شناسهٔ خبر: 56462264 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

پایان آتش‌بس در یمن؛ سناریوهای پیش رو

اقتصاد ایران: از شب گذشته در یمن،آتش‌بسی که شش ماه به طول انجامیده بود، به پایان رسید و صنعاء از عدم تمدید آن به دلیل کارشکنی‌ها و تخلفات طرف مقابل خبر داد. آیا هنوز فرصتی برای جلوگیری از آغاز جنگی جدید وجود دارد؟

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، آتش‌بس دو‌ماهه یمن با میانجیگری فرستاده ویژه سازمان ملل به این کشور، پس از دو بار تمدید تا دوم اکتبر (۱۰ مهر، دیروز) به پایان رسید و «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن شامگاه یکشنبه در پیامی در توییتر به تمامی شرکت‌های نفتی در امارات و عربستان هشدار داد که به سرعت این کشورها را ترک کنند.

وی تصریح کرد که  این هشدار تا زمانی که کشورهای متجاوز آمریکایی - سعودی به آتش بسی پایبند نباشند که به ملت یمن حق بهره‌برداری از ثروت‌های نفتی خود برای پرداخت حقوق کارمندان دولت یمن نمی‌دهد، پابرجاست.

پایان صبر شش ماهه صنعاء در قبال نقض‌ آتش‌بس

روزنامه رأی الیوم با اشاره به این‌که دلیل مخالفت صنعاء با تمدید آتش‌بس، کارشکنی‌ها و عهدشکنی‌های ریاض بوده و طی مدت آتش‌بس، ائتلاف سعودی همچنان به محاصره یمن ادامه داده و به طور روزانه با حملات خود آتش بس را نقض کرده، نوشت که نشانه‌ها موجود حاکی از آن بود که دیگر آتش‌بسی که دو بار تمدید شده، تمدید نشود و صنعاء به سوی گزینه از سرگیری مقابله نظامی حرکت می‌کند.

پیام هشدار انصارالله با انجام رژه‌های نظامی عظیم

نویسنده این یادداشت تصریح کرد: «از همان زمان که دولت صنعاء به رهبری جنبش "انصارالله" دو رژه نظامی عظیم را ترتیب داد و طی آن موشک‌ها و پهپادهای مدرن خود در خشکی و دریا را به نمایش گذاشت، تلویحا به این موضوع اشاره کرد که آتش‌بس دو ماهه دیگر تمدید نخواهد شد و آماده بازگشت به گزینه ازسرگیری جنگ است. این امر کاملا روشن و آشکار بود».

صنعاء: ائتلاف متجاوز مسئول عدم تمدید آتش‌بس است

در ادامه یادداشت مذکور آمده است: «هیأت مذاکره‌کننده دولت صنعاء در بیانیه‌ای که دیروز در پایان آتش بس صادر کرد، تأیید کرد که در طول شش ماه از عمر آتش بس، هیچ گونه جدیتی در حل پرونده انسانی به عنوان یک اولویت فوری و مهم حس نکردیم».

صنعاء همچنین با تاکید بر این‌که کشورهای متجاوز به یمن مسئول رسیدن تفاهم‌ها به بن‌بست هستند، اعلام کرد: «کشورهای متجاوز پس از آن‌که با دل بستن به هر راهی‌ در به زانو در آوردن یمن ناکام ماندند، به کارت اقتصادی و تداوم محاصره روی آورده‌اند».

در ادامه این یادداشت آمده است: «دولت صنعاء در شش ماه گذشته به توافقنامه آتش بس پایبند ماند و تخلفات را نادیده گرفت، به این امید که مورد توجه و تقدیر فرستاده سازمان ملل و سایر کشورهای حامی مستقیم یا غیر مستقیم این توافق؛ مانند ایالات متحده، بریتانیا، امارات و عربستان سعودی قرار گیرد و این امر منجر به یک صلح پایدار و حرکت به سوی حل و فصل دائمی مبتنی بر پایان جنگ و پاسخ کامل به مطالبات امنیتی در رفع محاصره شود. اما به نظر می‌رسد که همه این طرف‌ها در حال حاضر بر روی تمدید آتش بس، بدون هیچ گونه بهبودی در شرایط آن قمار می‌کنند، به این امید که بازوان رزمندگان یمنی سست شده و آرام گیرند و به آتش بسی که گویی هدیه و لطفی از طرف اردوگاه مقابل است، عادت کنند».

فرستاده سازمان ملل به یمن هم گوش شنوا نداشت

نگارنده افزود: «آقای مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن دیروز به هانس گروندبرگ، فرستاده سازمان ملل اعلام کرد که پرداخت حقوق همه کارکنان دولت و مستمری پیمانکاران از مطالبات اساسی مردم یمن است و علاوه بر آن، رفع محاصره از فرودگاه‌ صنعاء و بندر الحدیده نیز ضروری است. اما به نظر می‌رسد که هیچ گوشی نمی‌خواهد صدایی که خواستار این مطالبات اساسی است را بشنود. این در حالی است که این خواسته‌ها، خواسته هایی است که در مذاکرات آتش بس مورد توافق قرار گرفته بود و فرستاده سازمان ملل برای اجرای آن‌ها به ویژه افزایش تعداد پروازها از و به فرودگاه صنعاء تضمین داده بود».

بازگشت به جنگ آخرین گزینه انصارالله بود

در ادامه این یادداشت آمده است: «بازگشت دولت صنعاء به جنگ ، پس از باطل شدن سایر گزینه‌ها، آخرین گزینه بود. زیرا این غیر منطقی بود که حلقه محاصره مردم یمن تنگ‌تر شود، فرودگاه صنعاء به استثنای دو پرواز در هفته، یک پرواز به قاهره و دیگری به اردن کلا بسته باشد، از تخلیه محموله بیش از هشت نفتکش در بندر الحدیده جلوگیری شود، یمن در بحران انرژی فرو برود در حالی که غارت منابع نفت و گاز آن ادامه دارد و در چنین شرایطی،  مردم یمن، گرسنه به حال خود رها شوند.

به اعتقاد نگارنده موشک‌های بالستیک پیشرفته و دقیق دریایی و زمینی که «تاج» دو رژه نظامی اخیر بود و قدرت آن را دارد که به هر نقطه در دریای سرخ برسد، پیامی هشداری برای همه طرف‌ها بود که در صورت برآورده نشدن کلیه خواسته‌های یمن، بازگشت به جنگ روی خواهد داد. اما متاسفانه، طرف مقابل، این پیام را نادیده گرفت و این اوج بی مسئولیتی است و به همین دلیل ممکن است بر سر همین امر، هزینه سنگینی بپردازد.

بر این اساس، یمن چیزی برای از دست دادن ندارد، اگر سیاست‌های محاصره و گرسنه نگه داشتن مردم یمن بخواهد ادامه یابد و نیروهای ارتش یمن با همان کارآیی بالا در هشت سال پیش از آتش بس، ظاهر شوند.

استفاده انصارالله از فرصت شش ماهه برای توسعه قابلیت‌های نظامی

نویسنده در ادامه تصریح کرد: این برکسی پوشیده نیست،  وقتی می‌گوییم ، دولت صنعاء از شش ماه آتش بس برای توسعه قابلیت‌ها و توانمندی‌های نظامی و سازماندهی مجدد صفوف خود استفاده کرد و این ماه ها را زمانی برای استراحت رزمندگان و فرصتی برای نفس کشیدن و آمادگی برای رویارویی با دورهای جدید عدم اعتماد به تضمین‌های بین المللی قرار داد.

آخرین فرصت ائتلاف متجاوز برای جلوگیری از پرداخت یک بهای سنگین 

بر اساس این یادداشت، هنوز فرصتی برای کنار گذاشتن همه روش‌های استکباری و بی‌اعتنایی به توانایی ارتش و دولت یمن و بازگشت به مذاکرات برای پاسخ به خواسته‌های یمن برای رفع حصر، پرداخت حقوق و تعامل مؤثر باپرونده «وضعیت انسانی»  مردم یمن وجود دارد.

رأی الیوم امیدوار است که از این فرصت در اسرع وقت برای جلوگیری از بازگشت به جنگ، استفاده شود؛ زیرا اگر شعله‌های جنگ برافروخته شود، توقف آن دشوار خواهد بود و جناح تندرو در دولت انصارالله که به دلیل عدم اعتماد به حسن نیت طرف مقابل در فایده این آتش بس تردید داشت، دست برتر را خواهد داشت و هر نقطه، بندر یا کشتی در دریای سرخ در تیررس موشک‌های بالستیک جدید و موشک‌های نقطه زن دریایی خواهد بود. در این میان فرودگاه ایلات و همه کشتی‌های تجاری اسرائیل نیز در بانک اهداف انصارالله خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما