شناسهٔ خبر: 5661856 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کاروکارگر | لینک خبر

تحریم های بین المللی، تولیدکنندگان ایرانی را به خودباوری رسانده است

اعتماد شرکت های اروپایی محصولات "پرشیا ذوب" را جهانی می کند

صاحب‌خبر -
مقدمه:
عجب اعتماد به نفسی دارد این مدیرجوان! اوازنسل انقلاب است و فرزند صالح پدرومادری فرهیخته! خوش رو ومهربان ودرعین حال بسیارجدی! اوحداقل پنج روزمسیر50 کیلومتری تهران تا شهرک صنعتی شمس آباد –تهران، قم- را باعشق به تولید وتلاش برای پویایی بخشی از صنعت طی می کند! آن قدرعاشق کارش است وبه کارگرانش عشق می ورزد که گویی پدربه فرزندانش! دکترامیرنیما نگهداری38 ساله می گوید عشق من کاروکارگرانی هستند که برسفره ای نشسته اند ودعای خیرشان ره توشه دنیا و آخرت سرمایه گذاران، هیات مدیره و مدیران شرکت  است.
آقای دکترما مدیریت واقتصاد درمقطع دکترا را گذرانده اما آن قدراعتماد به نفس دارد که رِئیس هیات  مدیره  که خود درصنعت کشور نام اور و سرآمداست، مدیریتش را تحسین نموده و درتوصیف ایشان فقط وفقط به نیکی یاد می کند ومیگوید بخشی ازاعتبار و پیشرفت شرکت "پرشیا ذوب" مرهون مدیریت دکترامیرنیما نگهداري است.
چندسطردرباره "پرشیا ذوب":
پرشیا ذوب به پیشنهاد وهمت مهندس سالار هادی صادق که خود یکی از متخصصان صنعت متالوژی و تولید قطعات ریخته گری است در سال 1382 پایه گذاری و کار خود را اغاز نمود او به کار گروهی و خردجمعی اعتقاد داشت بدین جهت از دوستان و وابستگان که میتوانستند در این راه اثر مثبت داشته باشند  دعوت بعمل اورد . دعوت ایشان از دکتر مالکی، دکتر نگهداری مهندس فاطمی ومهندس فتح الهی که همگی در صنعت شناخته شده اند  ؛علاقه شدید ایشان به کار علمی و تخصصی در شرکت بود.مهندس هادی صادق به علت مشکلات فراوانی که سر راه  تولید علمی و کیفی وجود دارد در سالهای اول راه تمام سرمایه و وقت خود را برای به ثمر رسیدن شرکت نو پا هزینه نمود و با توجه به بهره گیری از توان جمعی از متخصصان فعالیت خود را درعرصه تولید قطعات ریخته گری آغاز نموده وبعد ازپشت سرگذاشتن فراز ونشیب هایی اکنون یکی از بهترین وبزرگترین تامین کنندگان شرکت نیرومحرکه ایران به شمارمی آید.
درسال 1389 این شرکت موفق به اخذ تاییدیه پژوفرانسه برای تولید قطعات ریخته گری خودرو گردیده وازشرکت نیرو محرکه لوح تقدیرتامین کننده برتراین شرکت را دریافت کرده ودرحال حاضردارای بخش های طراحی ومهندسی به منظور قطعات خودرو وآزمایشگاه مجهزبرای آنالیز قطعات ریخته گری می باشد وازهمین رو از سوی انجمن دایکست ایران به عنوان شرکت پیشرودرتولید قطعات پیچیده آلیاژهای پایه مس به روش ریخته گری تحت فشارانتخاب شده است.
امروز شرکت پرشیاذوب تنها تولیدکننده انواع ماهک های تعویض دنده خودرودرایران است ویگانه تامین کننده شرکت نیرومحرکه...اما آیا می توان با تکیه براین مزیت، ازتهدیدات پیش رو غافل بود؟

گفت وگو با دکترامیرنیما نگهداری، مدیرعامل:
"پرشیا ذوب"درسال 1382 راه اندازی می‌شود، امیرنیما نگهداری با مدرک کارشناسی ارشد عضويت هيت مديره شرکت را تا سال 1385 برعهده داشته تا این که برای ادامه تحصیل واخذمدرک دکتراعازم ایروان مرکز ارمنستان می شود. او در نیمه اول سال 1390 توسط هیت مدیره خود که از بزرگان صنعت و بازرگانی در کشور می باشند به مدیرعاملی شرکت منصوب می شود؛ او دانش مدیریت درعرصه اقتصاد وبازرگانی را به روش آکادمیک آموخته واینک درمیدان عمل، آموزه هایش را عملیاتی می سازد والبته به پشتوانه وحمایت های جدی هیات مدیره ای کاربلد ومیدان دیده درعرصه های سخت وبحران ها!
دکترنگهداری قبل از ورود به بحث اصلی از نقش غیرقابل انکار آقایان مهندس مروت پوررییس هیات مدیره و آقاي مهندس سالار هادي صادق عضو هیات مدیره به همراه دیگر اعضاء  درموفقیت های شرکت "پرشیا ذوب" سخن گفته و اعتماد ایشان به خود را ضامن توفیقات چشمگیراین مجموعه عنوان نموده ودرعین حال می گوید که برای ماندن دربازاروقدرت نمایی درعرصه تولید مسیر دشواری پیش روی این مجموعه است وبسیارباید تلاش نماییم.
او ادامه می‌دهد: به همت تجارب گرانبهای هیات مدیره به موازات برنامه ریزی های کوتاه مدت برای پاسخگویی به نیازمشتریان، نقشه راه حداقل پنج ساله را تدوین نموده ایم تا جایگاه خود را دراین عرصه تثبیت وتحکیم نماییم.
مدیرعامل شرکت "پرشیا ذوب" ازتغییرخط تولید شرکت ازتولید رادیاتورهای خانگی که توان حضورقدرتمند شرکت را دربازارسلب نموده به تولید قطعات خودرو به عنوان تصمیمی مهم یاد کرده ودرعین حال اعمال تحریم های بین المللی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران را آزمونی بزرگ وفرصتی بی نظیربرای نمایش متخصصان ایرانی درعرصه های مختلف تولیدصنعتی توصیف می کند که "پرشیا ذوب" نیز از این قاعده مستثنی نیست.
"پرشیا ذوب" وتولیداتش؟
هم اکنون "پرشیا ذوب" تنها تولیدکننده انواع ماهک تعویض دنده های یک ودو، سه وچهار و پنج خودروهای وانت بار، پژو، سمند، پژو پرشیا، پژو405 رانا، پژو 206 تحت استاندارد شرکت فرنسوی پژودرایران بوده ويكي از بزرگترین تامین کنندگان شرکت نیرومحرکه ایران به شمار می آید.
پیش ازاعمال تحریم های بین المللی وبه هنگام شروع، شرکت نیرومحرکه این قطعات را ازخارج وعمدتاً ازکشورهاي فرانسه و چین وارد می کرده تا این که با شدت گرفتن اوضاع، تصمیم گرفته می شود مواد اولیه مورد نیاز تولید ماهک های تعویض دنده که عمدتاً مس می باشد، توسط شرکت پرشیا ذوب خریداری وتامین گردد که نوسان شدید قیمت این محصول دربازارو وجوه پرداختی از سوی شرکت نیرومحرکه شرایط بدمالی را برای مسئولان پرشیا ذوب فراهم ساخته و موجب می گردد تولید این قطعات مقرون به صرفه نباشد.
دکتر امیرنیما نگهداری دراین باره می گوید: خرید وتامین مواداولیه را به شرکت نیرومحرکه واگذارنمودیم و طراحی وساخت قطعات را که اکنون اخذتاییدیه شرکت پژوی فرانسه را نیزداشتیم ، ما را به تنها تولیدکننده این قطعات درایران مشهورساخت و قیمت تمام شده محصولات 40 درصد زیرقیمت تولیدکنندگان اروپایی و چینی بود ونکته قابل تأمل این که در سال های 1390 تا 92 که بیشترشرکت های تولیدی داخلی با بحران تولید ومشکلات مالی مواجه بودند، "پرشیا ذوب" با کمال افتخاردرپی جذب نیروی جدید بود.
مدیرعامل شرکت "پرشیا ذوب" با اشاره به مصرف سالانه 600 تن شمش برنج توسط این شرکت برای تولید یک میلیون و800 هزار انواع ماهک های تعویض دنده خودروهای ساخت داخلی ، دغدغه خود و هیات مدیره از تک محصولی بودن این شرکت راپنهان نکرده وبا تاکید براین مطلب که قطعات تولیدی شرکت هرکدام تا 60 هزار باردرآزمایشگاه تست می شوند تا ایمنی آنها مورد تایید کارشناسان قرارگیرد، ازمذاکرات جدی شرکت با یکی از بزرگترین قطعه سازان اروپا برای تولید قطعات سفارشی این شرکت در ایران و صدورقطعات تولیدی به کشورهای دیگر خبر داده وادامه می دهد:
چنانچه مذاکرات عملیاتی شود و با اجرای طرح توسعه برای تولید این قطعات و همچنین به روزکردن خط تولید رادیاتورهای خانگی دراین شرکت که محصولاتش به کشورهای همسایه صادرخواهد شد، زمینه اشتغال حداقل یکصد نفردیگردر"پرشیا ذوب" فراهم می شود.

مشکلات به حداقل رسیده اما حمایت ازتولید لازم است!
دکترنگهداری با تاکید بر این که شرکت "پرشیا ذوب" اکنون ازبحران های گذشته کاملاً دورشده وبه ثبات نسبی درتولید وسوددهی رسیده به بیانات رهبرمعظم انقلاب درخصوص نقش آفرینی کارآفرینان درتحقق منشوربسیارمهم اقتصاد مقاومتی اشاره نموده و می گوید: افتخارکارآفرینان این است که چنین جایگاه رفیعی درمنظر رهبرآگاه ودانشمندشان دارند وتلاش کرده وخواهیم نمود به اعتماد مقام رهبری پاسخ مثبت دهیم اما دغدغه ما تولید کنندگان این است که هنوززیرساخت های لازم برای تحقق اقتصاد مقاومتی درکشور فراهم نیست ودستگاه ها ونهادهای اجرایی هم آنچنان که باید از تولید وتولیدکنندگان حمایت نمی کنند اگرچه به صورت لسانی حمایت صورت می پذیرد!
ایشان ادامه می دهند: تولید کنندگان هم اکنون باید 4 نوع مالیات پرداخت نمایند ومخصوصاً مالیات برارزش افزوده که خودروسازان ازمصرف کنندگان اخذ می کنند وریالی به ما داده نمی شود ومن به عنوان یک کارآفرین که حداقل زمینه اشتغال 100 نفرمتخصص و کارگرایرانی را فراهم نموده ام باید سالانه 400 تا 800 میلیون تومان مالیات برارزش افزوده پرداخت کنم و دهها نوع عوارض را همچنین!
مدیرعامل شرکت "پرشیا ذوب" اخذ سود 20 درصدی ازتولیدکنندگان توسط بانک ها برای تسهیلات اعطایی را عجیب وغیرقابل توجیه عنوان نموده ودرعین حال از مسئولان بانک صنعت ومعدن به خصوص ریاست محترم بانک صنعت ومعدن شهرک شمس آباد که بی هیچ چشمداشتی تسهیلات را باشرایطی سهل و آسان به تولید کنندگان اعطاء می نماید، قدردانی نموده ودرپایان اظهاراتش می گوید:
زمانی که درخبرها شنیدم بیش از 6000 هزار واحد صنعتی درشهرکهای صنعتی ظرف 18 تا 23 سال گذشته تعطیل شده اند، آه از نهادم برخاست؛ ادامه حیات این واحدها قطعاً روند توسعه صنعتی وتحقق اقتصاد مقاومتی را شتاب می بخشید و اجازه دادیم به هربهانه ای این فرصت طلایی ضایع شود!!

و در انتها... صحبت های
رییس هیات مدیره:
مهندس مروت پوراز بزرگان صنعت غذای کشورکه هم اکنون ریاست هیات مدیره شرکت "پرشيا ذوب" را برعهده دارد، درسخنان کوتاهی این مجموعه را درایران منحصربه فرد توصیف می کند که درآن افراد شاخصی درهیات مدیره گرهم آمده اند و جمعی متخصص چرخ های تولید را به گردش درمی آورند همانگونه که محصولاتش نیز خاص وممتاز می باشد.
رییس هیأت مدیره " پرشيا ذوب " ادامه می دهد: از سال 1390 درخدمت این مجموعه هستیم و تلاش کرده ایم ضمن رفع مشکلات جاری آن طرح های تازه ای برای پویایی بیش از پیش این صنعت و ورود محصولات با کیفیت آن به بازارهای بین المللی داشته باشیم.
وی با اشاره به تفکرات بین المللی هیات مدیره ومدیرعامل جوان " پرشيا ذوب " وتلاش برای ارتباط با شرکت های معتبردنیا دربحث تولید قطعات خودرو به منظور نمایش توانمندی های فوق العاده متخصصان ایرانی گفت: درشرایطی که به خاطر مشکلات بین المللی و شرایط داخلی بیشترصنایع فعال درکشوربا معضلات متعددی مواجه بودندوهستند، تلاش نمودیم آرامش را به مجموعه بازگردانده و پرشيا ذوب را به شركتي شاخص تبدیل نماییم اگرچه مشکلات ما نیزازجنس تمام کارخانه های ایرانی است.
مهندس مروتپور تشکیل هیات مدیره ای قوی با حضورمدیرانی سرشناس و صاحب تجارب فراوان برای شرایط مختلف را رمز توفیقات روزافزون این مجموعه عنوان نمود وگفت: دراین سال ها تلاش کرده ایم رضایت سهامداران و مشتریان را جلب نموده و گام درمسیری بگذاریم که فعالیت ها توجیه اقتصادی لازم را داشته باشد.
رییس هیات مدیره شرکت " پرشيا ذوب " مدیرعامل شرکت را مورد تایید کامل اعضاء هیات مدیره دانست وگفت: دکترنگهداری تلاش نموده برنامه محورباشد وبرنامه های درازمدت برای حضورقدرتمند دربازارتولید وصادرات دارد وهیچگاه به روزمرگی وبرنامه ریزی یکی دوساله نیفتد ودرهمین راستاست که طرح توسعه مهمی را برای اشتغال زایی دهها نفروحضورمجموعه دربازارهای بین‌المللی تدوین در دست اجرا داریم.
مهندس مروت پورضمن تشریح مشکلاتی که برصنعت کشورحاکم است ازجمله مسایل مدیریتی، تصدی گری دولت بر صنعت، صدوربی حد وحصرپروانه های تولیدی وتحریم های بین المللی ادامه می دهد: سیل اگرچه مخرب است ولی چنانچه به طور منطقی با این معضل مواجهه نماییم آثارمخربش به حداقل خواهد رسید.
 

نظر شما