شناسهٔ خبر: 56515936 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

به مناسبت روز روستا و عشایر در گفت‌وگو با مدیرکل امور عشایر استان اصفهان مطرح شد؛

مهم‌ترین دغدغه‌های عشایر و روستانشینان

درحال حاضر به نظر می‌رسد مهم‌ترین دغدغه عشایر بالا بودن قیمت تمام شده گوشت است که با تصمیمات اتخاذ شده قرار است تا تسهیلات بیشتری در اختیار عشایر قرار گرفته تا آن‌ها بتوانند هزینه‌های تولید را کاهش دهند. همچنین لازم است تا اختلاف قیمت هرکیلو گوشت خریداری شده از آن‌ها نسبت به بازار کاهش یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، نزدیک به ۱۱ هزار خانوار عشایر با بیش از ۶۰ هزار نفر جمعیت در استان اصفهان مستقر هستند که این افراد نزدیک به پنج ماه از سال یعنی از اوایل اردیبهشت و تا نیمه اول مهرماه که کوچ پاییزه آن‌ها شروع شده، در این استان استقرار دارند.

عشایر اصفهان نزدیک به ۳۰ درصد از گوشت قرمز مورد نیاز استان را تأمین می‌کنند اما خبرها حاکی آن است که هر کیلو گوشت میش عشایر با قیمتی نزدیک به ۴۰ هزار تومان خریداری می‌شود در حالی که هر کیلو گوشت میش در بازار نزدیک به ۱۷۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

در واقع قیمت تمام شده گوشت قرمز پس از هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت نهاده به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرد در صورتی که گوشت با قیمتی بسیار پایین نسبت به بازار خریداری می‌شود. بنابراین تا وقتی که قیمت خریدی گوشت از عشایر اصلاح نشود همچنان آن‌ها با مشکل عدم تناسب هزینه‌های تولید با قیمت خریداری شده روبه‌رو هستند که این باعث می‌شود تا تولید برای عشایر زیان ده بوده و فکر تولید از سرشان بیرون برود.

در این خصوص گفت‌وگویی با مختار اسفندیاری، مدیرکل امور عشایر استان اصفهان داشتیم که شرح آن را در زیر می‌خوانید:

کوچندگانی که نزدیک به پنج ماه در استان اصفهان هستند از چه خدماتی بهره‌مند هستند و در چه مناطقی از استان سکونت می‌کنند؟

استان اصفهان از جمله استان‌های پیشرو در حوزه عشایر بوده زیرا نزدیک به ۱۱ هزار خانوار عشایر با بیش از ۶۰ هزار نفر جمعیت در این استان استقرار دارند. نیمی از این تعداد ایل قشقایی بوده که در شهرستان‌های سمیرم، شهرضا و دهاقان هستند. همچنین نزدیک به ۲۷ هزار نفر از این تعداد را ایل بختیاری تشکیل داده که در شهرستان‌های چادگان، فریدون شهر و فریدن استقرار دارند.

علاوه بر این نزدیک به پنج هزار نفر از عرب جرقویه بوده و در شهرستان‌های جرقویه، نصر آباد و محمدآباد استقرار دارند؛ این افراد نزدیک به پنج ماه از سال یعنی از اوایل اردیبهشت و تا نیمه اول مهرماه که کوچ پاییزه آن‌ها شروع شده، در استان اصفهان استقرار دارند.

به طور کلی دغدغه‌های اصلی عشایر چیست و چه اقداماتی برای حل مشکلات آن‌ها انجام شده است؟

یکی از موضوعات مهم عشایر آبرسانی به آنان است که تأمین آن در برخی مناطق که آب شرب انسان و دام وجود ندارد به صورت سیار انجام می‌شود. علاوه بر این در مناطقی که آب پایدار وجود داشته باشد با ایجاد خطوط انتقال تا نزدیک چادرهای آنان آبرسانی انجام می‌شود.

موضوع دوم بازگشایی ایل راه‌ها و جاده‌های عشایری است تا آن‌ها بتوانند با خودرو خود به راحتی تا نزدیک به چادرهای خود تردد کنند. همچنین سومین موضوع مهم در ارتباط با عشایر، تأمین انرژی است، که در تلاش هستیم بر اساس نیاز و شرایط آن‌ها سوخت‌رسانی و تأمین پنل‌های خورشیدی را انجام دهیم. برای مثال در سال گذشته نزدیک به یک میلیون لیتر نفت سفید برای عشایر جرقویه تأمین شد تا در فرآوری محصولات لبنی و گرمایش استفاده شود.

همه این موارد در حالی است که مهم‌ترین دغدغه عشایر بالا بودن قیمت تمام شده گوشت است که پس از هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت نهاده به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرد در صورتی که گوشت با قیمتی بسیار پایین نسبت به بازار خریداری می‌شود. درواقع تا وقتی که قیمت خرید گوشت از عشایر اصلاح نشود همچنان آن‌ها با مشکل عدم تناسب هزینه‌های تولید با قیمتی که از آنان خریداری می‌شود روبه‌رو هستند.

آیا نسبت به اصلاح این قیمت‌ها وعده‌ای داده شد؟

براساس این جلسه قرار شد تا قیمت واقعی گوشت مشخص شود از طرفی با خرید ۲۰ هزار تن نهاده پاییز و زمستان عشایر موافقت شد. همچنین مقرر شد تا سقف ۲۵۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای خرید علوفه و پروار بندی عشایر هزینه شود.

طرح عملیات اجرای اسکان آیا باعث گسترش روستاها و در نهایت باعث از بین رفتن این گروه از جامعه نمی‌شود؟

به جای موضوع اسکان دادن آن‌ها بیشترین تمرکز بر ساماندهی آنان گذاشته شده و کسی به دنبال ایجاد و یا گسترش روستا و یا شهرک جدید در کنار روستاها نیست. تنها چیزی که مطرح است این است که در کنار شهرک‌ها و روستا اگر کسی به صورت داوطلبانه مایل به سکونت باشد می‌تواند در روستا و شهرک‌های نزدیک به استقرار عشایر سکونت داشته باشد.

در بیستمین جلسه شورای عشایر در حوزه آموزش و تحصیل عشایر چه تصمیماتی اتخاذ شد؟

پیگیر تأمین معلم برای ایل بختیاری هستیم تا معلمانی را از مناطق قشلاقی مانند شهرستان شوشتر، مسجدسلیمان، دزفول و … به شهرستان‌های فریدون شهر، چادگان داران دامنه بیاوریم تا این معلمان عشایری نسبت به آموزش دانش آموزان اقدام کرده و از افت تحصیلی آن‌ها که در دوره شیوع کرونا اتفاق افتاده بود، فاصله بگیریم.

در زمینه آمایش سرزمینی چه طرح‌هایی در دستور کار است؟

در تلاش هستیم تا هر در منطقه عشایری محلی که دارای استعداد و زمینه‌ای خاص است را عنوان کانون توسعه افزایش تولید و هم چنین بوم گردی معرفی کرده و اعتبارات در آن مناطق هزینه شود تا به تولید و درآمد بیشتر عشایر کمک کند.

آیا به مناسبت روز روستا و عشایر پروژه‌ای افتتاح می‌شود؟

امروز به صورت ارتباط زنده تصویری با حضور رئیس جمهور قرار است تا مجتمع ۲۵ هزار راسی جرقویه با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان افتتاح شود. درواقع با افتتاح این مجتمع و نمونه‌های مشابه آن قرار است تا به خروج این تعداد دام از مراتع کمک کند؛ این کار به تعادل مراتع، افزایش میزان گوشت تولیدی و در نهایت افزایش درآمد منجر خواهد شد.

نظر شما