شناسهٔ خبر: 56514547 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

کدام کشورها به ایران برنج صادر کردند؟

واردات یک میلیارد دلاری برنج /هند صدرنشین شد

«هند» در حالی صدرنشین واردات برنج به ایران در پنج ماه منتهی به مرداد نسبت به مدت مشابه سال قبل را به خود اختصاص داده است که چندی پیش بلومبرگ در گزارشی از کاهش سطح زیر کشت برنج هندی خبر داد

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز ، براساس آمار اعلام شده از سوی گمرک در 5 ماه منتهی به مرداد سال جاری در مجموع بیش از یک میلیارد و 96 میلیون دلار برنج وارد کشور شده که بیشترین سهم در میان واردکنندگان به «هند» اختصاص دادشته است.

بازار برنج در دست هندی ها؟

رصد داده های اعلام شده نشان دهنده آن است که در مدت زمان مورد بررسی برنج وارداتی مورد نیاز از پنج کشور «هند»، «پاکستان»، «تایلند»، «امارات متحده عربی»و‌ «مناطق آزاد» وارد کشور شده است. «هند» در حالی صدرنشین واردات برنج به کشور در پنج ماه منتهی به مرداد نسبت به مدت مشابه سال قبل را به خود اختصاص داده است که چندی پیش بلومبرگ در گزارشی از کاهش سطح زیر کشت برنج هندی خبر داد و اعلام کرد که کاهش بارندگی در بخش های از هند باعث شده که سطح زیر کشت برنج در این کشور به کمترین میزان در سه سال گذشته برسد.

خبر اعلام شده این نگرانی را به وجود آورد که با توجه به جنگ اوکراین و روسیه بازار مواد غذایی در دنیا به مشکل مواجه شود، اما گزارش منتشر شده نشان داد که «هند» همچنان بازار خود را حفظ کرده است.  

هند بزرگترین صادرکننده برنج در جهان است و هرگونه اختلال در صادرات برنج هندی می‌تواند تاثیری بسیاری بر امنیت غذایی جهان داشته باشد و فشارهای تورمی در بازار جهانی غذا را افزایش دهد. داده ها از وضعیت تولید برنج حکایت از آن دارد که هند بزرگترین صادرکننده برنج در جهان است و ۴۰ درصد تجارت جهانی برنج مربوط به تولیدات این کشور است.

روند واردات برنج

براساس داده های اعلام شده برنج وارد شده از سوی هند برابر با 583 میلیون و 610 هزار دلار بوده و با این شرایط این کشور همچنان توانسته بیشترین حجم صادرات در مدت زمان مورد بررسی را به خود اختصاص دهد.

رشد خرید از هند در حالی رقم خورده که همه ساله با شروع فصل برداشت و ممنوعیت واردات برنج شاهد کاهش برنج در این مدت بودیم، اما در سال جاری با توجه به لغو ممنوعیت واردات برنج در دوره برداشت و نبود محدودیت برای واردات برنج شاهد ورود بیش از یک میلیارد دلار برنج به کشور بوده ایم.

در رتبه دوم واردکنندگان برنج هم «پاکستان» قرار دارد، براساس آمار در این مدت 350 میلیون 400 هزار دلار برنج از این کشور وارد ایران شده است.

به گفته دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی در حال حاضر تقاضا در داخل کشور از برنج هندی به پاکستانی تغییر کرده به همین دلیل مصرف برنج هندی در کشور کاهش یافته است؛ دلیل این اتفاق هم شباهت برنج پاکستانی به برنج ایرانی به لحاظ پخت است با این تفاوت که برنج پاکستانی یک سوم قیمت برنج ایرانی در بازار عرضه می شود. اما دلیل اینکه همچنان برنج هندی بیشترین سهم را در میان برنج های وارداتی داشته به دلیل قیمت این مدل برنج بوده است.

مجموع واردات برنج از «تایلند» هم در این مدت برابر با 79 میلیون و 770 هزار دلار بوده که با این شرایط این کشور در رتبه سوم واردکنندگان برنج قرار گرفته است.

در میان کشورهای صادرکننده برنج به ایران «امارات متحده عربی» هم دیده می شود براساس آمار اعلام شده 60 میلیون و 950 هزار دلار بوده و از مناطق آزاد هم در این بازه زمانی 21 میلیون و 630 هزار دلار برنج وارد کشور شده است.

برنج 2

 
 

نظر شما