شناسهٔ خبر: 56501529 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اهدای ۶۴ دستگاه نبولایزر به کودکان مبتلا به CF در فارس

رییس اداره بیماران خاص دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از اهدای ۶۴ دستگاه نبولایزر به کودکان مبتلا به CF با همکاری یونیسف خبر داد.

صاحب‌خبر -

حسین درویشی بهلولی گفت: این اقدام در راستای نیاز بیماران مبتلا به CF برای استفاده از دستگاه نبولایزر خانگی برای مصرف داروهای خاص و با هماهنگی اداره بیماران خاص معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بنیاد سی اف ایران و انجمن حمایت از بیماران CF در شیراز انجام شد.

او گفت: در حال حاضر ۲۰۸ بیمار مبتلا به CF در استان شناسایی و در مراکز درمانی زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در حال دریافت خدمات درمانی لازم هستند.

دکتر درویشی یادآور شد: بیماری CF یک اختلال ژنتیکی است که موجب ایجاد اختلال در کارکرد مخاط شده و سبب آسیب به اندام‌های بدن به ویژه ریه‌ها و پانکراس می شود.

این مقام مسئول در دانشگاه ادامه داد: از نشانه های بیماری CF می‌توان به عرق شور، سرفه‌های مداوم ، عفونت‌های مکرر ریه از جمله ذات‌الریه و التهاب ریه‌ها که اغلب ناشی از عفونت باکتریایی یا ویروسی است اشاره کرد.

رییس اداره امور بیماری های خاص و پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: یکی از نشانه‌های اصلی در تشخیص اولیه بیماری CF، احساس طعم شوری در هنگام بوسیدن نوزاد شیرخوار است.

غربالگری نوزاد، آزمایش عرق و آزمایش ژنتیک از جمله روش های تشخیص این بیماری است که دکتر درویشی به آن اشاره کرد.

گفتی است این دستگاه ها با حضور دکتر «سید محسن دهقانی» نماینده بنیاد سی اف ایران در شیراز و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز و «علیرضا محمدی» رییس انجمن حمایت از بیمارانCF شیراز به بیماران تحویل داده شد.

نظر شما