شناسهٔ خبر: 56515905 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

تحلیل رسانه آمریکایی از راهبرد جدید و وحشتناک روسیه در اوکراین؛ اطلاعی از تفکر پوتین و تمایلش برای ایجاد آشوب ندارید!

نیوزویک در تحلیلی ایده گروهی از ناظران درباره اینکه روسیه در حال شکست در جنگ اوکراین است را رد کرده و نوشته مسکو در حال چرخش به سمت یک راهبرد جنگی «جدید و وحشتناک» است.

صاحب‌خبر -

یک نشریه آمریکایی نوشته رئیس‌جمهور روسیه ممکن است به راهبردی جدید در اوکراین متوسل شود.

به گزارش فارس، پایگاه خبری-تحلیلی نیوزویک در تحلیلی ایده گروهی از ناظران درباره اینکه روسیه در حال شکست در جنگ اوکراین است را رد کرده و نوشته مسکو در حال چرخش به سمت یک راهبرد جنگی «جدید و وحشتناک» است.

نیوزویک نوشته کسانی که بر پایه پیروزی‌های نظامی اخیر اوکراین گمان می‌کنند کی‌یف ممکن است در جنگ پیروز شود اطلاعی از تفکرات «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه ندارند.

در این تحلیل آمده است: «این افراد اطلاعی از تفکرات پوتین، تاب‌آوری او در خصوص ریسک‌های بالا و تمایلش برای ایجاد آشوب جهت پیروزی در میدان‌های جنگی خطیر ندارند.»

نگارنده نوشته مزیت‌هایی که تا کنون اوکراین به کمک آمریکا به دست آورده موجب عقب‌نشینی روسیه نخواهد شد بلکه موجب خواهد شد این کشور به سمت یک راهبرد جدید روی بیاورد.

این تحلیل تصریح می‌کند: «انرژی همیشه یکی از بهترین سلاح‌های پوتین بوده و اوپک‌پلاس به تازگی با اعلام اینکه قصد دارد در بحبوحه افزایش تورم در منطقه یورو و آمریکا بیشترین کاهش را در تولید از سال ۲۰۲۰ انجام دهد، هدیه بزرگی به روسیه داده است.»

مطابق این تحلیل، چنانچه قیمت نفت به ۱۰۰ دلار به ازای هر بشکه برسد روسیه به درآمد روزانه ۱ میلیارد دلار دست پیدا خواهد کرد. این موضوع موجب خواهد شد پوتین با تأمین بودجه‌های لازم برای جنگ، سلاح انرژی خودش را همزمان با نزدیک شدن زمستان به سمت اروپا نشانه بگیرد.

نیوزویک نوشته است: «همه اینها به معنی آن است که پوتین عقب‌نشینی نمی‌کند بلکه در حال تجدید قوا است.»

ولادیمیر پوتین زمانی گفته است: «اگر می‌خواهد پیروز میدان باشید باید در هر مبارزه طوری تا آخر بجنگید که گویی در آخرین مبارزه سرنوشت‌ساز حضور دارید. باید فرض کنید عقب‌گردی در کار نیست.»

تفکرات پوتین همیشه همین‌طور بوده و این راهبرد او از زمان آغاز درگیری در اوکراین بوده است.

نیوزویک نوشته پیروزی‌های اوکراین در میدان جنگ موجب نخواهد شد پوتین جنگ را به پایان برساند بلکه موجب خواهد شد او از جنگ متعارف فاصله بگیرد. حال سوال اینجاست که او به چه راهبردی متوسل خواهد شد؟

مطابق این تحلیل، راهبردشناسان روسیه از مدت‌ها پیش تمرکزشان را روی تاکتیک‌های جنگ نسل جدید قرار داده‌اند. از جمله این تاکتیک‌ها، راهبردی موسوم به «عملیات راهبردی برای غلبه بر زیرساخت‌های حساس دشمن (SOPKVOP) است که اولویت آن، اهداف غیرنظامی در کنار اهداف نظامی است. هدف این راهبرد، از بین بردن اراده مردم یک جامعه برای ادامه جنگ است.

نیوزویک نوشته روس‌ها بر این باورند که جوامع غربی آستانه تحمل پایینی برای روبرو شدن با ناملایمات و سختی‌ها دارند و بنابراین، در چنین شرایطی دولت‌هایشان را برای اتمام جنگ تحت فشار قرار خواهند داد. نیوزویک نوشته است: «باید انتظار داشته باشیم روسیه با حملات سایبری به زیرساخت‌های حیاتی در اروپا و آمریکا ما را متقاعد کند از حمایت از اوکراین دست بکشیم.»

رسانه آمریکایی مدعی شده روسیه از مدت‌ها پیش به مطالعه در این خصوص پرداخته و آسیب‌پذیری‌های کشورهای غربی را از این لحاظ شناسایی کرده است.

مارس گذشته، وزارت دادگستری آمریکا چهار عامل دستگاه‌های اطلاعاتی روسیه را متهم کرد که از سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ دو عملیات هکری گسترده در سطح جهان را هدایت کرده‌اند. هدف کلیدی این برنامه مخفیانه، بخش انرژی جهان بود.

نیوزویک نوشته روس‌ها به بررسی‌هایی پرداخته بودند تا بتوانند سامانه‌های رایانه‌ای را در هر زمانی که خودشان انتخاب می‌کنند از کار بیندازند. در آن عملیات هکری، هزاران رایانه در صدها شرکت و سازمان در ۱۳۵ کشور مختلف هدف قرار گرفته بود. 

نیوزویک نوشته روسیه سابقه انجام چنین عملیاتی را دارد و در سال ۲۰۱۵ توانسته با قطع موقت شبکه برق در اوکراین، برق ۲۵۰ هزار نفر را از کار بیندازد. این اتفاق ممکن است باز هم تکرار شود.

 

نظر شما