شناسهٔ خبر: 56457655 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

خواص خرمالو برای سرماخوردگی

درختان خرمالو اصالتاً چینی هستند و از فواید و خواص فوق العاد‌های برخوردار است و برای سلامتی بسیار مفید است. خرمالو مناسب روز‌های سرد پاییزی است که بیشتر مردم کمی احساس خستگی و بی‌حالی می‌کنند.

صاحب‌خبر -

خرمالو میوه‌ای جادویی است که به دلیل فواید و خواص فوق العاده‌ای که دارد برای سلامتی بسیار مفید است، ولی مصرف بیش از اندازه آن نیز میتواند مخاطراتی به همراه داشته باشد.

خرمالو منبع خوبی از تیامین (B۱)، ریبوفلاوین (B۲)، فولات، منیزیم و فسفر است. خرمالو کالری کمی دارد و سرشار از فیبر هستند و آن‌ها را به غذایی مناسب برای کاهش وزن تبدیل می‌کند. فقط یک خرمالو حاوی بیش از نیمی از میزان مصرف توصیه شده ویتامین A است.

خرمالو‌ها دو نوع هستند: گس و غیر گس. خرمالو گس قابل خوردن نیست، چون حاوی سطح بالایی از تانین هستند. در حالی که غیر گس آن، به هنگام رسیدن تانین را از دست می‌دهند. این میوه می‌تواند خام و نیز در حالت خشک خورده شود، همچنین به تعدادی از دسر‌ها و غذا‌ها نیز اضافه می‌شود.

خواص خرمالو برای سرماخوردگی

خرمالو حاوی ترکیبات گیاهی مفیدی است که خواص آنتی اکسیدانی دارد. آنتی‌اکسیدان‌ها با مقابله با استرس اکسیداتیو، فرآیندی که توسط مولکول‌های ناپایدار به نام رادیکال‌های آزاد آغاز می‌شود، از آسیب سلولی جلوگیری کرده یا آن را کند می‌کنند.

استرس اکسیداتیو با بیماری‌های مزمن خاصی از جمله بیماری قلبی، دیابت، سرطان و بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر مرتبط است. همچنین خواص خرمالو برای سرماخوردگی مربوط به تقویت سیستم ایمنی ناشی از وجود آنتی‌اکسیدان‌ها است.

خوشبختانه، مصرف غذا‌های غنی از آنتی اکسیدان مانند خرمالو می‌تواند به مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک کند و ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری‌های مزمن را کاهش دهد.

رژیم‌های غذایی سرشار از فلاونوئیدها، که آنتی‌اکسیدان‌های قوی هستند که در غلظت‌های بالا در پوست و گوشت خرمالو یافت می‌شوند، با نرخ پایین‌تر بیماری‌های قلبی، زوال ذهنی مرتبط با افزایش سن و سرطان ریه مرتبطند.

خرمالو همچنین سرشار از آنتی اکسیدان‌های کاروتنوئیدی مانند بتاکاروتن است، رنگدانه‌ای که در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات با رنگ روشن یافت می‌شود.

خرمالو یکی انرژی زا طبیعی

خرمالو میوه بسیار شیرین و حاوی شکر است که به عنوان یک انرژی زا طبیعی عمل می‌کند. از این رو، کودکان و همچنین آن‌هایی که در تمرینات فیزیکی و همچنین فعالیت‌های ورزشی نیاز به مقدار زیادی انرژی دارند، می‌توانند از این میوه بهره‌مند شوند. هم چنین قند و پتاسیم بالای آن به از بین بردن خستگی کمک می‌کند. کسانی که دچار استرس و خستگی می‌شوند باید خرمالو را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

خواص خرمالو در پیشگیری از ابتلا به سرطان

این میوه به عنوان یک منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها، به محدود کردن رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. عدم محدود کردن رادیکال‌های آزاد می‌تواند به سلول‌ها آسیب برساند و باعث بروز سرطان شود. وجود ویتامین A، و همچنین شیبول و بتولینیک اسید، باعث تقویت خواص ضد سرطان این میوه است.

تقویت سیستم ایمنی با خرمالو

میوه خرمالو به دلیل وجود ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. این میوه یکی از بیشترین میزان‌های ویتامین C را بین دیگر میوه‌ها دارد، طوری که یک عدد خرمالو تقریبا می‌تواند تا ۸۰ درصد از نیاز روزانه ما به این ویتامین را برطرف کند.

بر اساس نظر محققین، ویتامین C باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود و تولید سلول‌های سفید را افزایش می‌دهد. سلول‌های سفید اولین خط دفاعی بدن دربرابر میکروب‌ها، ویروس‌ها، عفونت‌های قارچی و سموم هستند.

خواص ادرار آور خرمالو

این میوه بسیار غنی از کلسیم و پتاسیم است. آن‌هایی که مبتلا به مشکلات کلیوی هستند باید هر روز یک میوه خرمالو مصرف کنند، چون به کاهش حفظ آب کمک می‌کند. در حقیقت مصرف منظم این میوه می‌تواند از مشکل نگهداری آب به طور موثر جلوگیری کند. از آنجا که خرمالو حاوی مقدار زیادی پتاسیم است، بهتر است این میوه را به جای دارو‌های ادرار آور مصرف کنید، زیرا منجر به از دست رفتن پتاسیم قابل توجهی می‌شود.

خواص خرمالو برای سلامتی قلب

از انواع بیماری‌های قلبی را می‌توان با کاهش عوامل خطر، مانند رژیم غذایی ناسالم، پیشگیری کرد. ترکیب قدرتمند مواد مغذی موجود در خرمالو آن را به انتخابی عالی برای تقویت سلامت قلب تبدیل می‌کند.

خرمالو حاوی آنتی اکسیدان‌های فلاونوئیدی از جمله کورستین و کامفرول است. در چندین مطالعه مصرف رژیم غذایی سرشار از فلاونوئید با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است. رژیم‌های غذایی سرشار از غذا‌های غنی از فلاونوئید می‌توانند با کاهش فشار خون، کاهش کلسترول بد یا LDL و کاهش التهاب از سلامت قلب حمایت کنند.

علاوه‌بر این، تانن‌هایی که به خرمالوی نارس تلخی دهان می‌دهند، ممکن است فشار خون را کاهش دهند. بسیاری از مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که اسید تانیک و اسید گالیک، هر دو در خرمالو یافت می‌شوند، در کاهش فشار خون بالا، که یک عامل خطر اصلی برای بیماری‌های قلبی است، موثر هستند.

کنترل قند خون با خرمالو

کسانی که از بیماری دیابت رنج می‌برند در اغلب مواقع ولع زیادی برای خوردن دارند. بیماران دیابتی برای مقابله با گرسنگی می‌توانند این میوه را که فیبر فراوانی دارد، بخورند. همچنین معروف است که خرمالو سطح قند خون را تنظیم می‌کند.

خرمالو و جلوگیری از پیری زودرس

خرمالو میزان زیادی ویتامین، خصوصا ویتامین A، بتاکاروتن، لوتئین، لیکوپن و کریپتوزانتین دارد. این ویتامین‌ها در بدن مانند آنتی اکسیدان عمل و با کاهش استرس اکسیداتیو، از ظهور نشانه‌های پیری زودرس مثل چین و چروک صورت، لک و تیرگی، بیماری آلزایمر، خستگی، کاهش بینایی چشم، ضعف عضلانی و عوارض دیگر جلوگیری می‌کنند.

خرمالو و پاکسازی و سلامت کبد

پاکسازی بدن بسیار مهم است و خرمالو به طور موثر این کار را انجام می‌دهد. حاوی مقدار بالایی آنتی اکسیدان است که می‌تواند سموم بدن، به ویژه کبد را پاکسازی و سلامتی کبد، را حفظ کند. رادیکال‌های آزاد با کمک این آنتی اکسیدان‌ها از بدن جدا می‌شوند.

تاثیر خرمالو بر کاهش وزن

وزن یک خرمالوی متوسط در حدود ۱۶۸ گرم است و فقط ۳۱ گرم کربوهیدرات دارد. به سختی می‌توان در این میوه چربی پیدا کرد. این دو عامل باعث می‌شوند که خرمالو یک دوست ایده‌آل باشد برای کسانی که دوست دارند میان‌وعده بخورند و در عین حال سعی دارند آن کیلو‌های اضافه را کم‌کم آب کنند!

خرمالو مفید برای زنان باردار

یکی دیگر از خواص خرمالو در دوران بارداری، تاثیر قابل توجه مصرف آن در تقویت دستگاه ایمنی بدن زن باردار است. ویتامین A و کاروتن موجود در خرمالو در بهبود بینایی و تقویت ماهیچه‌های قلب موثر است. ویتامین C نیز در عملکرد بهتر دستگاه ایمنی بدن نقش دارد.

محتویات این میوه می‌تواند انرژی مورد نیاز زنان باردار را تامین کند و همچنین سبب افزایش میزان خون در زنان باردار که از کم‌خونی رنج می‌برند، شود. علاوه بر این، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این میوه مقاومت بدن زنان باردار را افزایش می‌دهد، و به این ترتیب از بروز بیماری و حملات ویروسی در دوران بارداری جلوگیری می‌کند.

خرمالو همچنین سرشار از دو ماده معدنی مهم کلسیم و فسفر است و مصرف آن در افزایش رشد استخوان‌های جنین بسیار موثر است./جامعه 24

برچسب‌ها:

نظر شما