شناسهٔ خبر: 56564536 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس پرس | لینک خبر

کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد:

یادآوری وظیفه اصلی بازارگردان ها در بازار سهام و ارایه چند پیشنهاد

کارشناس بازار سرمایه با یاد آوری وظیفه اصلی بازارگردان ها، چند پیشنهاد برای بهبود عملکرد نوسان گیری بازار گردان ها ارائه کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، کوروش آسایش در خصوص وظایف بازارگردان ها به صدا و سیما گفت: بازارگردانی از سال ۹۳ تصویب شد و سال ۹۹ با ریزش سنگین بازار، وجود بازارگردان برای شرکت‌ها الزامی شد. بازارگردان‌ها در صف‌های خرید بخشی از سهام را می‌فروشند و در صف‌های فروش جمع می‌کنند که این اقدام باعث می‌شود، سهم به سمت ارزش واقعی یا ذاتی حرکت کند.

وی افزود: البته برخی بازارگردان‌ها علاوه بر تامین نقدشوندگی، اقدام به نوسان گیری از سهامداران خرد می‌کنند و به جای اینکه سهام را به سمت ارزش ذاتی سوق دهند به بازار هیجان تحمیل می‌کنند. به طوری که در سال گذشته بین ۹ تا ۱۰ درصد معاملات مربوط به بازارگردان‌ها بود. بازارگردان در نمادی بورسی در روند صعودی سهم را فروخته و در روند نزولی سهم را خریده است. همچنین از اردیبهشت تا کنون، زمانی که سهم از کف قیمتی به سمت بالا حرکت کرده، شروع به فروش کرده و قدرت حرکت سهم را گرفته است.

آسایش ادامه داد: برای جلوگیری از این موضوعات باید معاملات بازارگردان‌ها شفاف باشد. پیشنهاد می شود دستورالعمل دقیق‌تر تدوین و نظارت بیشتری بر روی عملکرد بازارگردان‌ها صورت گیرد و کمیته نظارت بر بازارگردان‌ها تشکیل شود یا بازارگردان‌هایی که متخلف هستند مشخص و جریمه شوند. بهتر است مجمع فوق العاده در هر نماد برگزار و با رای سهامدار و سایر عوامل بازارگردان نماد انتخاب شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 

نظر شما