شناسهٔ خبر: 56516047 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کارشناس ارشد گیاهان دارویی :

تمرکز بر فعالیت های دانش بنیان آینده بخش کشاورزی را متحول می کند

لارستان- ایرنا- یک دانشجوی مقطع دکترای تخصصی گیاهان دارویی در استان فارس با اشاره به راهبرد دولت و تمرکز بر شیوه های علمی و دانش بنیان در بخش کشاورزی گفت: این رویکرد می تواند آینده بخش کشاورزی را متحول کند.

صاحب‌خبر -

عالیه سادات رفعت حقیقی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت :  برنامه حمایت از شرکت های دانش بنیان بخش کشاورزی با هدف جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و تولید محصولات با کیفیت و بر پایه دانش می تواند تا حدود زیادی در تامین و امنیت غذایی کشور موثر باشد.

وی تصریح کرد: در حقیقت هدف اصلی دولت از تدوین این سند راهبردی ،هموار کردن زمینه رونق کشاورزی دانش بنیان و کمک به افزایش بهره وری از طریق نفوذ دانش در بخش کشاورزی و توسعه زنجیره محصولات فناورانه است که این امر افزایش قابلیت رقابت در بازارهای جهانی را هم به دنبال خواهد داشت.

این محقق گیاهان دارویی یادآور شد:تمرکز بر صادرات و رونق کشاورزی بر پایه شرکت های دانش بنیان و اتخاذ تدابیر و مشوق های لازم در این راستا برای سرمایه گذاران، بهترین و با ارج ترین اقدام دولت سیزدهم ظرف یک سال گذشته است.

رفعت حقیقی گفت: علاوه بر این دولت سیزدهم با تهیه و تدوین دستورالعمل جامع صادرات محصولات کشاورزی در راستای حمایت از صادرکنندگان زمینه تولید محصولات با کیفیت و صیانت از حقوق تولید کننده ها و صادرکننده ها را فراهم کرده است.

وی یادآور شد: همچنین پیگیری در اجرایی کردن  قراردادهای مربوط به گیاهان دارویی به خصوص در استان فارس که علاوه بر بهره وری از منابع آبی همچنین افزایش اشتغال و درآمد بهره بردار، توسعه اقتصادی در حوزه کشاورزی، صنعت و صادرات را به دنبال خواهد داشت.

این مولف و محقق لارستانی معتقد است: حمایت قاطع دولت از گندم کاران در قالب کشت های قراردادی و تشویق و ترغیب کشاورزان به افزایش راندمان تولید با در اختیار گذاشتن بذور اصلاح شده برای بهره وران یکی از اقدام های ارزنده دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی طی این مدت یک سال بوده است.

 این محقق می گوید: در کشت قراردادی بخشی از بیمه محصول از سوی دولت پرداخت می‌شود و بهینه کردن تولید، افزایش بهره ‌وری و افزایش عملکرد در واحد سطح از اهداف این طرح است.

وی همچنین در اختیار گذاشتن نهاده‌ها شامل بذرهای اصلاح شده و کود در قبال مستندات و ضمانت‌های لازم یکی دیگر از اقدام های قابل تحسین و در عین حال مغفول مانده در حوزه کشاورزی بوده که در این دولت رقم خورده است و دولت حتی پس از برداشت و تحویل محصول، هزینه‌های مربوط به این نهاده‌ها را از مبلغ خرید، کسر می کند.

این پژوهشگر بخش کشاورزی بهینه کردن تولید، افزایش بهره ‌وری و افزایش عملکرد در واحد سطح را از جمله اهداف مهم کشت های قراردادی عنوان کرد و گفت: دولت در این طرح حتی بخش از بیمه محصول را خود پرداخت می کند تا کشاورز در صورت بروز خسارات کمتر دچار زیان شود.

خطر انقراض فراروی گیاهان دارویی لارستان

این کارشناسان همچنین گفت که شهرستان لارستان بر اساس بررسی های اولیه دارای حدود ۵۰ گونه گیاهی است که همین تعداد اندک نیز به دلیل ادامه برداشت های بی‌رویه و خام فروشی رو به انقراض هستند.

رفعت حقیقی یادآور شد: برخی گیاهان دارویی شامل آویشن کوهی، انار شیطان ، مور خش و مور تلخ ، مریم گلی و حتی گیاه پر مصرف و با ارزش آنغوزه به شدت رو به کاهش و انقراض در منطقه هستند.

رفعت حقیقی ادامه داد: البته برخی مشکلات و دلایل دیگر همچون بروز خشکسالی های اخیر و حتی عدم وجود آب و خاک مرغوب در از بین رفتن این گونه های گیاهی نیز نقش دارند؛ چون ضرورت و نیاز مبرم گیاه دارویی آب و خاک مناسب است.

وی بیان کرد: از سرمایه گذاران و حتی باغداران و کشاورزانی که دارای آب با کیفیت و یا زمین مناسب کشاورزی و مرتعی هستند دعوت می کنیم که با احیا و کاشت گیاهان دارویی در منطقه علاوه بر سود اقتصادی از خطر انقراض برخی از این گونه ها جلوگیری کنند.

رفعت حقیقی بیان کرد: کشت گیاهان دارویی و تولید فرآورده های گواهی شده آن می تواند به عنوان یک ضرورت ملی و در قالب یک برنامه مشخص و جامع، خودکفایی دارویی، اشتغال و توسعه بخش کشاورزی را به دنبال داشته و به عنوان عامل مهمی در ارز آوری برای کشور اثرگذار باشد.

از مجموع بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار عرصه جنگلی و مرتعی در شهرستان لارستان حدود ۹۰ درصد آنها منابع ملی است.

شهرستان لارستان به مرکزیت لار در فاصله حدود ۳۸۰ کیلومتری شیراز در جنوب استان فارس واقع شده است.

نظر شما