شناسهٔ خبر: 56514971 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

عضو نمایندگی ایران در سازمان ملل اعلام کرد:

ایران برای به حداقل رساندن اثرات ریزگردها آماده همکاری است

زهرا اصغری

عضو نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک با اشاره به طرح جامع ملی جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تهدیدهای ناشی از بیابان زایی، خشکسالی و نیز تاثیرات زیانبار توفان ریزگردها ،بر بهره گیری از ظرفیت ائتلاف سازمان ملل برای مقابله با توفانهای گرد و غبار تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، علی حاجیلاری عضو نمایندگی ایران در سازمان ملل که در اولین نشست رسمی کمیته دوم هفتاد و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل سخن می گفت، تصریح کرد: یکی از مهمترین چالش‌ها در کشور ما و بسیاری دیگر از کشورهای منطقه، موضوع توفانهای شن و گرد و غبار موسوم به ریزگردهاست. براساس گزارش‌های متعدد سازمان ملل و نیز کارگزاریهای تخصصی آن، بیش از دو سوم کشورهای جهان به نحوی از انحا با این چالش محیط زیستی دست به گریبانند. در منطقه ما، سهم این معضل، به دلیل درهم تنیدگی مشکلات ناشی از خشکسالی، بیابان زایی، طرح‌های توسعه ای نامتوازن و بسیاری عوامل دیگر، بیشتر و پیچیده تر است.

با این وجود، چنین چالش مهمی با ابعاد وسیع خود، در نقطه کور توجه جامعه بین‌المللی قرار گرفته است و اغلب به عنوان یک نگرانی منطقه ای یا محلی با آن برخورد می‌شود. متاسفانه ایران در بخش اعظم فصل خشک سال، با شدیدترین نوع توفان‌های شن و گرد و غبار مواجه است. یک طرح جامع ملی برای مقابله با تهدیدهای ناشی از بیابان زایی و خشکسالی و نیز تاثیرات زیانبار توفان ریزگردها ایجاد شده و این دقیقا جایی است که کل نظام توسعه سازمان ملل باید به کمک کشورهایی نظیر ایران بیاید تا بتوان عواقب چنین توافانهایی را به حداقل رساند. ما در این خصوص آماده ی همکاری با همه ی کشورهای منطقه و نظام توسعه سازمان ملل هستیم تا با بهره گیری از ظرفیت ائتلاف سازمان ملل برای مقابله با توفانهای گرد و غبار، از این ظرفیت، به بهترین وجهی استفاده شود.  
رایزن نمایندگی کشورمان  با انتقاد از اقدامات یکجانبه و تحریمی برخی کشورها افزود: امروز تامین مالی توسعه، بیش از هر زمان دیگری با چالش روبرو شده است. ضربات مهلک امواج یکجانبه گرایی، لطمات بی‌سابقه ای را بر پیکره ی توسعه و تامین مالی توسعه وارد آورده است. سیاست‌های مبتنی بر اقدامات یکجانبه و تحریم توسط تعداد اندکی از بازیگران، تردیدهای جدی درخصوص تاثیرگذاری و کارایی نظام های تجاری و مالی بین‌المللی ایجاد کرده است. لذا جامعه ی بین‌المللی موظف است تضمین کند که تامین مالی توسعه، توسط دستورکارهای قهرآمیز و محدود کننده ی یکجانبه و سیاست‌های دوگانه و تبعیض آمیز برخی کشورها و سازمان‌ها، به گروگان گرفته نخواهد شد. جمهوری اسلامی ایران، محکومیت و توقف فوری اقدامات یکجانبه قهرآمیز و تحریم‌های یک جانبه غیرقانونی را شرط لازم تحقق توسعه پایدار واقعی می داند.

عضو نمایندگی ایران اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران برای بیش از 4 دهه است که سخاوتمندانه، از میلیونها پناهنده، آواره، مهاجر و اتباع قانونی و غیرقانونی خارجی، در غیاب هرگونه حمایت و مساعدت بین‌المللی و همزمان با تحمیل جنگ و نیز بی‌سابقه ترین تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی، میزبانی کرده است. این درحالیست که در طی این مدت، همه تسهیلات و امکانات در کلیه حوزه‌ها اعم از آموزش، بهداشت، غذا و غیره برای این جمعیت میلیونی توسط ایران تامین شده است. تلاش‌های ایران در طی همه گیری کرونا برای واکسیناسیون چنین جمعیت عظیمی گویای مسئولیت پذیری کشور علیرغم بی‌عملی جامعه جهانی و برخی کشورهای بهره مند بوده است. لذا جامعه جهانی به ویژه کشورهای توسعه یافته باید به مسئولیت‌های بین‌المللی خود در این خصوص عمل کنند.
رایزن نمایندگی کشورمان در پایان تاکید کرد، جمهوری اسلامی ایران معتقد است نظام توسعه سازمان ملل باید موثر و شفاف باشد تا بتواند نقش خود را در حمایت از کشورها در دستیابی به توسعه و غلبه بر چالش‌های فراروی آنها ایفا کند. ،ما معتقدیم  هیچ نسخه ی تجویزی یکسانی برای توسعه کشورها قابل اجرا نبوده و باید از هرگونه تحمیل الگو یا رویکرد تجویزی در این خصوص احتراز شود.
انتهای پیام

نظر شما