شناسهٔ خبر: 56455158 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

طرح مجلس برای مقابله با صید ترال تدوین می‌شود

اقتصاد ایران: سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس از تدوین پیش‌نویسی طرحی در این کمیسیون برای مقابله با صید ترال خبر داد.

صاحب‌خبر -

ذبیح‌الله اعظمی ساردویی سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس در تشریح نشست امروز(یکشنبه، 10 مهر) این کمیسیون اظهار داشت: در جلسه امروز کمیسیون سه موضوع مطرح شد؛ یکی، موضوع پروتکل الحاقی در مورد مسائل فرامرزی زیست محیطی دریای خزر بین کشورهای ایران، روسیه، ترکمنستان، آذربایجان و قزاقستان بود، در این جلسه مصوب شد کمیسیون کشاورزی به عنوان کمیسیون اصلی و کمیسیون‌های امنیت ملی و حقوقی و قضایی به عنوان کمیسیون‌های فرعی ایفای نقش کنند و ان‌شاءالله در نوبت صحن قرار خواهد گرفت.

وی افزود: این موضوع در قالب لایحه در بهمن سال 1398 در هیأت وزیران مصوب شده بود، اما دولت سیزدهم آن را برای بررسی، به کمیسیون کشاورزی ارسال کرده است.

 سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در توضیح موضوع دوم مورد بررسی در این کمیسیون گفت: گزارش پژوهشکده فضایی کشور درباره توانایی‌های این مجموعه در خدمت به بخش کشاورزی، آب و منابع طبیعی نیز بررسی شد، یکی از برنامه‌های پژوهشکده فضایی این است که می‌تواند میزان تولید را تخمین بزند که این مسئله می‌تواند به پیش‌بینی میزان تولیدات محصولات زراعی کمک ویژه‌ای داشته باشد.

اعظمی ادامه داد: با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران ماهواره خیام را در مدار قرار داد، این مسئله می‌تواند به بخش محیط زیست کمک کند و همچنین می‌توان از صنعت فضایی در جهت کاهش خسارات احتمالی سیلاب‌ها و بارندگی‌های مخرب استفاده کرد.

وی خاطر نشان کرد: مقرر شد جمعی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس از پژوهشکده فضایی بازدید کنند و در جریان مسائل قرار گیرند و در صورتی که قانع شدند در برنامه هفتم توسعه کشور، وزارتخانه مربوطه را به استفاده از تکنولوژی پژوهشکده فضایی ملزم کنند و همچنین در بودجه 1402 منابعی را برای آن در نظر بگیرند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی به موضوع سوم مطرح شده در جلسه امروز این کمیسیون اشاره کرد و گفت: پیش‌نویسی از طرحی درباره صید ترال و استفاده از منابع آبزی آب‌های جمهوری اسلامی ایران و آب‌های نزدیک ایران مورد بررسی قرار گرفت؛ در گذشته شرکت‌های خارجی و داخلی به صورت ترال همه منابع دریایی را جارو می‌کردند، به همین دلیل صدمات زیست محیطی خطرناکی تحمیل می‌شد، این پیش‌نویس طرح برای این مطرح شد که قانون را اصلاح کنیم که هرگز شاهد صید ترال نباشیم.

پایان پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما