شناسهٔ خبر: 56515987 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

آیا پوتین جنگ آخرالزمانی را شروع می‌کند؟ بمب اتمی تاکتیکی چیست؟

این تسلیحات و بمب‌های اتمی می‌توانند یا از هواپیما به پایین انداخته شوند، یا از روی زمین، کشتی‌ها و یا زیردریایی‌ها با موشک شلیک شوند ویا به وسیله نیروی زمینی در جایی منفجر شوند.

صاحب‌خبر -

 آیا پوتین از سلاح هسته‌ای استفاده خواهد کرد؟ 

به نظر می‌رسد پاسخ این پرسش بسیار وابسته به آن است که پوتین تهدید علیه کشور تحت فرمان خود را چگونه درک کند. او جنگ در اوکراین را به عنوان نبردی بر سر بقای روسیه با غرب می‌داند. به نظر او غرب می‌خواهد روسیه را نابود کرده و کنترل منابع طبیعی گسترده آن را در دست بگیرد. 

پوتین به غرب هشدار داده است که درباره استفاده از سلاح اتمی برای دفاع از روسیه بلوف نزده است. با وجود این که برخی از تحلیلگران معتقدند او بلوف می‌زند اما واشنگتن تهدید پوتین را جدی می‌داند. 

دامنه تهدید هسته‌ای مسکو با حدود ۲۰ درصد از خاک اوکراین که روسیه ضمیمه خاک خود کرده است، افزایش می‌یابد. بدین معنی که مقامات روسیه اعلام کرده‌اند که هر حمله‌ای به این مناطقی که ضمیمه خاک روسیه شده‌اند به مثابه حمله به قلمرو و سرزمین روسیه قلمداد خواهد شد. 

دکترین هسته‌ای روسیه اجازه حمله هسته‌ای را پس از «تهاجم به خاک روسیه با استفاده از جنگ‌افزارهای متعارف به گونه‌ای که تهدیدی برای موجودیت کشور باشد» می دهد.

یوری فئودورف، تحلیلگر نظامی مستقر در پراگ می‌گوید: «پوتین در حال حاضر بلوف می‌زند. اما سخت است تصور کنیم در یکی دوهفته یا یک ماه آینده که متوجه شد جنگ را باخته‌است چه اتفاقی خواهد افتاد.»

ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) می‌گوید: «با توجه به شرایط مخاطره‌آمیز کنونی باید همه تهدیدهای پوتین را جدی تلقی کنیم. در حال حاضر سازمان اطلاعاتی آمریکا هیچ شواهد عینی مبنی بر قصد پوتین به استفاده از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در اختیار ندارد.»

آخرین تحولات جنگ روسیه و اوکراین؛ نیروهای روسیه در لوهانسک عقب رانده شدند

 

از چه نوع سلاح هسته‌ای ممکن است استفاده شود؟

اگرچه هیچ یک از مقام‌های روس خواستار حمله‌ هسته‌‌ای با استفاده از تسلیحاتی که شهرهای آمریکا، روسیه، اروپا و آسیا را نابود می‌کند نیستند. اما رمضان قدیروف، رئیس جمهورِ جمهوری خودمختار چچن و متحد سرسخت ولادیمیر پوتین، معتقد است که مسکو باید استفاده از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی کم‌بازده را در جنگ با اوکراین در نظر داشته باشد.  

ولادیمیر پوتین در ۱۹ فوریه، همزمان با پرتاب آموزشی موشک‌های بالستیک در رزمایشی از آن به عنوان بخشی از نیروی استراتژیک بازدارنده روسیه نام برد.

سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی اساسا به تسلیحات هسته‌ای گفته می‌شود که در نبردها برای اهداف تاکتیکی استفاده می‌شوند و قدرت تخریب شان بسیار کمتر از بمب‌های عظیمی ویرانگری است که می توانند شهرهای بزرگی چون مسکو، واشنگتن و لندن را نابود کنند. 

این تسلیحات و بمب‌های اتمی می‌توانند یا از هواپیما به پایین انداخته شوند، یا از روی زمین، کشتی‌ها و یا زیردریایی‌ها با موشک شلیک شوند ویا به وسیله نیروی زمینی در جایی منفجر شوند. 

مسکو علاوه بر نیروی هسته‌ای استراتژیک خود که قادر به جنگی «آخرالزمانی» هس دست‌کم چند هزار سلاح هسته‌ای به اصطلاح غیراستراتژیک مانند موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد و همچنین موشک‌های کروز دارد. 

 

برچسب‌ها:

نظر شما