شناسهٔ خبر: 56513575 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

۱۳۵ هزار دانش آموز کهگیلویه و بویراحمدی در انتظار شیر مدارس

نشست هم اندیشی اجرای برنامه حمایتی شیر مدارس استان با حضور اعضا در دفتر شورای سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بسیج کهگیلویه و بویراحمد، در راستای سیاست فقر زدایی دولت مردمی،برنامه حمایتی شیر مدرسه با محوریت وزارت آموزش و پرورش برای دانش آموزان مقطع دبستان و سه سال اول دبیرستان با اولویت پوشش ۱۰۰ درصدی استان های کم برخوردار ( کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان،ایلام ، بوشهر، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان) و مناطق محروم، عشایر و حاشیه شهرها در سایر استان ها مبتنی بر تامین حداقل ۷۰ نوبت و سه بار در هفته طی سال تحصیلی به مدت حداقل ۵ سال استمرار می یابد.

به همین منظور و باتوجه با بازگشایی مدارس در کهگیلویه و بویراحمد، نشست هم اندیشی اجرای برنامه حمایتی شیر مدارس استان با حضور اعضا در دفتر شورای سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حسن هدایت نیا رئیس دبیرخانه شورای سلامت و امنیت غذایی کهگیلویه و بویراحمد به تشریح اهداف برگزاری این نشست و وظایف هر یک از دستگاه های عضو پرداخت و گفت: هدف از برگزاری این نشست همکاری و تبادل نظر با اداره کل آموزش و پرورش برای اجرای هر چه بهتر توزیع شیر حمایتی در مدارس استان است.

وی با بیان اینکه حدود دو هفته از بازگشایی مدارس می گذرد و هنوز در استان کهگیلویه و بویراحمد زیر ساخت های توزیع شیر فراهم نشده است، افزود: امیدواریم با برگزاری جلسات منظم مراحل مختلف روند توزیع شیر در مدارس استان انجام و این مهم به زودی اجرایی شود.

شهرام قشقایی رئیس اداره سلامت آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیش از ۱۳۵ هزار دانش آموز در استان زیر پوشش شیر رایگان قرار می گیرند که سه هزار و ۸۵۸ دانش آموز نیز عشایری هستند.

وی با اشاره به اینکه کارشناس تغذیه و توزیع شیر در اداره تعاون مستقر هست گفت: پست کارشناس تغذیه و توزیع شیر باید از اداره تعاون به حوزه سلامت انتقال یابد.

رضا بهنام پور معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: با توجه به ظرفیت هایی که در استان وجود دارد در زمینه  تامین شیرخام  و فراوری مشکلی وجود ندارد و دو گاوداری در یاسوج و دهدشت روزانه ۶۰ تن شیر با کیفیت بالا تولید می کنند.

وی بیان کرد: سالانه ۱۱۳ هزار تن شیر خام در استان تولید می شود و هم اکنون هشت کارخانه لبنی در استان داریم که دو کارخانه یکی در یاسوج و یکی در گچساران فعال است، دو واحد نیمه فعال، چهار واحد غیر فعال و یک واحد نیز در حال ساخت می باشد.

محمد رحیم اتابک مدیر کارخانه لبنی کوه گل نیز گفت: گاوداری بنیاد مستضعفان در توت نده روزانه ۵۴ تن شیر تولید می کند که ۳۰ درصد آن به خارج استان صادر می شود و به طور کلی ظرفیت تولید ما در استان روزانه ۱۲۰ تن در روز است.

وی بیان کرد: با توجه به این ظرفیت ها در زمینه تولید شیر خام در استان کهگیلویه و بویراحمد مشکلی وجود ندارد.

فرشته بوستانی رییس گروه واحد بهبود تغذیه و جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: سرانه مصرف لبنیات در ایران ۷۰ تا ۸۰ کیلو گرم و در کشور های خارجی ۱۲۰ تا ۱۴۰ کیلو گرم است .

وی بیان کرد: با توجه به قیمت بالای لبنیات اجرای برنامه شیر مدارس در استان هایی که دچار عدم امنیت غذایی هستند بسیار تاثیر گذار است.

بوستانی با اشاره به اینکه برای اعضای جلسه باید ابلاغ زده شود و ثابت باشند گفت: وظایف هر دستگاه در زمینه شیر مدارس باید مشخص باشد و مشکلات و چالش های سالهای گذشته در زمینه توزیع شیر در مدارس استان نیز بررسی شوند.

رییس گروه واحد بهبود تغذیه و جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد بر استفاده از شیر استریلیزه در مدارس تاکید کرد و گفت: کمیته ها و تیم نظارت نیز مشخص شوند.

وی افزود: بخش های آموزشی و فرهنگ سازی  مصرف شیر و لبنیات از طریق رسانه ها باید دنبال شود و  برای اجرای هر چه بهتر توزیع شیر در مدارس و استفاده از ظرفیت کارشناسان برای نظارت و آموزش در مدارس اعلام آمادگی می کنیم.

هوشنگ یاری پور از حوزه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز گفت: در اجرای طرح شیر مدارس باید شیر به موقع تولید شود، دامپزشکی کیفیت را تعهد دهد و غذا و دارو نظارت داشته باشد.

سایر اعضای جلسه از جمله حوزه استانداری ، صنعت،معدن و تجارت، سازمان برنامه و بودجه، مجمع خیرین سلامت استان، اداره کل دامپزشکی، صدا و سیما ، کارشناس سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ، کارشناس سلامت مدارس به بیان نظرها و پیشنهادهای خود پرداختند و برای اجرای هر چه بهتر توزیع شیر در مدارس کهگیلویه و بویراحمد اعلام آمادگی کردند.

در این نشست مقرر شد نشست های جداگانه ای در اداره کل آموزش و پرورش استان و استانداری با موضوع توزیع شیر در مدارس استان برگزار شود تا پس از بررسی و تامین زیر ساخت های لازم توزیع شیر به زودی در مدارس کهگیلویه و بویراحمد آغاز شود.

۱۳۵ هزار دانش آموز کهگیلویه و بویراحمدی در انتظار شیر مدارس۱۳۵ هزار دانش آموز کهگیلویه و بویراحمدی در انتظار شیر مدارس۱۳۵ هزار دانش آموز کهگیلویه و بویراحمدی در انتظار شیر مدارس۱۳۵ هزار دانش آموز کهگیلویه و بویراحمدی در انتظار شیر مدارس۱۳۵ هزار دانش آموز کهگیلویه و بویراحمدی در انتظار شیر مدارس

 

نظر شما