شناسهٔ خبر: 56517063 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

ادعای جدید بایدن درباره همتای روس خود

رئیس‌جمهور آمریکا در جمع طرفداران حزب دموکرات این کشور ادعا کرد که همتای روس خود درباره استفاده از سلاح اتمی شوخی نمی‌کند.

صاحب‌خبر -

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد که تهدید ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه درباره استفاده از سلاح اتمی، بزرگ‌ترین تهدید اتمی از زمان بحران موشکی سال ۱۹۶۲ کوبا است.

به گزارش رویترز، کاخ سفید به طور مکرر اعلام کرده که هیچ نشانه‌ای درباره تدارک و آمادگی روسیه برای استفاده از سلاح اتمی ندارد و اظهارات ولادیمیر پوتین درباره سلاح اتمی را «قدرت نمایی اتمی» توصیف کرده است.

این رسانه غربی ادامه داد: «با این وجود، بایدن روز پنجشنبه به طور روشن اعلام کرد که او با چشمانی نگران در حال نظاره کردن پوتین و نحوه واکنش او به پیشروی‌های ارتش اوکراین در جنگ با متجاوزان روسیه است».

طبق این گزارش، جو بایدن در جریان یک نشست جمع آوری کمک مالی از حامیان حزب دموکرات در نیویورک به حاضران گفت: «برای اولین بار از زمان بحران موشکی کوبا، ما تهدیدی مستقیم برای استفاده از سلاح‌های اتمی داریم، اگر آنها (روس‌ها) به همین مسیری که پیش می‌روند، ادامه دهند».

رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا هشدار داد، «ما با چشم انداز آرماگدون (پایان جهان) از زمان کندی (رئیس‌جمهور دهه ۱۹۶۰ آمریکا) و بحران موشکی کوبا مواجه نبوده‌ایم».

به روایت رویترز، در بحران موشکی کوبا سال ۱۹۶۲، ایالات متحده تحت ریاست جمهوری جان کندی و اتحاد جماهیر شوروی تحت رهبری نیکیتا خروشچف، به استفاده از سلاح‌های اتمی به دلیل حضور موشک‌های شوروی در کوبا نزدیک شدند.

جو بایدن در جمع حامیان مالی حزب متبوعش در نیویورک مدعی شد که ولادیمیر پوتین «وقتی در مورد استفاده احتمالی از سلاح‌های اتمی تاکتیکی، سلاح‌های بیولوژیکی یا شیمیایی صحبت می‌کند، شوخی نمی‌کند چرا که امکان دارد شما این حرف گفته شود که ارتش او به طور قابل توجهی ضعیف عمل می‌کند».

رئیس‌جمهور آمریکا البته این را هم گفت که «فکر نمی‌کنم چیزی به نام توانایی (استفاده) از یک سلاح هسته‌ای تاکتیکی و نرسیدن به آرماگدون (پایان جهان) وجود داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود مدعی تلاش دولت آمریکا برای برگرداندن ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به یک مسیر دیپلماتیک برای پایان بحران کنونی شد.

جو بایدن گفت: «ما در تلاش هستیم تا بفهمیم که چه چیزی پوتین را از مسیر خارج کرده است...او از کجا راهی برای خروج پیدا می‌‎کند؟ او کجا خود را در موقعیتی می‌بیند که نه تنها وجهه خود را از دست نمی‌‎دهد بلکه قدرت قابل توجهی در روسیه را هم از دست نمی‌دهد».

اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا علیه همتای روس در شرایطی مطرح شده که مقام‌های ارشد مسکو بارها اعلام کرده‌اند که روسیه هر گونه حمله به خاک روسیه را با تمامی ابزارها از جمله سلاح اتمی پاسخ خواهند داد. ولادیمیر پوتین و دیگر مسئولان روسیه همچنین هشدار داده‌اند که مناطقی را که اخیرا با همه پرسی از اوکراین به روسیه پیوسته‌اند، خاک روسیه می‌دانند و از آنها دفاع می‌کنند.

در روزهای اخیر رسانه‌های غربی مدعی تدارک اتمی روسیه شده‌اند. در همین راستا، روزنامه انگلیسی «تایمز» روز دوشنبه هفته جاری ادعا کرد که ائتلاف نظامی ناتو به اعضای خود هشدار داده روسیه قصد دارد در مرز اوکراین آزمایش اتمی انجام دهد.

از سوی دیگر، روزنامه ایتالیایی «لارپوبلیکا» نیز مدعی شد که ناتو با ارسال اطلاعاتی به کشورهای عضو نسبت به ماموریت زیردریایی اتمی روسی به نام «بلگورود» که حامل ابر اژدر اتمی است، هشدار داده است./فارس

برچسب‌ها:

نظر شما