شناسهٔ خبر: 56515138 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

تحریم های جدید آمریکا، هفت نفر از مقامات ایران از جمله وزیر ارتباطات تحریم شدند

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد اسامی چندین نفر از جمله وزیر ارتباطات و وزیر کشور ایران را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد اسامی چندین نفر از جمله وزیر ارتباطات و وزیر کشور ایران را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، با طرح ادعا‌های اثبات‌نشده آمده است: «امروز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ۷ مقام از دستگاه‌های امنیتی و حکومتی ایران را به دلیل قطع دسترسی اینترنت و خشونت ادامه‌دار علیه شرکت‌کنندگان در تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز پس از مرگ غم‌انگیز مهسا امینی ۲۲ ساله- که با ادعای پوشیدن حجاب نامناسب دستگیر شد و تحت بازداشت پلیس امنیت اخلاقی جان باخت- در فهرست تحریم‌ها قرار می‌دهد.»

اسامی هفت مقام که در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته به شرح زیر است:

۱- یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دلیل ارتباط با سپاه پاسداران؛
۲- وحید مجید، رئیس پلیس فتا فراجا، به دلیل ارتباط با پلیس سایبری ایران؛
۳- حسین نجات، فرمانده کل سپاه در قرارگاه ثارالله، به دلیل ارتباط با سپاه پاسداران؛
۴- حسن رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، به دلیل ارتباط با نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران؛
۵- حسین ساجدی‌نیا، معاون عملیات فراجا، به دلیل ارتباط با نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران؛
۶- عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات جمهوری اسلامی ایران، ذیل قانون تحریم‌های حقوق بشری ایران

آمریکا همچنین نام «احمد وحیدی»، وزیر کشور ایران را ذیل ادعا‌های مربوط به حقوق بشر هم در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

خزانه‌داری آمریکا مدعی شده اقدام امروز پس از آن اتحاذ شده که خزانه‌داری آمریکا روز ۲۲ سپتامبر پلیس امنیت اخلاقی ایران و مقام‌های ارشد آن را در فهرست تحریم‌ها قرار داد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز ۳۱ شهریورماه پلیس امنیت اخلاقی ایران را به «خشونت علیه زنان» متهم کرده و آن را در فهرست تحریم‌ها قرار داده بود. آمریکا در آن بیانیه، بدون اشاره به هیچ مستنداتی پلیس امنیت اخلاقی را بابت مرگ خانم «مهسا امینی» مسئول دانسته است.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین یادآوری شده که آمریکا چند هفته قبل‌تر، یک مجوز عمومی برای کمک کردن به «دسترسی ایرانی‌ها به اینترنت» صادر کرده است.

دستورالعمل مورد اشاره آمریکا روز اول مهر صادر شده که در آن خزانه‌داری این کشور به توضیح درباره برخی از مبادلاتی پرداخته بود که در حوزه تأمین اینترنت برای ایران از شمول تحریم‌ها معاف هستند.

آن دستورالعمل در حالی صادر شد که به گفته تحلیلگران، معافیت‌های تحریمی آمریکا در زمینه دسترسی به اینترنت با رویه این کشور که با تحریم بخش‌های مختلف اقتصاد ایران ارسال دارو و غذا به کشورمان را با مشکلات مواجه کرده ناسازگار به نظر می‌رسد. به عنوان مثال، خزانه‌داری آمریکا در زمان وقوع زلزله کرمانشاه در بیانیه‌های مکرر درباره نقض احتمالی تحریم‌های آمریکا هنگام کمک‌رسانی به قربانیان هشدار می‌داد.

در همان زمان، گزارش‌های متعددی درباره اخلال تحریم‌های آمریکا در کمک‌رسانی‌های بین‌المللی برای زلزله‌زدگان منتشر می‌شد. در یک مورد، به عنوان مثال گزارش شد فیسبوک ۲۰۰ هزار دلار کمک‌های مالی فعالان فضای مجازی برای خانواده‌های قربانیان زلزله کرمانشاه را از بیم تحریم‌های آمریکا بلوکه کرده است.

«برایان نلسون»، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا امروز پنجشنبه گفته است: «حق آزادی بیان و تجمعات مسالمت‌آمیز برای تضمین آزادی‌ها و کرامت فردی اهمیت حیاتی دارند. ایالات متحده اقدام حکومت ایران در قطع اینترنت و سرکوب خشن تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز را محکوم کرده و در هدف قرار دادن کسانی که چنین اقداماتی را حمایت و هدایت می‌کنند تردیدی به خود راه نخواهد داد.»

نظر شما