شناسهٔ خبر: 56514928 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

یه روانشناس خوب چه ویژگی داره؟

دراین مطلب به بررسی اینکه چه روش‌هایی برای انتخاب روان‌شناس مطمئن به ما کمک می‌کند و چه گام‌هایی باید برداریم ، خواهیم پرداخت ، با ما همراه شوید .

صاحب‌خبر -
  • انتخاب روان‌شناس
  • روان‌شناس معتبر
  • ۱- مراجعه به معرف:
  • ۲- تحقیق درباره خود روان‌شناس:
  • ۳- سابقه و حوزه تخصصی:
  • ۴- زمان اولین نوبت و هزینه:
  • ۵- نحوه برگزاری جلسات:
  • ۶- جنسیت:
  • ۷- نقش کلیدی اولین جلسه مراجعه:
  • مهم‌ترین گام و سخن پایانی

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ می‌توان گفت همۀ ما به شکلی دچار مشکلات ذهنی و روانی هستیم. ما هر روز ممکن است با افسردگی به دلایل مختلف، اضطراب‌های ناشی از قرارگیری در شرایط خاص و چالش‌های جدید، عدم توانایی در برقراری ارتباط با شریک عاطفی یا کودکمان، بار سنگین ذهنی در پروسه مهاجرت و بسیاری مشکلات دیگر دست‌وپنجه نرم کنیم.

مراجعه به یک روان‌شناس، صحبت با او و کمک گرفتن از او در بهبود ذهن و سلامت روان به ما کمک می‌کند و زندگی ما را تغییر می‌دهد تا بتوانیم دوباره کنترل زندگی خود را به دست بگیریم.

سؤالی که پیش می‌آید این است که چگونه یک روان‌شناس خوب و قابل اطمینان پیدا کنیم تا مشکلات ما را درک کند و راه‌حل مناسب را به ما ارائه دهد تا بتوانیم پس از گذراندن جلسات درمان و مشاوره، نتیجه قابل قبولی کسب کنیم؟ در این مقاله با بررسی چند نکته و سؤال، و معرفی چند گام، می‌خواهیم در انتخاب روان‌شناس مطمئن به شما کمک کنیم.

انتخاب روان‌شناس

انتخاب یک روان‌شناس مطمئن، نقش اساسی در آینده زندگی هرکدام از ما خواهد داشت. ما باید با مراجعه به روان‌شناس بتوانیم مسائل ذهنی‌مان را به طور دقیق بشناسیم، کمک و راه‌حل درستی را برای بهبود، درمان و یا کنار آمدن با مشکلات خود دریافت کنیم و پس از طی پروسه‌ای که نیاز به صبوری و صرف زمان و هزینه دارد، به نتیجه‌ای مطلوب برسیم.

پس انتخاب مهم و سختی را در پیش داریم. اما نباید نگران باشیم و تسلیم شویم. باید سعی کنیم با دقت و حوصله روان‌شناس مورد اطمینان خود را انتخاب کنیم.

روان‌شناسی که می‌خواهیم به او مراجعه کنیم، قبل از این که حتی او را ببینیم، باید چند ویژگی را داشته باشد:

۱ – مدرک معتبر روان‌شناسی و شماره نظام روان‌شناسی را داشته باشد.

۲ – حوزه تخصصی کاری او مربوط به مشکل ما باشد. مثلاً به طور تخصصی در بهبود روابط عاطفی کار کند و یا در ارتباط با کودکان و طیف مشکلات آن‌ها متخصص باشد یا در حوزه مشکلات ناشی از مهاجرت تخصص داشته باشد. در واقع باید خیالمان راحت باشد که مشاور مورد نظر ما به مشکلی که داریم اشراف کامل دارد.

۳ – باید در دسترس باشد. اگر تمایل به مراجعه حضوری داریم مسیر دسترسی به او برای ما راحت باشد، و اگر می‌خواهیم از جلسات روان شناسی آنلاین استفاده کنیم، که امروزه بسیار پرطرف‌دار شده است، روان شناس ما امکانات قابل قبولی را در اختیار داشته باشد.

در ادامه به سراغ روش‌های گام‌به‌گام انتخاب روان‌شناس می‌رویم و از صفر تا صد آن را بررسی می‌کنیم.

چه روش‌هایی برای انتخاب روان‌شناس مطمئن به ما کمک می‌کند و چه گام‌هایی باید برداریم؟

روان‌شناس معتبر

خوشبختانه با وجود اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و ارتباطات گستردۀ امروزی راه‌های مختلفی برای پیدا کردن یک روان‌شناس معتبر وجود دارد. برای اینکه از انتخاب خود مطمئن شوید گام‌های زیر را دنبال کنید.

۱- مراجعه به معرف:

در ابتدا باید از طریق منابع مختلف پرس‌وجو کنیم. می‌توانیم از دوستان و آشنایان و خانواده خود بپرسیم که آیا روان‌شناس خوبی را می‌شناسند؟ یا هنگام مراجعه به افراد متخصصی مانند پزشک خانوادگی خود، از او بخواهیم تا فرد مناسبی را به ما معرفی کند.

همچنین می‌توانیم به کلینیک‌های محلی یا مراکز و بیمارستان‌های دولتی یا معروف مراجعه کنیم. جست‌وجو در گوگل یا شبکه‌های اجتماعی هم می‌تواند کمک‌کننده باشد.

۲- تحقیق درباره خود روان‌شناس:

پس از این‌که فرد مورد نظر را از طریق روش‌های مرحله ۱ پیدا کردیم، حالا باید درباره خود او تحقیق کنیم. می‌توانیم درباره مدرک روان‌شناسی او و این‌که در کدام دانشگاه درس خوانده تحقیق کنیم و ببینیم آیا کد نظام روان‌شناسی دارد؟ در کجاها مشغول به کار است؟ همچنین در صورتی که روان‌شناس مورد نظر ما وب سایت دارد یا در انواع شبکه‌های اجتماعی فعال است نظرات افراد درباره او را بخوانیم یا با سرچ نام روان‌شناس و مراجعه به سایر سایت‌های معتبر، نظرات سایر مراجعان را بررسی کنیم.

۳- سابقه و حوزه تخصصی:

بهتر است بدانیم روان‌شناس مورد نظرمان چند سال سابقه کار دارد. لزوماً هرچقدر روان‌شناس پرسابقه‌تر باشد قابل‌اعتمادتر نیست، اما سابقۀ کاری مناسب می‌تواند اطمینان ما را بیش‌تر کند.

همچنین باید بدانیم حوزه تخصصی کار او چیست تا ببینیم آیا می‌تواند به رفع مشکل ما کمک کند؟ اگر کسی از اضطراب و عدم تمرکز رنج می‌برد، بهتر است به متخصص این کار مراجعه کند.

۴- زمان اولین نوبت و هزینه:

هنگام تماس برای دریافت اولین نوبت مراجعه، باید دقت کنیم که در صف انتظار طولانی نباشیم. اگر چه که افراد متخصص مراجعین بیش‌تری دارند اما شاید آن طور که باید و شاید نتوانند برای ما زمان بگذارند و کم‌انرژی باشند و یا وادار شویم در زمان‌هایی که برای ما دشوار است به آن‌ها مراجعه کنیم. همچنین باید از پس هزینه جلسات بر بیاییم.

۵- نحوه برگزاری جلسات:

باید بدانیم که آیا باید حضوری به دفتر او مراجعه کنیم یا امکان ارتباط آنلاین هم وجود دارد؟ هرکدام از این روش‌ها ویژگی‌های مثبت و منفی خودشان را دارند.

در مراجعه حضوری، برقراری ارتباط و ایجاد حس راحتی بین مراجع و روان‌شناس راحت‌تر رخ می‌دهد. اما به دلیل وجود هزاران مشغله، دوری راه و ترافیک، عدم تطابق زمانی که فرد می‌تواند به روان‌شناس خود مراجعه کند با نوبت‌های خالی روان‌شناس، نداشتن امکان دسترسی حضوری به روان‌شناس (مثلاً برای افرادی که در شهر یا کشور دیگری هستند)، امروزه مشاوره روانشناس آنلاین بسیار پرطرفدار و رایج شده است.

اینکه بتوانیم در فضای آرام و دلخواه خودمان و از منز‌ل خود با روان شناس‌مان در تماس باشیم بسیار مطلوب است.‌

۶- جنسیت:

درست است که جنسیت روان‌شناس تأثیری در تبحر و تخصص او ندارد، اما شاید هرکدام از ما هنگام مطرح کردن احساسات و افکارمان، ترجیح بدهیم که با یک روان‌شناس هم‌جنس خود صحبت کنیم.

پس بهتر است در این باره فکر کنید. (در کنار این موضوع، شاید سن و سال و ظاهر هم برای شما مهم باشد! البته همچنان می‌گوییم که بهتر است تبحر روان‌شناس را اولویت قرار دهیم.)

۷- نقش کلیدی اولین جلسه مراجعه:

اولین جلسه صحبت با روان‌شناس نقش کلیدی برای ادامه کار و در تصمیم‌گیری ما در مورد قابل اطمینان بودن یا نبودن یک روان‌شناس دارد.

در جلسه اول باید به چند موضوع حسابی دقت کنیم:

روان‌شناس چه صحبت‌هایی انجام می‌دهد و چه سؤالاتی از ما می‌پرسد؟

مشکل ما را چگونه تشخیص می‌دهد؟

آیا در صورت لزوم ما را برای دریافت دارو به روان پزشک ارجاع می‌دهد یا خیر؟

برای درمان مشکل ما پیشنهاد چه طرح درمانی و برنامه‌ای دارد؟

حدس می‌زند که پروسه درمان ما حدوداً نیازمند چند جلسه و یا صرف چه مدت زمانی است؟

در کل آیا حس مطلوبی به او داریم و به نظرمان صحبت‌ها و شیوه رفتاری او معقول می‌رسد؟

آیا هنگام پاسخ به پرسش‌های او احساس راحتی و امنیت می‌کنیم؟

پاسخ به این پرسش‌ها تعیین می‌کند که آیا تمایل به ادامه جلسات داریم یا ترجیح می‌دهیم دنبال روان‌شناس دیگری بگردیم.

مهم‌ترین گام و سخن پایانی

مهم است در نظر داشته باشیم که جلسات درمانی در روان‌شناسی، نیازمند یک ارتباط دوطرفه است. پس ما هم هنگام مراجعه به یک روان‌شناس مهم است که صادقانه افکار و احساسات خود را مطرح کنیم تا بتوانیم بهترین مشاوره و کمک را از او دریافت کنیم.

منبع: niksalehi

نظر شما