شناسهٔ خبر: 56469930 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

تسریع در اجرای الگوی کشت می تواند مصرف منابع آبی را کاهش دهد

فرماندار شهرستان قزوین گفت: اجرای الگوی کشت بعنوان یکی از مطالبات مردم و کشاورزان می تواند زمینه کاهش مصرف منابع آبی را مهیا می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا از قزوین؛ عباس کاظمی در جلسه کارگروه آرد و نان شهرستان قزوین که روز دوشنبه در فرمانداری برگزار شد با اشاره به وضعیت نانوایی‌های سطح شهرستان اظهارداشت: با توجه به افزایش نظارت‌ها و آشنا کردن نانوایان با موارد قانونی در حال حاضر میزان تخلف نانوایان در سطح شهرستان قزوین کاهش چشمگیری داشته و امیدواریم با همکاری خوب این صنف شاهد هیچ تخلفی در آینده نباشیم.

وی تصریح کرد: افزایش سهمیه آرد از مطالبات تقاضای برخی از نانوایان است که با توجه به بررسی و نظارت دقیق در خصوص آن تصمیم‌گیری می‌شود و در حال حاضر برای مناطقی مانند الموت و طارم که به صورت مقطعی نیازمند افزایش سهمیه هستند تدابیری اندیشیده شده و به صورت موقت سهمیه بخش‌ها در فصول برداشت محصولات کشاورزی افزایش پیدا می‌کند.

فرماندار شهرستان قزوین با اشاره به ضرورت اجرای الگوی کشت گفت: در شرایط کنونی باید مراقبت کنیم تا هیچ بستری برای موج‌سواری افراد فرصت طلب فراهم نشود اما یکی از مطالبات اصلی مردم و کشاورزان در حال حاضر تعیین الگوی کشت است که باید هرچه سریعتر طبق وعده وزیر کشاورزی الگوی کشت به مردم اعلام شود.

وی تاکید کرد: الگوی کشت برای هر استان با توجه به شرایط  اقلیمی و ظرفیت‌های موجود تهیه شده و در صورت اعلام آن باید کشاورزان هر استان بر اساس آن عمل ‌کنند، همچنین تسهیلات و حمایت‌های وزارت کشاورزی نیز در قالب این سند به استان ها و کشاورزان ارائه می‌شود.

کاظمی یادآورشد: در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مسائل امنیتی پیش‌روی استان موضوع آب است و اگر الگوی کشت  مشخص نشود در سال آینده با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد و در حال حاضر اغلب روستاهای ما دچار مشکل آب  هستند و اگر برنامه درستی در اختیارشان قرار نگیرد با مشکلات بیشتری روبرو می‌شویم.

وی تصریح کرد: بر اساس سند الگوی کشت باید شاهد صرفه جویی آب در بخش کشاورزی باشیم و کشت محصولات کم آب ‌بر و محصولات راهبردی کشاورزی، کشت مقاوم به خشکی با دوره آبیاری کوتاه‌تر، بکارگیری آبیاری نوین و انتقال کشت ارقام آب ‌بر از کشت تابستانه به کشت پاییزه برای استفاده از آب باران از جمله مواردی است که در الگوی کشت مورد توجه قرار دارد.

فرماندار شهرستان قزوین یادآورشد: کشاورزانی که صاحب زمین و تصمیم ‌گیرنده هستند، الگوی کشت برای آن‌ها  شرایطی فراهم می‌کند تا بتوانند به سمت الگوی کشت درست هدایت شوند و بخشی از مشکلات کمبود آب حل شود.

در این جلسه علیرضا حسنی بخشدار طارم در خصوص افزایش تقاضای نان در ماه های مهر و آبان که فصل برداشت  محصول زیتون در این منطقه است گزارشی ارائه داد.

در ادامه جلسه موضوع افزایش سهمیه آرد بخش طارم در شورای آرد و نان مطرح و مقرر شد 500 کیسه آرد به سهمیه این بخش اضافه شود تا مشکل مردم مرتفع شده و توازنی بین تقاضا و مصرف برقرار شود.

انتهای پیام

 

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف

نظر شما