد: روسیه همواره د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر موضوع صادرات گاز به ترکیه به تعهداتش عمل کرده و نباید شکی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر باره پایدار بودن این موضوع اساسی مسکو وجود داشته باشد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، طی سخنانی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر مجمع هفته انرژی روسیه که هفته پیش برگزار شد، پیشنهاد ایجاد یک هاب گازی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر ترکیه و انتقال گاز روسیه ا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ز این کشور به اروپا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مطرح کرد؛ چراکه روسیه دیگر نمی‌تواند ا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ز طریق شبکه نورداستریم به اروپا گاز صادر کند.

پوتین گفت: ممکن است نیاز باشد که یک خط لوله گازی جدید بسازیم و د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر ترکیه یک هاب گازی ایجاد کنیم و گاز ما ا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ز این خط لوله به کشورهای ثالث و د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر گام نخست اروپا منتقل شود. البته اگر ترکیه هم تمایل به این کار داشته باشد.

این موضوع د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر دیدار روسای جمهور روسیه و ترکیه د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر روز 13 اکتبر د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر آستانه قزاقستان هم مورد بحث قرار گرفت.

پایان پیام/

نظر شما