شناسهٔ خبر: 56514466 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

علت سیاهی رفتن چشم و سرگیجه ناگهانی چیست؟

یکی از دلایلی که باعث بروز سرگیجه‌های شدید و ناگهانی می‌شود، از دست دادن آب بدن است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری صراط به نقل از بهداشت نیوز، همه ما برای یک بار هم که شده سرگیجه و سردرد را تجربه کرده‌ایم. وقتی به یکباره از جایمان برمی‌خیزیم، دچار سرگیجه می‌شود. جلوی چشم‌مان سیاهی می‌رود و تعادل خود را از دست می‌دهیم.

ارتباط کم آبی بدن و علت سرگیجه و سردرد

یکی از دلایلی که باعث بروز سرگیجه‌های شدید و ناگهانی می‌شود، از دست دادن آب بدن است. وقتی مواد غذایی ادرارآور مصرف می‌کنید، مقدار زیادی از آب بدن از دست می‌رود. همچنین تعریق در اثر فعالیت بدنی زیاد و ورزش هم باعث کمبود آب بدن می‌شود. یکی از نشانه‌های کم آبی بدن، زرد شدن رنگ ادرار است. وقتی ادرار شفاف باشد، از کمبود آب بدن خبر نمی‌دهد. پس برای بررسی علت سرگیجه ناگهانی به دنبال موارد دیگری باشید.

مصرف برخی از دارو‌ها و ابتلا به سرگیجه

یک علت سرگیجه ناگهانی و سیاهی رفتن چشم مصرف خودسرانه برخی از داروهاست. دارو‌های انتی‌هیستامین که برای رفع آلرژی و حساسیت مصرف می‌شود، اغلب سرگیجه را به همراه دارد. از جمله دارو‌هایی که سرگیجه را به دنبال دارند می‌توان به دارو‌های ضدافسردگی، دارو‌های ضد درد، دارو‌های ضدالتهابی و دارو‌های ضدتشنج اشاره کرد. در صورتی که بلافاصله بعد از مصرف این دارو‌ها دچار سرگیجه شدید، باید مصرف آن‌ها را به پزشک مراجعه کنید.

عدم مصرف غذا‌های حاوی گلوکز

یکی دیگر از علت‌های ابتلا به سرگیجه ناگهانی شدید، کاهش قند خون است. به این حالت در اصطلاح پزشکی هیپوگلیسمی گفته می‌شود. عدم مصرف غذا‌های حاوی کربوهیدرات و شیرینی‌ها به مدت طولانی باعث بروز این حالت می‌شود. در افرادی که به دیابت مبتلا هستند، این نوع سرگیجه بیشتر دیده می‌شود. مصرف دارو‌های دیابت و تزریق بیش از حد انسولین هم باعث سرگیجه شدید ناگهانی می‌شود.

ضعیف بودن قلب

یک علت سرگیجه ناگهانی شدید ابتلا به بیماری‌های قلبی است. البته این حرف برای ترساندن شما نیست. بلکه هدف ما روشن کردن کسانی است که به بیماری قلبی مبتلا هستند و گاهی هم دچار سرگیجه می‌شوند. از آنجایی که قلب خون را پمپاژ می‌کند تا به سایر اعضا بدن برسد، اگر ضعیف شود، خونی هم پمپاژ نمی‌شود؛ بنابراین خون به اندازه کافی به مغز نمی‌رسد و سرگیجه و سردرد را به دنبال دارد.

بارداری و ارتباط آن با سرگیجه

اگر در دوره بارداری هستید، از بابت سرگیجه ناگهانی شدید نگران نشوید. زیرا این عارضه یکی از علائم رایج دوران بارداری است. در این دوره هورمون‌های بدن دچار تغییراتی می‌شود که بر روی علائم حیاتی تاثیر می‌گذارد. از آنجایی که در بارداری باید بخش زیادی از جریان خون به سمت رحم جریان پیدا کند، از میزان آن به سمت مغز کاسته می‌شود؛ بنابراین سرگیجه را به همراه دارد.

البته اگر به کم‌خونی مبتلا نباشید، جای نگرانی نیست. این عارضه در زنان بارداری که دچار کم‌خونی هستند و یا میزان قند خونشان به یکباره کم می‌شود، دیده می‌شود. سرگیجه‌های بارداری بیشتر در سه ماهه اول است و بعد از این برطرف می‌شود.

علت سرگیجه هنگام بلند شدن از خواب و کمبود ویتامین

یکی از دلایل سرگیجه بعد از خواب کمبود ویتامین B۱۲ در بدن است. کاهش فشارخون و از بین رفتن تعادل بدن مهم‌ترین مشکلاتی است که در نتیجه کمبود این ویتامین ایجاد می‌شود. در نتیجه بلافاصله شما دچار سرگیجه می‌شود. وقتی نشسته‌اید و به یکباره بلند می‌شوید، خون کافی به مغز نمی‌رسد و چشم‌ها سیاهی می‌رود. این سرگیجه در افرادی که دچار کمبود ویتامین B۱۲ هستند بیشتر دیده می‌شود.

این علت سرگیجه ناگهانی با یک آزمایش ساده تشخیص داده می‌شود.

اگر به کم خونی مبتلا هستید

یک علت سرگیجه ناگهانی و سیاهی رفتن چشم کم خونی است. این عامل همراه با خستگی و عصبی بودن خود را نشان می‌دهد. اگر میزان کم‌خونی بدن بیش از حد باشد، دچار سرگیجه‌های شدیدتری می‌شود. به طوری که گاهی قادر به کنترل بدن نیستید.

آهن مسئولیت تولید گلبول‌های قرمز در بدن را برعهده دارد. گلبول‌های قرمز حاوی هموگلوبین هستند که مسئولیت حمل اکسیژن را برعهده دارد. اما وقتی میزان آهن بدن کم شود، طبیعتا هموگلوبین خون هم کاهش می‌یابد و در نتیجه اکسیژن به مغز نمی‌رسد.

اگر به میگرن مبتلا هستید

میگرن هم یکی دیگر از دلایل ابتلا به سرگیجه ناگهانی شدید است. البته این بیماری با سردرد شدید همراه می‌شود. حالت تهوع، استفراغ و تنفر از نور هم از دیگر علائم بیماری میگرن است. پس نباید به محض ابتلا به سرگیجه فکر کنید حتما به این بیماری مبتلا هستید.

سایر علت‌های ابتلا به سرگیجه ناگهانی شدید

گاهی علت سرگیجه ناگهانی و سیاهی رفتن چشم با هیچ‌کدام از موارد گفته شده مرتبط نیست. علت‌های دیگر ابتلا به این عارضه ممکن است به دلیل موارد زیر باشد:

وجود عفونت و التهاب در گوش میانی
ابتلا به بیماری منیر
تحریک مغناطیسی مغز و بروز سرگیجه
ابتلا به بیماری پارکینسون
ابتلا به آکوستیک نوروما.

نظر شما