شناسهٔ خبر: 56516036 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

درخواست اوکراین از ناتو برای حمله پیش‌دستانه به روسیه

رئیس جمهور اوکراین از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی خواست به روسیه حمله پیش‌دستانه انجام دهد.

صاحب‌خبر -

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین بامداد جمعه طی سخنرانی ویدئو کنفرانسی در یک اندیشکده استرالیایی، با درخواست از ناتو برای انجام حمله پیش‌دستانه به ظرفیت‌های اتمی روسیه، مدعی شد اگر چنین اتفاقی نیافتد، آنگاه ناتو باید منتظر حملات اتمی روسیه باشد.

زلنسکی افزود، «ناتو چه باید کند؟ امکان استفاده روسیه از سلاح‌های اتمی را از بین ببرید. حملات پیشگیرانه انجام دهید تا بدانند در صورت استفاده از آن‌ها (تسلیحات اتمی) چه اتفاقی برای آن‌ها (روسیه) می‌افتد».

رئیس جمهور اوکراین درباره عواقب انجام ندادن چنین حمله پیش‌دستانه‌ای هشدار داد: «در غیر این‌صورت باید منتظر حملات اتمی روسیه باشید. در استفاده از اهرم فشار خود تجدید نظر کنید. این کاری است که ناتو باید انجام دهد».

ساعتی بعد «سرگئی نیکیفوروف» سخنگوی زلنسکی در توضیح اظهارات او گفت که زلنسکی خواستار استفاده از سلاح اتمی علیه روسیه نشده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در هفته‌های اخیر هشدار داده در صورت تعدی به خاک این کشور، مسکو استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را بر خود مجاز می‌داند.

از سوی دیگر در روز‌های اخیر و پس از برگزاری همه پرسی بخش‌هایی از شرق اوکراین از جمله لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپوریژیا رسماً به عنوان خاک روسیه شناخته شدند.

در همین حال رئیس جمهور اوکراین پس از تصمیم روسیه به الحاق این مناطق خواستار عضویت سریع اوکراین در پیمان ناتو شده است، اما مقامات این سازمان مثل قبل پاسخ سردی به این درخواست کی‌یف داده‌اند.

برچسب‌ها:

نظر شما