شناسهٔ خبر: 56475565 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

دبیر ستاد امر به معروف:

برخورد قهری در حوزه حجاب جواب نمی‌دهد

صاحب‌خبر -

سید محمدصالح هاشمی‌گلپایگانی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در نشست رئیس و مدیران ستاد امر به معروف و نهی از منکر با حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و معاونان وی، یکی از مهم‌ترین اهداف ستاد امر به معروف را اجرای فریضتین به عنوان یکی از مطالبات جدی و به حق مردم برشمرد و گفت: با وجود مشکلات متعدد در بحث مطالبه گری، ولی تلاش ستاد، سامان دهی، حمایت و ایجاد جبهه متحد مردمی برای احیای امر به معروف و نهی از منکر است و در این مسئله کاملاً جدی هستیم. 

ایجاد تشکل های مردمی 
وی با اشاره به ثبت نامه چند هزار تشکل مردمی در ستاد گفت: این تشکل‌ها پس از ارائه برنامه و معرفی اعضا، مجوز فعالیت دریافت می‌کنند و اگر فعالیت مؤثری داشته باشند پس از یک سال در وزارت کشور ثبت می‌شوند. هاشمی‌گلپایگانی افزود: بالاترین ثبت تشکل های مردمی به موضوع عفاف و حجاب با آماری بیش از سه هزار درخواست در بین ۱۸ عرصه فعالیت تعلق دارد. وی بهترین راه فرهنگ سازی عفاف و حجاب را استفاده از ظرفیت همین تشکل‌ها برای سازمان دهی و سامان دهی مردم دانست.

بودجه سال گذشته ستاد امر به معروف و نهی از منکر از دریافتی مسیح علینژاد کمتر است
هاشمی گلپایگانی با اشاره به اینکه بودجه ای که دشمن در جبهه ضد فرهنگی هزینه می کند بالاست، گفت: بودجه سال گذشته ستاد امر به معروف و نهی از منکر برای ۴۶۹ شهرستان و ۳۱ استان از مواجب دریافتی مسیح علینژاد کمتر بوده است.

بعضی ها به دنبال به تعطیلی کشاندن ستاد بودند
هاشمی گلپایگانی با اشاره به توقعات بالا از ستاد امر به معروف و نهی از منکر برای ورود به همه حوزه های فرایض واجب گفت: در بسیاری موارد چون منافع و جایگاه اقویا و مسئولان در خطر قرار می گیرد با ستاد مخالفت می کنند حتی بعضی ها در همین دولت به دنبال به تعطیلی کشاندن ستاد بودند. وقتی گشت ارشاد مسئولان، اولویت ستاد اعلام می شود فشارها افزایش می یابد.

معرفی شاخص‌های قانونی عفاف و حجاب به دستگاه ها
وی یکی از مهم‌ترین اقدامات ستاد را معرفی شاخص‌های قانونی عفاف و حجاب دانست و یادآور شد: این شاخص‌ها طی ۱۷ سال گذشته هیچ گاه تبیین نشده بودند ولی سال گذشته آن‌ها را تدوین و به دستگاه‌های دولتی ابلاغ کردیم و با راه اندازی قرارگاه ۲۱ تیرماه در اصلاح وضعیت عفاف و حجاب دستگاه های دولتی جدی هستیم. هاشمی‌گلپایگانی، مشکل اصلی در اجرای قانون را عملکرد ضعیف دستگاه‌ها در اجرای شاخص‌های حجاب عنوان کرد و یادآور شد: بانک‌ها و بیمه‌ها همکاری خوبی داشتند و شاخص عفاف و حجاب در آن‌ها تغییر کرده است.

هر دستگاه دولتی باید شورای امر به معروف و نهی از منکر فعال داشته باشد
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که براساس قانون هر دستگاه دولتی باید شورای امر به معروف و نهی از منکر فعال داشته باشد، گفت: همکاری وزارتخانه‌ها و مجموعه‌ها با ستاد بستگی به انگیزه و اراده مسئولان دارد و برخی از مجموعه‌ها همانند وزارت گردشگری از تشکیل شورا فرار می کند و برخی دیگر مانند دانشگاه آزاد به عقب می‌اندازند. به گفته وی، در رصد وضعیت حجاب مجموعه‌ها و دستگاه‌ها گزارش های مردمی و گزارش تشکل‌ها و شوراهای امر به معروف و نهی از منکر ملاک عمل قرار می گیرد و در اولویت نظارت، مدیران باید پاسخ‌گوی وضعیت حجاب مجموعه‌های خود باشند.

نظر شما