شناسهٔ خبر: 56435823 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا؛

ازاعلام آمادگی رئیس جمهور برای تقویت همکاری‌ها با چین تا تداوم رکورد شکنی تورم در اروپا

تهران- ایرنا- اعلام آمادگی رئیس جمهور برای تقویت همکاری‌ها با چین،تجمع معترضان اکتبر در خیابانهای بغداد، تداوم رکوردشکنی تورم در منطقه یورو، انفجار صدها کیلو مواد منفجره در مسیر نورد استریم و به رسمیت نشناختن الحاق مناطق جدید به روسیه از سوی ناتو؛مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا در چند ساعت گذشته بوده است.

صاحب‌خبر -

**آیت‌الله‌رئیسی: آماده تقویت همکاری‌های چند جانبه با چین هستیم

رئیس جمهور با تبریک فرارسیدن روز ملی جمهوری خلق چین گفت: ایران و چین به عنوان دو کشور مخالف یکجانبه‌گرایی، زمینه‌های فراوانی برای گسترش همه جانبه مناسبات دارند و بی‌تردید اراده جدی دو طرف برای اجرای مشارکت جامع راهبردی، چشم‌انداز روشنی برای تحقق منافع مشترک دو کشور ترسیم می‌کند.

ازاعلام آمادگی رئیس جمهور برای تقویت همکاری‌ها با چین تا تداوم رکورد شکنی تورم در اروپا

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در پیامی با تبریک فرارسیدن روز ملی جمهوری خلق چین به «شی‌جین پینگ» رئیس جمهور و مردم این کشور گفت: جهان کنونی با چالش‌هایی روبروست که برای فائق آمدن بر آنها ضرورت دارد همکاری‌ کشورهای مستقل افزایش یابد و راهکارهایی جهانشمول برای تامین منافع مشترک بشری اندیشیده شود.

رئیس جمهور به اینکه جمهوری اسلامی ایران از ابتکارات «توسعه جهانی» و «امنیت جهانی» رئیس جمهور چین پشتیبانی کرده و از آنها به عنوان ایده‌هایی که مبتنی بر منافع جمعی ملت‌ها و معطوف به بهبود رفاه و تقویت صلح و ثبات جهانی استقبال می‌کند، اشاره کرد و افزود: ایران و چین به عنوان دو کشور مستقل و مخالف یکجانبه‌گرایی و مداخله در امور داخلی دیگر کشورها، زمینه‌های فراوانی برای گسترش همه جانبه مناسبات دارند.

آیت الله رئیسی تاکید کرد که بی‌تردید اراده جدی دو طرف برای اجرای مشارکت جامع راهبردی، چشم‌انداز روشنی برای تحکیم پیوندها و تحقق اهداف و منافع مشترک دو کشور ترسیم می‌کند و جمهوری اسلامی ایران برای تقویت هر چه بیشتر همکاری‌های همه جانبه با جمهوری خلق چین در قالب ساز و کارهای دوجانبه و در چارچوب ترتیبات و نهادهای چند جانبه آمادگی دارد.

یکم اکتبر هر سال به مناسبت سالروز تاسیس جمهوری خلق چین در این کشور جشن روز ملی برگزار می‌شود تا نشان دهند پس از ۷۰ سال، این کشور همچنان در حال پیشرفت و ایجاد رفاه برای مردم کشورش است.

بعد از تسلیم ژاپن در پایان جنگ جهانی دوم، ارتش این کشور مناطق اشغالی چین را تخلیه و عقب نشینی کرد. از آن پس نواحی آزاد شده به رهبری «مائو تسه تونگ» تحت تسلط کمونیست‏‌ها قرار گرفت و این امر آتش جنگ داخلی چین را شعله‌‏ور ساخت. در این جنگ، قوای کمونیست مائو بر نیروهای ملی‏ گرای «چیان‏کایچک» پیروز شدند و رژیم وی را ساقط کردند.

کمونیست‏‌ها در مدتی کمتر از چهار ماه، باقی‏مانده خاک چین را بدون مقاومت زیادی به تصرف خود درآوردند و به این ترتیب روز اول اکتبر ۱۹۴۹ میلادی مائو در میدان «تیان آن من» شهر پکن تاسیس جمهوری خلق چین و روز ملی چین نامگذاری شد.

https://irna.ir/xjKFGw

**دولت بورکینافاسو منحل و رئیس شورای نظامی برکنار شد

خبرگزاری رویترز گزارش داد که نظامیان بورکینافاسو ، دولت را منحل و هنری دامیبا فرمانده ارتش و رییس شورای نظامی این کشور را برکنار کرده‌اند.

ازاعلام آمادگی رئیس جمهور برای تقویت همکاری‌ها با چین تا تداوم رکورد شکنی تورم در اروپا

ابراهیم ترائوره از افسران ارتش بورکینافاسو دست به این برکناری زده است.

براساس بیانیه ترائوره که از تلویزیون پخش شد «هنری دامیبا» فرمانده ارتش که رییس شورای نظامی بورکینافاسو نیز بوده به علت آنچه ناتوانی او در مقابله با شورش‌های افراط‌گرایان عنوان شده، برکنار شده است.

تلویزیون بورکینافاسو همچنین اعلام کرد که دولت منحل، مرزها تا اطلاع ثانوی بسته و تمامی فعالیت‌های سیاسی و مدنی معلق شده‌اند.

https://irna.ir/xjKFCG

**کره شمالی موشک بالستیک پرتاب کرد  

خبرگزاری یونهاپ گزارش داد که کره شمالی یک موشک بالستیک را به سمت دریای ژاپن آزمایش کرد. 

ازاعلام آمادگی رئیس جمهور برای تقویت همکاری‌ها با چین تا تداوم رکورد شکنی تورم در اروپا

رئیس ستاد مشترک کره جنوبی اعلام کرد که کره شمالی روز شنبه یک موشک بالستیک به سمت سواحل شرقی شلیک کرد که چهارمین پرتاب پیونگ یانگ در یک هفته اخیر است و تنش در شبه جزیره کره را تشدید می کند.

چهارمین پرتاب کره شمالی در حالی انجام می شود که آمریکا و کره جنوبی در حال برگزاری مانور «سپر آزادی اولچی» بزرگترین رزمایش نظامی مشترک در حدود پنج سال گذشته هستند. 

مانورمشترک آمریکا،کره جنوبی و ژاپن با بازدید کامالا هریس معاون رئیس جمهور ایالات متحده از کره جنوبی در این هفته آغاز شد.  

هریس روز پنجشنبه با ورود به سئول با یون سوک یول رئیس جمهور کره جنوبی ملاقات و از منطقه غیرنظامی (DMZ) که کره را تقسیم می کند بازدید کرد.  

وی در این دیدار گفت: واشنگتن برای تضمین تعهد امنیتی خود به متحد آسیایی هر کاری در توان انجام خواهد داد.

https://irna.ir/xjKFCS

**آمریکا حامیان روسیه در الحاق مناطق جدید را تهدید کرد  

آمریکا در اعمال مجدد سیاست یکجانبه کشورها، اشخاص و شرکت هایی را که با تصمیم جدید روسیه برای الحاق مناطق جدید اوکراین همکاری کنند، به تحریم تهدید کرد.

ازاعلام آمادگی رئیس جمهور برای تقویت همکاری‌ها با چین تا تداوم رکورد شکنی تورم در اروپا

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در کنفرانس خبری جمعه شب گفت: "ما می خواهیم به بقیه جهان پیام روشنی بدهیم که آن شرکت ها، آن افراد و کشورهایی که قرار است در این موضوع الحاق غیرقانونی در کنار روسیه بایستند خود را تحت تحریم قرار خواهند داد". 

وی در ادامه مدعی شد که ایالات متحده معتقد است تهدید تحریم ها اثر بازدارندگی قابل توجهی خواهد داشت. 

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نیز پس از آن که پوتین الحاق چهار منطقه اوکراین به روسیه را امضاء و اعلام کرد، طی سخنانی در کاخ سفید افزود: آمریکا و متحدانش قرار نیست مرعوب پوتین و سخنان و تهدیدهای بی پروای او شوند. 
وی همچنین به پوتین هشدار داد که هرگونه تجاوز یا تهدید به کشورهای ناتو پاسخی سریع و قاطع خواهد داشت.  

https://irna.ir/xjKFCR

**نماینده روسیه : خرابکاری عمدی در خط لوله نورد استریم به نفع آمریکا است

واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد روز جمعه گفت: خرابکاری در خط لوله گاز نورداستریم یک و ۲ بی تردید به نفع آمریکا است.

ازاعلام آمادگی رئیس جمهور برای تقویت همکاری‌ها با چین تا تداوم رکورد شکنی تورم در اروپا

نبنزیا در نشست شورای امنیت که به این موضوع اختصاص داشت، گفت: "در نهایت، سوال اصلی این است: آیا آنچه برای نورد استریم اتفاق افتاد برای ایالات متحده مفید است؟ البته، تامین کنندگان گاز مایع آمریکایی باید افزایش چند برابری عرضه LNG به قاره اروپا را جشن بگیرند. " 

وی افزود: «برای ما منطقی نیست که پروژه را با دست خود نابود کنیم، پروژه ای که در آن سرمایه گذاری های هنگفتی انجام داده ایم و می تواند بازده اقتصادی قابل توجهی برای ما داشته باشد».

به گفته وی، ایالات متحده اهمیتی نمی دهد که اروپا در زمستان سرد و تاریک قرار دارد.

این دیپلمات روس خاطرنشان کرد: در شرایط بحران انرژی، ایالات متحده به سرعت تولیدات اروپایی را منتقل می کند، آنها پرسنل، فناوری ها، منابع تولید پیشرفته را دریافت می کنند. اما هیچ کس در خارج از کشور نگران این نیست که اروپا زمستان بسیار تاریک، سرد و طولانی داشته باشد.

نبنزیا خاطرنشان کرد که روسیه طرفدار تحقیقات جامع خرابکاری علیه خطوط لوله گاز نورد استریم یک و ۲ است، اما هرگونه تحقیقات بین المللی تنها با مشارکت این کشور می تواند عینی باشد.

وی گفت که روسیه خواستار تحقیقات جامع برای روشن شدن شرایط واقعی این حادثه است. ما امیدواریم که شما (کشورهای غربی - اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد) از اقدام روس هراسی و عاری از موازنه کلامی عاری از عقل سلیم به روح آنچه در رابطه با حملات اوکراین استفاده کردید خودداری کنید. 

نبنزیا گفت: "برای ما کاملاً بدیهی است که اجرای خرابکاری با چنین پیچیدگی و مقیاسی فراتر از توان تروریست های عادی است. ما اقدامات آسیب رساندن به خطوط لوله گاز را یک خرابکاری عمدی علیه مهمترین هدف زیرساخت انرژی فدراسیون روسیه می دانیم.

این دیپلمات افزود:  ما قطعاً تمام کسانی را که در این خرابکاری دست داشته اند، شناسایی خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: هر گونه تحقیقات بین المللی درباره آنچه رخ داده است، تنها در صورتی می تواند ادعای عینی داشته باشد که روسیه در آن دخالت داشته باشد.

https://irna.ir/xjKFCT

**نماینده گاز پروم: در زمان خرابکاری ۸۰۰ میلیون متر مکعب گاز در خطوط لوله نورد استریم وجود داشت

سرگئی کوپریانوف، سخنگوی گازپروم که روز جمعه در نشست شورای امنیت سازمان ملل صحبت می کرد، گفت: در زمان حادثه خرابکاری خطوط لوله گاز نورداستریم یک و دو حدود ۸۰۰ میلیون متر مکعب گاز در سه رشته آسیب دیده وجود داشت.

ازاعلام آمادگی رئیس جمهور برای تقویت همکاری‌ها با چین تا تداوم رکورد شکنی تورم در اروپا

کوپریانوف افزود: این میزان گاز مصرف سه ماه دانمارک برای سه ماه است.

وی افزود: داده‌های مربوط به افت شدید فشار و نشت گاز به ما این امکان را می‌دهد که با اطمینان بگوییم که نقص تنگی خطوط لوله گاز ناشی از آسیب فیزیکی بوده است.  

کوپریانوف گفت:گازپروم کار حل مشکل و بازگرداندن سیستم نورد استریم آغاز کرده است، اما هنوز نمی توان زمان رفع آن را تخمین زد.

وی ادامه داد: ما قطعا می توانیم بگوییم که این یک کار فنی بسیار دشوار است. " اولین گام در این راستا، بازرسی فیزیکی محل های آسیب خط لوله است.

نماینده گازپروم گفت: وضعیت آسیب به نورد استریم یک و نورد استریم ۲ در یک روز کاملاً بی سابقه است.

تاس می گوید در واقع، اروپا از یکی از مسیرهای کلیدی برای دستیابی به مهمترین منبع انرژی برای مدت نامعلومی محروم است. روسیه و گازپروم تلاش و هزینه زیادی را صرف ساخت و راه اندازی این خطوط لوله گاز کردند، زیرا به نظر می رسید که این خطوط کوتاه ترین و ایمن ترین مسیر گاز روسیه به مصرف کنندگان اروپایی است. اکنون خطوط لوله گاز سوراخ شده است.»

 گزارش ها حاکیست که ۲۶ سپتامبر در سه رشته از خطوط لوله گاز دریایی نورد استریم یک و ۲ نشت گاز کشف شد. اولین نشتی در نورد استریم - ۲" در جزیره بورنهولم دانمارک سپس دو نشت در نورد استریم یک ثبت شد.

آژانس انرژی دانمارک اعلام کرد که مقدار زیادی گاز وارد دریا شده است. نزدیک شدن هواپیماها و کشتی ها به صحنه حوادث در نزدیکی پنج مایل دریایی ممنوع است.

بعداً زلزله شناسان سوئدی تصریح کردند که روز دوشنبه گذشته دو انفجار را ثبت کردند که در مسیرهای وقوع نورد استریم رخ داد.

اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا،  این حوادث را به عنوان خرابکاری طبقه بندی  و خاطرنشان کرد که هرگونه نقص عمدی زیرساخت انرژی اروپا غیرقابل قبول است و قاطع ترین پاسخ ها را به دنبال خواهد داشت.

در همین حال، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت که مسئولیت این وضعیت بر عهده غرب است.

به گفته پوتین، " آنگلوساکسون ها " در واقع شروع به تخریب زیرساخت های انرژی پاناروپایی کردند.

وی تأکید کرد که برای همه کسانی که از این کار منتفع می‌شوند، آشکار است.

https://irna.ir/xjKFCW

**مکرون الحاق مناطق جدید به روسیه را محکوم کرد  

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه دقایقی پیش الحاق مناطقی از اوکراین به روسیه را محکوم و آن را نقض قوانین بین الملل خواند.  

ازاعلام آمادگی رئیس جمهور برای تقویت همکاری‌ها با چین تا تداوم رکورد شکنی تورم در اروپا

مکرون در پیام توییتری نوشت: " من الحاق غیرقانونی مناطق اوکراینی دونتسک، لوهانسک، زاپوریژژیا و خرسون را به شدت محکوم می‌کنم. این نقض جدی قوانین بین المللی و حاکمیت اوکراین است. 

مکرون در ادامه نوشت: فرانسه مخالفت قاطع خود را ابراز می کند و برای مقابله با تجاوز روسیه و قادر ساختن اوکراین به بازیابی حاکمیت کامل در سراسر قلمرو خود، در کنار اوکراین خواهد ایستاد. 

مناطق دونستک و لوهانسک در سال ۲۰۱۴ پس از برگزاری همه پرسی درباره تعیین سرنوشت خود از اوکراین اعلام استقلال کردند. در فوریه روسیه این مناطق را به رسمیت شناخت و در پاسخ به درخواست دو جمهوری جداشده برای کمک به دفاع از آنها در برابر تشدید حملات نیروهای اوکراینی، عملیات نظامی ویژه ای را در اوکراین آغاز کرد. 

با گذشت چند ماه از عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین، شهروندان چهار منطقه دونتسک، لوهانسک، زاپوریژژیا و خرسون با برگزاری همه پرسی آمادگی خود برای الحاق به روسیه را اعلام کردند.

https://irna.ir/xjKFD۴

**استولتنبرگ: ناتو الحاق مناطق جدید به روسیه را به رسمیت نمی شناسد  

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو گفت: اتحاد الحاق جمهوری های دونباس، مناطق زاپوروژیه و خرسون به روسیه را به رسمیت نمی شناسد. 

ازاعلام آمادگی رئیس جمهور برای تقویت همکاری‌ها با چین تا تداوم رکورد شکنی تورم در اروپا

استولتنبرگ در کنفرانس مطبوعاتی جمعه شب در بروکسل گفت: متحدان ناتو هیچ یک از این سرزمین را به عنوان بخشی از روسیه به رسمیت نمی شناسند و نخواهند شناخت. این زمین ها برای اوکراین هستند. 
دبیرکل ناتو همچنین خاطرنشان کرد که الحاق چهار منطقه تصمیم ناتو برای حمایت از اوکراین را تغییر نخواهد داد. 

اظهارات استولتنبرگ پس از آن بیان شد که پوتین معاهداتی را برای الحاق چهار منطقه اوکراینی تحت اشغال مسکو (دونتسک، خرسون، لوگانسک و زاپوریژژیا) در مراسمی باشکوه در کرملین امضا کرد. 

رهبران مناطق الحاق شده اوکراین به روسیه اعلام کردند که این مناطق در همه پرسی های به عضویت در روسیه رای مثبت دادند.

https://irna.ir/xjKFD۵

**زلنسکی خواستار تسریع عضویت اوکراین در ناتو شد

ولادیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین گفت که پس از آن که روسیه به طور رسمی الحاق چهار منطقه را اعلام کرد ، کی یف خواستار تسریع در روند عضویت در سازمان ناتو است.  

ازاعلام آمادگی رئیس جمهور برای تقویت همکاری‌ها با چین تا تداوم رکورد شکنی تورم در اروپا

زلنسکی در ویدئویی که جمعه شب در شبکه های اجتماعی منتشر کرد، گفت: ما قبلاً سازگاری خود را با استانداردهای اتحاد (ناتو) ثابت کرده ایم.  

وی در ادامه افزود: ما با امضای درخواست اوکراین برای پیوستن سریع به ناتو، گامی قاطع برمی داریم.  

رئیس جمهور اوکراین همچنین خاطر نشان کرد که کی یف تا زمانی که ولادیمیر پوتین در قدرت باشد با روسیه ای که در ۲۴ فوریه (۵ اسفند سال گذشته) نیروهای خود را به اوکراین فرستاد مذاکره نخواهد کرد. 

به گفته زلنسکی، تا زمانی که پوتین رئیس جمهور روسیه است اوکراین هیچ مذاکره ای با روسیه انجام نخواهد داد، ما با رئیس جمهور جدید مذاکره خواهیم کرد. 

اظهارات وی پس از آن بیان شد که پوتین معاهداتی را برای الحاق چهار منطقه اوکراینی تحت اشغال مسکو (دونتسک، خرسون، لوگانسک و زاپوریژژیا) در مراسمی باشکوه در کرملین امضا کرد. 

رهبران مناطق الحاق شده اوکراین به روسیه مدعی شدند که این مناطق در همه پرسی های انجام شده به عضویت در روسیه رای مثبت دادند.

https://irna.ir/xjKFDb

**مسکو: دبیرکل سازمان ملل از اختیاراتش فراتر رفته است  

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: اظهارات آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل مبنی بر اینکه نتایج همه پرسی مناطق جدید وجهه قانونی نخواهد داشت، بیش از حد اختیارات است.   

ازاعلام آمادگی رئیس جمهور برای تقویت همکاری‌ها با چین تا تداوم رکورد شکنی تورم در اروپا

زاخارووا گفت: در این مورد (الحاق مناطق جدید به روسیه) گوترش ظاهرا نه تنها از اختیارات خود فراتر رفت، بلکه در واقع با غرب همسو شد و بار دیگر در تفسیر وقایع رخ داده به رویکردی گزینشی متوسل شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در ادامه افزود: حمله مستقیم دبیرکل سازمان ملل به حق اساسی مردم مناطق دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیای برای تعیین سرنوشت، نمونه دیگری از ریاکاری و استانداردهای دوگانه آشکار است.  

زاخارووا همچنین گفت: ما این واقعیت را غیرقابل قبول می دانیم که دبیرکل سازمان ملل به ابزاری برای تبلیغات و فشار بر کشورهای عضو تبدیل شده است در حالی که وی باید براساس منشور سازمان ملل متحد به عنوان نماینده کل اعضا باشد.   

سخنان سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در حالی بیان می شود که گوترش دبیرکل سازمان ملل پیش از این در بیانیه ای در مورد همه پرسی انجام شده در مناطق دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیای اعلام کرد که هر تصمیمی برای پیوستن به آنها بی اثر خواهد بود و مستحق محکومیت است.  

به گفته دبیرکل سازمان ملل، این همه پرسی را نمی توان بیان واقعی اراده مردم نامید.  

https://irna.ir/xjKFD۶

**قربانیان طوفان ایان در فلوریدا به ۲۳ نفر رسید

خبرگزاری فرانسه بامداد شنبه گزارش داد که قربانیان طوفان مرگبار ایان در ایالت فلوریدا به ۲۳ نفر افزایش یافته است.

ازاعلام آمادگی رئیس جمهور برای تقویت همکاری‌ها با چین تا تداوم رکورد شکنی تورم در اروپا

پیش از این شمار کشته‌های این طوفان سهمگین ۶ نفر اعلام شده بود.

در پی پیش بینی کارشناسان در باره وارد شدن بیشترین زیان به شهر تاریخی چارلستون، بیشتر ساکنان این شهر دارای قدمت ۳۵۰ ساله را ترک کرده اند.

مرکز ملی تندباد آمریکا با ارزیابی سرعت باد این طوفان به میزان ۱۴۰ کیلومتر در ساعت، افزایش مرگبار سرعت آن را در سراسر سواحل کارولینا پیش بینی کرده است.    

ایان که چهارشنبه به صورت گردباد درجه چهار، وارد سواحل خلیج فلوریدا شد، یکی از نیرومندترین طوفان هایی بود که سرزمین آمریکا را هدف قرار داده است.  

بر اساس گزارش تازه ای، تغییرات اقلیمی دستکم ۱۰ درصد به قدرت این گردباد افزوده است.

طوفان «ایان» با عبور از منطقه کارائیب  و کوبا و رسیدن به شرق امریکا، برق بیش از ۲ میلیون مشترک را در سراسر ایالت فلوریدا قطع کرده است.

طوفان ایان شهر «فورت مایرز» (Fort Myers) واقع در جنوب غربی ایالت فلوریدا را در نوردیده است و اکثر شهروندان که به آنان دستور تخلیه داده شده بود در خانه های خود محبوس و اکثر شهر در خاموشی به سر می برند.

بنابراین گزارش «ران دسانتیس» فرماندار ایالت فلوریدا نیز با بحرانی خواندن وضعیت اعلام کرد این توفان دریایی همچنان در حال پیش روی در داخل ایالت فلوریدا است.

تاکنون ۱۴ میلیون نفر از آمریکایی ها تحت تاثیر این توفان قرار گرفته اند و روال عادی زندگی آنان با مشکل مواجه شد.

فرودگاه بین المللی جکسون ویل واقع در شمال شرق ایالت فلوریدا با ادامه توفان ایان اعلام کرد تمامی پروازهای این فرودگاه در روز پنجشنبه لغو شد.

این شبکه خبری آمریکایی افزود: شدت توفان ایان به حدی است که سقف خانه ها را از جا کنده و ساختمان تئاتر واقع در شهر «ونیس» ایالت فلوریدا را که در دهه پنجاه قرن بیستم ساخته شده بود، تخریب کرد.

اکنون حدود ۳۰۰ مایل نزدیک به ۴۸۰ کیلومتر از سواحل شرقی فلوریدا مواجه با توفان دریایی بوده و در وضعیت هشدار قرار دارند.

براساس پیش بینی؛ ایان با سرعت حدود ۶۵ تا ۷۰ مایل به سمت ایالت های جورجیا و کارولینای جنوبی واقع در شمال ایالت فلوریدا پیش روی می کند.

پیش تر طوفان دریایی ایان، سه شنبه گذشته کوبا را درهم نوردید و باعث کشته شدن ۲ نفر و قطع برق سراسری در این کشور منطقه آمریکای لاتین شده بود.

https://irna.ir/xjKFDf

**نخست وزیر عراق خواستار همکاری تظاهرکنندگان با نیروهای امنیتی شد

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق از تظاهرکنندگان خواسته برای حفظ مراکز دولتی با نیروهای امنیتی همکاری کنند.

ازاعلام آمادگی رئیس جمهور برای تقویت همکاری‌ها با چین تا تداوم رکورد شکنی تورم در اروپا

رسانه امنیتی عراق جمعه شب اعلام کرد که دستورالعمل‌های صادره در گذشته بارها بر ضرورت حمایت کامل تظاهرکنندگان مسالمت‌آمیز توسط نیروهای امنیتی تأکید کرده است.

نخست وزیر عراق همچنین از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی کشورش نیز خواست از انتشار اخبار دروغ که موجب ایجاد نگرانی می‌شود و ناآرامی را تقویت می‌کند و صلح در کشور را به هم می‌زند، خودداری کنند.

منابع عراقی از تدابیر ویژه امنیتی در بغداد پایتخت این کشور در آستانه تظاهراتی که قرار است امروز شنبه برگزار شود، خبر می دهند.

در سالروز اعتراضات اکتبر ۲۰۱۹ عراق، شهر بغداد شاهد تدابیر شدید امنیتی است.

پیش از این تظاهرات‌کنندگان در مرکز و جنوب عراق و نیز فعالان مدنی در استان‌های صلاح‌الدین و دیالی اعلام کردند که روز شنبه، اول اکتبر، در سالروز تظاهرات اکتبر ۲۰۱۹، تظاهراتی در بغداد برگزار خواهند کرد.

از پنج‌شنبه شب خیابان‌های اطراف منطقه سبز شاهد تدابیر شدید امنیتی و بازرسی خودروهای عبوری است.

یک افسر ارشد در ستاد عملیات بغداد گفت که نیروهای امنیتی از عصر روز جمعه اقداماتی را برای کنترل تظاهرات و حفظ نظم و امنیت عمومی آغاز خواهند کرد.

https://irna.ir/xjKFDg

**ارتش سوریه، نظامیان آمریکایی را عقب‌ راند

ارتش سوریه جمعه شب راه یک کاروان نظامی آمریکا را بسته‌ و آن‌ها را مجبور به عقب‌نشینی کردند.

ازاعلام آمادگی رئیس جمهور برای تقویت همکاری‌ها با چین تا تداوم رکورد شکنی تورم در اروپا

گروهی از نظامیان سوری دریکی از ایست بازرسی ها، راه کاروان نظامی آمریکا در حومه شمال شرقی شهر الحسکه را بستند.

این کاروان که متشکل از خودروهای زرهی بود، تلاش داشت تا از طریق روستای السیباط به منطقه تل براک برود که با مقاومت نیروهای سوری، مجبور به عقب نشینی شد.

هفته گذشته نیز یک کاروان نظامی آمریکا در تلاش برای عبور از روستای الغراجنه در حومه تل تمر در حومه شمال غرب الحسکه بود که با مقاومت نیروهای سوری روبرو شد و ارتش سوریه آنها را وادار به عقب‌نشینی کردند.

منابع محلی سوریه گزارش دادند، نیروهای آمریکایی مستقر در شرق این کشور محموله‌های نفتی و غلات سوریه را به کشورهای مجاور قاچاق می‌کنند.

براساس آمار و ارقام وزارت نفت سوریه، روزانه ۷۰ هزار بشکه نفت سوریه توسط نیروهای اشغالگر آمریکا و نیروهای مزدور آن در مناطق شرقی سرقت می‌شود.

دولت سوریه بارها تأکید کرده است، نیروهای آمریکا و نیروهای وابسته به آنان در شرق و شمال شرق سوریه هدفی جز غارت نفت کشور ندارند و باید از این منطقه خارج شوند.

آمریکا طی یک دهه جنگ علیه سوریه به بهانه مقابله با تروریسم و داعش از شبه‌نظامیان جدایی‌طلب در این کشور حمایت کرده و مناطق نفت‌خیز سوریه را به اشغال خود در آورده است.

نیروهای تروریست آمریکایی با همدستی نیروهای دموکراتیک کرد"قسد" در طول ماه های گذشته صدها تانکر حامل نفت سرقتی سوریه از منطقه الجزیره خارج کرده و فروخته‌اند.

https://irna.ir/xjKFDc

**رئیس جمهور لبنان: حق خود را برای استخراج نفت و گاز به دست خواهیم آورد

"میشل عون" رییس جمهوری لبنان تاکید کرد: ما حق خود در استخراج منابع نفت و گاز در آبهای ساحلی را بدست خواهیم آورد.

ازاعلام آمادگی رئیس جمهور برای تقویت همکاری‌ها با چین تا تداوم رکورد شکنی تورم در اروپا

میشل عون رئیس جمهوری لبنان در گفت وگو با نشریه "الناشر" اظهار داشت: در سال ۲۰۱۸ میلادی شرکت های اکتشافی خبر از کشف منابع نفت و گاز در حوزه گازی چهارم دادند ولی به بهانه اینکه ذخایر آن کم و فاقد توجیه تجاری برای استخراج است، عقب نشینی کردند.

وی خاطرنشان کرد: علت هم این بود که نمی خواستند ما گاز استخراج کنیم، اما امروز در شرف  پایان دادن به این پرونده به نفع لبنان در مدت کوتاهی هستیم، زیرا بدون هیچ گونه ارتباط مستقیمی با رژیم صهیونیستی و تنها با میانجیگری آمریکا، در حال دستیابی به حق خود برای استخراج منابع هستیم.

میشل عون در بخش دیگری از گفت وگوی خود با این نشریه درباره آخرین تحولات مربوط به تشکیل دولت جدید لبنان گفت: به نظر می رسد هنوز کاربه نتیجه نرسیده و برخی همچنان مانور می دهند.

از ابتدای جولای، به دنبال ورود یک کشتی استخراج و ذخیره‌سازی اجاره شده توسط کابینه رژیم اسرائیل به نزدیکی میدان گازی کاریش، میانجیگری آمریکا در پرونده ترسیم مرز دریایی بین لبنان و فلسطین اشغالی شدت یافت.  

این درحالی است که حزب‌الله لبنان به رژیم اسرائیل نسبت به هرگونه فعالیت در میدان «کاریش» پیش از دستیابی لبنان به تمام حق و حقوق خود در منطقه مورد مناقشه دریایی هشدار داده است.

https://irna.ir/xjKFFN

**هواپیمای چینی سی۹۱۹ مجوز انجام پروازهای مسافری را دریافت کرد

چین با تکمیل فرایند آزمایشی جت سی ۹۱۹ مسافربری بدنه پهن ساخت این کشور مجوز لازم برای انجام پروازهای مسافری را دریافت کرد.

ازاعلام آمادگی رئیس جمهور برای تقویت همکاری‌ها با چین تا تداوم رکورد شکنی تورم در اروپا

شرکت هواپیماهای تجاری چین این مجوز را از سازمان هواپیمایی کشوری چین دریافت کرده است. براساس این مجوز، این هواپیما استانداردهای مورد نیاز برای انجام پروازهای مسافری و الزامات زیست محیطی را دریافت کرده است.

«یانگ ژنمی» مقام ارشد سازمان هواپیمایی کشوری می گوید صدور این مجوز به معنای آمادگی این هواپیما برای ورود به بازار تجاری است.

یانگ افزود: این مساله همچنین یک نقطه عطف در توانایی چین برای انجام صدور گواهینامه صلاحیت هواپیماهای مسافربری بزرگ در راستای استانداردهای صلاحیت هوایی پذیرفته شده بین المللی است.

بر اساس این گزارش، سی ۹۱۹ همچنین باید دو گواهینامه دیگر را در طول صدور گواهینامه هوایی دریافت کند که پیش نیاز ورود هواپیماهای مسافربری به بازار است

این هواپیما پرواز موفق خود را در سال ۲۰۱۷ انجام داده است.

قرار است در پنج سال آینده سی ۹۱۹  شش پرواز را در مکان های مختلف انجام دهد تا قابلیت های هواپیما را آزمایش کند.

سی ۹۱۹  دارای ۱۵۸ تا ۱۶۸ صندلی و برد ۴۰۷۵ تا ۵۵۵۵ کیلومتر است. از رقبای آن می توان به B۷۳۷ تک راهرو بوئینگ و A۳۲۰ ایرباس اشاره کرد. تاکنون ۸۱۵ سفارش در نظر گرفته شده و تایید شده برای سی  ۹۱۹ از ۲۸ مشتری چینی و بین المللی انجام شده است.

در مرحله بعدی، سی ۹۱۹ همچنین برای فعالیت در برخی کشورهای خارجی نیاز به دریافت گواهینامه صلاحیت پرواز از آژانس ایمنی هوانوردی اروپا و اداره هوانوردی فدرال در ایالات متحده دارد.

https://irna.ir/xjKFFW

**پلوسی از عضویت اوکراین در ناتو حمایت نکرد

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با خودداری از حمایت صریح از عضویت اوکراین در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، تنها به پشتیانی از ارائه تضمین های امنیتی به کی یف اکتفا کرد.

ازاعلام آمادگی رئیس جمهور برای تقویت همکاری‌ها با چین تا تداوم رکورد شکنی تورم در اروپا

نانسی پلوسی در مصاحبه با نشریه پولیتیکو گرچه به صراحت از تسریع در عضویت اوکراین در ناتو حمایت نکرد، با این حال از ارائه تضمین های امنیتی به کی یف پشتیبانی کرد.

پلوسی در پاسخ به پرسش این نشریه در مورد حمایت از عضویت اوکراین در ناتو گفت: ما به دموکراسی در اوکراین بسیار متعهدیم. باید در این جنگ پیروز شد ولی من خواستار آنم که (اوکراین) تضمین امنیتی در اختیار داشته باشند.

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین دیروز گفته بود پس از آن که روسیه به طور رسمی الحاق چهار منطقه را اعلام کرد، کی یف خواستار تسریع در روند عضویت در سازمان ناتو شده است.  

زلنسکی در ویدئویی که جمعه شب در شبکه های اجتماعی منتشر کرد، گفت: ما پیشتر سازگاری خود را با معیارهای اتحاد (ناتو) ثابت کرده ایم.  

وی در ادامه افزود: ما با امضای درخواست اوکراین برای پیوستن سریع به ناتو، گامی قاطع برمی داریم.  

اظهارات رئیس جمهور اوکراین پس از آن بیان شد که پوتین در کاخ کرملین معاهده های الحاق چهار منطقه اوکراینی تحت اشغال مسکو (دونتسک، خرسون، لوهانسک و زاپوریژیا) را امضا کرد.

رهبران مناطق الحاق شده اوکراین به روسیه مدعی اند که این مناطق در همه پرسی های انجام شده به عضویت در روسیه رای مثبت داده اند.

https://irna.ir/xjKFGq

**نیکاراگوئه روابط دیپلماتیک با هلند را قطع کرد

وزارت امور خارجه نیکاراگوئه دقایقی پیش از قطع روابط دیپلماتیک این کشور با هلند خبر داد.

ازاعلام آمادگی رئیس جمهور برای تقویت همکاری‌ها با چین تا تداوم رکورد شکنی تورم در اروپا

خبرگزاری رویترز امروز به نقل از بیانیه وزارت امور خارجه نیکاراگوئه نوشت که این تصمیم به دلیل "توهین گذشته و حال کشور مداخله جو و نو استعمارگر هلند به خانواده های نیکاراگوئه ای" اتخاذ شده است.

مقام های این کشور آمریکای مرکزی به تازگی سفیر اتحادیه اروپا را عنصر نامطلوب خوانده و اعلام کرده بودند که سفیر جدید آمریکا را نیز تائید نخواهند کرد.

شارل میشل، رئیس شورای اروپا به تازگی و در جریان شرکت در هفتاد و هفتمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، دولت دانیل اورتگا، رئیس جمهور نیکاراگوئه را به شدت مورد انتقاد قرار داده و از او خواسته بود تا «حاکمیت نیکاراگوئه را به مردم این کشور بازگرداند» و «بازگشت دموکراسی» در این کشور را مدنظر قرار دهد.

https://irna.ir/xjKFGR

**آمریکایی ها همچنان مخالف حضور ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴

نتایج یک نظر سنجی جدید نشان می‌دهد که همچنان بیش از نیمی از آمریکایی‌ها معتقدند باید از حضور دوباره ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری این کشور جلوگیری شود.

ازاعلام آمادگی رئیس جمهور برای تقویت همکاری‌ها با چین تا تداوم رکورد شکنی تورم در اروپا

این نظر سنجی در روزهای گذشته توسط موسسه "یو گاو" (YouGov) میان یک هزار و ۵۶۶ آمریکایی، پس از طرح شکایت دادستان کل نیویورک علیه دونالد ترامپ رییس جمهوری پیشین آمریکا، تجارت خانوادگی و سه فرزندش به اتهام استفاده از گزارش‌های نادرست مالی برای گمراه کردن سرمایه‌گذاران، انجام شده است.

براساس نتیجه این نظرسنجی بیش از نیمی از پرسش‌شوندگان (۵۱ درصد) معتقدند با توجه به پرونده‌های قضایی در حال بررسی علیه عملکرد ترامپ در دوران ریاست ‌جمهوری‌اش، نباید به او اجازه حضور مجدد در عرصه انتخابات ریاست جمهوری داده شود.

در مقابل، تنها ۳۵ درصد از پاسخ دهندگان باور دارند که او باید اجازه شرکت در انتخابات را داشته باشد.

این گزارش می‌افزاید: در این میان کمتر از نیمی از شرکت‌کنندگان جمهوری خواه و یا متمایل به این حزب اعلام کردند که در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا از ترامپ حمایت می‌کنند و در مقابل ۳۶ درصد از آن‌ها نیز پاسخ دادند که از شخص دیگری حمایت خواهند کرد.

علاوه بر آخرین پرونده اتهام فساد مالی علیه ترامپ، پلیس فدرال آمریکا در حال بررسی پرونده جنجالی برداشتن اسناد محرمانه از کاخ سفید توسط رییس‌جمهوری پیشین این کشور و انتقال آن‌ها به اقامتگاه شخصی‌ خود در ایالت فلوریدا است.

همچنین پلیس جنایی ایالت جورجیا نیز در حال بررسی اقدامات ترامپ و طرفدارانش برای لغو نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ در این ایالت است.

بر اساس نتایج این نظرسنجی، در یک تقابل فرضی میان رییس‌جمهوری پیشین و جو بایدن رییس‌جمهوری کنونی آمریکا، ترامپ تنها ۲ درصد از بایدن عقب‌تر است که این نتیجه در مقایسه با نظر سنجی پیشین سقوط ۶ امتیازی درصد برتری بایدن را نشان می‌دهد.

https://irna.ir/xjKFFj

**روسیه: آمریکا به دنبال فریب افکار عمومی است

سفارت روسیه در واشنگتن با صدور بیانیه ای،اظهارات جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا درباره خرابکاری در خط لوله نورد استریم را ضد و نقیض خواند و نوشت: آمریکا به دنبال فریب افکار عمومی است و اینگونه اقدامات را نمونه ای از روسیه هراسی می دانیم که ریشه آن در واشنگتن است.

ازاعلام آمادگی رئیس جمهور برای تقویت همکاری‌ها با چین تا تداوم رکورد شکنی تورم در اروپا

در بیانیه سفارت روسیه در واشنگتن آمده است: چنین اظهاراتی در کنار تلاش سالیوان برای انحراف توجه عمومی به تهدیدهای ادعایی درباره حملات سایبری و فیزیکی به زیرساختارهای غرب توسط روسیه، نمونه دیگری از ادعاهای بی اساس درباره تهدید روسیه است.

این بیانیه افزود: ما این را نمونه ای از روسیه هراسی قلمداد می کنیم که ریشه آن در واشنگتن است و این کشور به دنبال فریب افکار عمومی است. سالیوان تلاش کرد از پاسخ به این پرسش ناراحت کننده که واقعا چه کسی از تخریب روابط انرژی بین مسکو و پایتخت های اروپایی سود می برد خودداری کند.

سفارت روسیه در این بیانیه «تحقیقات جامع و واقعی درباره همه مسائل مربوط به این شرایط اضطراری» را خواستار شده است.

براساس این گزارش، شرکت نورد استریم ای جی روز سه شنبه اعلام کرد که سه رشته از خطوط لوله گاز دریایی نورد استریم یک و دو  در ۲۶ سپتامبر دچار آسیب بی سابقه ای شده اند. زلزله شناسان سوئدی سپس گزارش دادند که دو انفجار در امتداد خطوط لوله نورد استریم ثبت شده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه غرب را در این حادثه مقصر دانست و گفت: تحریم ها برای آنگلوساکسون ها کافی نبوده و آنها رو به خرابکاری آورده اند. این موضوع برای من باورکردنی نیست اما حقیقت دارد. آنها با سازماندهی انفجار در خطوط لوله گاز بین المللی نورد استریم که در امتداد کف دریای بالتیک قرار دارد، در واقع شروع به تخریب زیرساخت های انرژی در سراسر اروپا کردند. برای همه روشن است که چه کسی از این آسیب منفعت می برد. کسی که از آن سود می برد آن را انجام داده است.

خبرگزاری اسپوتنیک نیز در همین زمینه نوشت: سالیوان روز جمعه به خبرنگاران گفت ایالات متحده بر این باور نیست که متحدان ناتو در این حمله نقش داشته اند.

سفارت روسیه در بیانیه خود به این موضوع اشاره کرد که در واقع سالیوان با بیان این که نیازی به تحقیقات جامع درباره این حادثه هست و خودداری از گمانه زنی درباره این که چه کسی مسئول این خرابکاری بوده و همزمان رد نقش ایالات متحده و ناتو در این حملات، اظهارات خود را نقض کرده است.

https://irna.ir/xjKFH۳

**اعتصاب سراسری کارکنان راه‌آهن، حمل‌ونقل در انگلیس را زمین‌گیر کرد

ده‌ها هزار تن از کارکنان شبکه ریلی انگلیس امروز (شنبه) در اعتراض به شرایط کاری و دستمزد خود در آنچه بزرگترین حرکت اعتراضی یک قرن گذشته خوانده می‌شود دست از کار کشیدند.

ازاعلام آمادگی رئیس جمهور برای تقویت همکاری‌ها با چین تا تداوم رکورد شکنی تورم در اروپا

در این اعتصاب که برای نخستین بار با هماهنگی جمعی اتحادیه‌های کارکنان راه‌آهن صورت گرفت، بسیاری از خطوط ریلی متوقف شده است. هیچ قطاری در بسیاری از مناطق حرکت نمی‌کند و خدمات بین شهری نیز متوقف شده است. 

این درحالیست که کنفرانس سالانه حزب حاکم محافظه‌کار از امروز در بیرمنگهام آغاز شده و به این ترتیب امکان تردد از پایتخت به این شهر دشوار شده است.  با اعتصاب رانندگان قطار و سوزن‌بان‌ها، تنها حدود ۱۱ درصد از شبکه ریلی در انگلیس فعال است.

این اعتصاب قرار بود ماه گذشته برگزار شود که به دلیل مرگ الیزابت دوم ملکه انگلیس به تاخیر افتاد. طبق برنامه اعلام شده، کارکنان آن بخش از خدمات ریلی که امروز فعال هستند نیز زودتر از برنامه معمول دست از کار کشیده و عملا شبکه ریلی زمین گیر می‌شود.

شرکت زیرساخت ریلی انگلیس Network Rail به مسافرانی که هنوز هم مایل به سفر در روز شنبه هستند توصیه کرده است که فقط در صورت لزوم این کار را انجام دهند و انتظار اختلال در خدمات را داشته باشند. گفته می‌شود که خدمات شبکه راه آهن فردا (یکشنبه) هم با تاخیر آغاز می‌شود.

این درحالیست که برای روزهای ۵ و ۸ اکتبر نیز اعتصاب های بیشتری در حال برنامه ریزی است.

میک ویلان دبیرکل اتحادیه ریلی «اسلف» می‌گوید که مذاکرات صورت گرفته با زیرساخت شبکه ریلی انگلیس برای حل‌وفصل مشکلات کارکنان موفقیت آمیز نبوده است.

وی گفت که تقاضای رانندگان برای افزایش حقوق آن ها بیشتر شده است. «اما دولت این کار را روز به روز سخت‌تر می‌کند و به شرکت‌ها می‌گوید که ما نمی‌توانیم افزایش حقوق داشته باشیم. این درحالیست که سقف پاداش‌ برای بانکداران را برمی‌دارد.

بر اساس نظرسنجی صورت گرفته از سوی موسسه ایپسوس موری، بیشتر مردم انگلیس از اعتصاب کارکنان شبکه ریلی حمایت می کنند. طبق نظرسنجی صورت گرفته ۴۳ درصد حامی اعتصاب و ۳۱ درصد مخالف هستند. 

هم زمان با این حرکت اعتراضی، هزاران تن از کارکنان اداره پست انگلیس نیز دست از کار کشیده و امروز در واقع دومین روز اعتصاب آن ها بشمار می‌رود. اعتصاب کنندگان به شرایط کاری و دستمزدهای خود که با تورم بی سابقه در این کشور همخوانی ندارد معترض هستند.

این درحالیست که جهش بی‌سابقه شاخص تورم و افزایش افسارگسیخته هزینه‌های زندگی در انگلیس، جزیره را در بدترین شرایط اقتصادی نیم قرن گذشته قرار داده است.این واقعیت که دورنمایی از بهبود اوضاع دیده نمی‌شود و مقام های رسمی هم درباره تشدید اوضاع هشدار می‌دهند، مردم کشور را شوکه کرده است.

شاخص نرخ تورم در انگلیس بر اساس تازه‌ترین گزارش اداره آمار ملی این کشور به ۹.۹ درصد رسیده است و پیش‌بینی می‌شود که در ماه‌های آینده به ۲۲ درصد هم برسد. بانک مرکزی انگلیس هم اعلام کرده است که این کشور احتمالا در وضعیت رکود اقتصادی قرار دارد.

https://irna.ir/xjKFHF

**ژاپن و کره‌جنوبی الحاق مناطقی از اوکراین به روسیه را به رسمیت نشناختند

کره جنوبی و ژاپن ضمن محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین، مخالفت خود را با همه پرسی و الحاق بخش هایی از خاک این کشور به روسیه اعلام و تاکید کردند الحاق چهار منطقه اوکراین به روسیه را خلاف قوانین و منشور سازمان ملل متحد می دانند و آنرا به رسمیت نمی شناسند.  

ازاعلام آمادگی رئیس جمهور برای تقویت همکاری‌ها با چین تا تداوم رکورد شکنی تورم در اروپا

با محکوم کردن مسکو به خاطر حمله به این کشور اروپای شرقی اعلام کرد که الحاق اخیر مناطقی ازخاک  اوکراین به روسیه را به رسمیت نمی شناسد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه روز جمعه با امضای معاهده ای چهار منطقه اوکراین را در پی برگزاری همه پرسی اواخر ماه گذشته میلادی در این مناطق به خاک روسیه ضمیمه کرد.  

در همین حال «لیم سو سوک» سخنگوی وزارت امورخارجه کره جنوبی در بیانیه ای اعلام کرد: «دولت کره جنوبی قویا حمله روسیه به اوکراین را به عنوان تخطی به اصول منشور سازمان ملل متحد محکوم می کند. این کشور همچنین الحاق مناطق دونتسک، لوهانسک، ژاپوروژیا و خرسون از خاک اوکراین به روسیه را به رسمیت نمی شناسد. »

وی همچنین خواستار احترام گذاشتن به تمامیات ارضی و استقلال و حق حاکمیت اوکراین شد.  

از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین در ماه فوریه سال جاری کره جنوبی به فهرست جهانی کشورهای تحریم کننده روسیه پیوست.  

براساس گزارش های پایگاه خبری «کیودو نیوز» «فومیو کشیدا» نخست وزیر ژاپن نیز گفت در گفت و گوی روز گذشته با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین از الحاق بخش های جنوبی و شرقی اوکراین به عنوان تخظی از قوانین بین الملل یاد کرده است.  

وی همچنین در مصاحبه با خبرنگاران پس از گفت وگوی تلفنی با رئیس جمهوری اوکراین تاکید کرد ژاپن تحریم های بیشتری علیه روسیه اعمال خواهد کرد و به حمایت از اوکراین ادامه خواهد داد.  

رهبران کشورهای صنعتی گروه ۷ نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کردند هرگز همه پرسی و الحاق خاک اوکراین به روسیه را به رسمیت نخواهند شناخت. کشورهای گروه ۷ متشکل از انگلیس، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، آمریکا به علاوه اتحادیه اروپاست.  

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز جمعه در مراسم به رسمیت شناختن استقلال منطقه‌های لوهانسک، دونتسک، زاپوریژیا و خرسون از اوکراین، گفت که این چهار منطقه در پی تصمیم ساکنانشان، به روسیه می پیوندند.

وی با بیان اینکه در مورد مناطقی که به روسیه الحاق خواهند شد مذاکره نخواهد کرد از کی‌یف خواست تا با متوقف کردن اقدام های نظامی پای میز مذاکره بنشیند.

رئیس جمهوری روسیه ساکنان مناطق الحاقی را «برای همیشه شهروند روسیه» خواند و افزود: روسیه قصد بازگرداندن اتحاد جماهیر شوروی را ندارد اما با همه امکانات و تجهیزات از سرزمین هایمان دفاع خواهیم کرد.

همه پرسی به منظور الحاق به خاک روسیه در چهار منطقه شرقی دونباس واقع در شرق اوکراین از ۲۳ تا ۲۷ سپتامبر(یکم تا پنجم مهرماه) برگزار شد.

بنابر نتایج نهایی، در جمهوری خلق دونتسک ۹۹.۲۳ درصد به پیوستن به روسیه دادند، در جمهوری خلق لوگانسک ۹۸.۴۲ درصد، در منطقه ژاپوروژیا ۹۳.۱۱ درصد و ساکنان منطقه خرسون نیز با ۸۷.۰۵ درصد رای به پیوستن به خاک روسیه، خواستار تبدیل شدن به بخشی از فدراسیون روسیه شدند.

https://irna.ir/xjKFHp

**انفجار صدها کیلو مواد منفجره؛ عامل نشت گاز از نورد استریم

سوئد و دانمارک در گزارش ارائه شده به شورای امنیت سازمان ملل، انفجار صدها کیلو تی‌ان‌تی در زیر آب را عامل تخریب خط لوله انتقال گاز «نورد استریم» و نشت گاز اعلام کردند.

ازاعلام آمادگی رئیس جمهور برای تقویت همکاری‌ها با چین تا تداوم رکورد شکنی تورم در اروپا

تحقیقات به تدریج نقاط تاریک حادثه روز دوشنبه در خط لوله انتقال گاز از روسیه به اروپا را که با نام نور استریم شناخته می شود، روشن می‌کند. این حادثه ۴ مورد نشتی در این خط لوله در دریای بالتیک به وجود آورد.

سوئد و دانمارک دیروز (جمعه) در گزارش رسمی‌ که به سازمان ملل تقدیم شد، عامل تخریب را انفجار صدها کیلو تی‌ان‌تی در زیر دریا اعلام کردند. همانطور که مسکو و غرب پیش‌بینی می‌کردند، این انفجارها نتیجه یک «اقدام عمدی» معرفی شد.

این دو کشور اسکاندیناوی در بیانیه ای به شورای امنیت که به درخواست روسیه تشکیل جلسه داد، اعلام کردند: شدت انفجارها به ترتیب ۲.۳ و ۲.۱ در مقیاس ریشتر اندازه گیری شده است که احتمالاً معادل یک بمب انفجاری صدها کیلویی است.

سوئد و دانمارک در نامه خود خطاب به دبیر کل سازمان ملل بدون اشاره به مسئول احتمالی این حادثه می نویسند: «همه اطلاعات موجود نشان می دهد که این انفجارها نتیجه یک اقدام عمدی است.

به گزارش روزنامه وال استریت، در جریان نشست سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که عصر چهارشنبه برگزار شد، مسئولان دانمارکی اعلام کرده بودند که خط لوله نورد استریم هدف دو انفجار قرار گرفته که در هر کدام حدود ۵۰۰ کیلو تی‌ان‌تی منفجر شده است.

موسسه لرزه‌شناسی نروژ «نورسار» با تخصص تشخیص زلزله و انفجارهای هسته ای، میزان تی‌ان‌تی بکار رفته در انفجارها را ۷۰۰ کیلوگرم تخمین زده بود.

شبکه خبری «ت.اف. ا» فرانسه در این باره گزارش داد: عامل این انفجارها مشخص نیست اما واشنگتن و مسکو در بحبوحه جنگ اوکراین و تنش‌های فزاینده بین روسیه و غرب، داشتن هرگونه مسئولیت در این ماجرا را رد می‌کنند.

کارشناسان از عبارت «خرابکاری» برای تخریب خط لوله نورد استریم استفاده می کنند و معتقدند که این عملیات پیچیده بوده و ارتش یک کشور امکان انجام آن را داشته است. با اینحال شیوه صورت گرفتن این اقدام هنوز مشخص نیست اما گفته می‌شود چنین عملیاتی باید در عمق ۷۰ متری دریا صورت گرفته باشد.

یک مقام ارشد نظامی فرانسوی به خبرگزاری فرانسه گفت: دسترسی به این عمق با زیردریایی های کوچک کاملا ممکن است اما گزینه اعزام شناگران رزمی برای شلیک یا مین متحرک یا پهپاد زیر آب نیز شیوه‌های احتمالی دیگریست.

او فرضیه اژدر (سلاح انفجاری پرتابی که از دریا و در درون آب پرتاب می‌شود) که بیشتر برای یک هدف متحرک مفید است را کمتر قابل قبول می داند.

با این حال نشریه واشنگتن پست گزارش می دهد که شناسایی سلاح یا سلاح های مورد استفاده به شواهد بیشتری چون داده های حسگرها و همچنین شواهد فیزیکی مانند بقایای مهمات نیاز دارد.

کنسرسیوم Nord Stream AG که خطوط لوله گاز را اداره می کند، عصر پنجشنبه در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد می تواند «به محض دریافت مجوزهای رسمی لازم، ارزیابی آسیب وارده به خط لوله گاز را آغاز کند» و این امر زمانی محقق می‌شود که فشار در خط لوله گاز تثبیت و نشت گاز متوقف شود.

بر پایه سند دانمارکی-سوئدی، دو نشتی در خط لوله گاز نورد استریم ۱ باید روز یکشنبه متوقف شود، اما تاریخ پایان نشت در نورد استریم ۲ نامشخص است.

به گزارش یورو نیوز، مسکو که از طریق خط لوله نورد استریم تجارت «نصفه‌نیمه» انرژی با اتحادیه اروپا را ادامه می‌دهد در تازه‌ترین واکنش خود این حادثه را «خرابکاری» در خط انتقال گاز روسیه به اروپا توصیف و آن‌را «تروریسم دولتی» خوانده و خواستار تحقیقات جدی بین‌المللی در این باره شده است.

اتحادیه اروپا هم همداستان با روسیه گفته بر این اعتقاد است که «خرابکاری» دلیل این حادثه بوده هر چند از متهم کردن کشوری خاص حذر کرده است. فاتیح بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی بدون نام بردن از فرد یا کشوری خاص گفت «پرواضح» است که چه کسی پشت این ماجراست.

https://irna.ir/xjKFHS

**چین: روابط ما با ایران طبق قوانین بین المللی است/ با تحریم‌های آمریکا مخالفیم

وزارت امورخارجه چین به تحریم های شرکت های نفت و پتروشیمی که با ایران همکاری می کنند واکنش نشان داد و مخالفت قاطع خود را از هرگونه تحریمی برای تجارت با ایران اعلام کرد.  

ازاعلام آمادگی رئیس جمهور برای تقویت همکاری‌ها با چین تا تداوم رکورد شکنی تورم در اروپا

«مائو نینگ» سخنگوی وزارت امورخارجه چین در کنفرانس مطبوعاتی گفت چین همواره و قاطعانه با هرگونه تحریم یکجانبه و غیرقانونی  آمریکا مخالف است. جامعه بین الملل از جمله چین باید به همکاری عادی خود با ایران در قالب قوانین بین الملل ادامه دهد. این تصمیم منطقی و قانونی بدون آسیب رساندن به هیچ طرف سومی است و باید به آن احترام گذاشته شود و از آن محافظت شود.  

وی در ادامه سخنانش افزود آمریکا باید اقدامات اشتباهش در احیای تحریم ها را رها کند و به نقطه بازگشت به از سرگیری مذاکرات احیای برجام بازگردد.  

آمریکا روز پنجشنبه تحریم هایی را بر شرکت هایی که متهم به همکاری با تجارت نفت و پتروشیمی ایران بودند اعمال کرد که شامل شرکت های چینی نیز می شود.

https://irna.ir/xjKFJs

**تداوم رکوردشکنی تورم در منطقه یورو

جدیدترین گزارش موسسه آمار اتحادیه اروپا (یورواستات) نشان می دهد که تورم در ۱۹ کشور منطقه یورو رکوردشکنی کرده و در ماه سپتامبر دو رفمی شد و به ۱۰ درصد رسیده است.

ازاعلام آمادگی رئیس جمهور برای تقویت همکاری‌ها با چین تا تداوم رکورد شکنی تورم در اروپا

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از گزارش روز گذشته این موسسه گزارش داد که دو رقمی شدن تورم در کشورهای اروپایی که ارز ملی آنها یورو است، با افزایش بهای برق و گاز همزمان شده و خبر از رکود اقتصادی در زمستان آتی می دهد چرا که گرانی به تضعیف قدرت خرید مصرف‌کنندگان منجر خواهد شد.

به نوشته این خبرگزاری، تورم ماه اوت حوزه یورو ۹.۱ درصد و در زمان مشابه سال گذشته تنها ۳.۴ درصد بود.

گرانی کالاها و خدمات بیش از پیش‌بینی‌های تحلیلگران بازار بوده و از ایجاد یورو در سال ۱۹۹۷ (۱۳۷۶) سابقه نداشته است. به نوشته این موسسه آماری، افزایش بهای انرژی در افزایش نرخ تورم نقش اصلی را داشته و ظرف یک سال ۴۰.۸ درصد رشد کرده است. بهای مواد غذایی، دخانیات و نوشیدنی های الکلی نیز ۱۱.۸ درصد افزایش داشته است.

کاهش مداوم صادرات گاز طبیعی روسیه به اروپا و گلوگاه های موجود در تامین مواد خام و قطعات در دوره بهبود پساکرونای اقتصاد جهانی موجب شده تا تورم بیش از پیش افزایش یابد. کاهش صادرات گاز روسیه صنایع انرژی بر را با افزایش شدید بهای گاز روبرو ساخته و به عنوان مثال صنایع فولاد و تولید کود دیگر نمی توانند برخی از محصولات خود را با سوددهی تولید کنند.

از سوی دیگر، با گرانی مواد غذایی، سوخت و افزایش بهای قبوض انرژی، مصرف کنندگان دیگر پول چندانی برای مصرف در موارد دیگر ندارند. بنا به این دلایل، اقتصاددانان پیش بینی می کنند که در اواخر سال جاری میلادی و نخستین ماه های سال ۲۰۲۳ حوزه یورو با رکود اقتصادی مواجه شود.

https://irna.ir/xjKFJg

**تجمع در خیابانهای بغداد؛ این بار گروه "معترضان اکتبر" آمدند؛ صدری ها هم کنارشان

گروه موسوم به "معترضان اکتبر ۲۰۱۹"، حالا در سه سالگی اعتراضات خود به خیابان های بغداد آمدند و براساس برخی گزارش ها، این بار هواداران جریان صدر هم قرار است در کف خیابان با این گروه همراه شوند.

ازاعلام آمادگی رئیس جمهور برای تقویت همکاری‌ها با چین تا تداوم رکورد شکنی تورم در اروپا

تظاهرات کنندگان تشرینی (معترضان اکتبر ۲۰۱۹) لحظاتی پیش از میدان التحریر (منتهی به منطقه سبز بغداد) به سوی منطقه سبز حرکت کردند و در همان ابتدای پل الجمهوریه، دروازه و مانع آهنی نصب شده از سوی نیروهای امنیتی را برداشتند؛ بخش هایی از آن را از روی پل الجمهوریه به داخل رود دجله انداختند تا راه را برای ورود به منطقه سبز باز کنند.

در برخورد با مانع بتونی جدید اما معترضان، اقدام به سنگ پرانی به سوی نیروهای امنیتی کردند.

برخی منابع عراقی می گویند نیروهای «حفظ قانون» عراق از سرپل الجمهوریه با فروریختن مانع اولیه به سوی میانه پل آمدند.

امروز در کنار معترضان تشرینی، طرفداران مقتدا صدر رهبر جریان صدر نیز با تصاویر و پلاکارهای معروف و پوشیدن لباس سیاه، حضور آشکاری دارند.

قرار است تظاهرات سالروز اعتراضات اکتبر در سه استان عراق و ۴ میدان برگزار شود؛ میدان ههای النسور و التحریر در بغداد، میدان الصدرین در نجف اشرف و الحبوبی در استان الناصریه استان ذیقار.

پیش از این، مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق از تظاهر کنندگان خواست برای حفظ مراکز دولتی با نیروهای امنیتی همکاری کنند.

مرکز اطلاع رسانی امنیتی عراق اعلام کرد که دستورالعمل‌های صادره در گذشته بارها بر ضرورت حمایت کامل تظاهرکنندگان مسالمت‌آمیز توسط نیروهای امنیتی تأکید کرده است.

الکاظمی خواستار آن شد که نیروهای امنیتی از گلوله های جنگی، پلاستیکی و گاز اشک آور برای برخورد با معترضان استفاده نکنند و خویشتنداری به خرج دهند.

نخست وزیر عراق همچنین از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی کشورش نیز خواست از انتشار اخبار دروغ که موجب ایجاد نگرانی می‌شود و ناآرامی را تقویت می‌کند و صلح در کشور را به هم می‌زند، خودداری کنند.

تظاهرات اکتبر ۲۰۱۹ با مشارکت اقشار جوان معترض به فساد و ضعف مدیریت دولتی در عراق برگزار شد اما سپس با دخالت های خارجی به انحراف کشیده شد و در جریان آن حدود ۸۰۰ نفر کشته شدند. از بطن این اعتراضات چند تشکل عمده سیاسی برای شرکت در انتخابات اکتبر ۲۰۲۱ ایجاد شد اما بعد از دو سال، دستخوش شکاف و اختلافات شدید و از هم گسیختگی برخی از آنها شد.

جنبش امتداد به رهبری الرکابی، مهمترین تشکل وابسته به اعتراضات اکتبر موسوم به جنبش تشرین است که در انتخابات اکتبر ۲۰۲۱ شرکت کرد و توانست ۹ در این دوره از انتخابات عراق کسب کند.

سران امتداد بعد از دیدار با «جنین پلاسخارت» نماینده دبیرکل سازمان ملل در عراق، تن به مشارکت در انتخابات دادند، امری که باعث شد که این تشکل به تاثیرپذیری از دیکته های خارجی متهم شود.

براساس برخی گزارش ها، استعفای جمعی ۸۳ نفر از اعضای حزب بیت الوطنی در فروردین سال ۱۴۰۱ نیز در نتیجه افشای ارتباطات پنهان «حسن الغرابی» دبیرکل این حزب با مشاوران نخست وزیر عراق و خط گیری سیاسی از آنها بود.

https://irna.ir/xjKFJp

**انتقاد رهبر راست‌گرای ایتالیا از سیاست‌های اروپا در قبال بحران انرژی

«ماتئو سالوینی» رهبر حزب راست‌گرای ایتالیا از آلمان و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا به دلیل خودداری از همکاری با یکدیگر برای حل بحران انرژی و در مقابل، تلاش برای حفظ منافع خود انتقاد کرد.

ازاعلام آمادگی رئیس جمهور برای تقویت همکاری‌ها با چین تا تداوم رکورد شکنی تورم در اروپا

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: سالوینی در تظاهرات روز گذشته کشاورزان در اعتراض به تاثیر قیمت بالای انرژی گفت: اتحادیه اروپا در این روزها و هفته ها بیش از همه به نفع خود کار کرده است. اسپانیایی ها از منافع خود حفاظت می کنند، فرانسوی ها به دنبال حفاظت از منافع خود هستند.

سالوینی با انتقاد از طرح ۲۰۰ میلیارد یورویی (۱۹۵ میلیارد دلاری) آلمان برای کمک به صنایع و مصرف کنندگان گفت آلمان که ما انتظار داشتیم پاسخی برای کمک به رفع این بحران داشته باشد منتظر اروپا نماند و ۲۰۰ میلیارد یورو برای کمک به کاهش هزینه های انرژی برای مصرف کنندگان این کشور اختصاص داد.

سالوینی با اشاره به "رقابت ناعادلانه" سایر کشورها به کشاورزان معترض در میلان گفت که حزب او ، حفاظت از کشاورزی ایتالیا را در اولویت قرار خواهد داد. اعضای اتحادیه در دو دولت قبلی به عنوان وزیر کشاورزی خدمت می کردند.

ایتالیا از سال گذشته برای کاهش هزینه های فزاینده انرژی برای خانوارها و صنایع حدود ۶۰ میلیارد یورو هزینه کرده است. اما نهاد کشاورزی حامی اعتراضات روز جمعه در ایتالیا گفته است که کمک به کشاورزان عمدتا شامل اعتبارات مالیاتی بوده و به صورتحساب های برق و هزینه کودتاهای شیمیایی که به ترتیب از سال گذشته ۵۰۰ و ۱۷۰ درصد افزایش داشته کمکی نکرده است.

 «ماریو دراگی» نخست وزیر مستعفی ایتالیا به بهانه بالا بودن سطح بدهی های کشورش، از استقراض بیشتر برای تامین منابع بسته کمک بیشتر خودداری کرده است. ایتالیا در مقابل خواستار تعیین سقف قیمی برای گاز طبیعی روسیه است اما نتوانسته همه کشورهای اتحادیه اروپا را در این زمینه متقاعد کند.

آلمان نگران این است که قطع کامل گاز روسیه صنایع این کشور را فلج کند و فرانسه نیز سقف قیمتی خود را تعیین کرده است.

حزب سالیونی بخشی از ائتلاف راست گرا به ریاست جورجیا ملونی از حزب راست افراطی «برادران ایتالیا» است. این ائتلاف همچنین شامل حزب «فورسا» به ریاست «سیلیویو برلوسکونی» است که انتظار می رود دولت آتی ایتالیا را در هفته های آینده تشکیل دهد.

https://irna.ir/xjKFKb

**دبیرکل سازمان ملل خواستار تمدید آتش بس در یمن شد

دبیرکل سازمان ملل از طرف های ذیربط در بحران یمن خواست تا آتش بس جاری را تمدید کرده و به سمت صلح حرکت کنند.

ازاعلام آمادگی رئیس جمهور برای تقویت همکاری‌ها با چین تا تداوم رکورد شکنی تورم در اروپا

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در اظهاراتی گفت که از دوم ماه آوریل گذشته تا به امروز آتش بس برای دومین بار تمدید شد تا طولانی ترین مرحله آرامش نسبی از زمان آغاز درگیری ها در سال ۲۰۱۵ محقق شود.

گوترش گفت: طرف های یمنی را نه تنها به تمدید آتش بس بلکه به گسترش شروط و ‌مدت آن در راستای پیشنهاد هانس گروندبرگ نماینده ویژه خودم در امور یمن تشویق می کنم.

دبیرکل سازمان ملل ابراز عقیده کرد که آتش بس نتایج ملموسی به همراه داشت که ملت یمن به شدت نیازمند آن بود و خشونت و خسارت های انسانی تا حد زیادی کاهش یافت.

پیش از این «هانس گروندبرگ» نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن حدود ۲ ماه پیش از توافق طرف‌های یمنی برای تمدید ۲ ماهه آتش بس خبر داد.

وی گفته بود: تمدید آتش بس یمن در بر گیرنده تعهد طرف‌ها برای مذاکره به منظور دستیابی به یک توافق گسترده‌تر است.

آتش بس یمن که بارها از سوی ائتلاف متجاوز سعودی نقض شده است به دنبال رایزنی‌های سازمان ملل متحد پیش از این یک بار تمدید شده بود. تمدید ۲ ماهه این آتش بس ۱۱ مرداد ماه به پایان رسید که مجددا تمدید شد و ۱۰ مهر پایان خواهد یافت.

پیش از این، وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن روز پنجشنبه در دیدار نماینده سازمان ملل متحد در امور این کشور گفت که نیازها و مطالبات به حق مردم یمن بایستی در آتش‌بس در نظر گرفته شود.

«هشام شرف عبدالله» در دیدار «هانس گروندبرگ» گفت: آنچه صنعا درخواست می‌کند نمی‌ توان آن را پیش‌شرط تلقی کرد، بلکه خواسته‌های صرفاً بشردوستانه است و اگر طرف مقابل برای پایان دادن به تهاجم نظامی و رفع محاصره جدی باشد، نبایستی این موضوع محل اختلاف یا مذاکره باشد.

وی افزود: آتش‌بس یک فرصت واقعی برای اعتمادسازی میان طرف‌ها، تکمیل گام‌های اعتمادساز و آماده شدن برای مذاکرات واقعی به منظور رفع مشکلات شهروندان یمنی باشد.

وزیر خارجه یمن تاکید کرد، تمدید آتش‌بس بدون در نظر گرفتن ابعاد و نیازهای مبرم شهروندان یمنی، به این معناست که در نتیجه تلاش‌های طرف مقابل به منظور نادیده گرفتن آتش‌بس و ایجاد وضعیت نه جنگ، نه صلح، یمن وارد مرحله مرگ بالینی شود.

شرف عبدالله تاکید کرد که دریافت حقوق کارمندان یمنی و سفر از فرودگاه‌های یمن بدون قید و شرط و عدم گروگانگیری کشتی‌های حامل فرآورده‌های نفتی توسط ائتلاف سعودی از ساده‌ترین حقوق شهروندان یمنی است که در ادیان آسمانی و میثاق سازمان ملل متحد آمده است.

محمد عبدالسلام رئیس هیات ملی مذاکره کننده دولت نجات ملی و سخنگوی انصارالله یمن نیز اخیرا در صفحه توییتر خود نوشت که طی دیدار با هانس گروندبرگ، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن بر مطالبات مردم این کشور تاکید کرده است.

وی در این خصوص نوشت: در دیدار با نماینده سازمان ملل بر موضع ثابت خود مبنی بر بازگشایی فرودگاه صنعا و بنادر الحدیده و پرداخت حقوق کارمندان و بازنشسته ها تاکید کردیم.

عبدالسلام تاکید کرد: بدون اجرای این پرونده های مهم انسانی که مطالبه تمام مردم یمن است، سخن گفتن در خصوص صلح در یمن هیچ جدیت ‌و اعتباری ندارد.

https://irna.ir/xjKFKW

**پوتین: روابط و همکاری های روسیه و چین راهبردی و درحال توسعه است

رئیس جمهوری روسیه در پیام تبریکی به مناسبت هفتادو سومین سالگرد جمهوری خلق چین خطاب به همتای چینی خود، روابط و همکاری های مسکو و پکن را راهبردی و درحال توسعه دانست و گفت: دو کشور باوجود سختی ها و تلاطم های جهانی به همکاری های موفقیت آمیز خود ادامه داده اند.

ازاعلام آمادگی رئیس جمهور برای تقویت همکاری‌ها با چین تا تداوم رکورد شکنی تورم در اروپا

ولادیمیر پوتین با تبریک هفتاد و سومین سالگرد جمهوری خلق چین به «شی جین پینگ» رئیس جمهوری این کشور، روابط مسکو و پکن را راهبردی و درحال توسعه توصیف کرد.

بنابراین گزارش رئیس جمهوری روسیه در پیامی که بر روی شبکه تلگرام تارنمای کاخ کرملین قرار گرفته، خطاب به همتای چینی خود نوشت: روابط میان روسیه و چین بصورت پویا نشات گرفته از روح مشارکت همه جانبه و همکاری های راهبردی  درحال توسعه است و با وجود  وضعیت متلاطم جهانی، ما در زمینه های مختلف بطور موفقیت آمیزی همکاری داشته و ضمن مقابله با تهدیدهها و چالش های مدرن، به جهت ایجاد نظم جهانی، دموکراتیک تر وعادلانه تر تلاش های مشترکی داشته‌ایم.

https://irna.ir/xjKFJG

**خشم اسرائیل از کشورهای عربی بخاطر طرح پرونده اش در آژانس اتمی/ آمادگی تل آویو برای کمک هسته ای به سازشکاران

رئیس سازمان انرژی اتمی رژیم صهیونیستی از طرح همیشگی پرونده اتمی این رژیم از سوی کشورهای عربی در آژانس بین المللی انرژی اتمی ابراز خشم کرد.

ازاعلام آمادگی رئیس جمهور برای تقویت همکاری‌ها با چین تا تداوم رکورد شکنی تورم در اروپا

رئیس سازمان انرژی اتمی رژیم صهیونیستی گروه کشورهای عربی عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی را به هدف قرار دادن رژیم صهیونیستی به "دلایل سیاسی" متهم کرد و با ابراز خشم گفت: این کشورها هرساله مساله «توانمندیهای هسته ای اسرائیل» را در جدول کاری آژانس قرار می دهد اما این اقدام سیاسیِ بی فایده، در تعارض با روحیه مثبت فراگیر در منطقه ما است".

وی مدعی شد که "این اقدامات محکوم به شکست است."

رئیس کمیته انرژی اتمی رژیم صهیونیستی در عین حال گفت که این رژیم آماده است تا تکنولوژی هسته ای را در اختیار کشورهای عربی سازشگر قرار دهد.

موشیه ادری گفت که تل آویو آماده است تا تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی، تکنولوژی هسته ای را در اختیار کشورهای عربی سازشگر قرار دهد.

این مقام صهیونیست در شصت و ششمین کنفرانس آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید مدعی شد که توافق سازش موسوم به "توافق ابراهیم" که با مغرب، امارات و بحرین امضا شد، راهی برای گفت وگوی مستقیم و هدفمند در داخل منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا است.

وی افزود که دادن تکنولوژی هسته ای به این کشورها تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام خواهد شد و این امر مسالمت آمیز بودن این برنامه را نشان می دهد که آژانس بین المللی تشویق به آن می کند.

این درحالی است که رژیم صهیونیستی دارای کلاهک های متعدد هسته ای است که تهدیدی بزرگ برای صلح و امنیت جهانی بوده و بزرگترین مانع تحقق خاورمیانه عاری از سلاح های هسته ای به شمار می رود. این رژیم که حاضر به امضای پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای نیست، زرادخانه هایی مملو از کلاهک های هسته ای دارد که مرتب بر تعداد آن اضافه می شود. این رژیم با چنین فعالیت های خطرناکی، بدون تردید بزرگترین تهدید برای امنیت خاورمیانه و یک تهدید جدید برای امنیت جهان است.

«کاظم غریب آبادی»، سفیر و نماینده سابق جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان های بین المللی در وین پیش از این با ایراد سخنانی در نشست فصلی اخیر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح کرده بود که "این طنز تلخ تاریخی است که آژانس از برنامه سلاح هسته ای رژیم اسرائیل در منطقه بی ثبات خاورمیانه غافل است. متأسفانه، این رژیم با کوچک شمردن اهمیت این معاهده، خودداری از پیوستن به آن و امتناع از قرار دادن تمامی تأسیسات و فعالیت های هسته ای خود تحت رژیم جامع پادمان آژانس، جامعه جهانی را نادیده می گیرد."

https://irna.ir/xjKFLD

**جبهه ملی افغانستان مدعی جلسه مخفیانه طالبان با گروه‌های تروریستی شد

جبهه ملی افغانستان که از سوی احمد مسعود تاسیس شده روز شنبه در گزارشی مدعی شد نشست محرمانه ای میان مقامات طالبان افغانستان و سرکردگان ۱۶ گروه تروریستی خارجی در کابل برگزار شده است.

ازاعلام آمادگی رئیس جمهور برای تقویت همکاری‌ها با چین تا تداوم رکورد شکنی تورم در اروپا

طالبان پس از برگزاری این نشست مخفی میهمانان خود را به ولایات شمالی بغلان و کندز و بدخسان فرستاده است.

براساس این گزارش، طالبان افغانستان تاکنون در این خصوص اظهار نظر نکرده است.

به استناد گزارش های خبری، این ادعا در حالی مطرح می شود که سازمان ملل بر این باور است افغانستان به پناهگاه تروریستها تبدیل شده است و طالبان تاکنون نتواسته است کاری برای امنیت افغانستان انجام دهد.

به گزارش پایگاه خبری «فون»، شماری از رهبران تروریستی معروف جهان از جمله «حاجی فورگان» , رئیس جنبش اسلامی ترکستان شرق، «مولوی ابراهیم رهبر گروه 'جماعت انصارالله' (متشکل از شبه نظامیان تاجیکستان) , «شیخ ذاکر» رئیس جنبش اسلامی ازبکستان، «عبدالله اویغور» نماینده القاعده در شمال افغانستان، و شماری دیگری از مقامات تروریستی که اشاره ای به نامشان نشده است در پایان ماه اوت (مرداد-شهریور) به عنوان میهمان حاجی افضل از نمایندگان برجسته شبکه حقانی در ولسوالی وزیر اکبر خان در کابل حضور داشتند.

گفته می شود رهبران تروریست با وزیر کشور دولت طالبان سراج الدین حقانی دیدار کرده اند تا در مورد برنامه های تشکیل شبکه ای از جنگجویان در شمال افغانستان گفتگو کنند.

بر اساس توافقنامه ای که میان این گروههای تروریستی صورت گرفته است حدود نیمی از اعضای سازمان های تروریستی می توانند در شش ماه بعد به کشورهای مختلف اعزام شوند. شبکه حقانی هماهنگی این تشکیلات جدید را به مولوی ابراهیم واگذار کرده است که  اخیرا در نزدیکی منطقه کندز همراه با برخی از نمایندگان القاعده رویت شده اند.

این اظهارات در حالی مطرح شده است که چندی پیش سراج الدین مهرالدین وزیر امور خارجه تاجیکستان و شهباز شریف نخست وزیر پاکستان در جریان سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، نسبت به تبدیل شدن افغانستان به پناهگاه تروریست ها هشدار دادند که این اظهار نظر آنها، بلافاصله با واکنش سریع و مخالف مقامات طالبان مواجه شد.

هفته گذشته نیز خانم زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد  تروریسم و ظهور گروه های تروریستی را یک تهدید جدی برای افغانستان، همسایگان این کشور، منطقه و جامعه بین المللی دانست.

خانم ارشادی در جلسه اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد با موضوع افغانستان، گزارش ها در مورد ظهور گروه های تروریستی مرتبط با داعش در افغانستان را نگران کننده خواند و تاکید کرد، مقامات هیات حاکمه سرپرستی افغانستان باید متعهد به مبارزه با تروریسم، تضمین همه گام های مناسب برای حمایت از اماکن دیپلماتیک و کنسولی علیه هرگونه صدمه و جلوگیری از حملات به اماکن، ماموران دیپلماتیک و کارمندان کنسولی باشند. افغانستان نباید دیگر به محل امنی برای گروه های داعش و القاعده تبدیل گردد.

به استناد گزارشهای خبری، در واکنش به این سخنان، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان بیان داشته است که از خاک افغانستان هیچ اقدامی برضد کشور دیگری صورت نگرفته است.

این سخنگو تاکید کرده است «ما ادعای فعالیت گروه های تروریستی در خاک افغانستان را رد می کنیم و تاکید می کنیم که از خاک افغانستان اقدامی علیه دیگر کشورها صورت نگرفته است. این نگرانی تاجکستان بی‌ مورد است. آنان باید در این رابطه فکر کنند و نگرانی‌شان را از نزدیک با ما مطرح سازند».

https://irna.ir/xjKFJP

**ترکیه با الحاق بخش هایی از اوکراین به روسیه مخالفت کرد

وزارت خارجه ترکیه امروز شنبه در بیانیه ای نوشت: ترکیه نمی تواند تصمیم جمهوری های دونتسک و لوهانسک و مناطق زاپاروژیا و خرسون برای الحاق به روسیه را به رسمیت بشناسد و این تصمیم نقض اصول نهادینه شده حقوق بین الملل است.

ازاعلام آمادگی رئیس جمهور برای تقویت همکاری‌ها با چین تا تداوم رکورد شکنی تورم در اروپا

خبرگزاری تاس نوشت، در بیانیه وزارت خارجه ترکیه آمده است: ترکیه «الحاق کریمه به روسیه را در همه پرسی غیرقانونی سال ۲۰۱۴ به رسمیت نشناخت و در هر مناسبتی بر حمایت قوی خود از تمامیت ارضی، استقلال و حاکمیت اوکراین تاکید دارد. مطابق با این موضع اتخاذ شده در سال ۲۰۱۴، ما تصمیم روسیه برای الحاق مناطق دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوروژیای اوکراین را رد می کنیم».

این بیانیه می افزاید: این تصمیم که به منزله نقض فاحش اصول تثبیت شده حقوق بین الملل است، قابل قبول نیست. ما بر حمایت خود برای پایان دادن به این جنگ که بر شدت آن افزوده شده است، از طریق دستیابی به یک راه حل صلح آمیز بر پایه مذاکرات حمایت می کنیم.  

تاس نوشت: همه پرسی در جمهوری های لوهانسک، دونتسک، خرسون و ژاپاروژیا بین روزهای ۲۳ تا ۲۷ سپتامبر  (یکم تا پنجم مهرماه) برگزار شد و اکثر رای دهندگان خواستار پیوستن به روسیه شدند. روز جمعه پوتین رئیس جمهوری روسیه و سران این چهار منطقه پیمان های الحاق به روسیه را امضا کردند.

ناتو و برخی کشورها نیز مخالفت خود را با الحاق این مناطق به خاک روسیه ابراز کرده اند.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو گفت: اتحاد الحاق جمهوری های دونباس، مناطق زاپوروژیه و خرسون به روسیه را به رسمیت نمی شناسد. 

امانوئل مکرون  رئیس جمهوری فرانسه در پیام توییتری نوشت:  من الحاق غیرقانونی مناطق اوکراینی دونتسک، لوهانسک، زاپوریژژیا و خرسون را به شدت محکوم می‌کنم. این نقض جدی قوانین بین المللی و حاکمیت اوکراین است.

رهبران کشورهای صنعتی گروه ۷ نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کردند هرگز همه پرسی و الحاق خاک اوکراین به روسیه را به رسمیت نخواهند شناخت. کشورهای گروه ۷ متشکل از انگلیس، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، آمریکا به علاوه اتحادیه اروپاست.  

کره جنوبی و ژاپن ضمن محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین، مخالفت خود را با همه پرسی و الحاق بخش هایی از خاک این کشور به روسیه اعلام و تاکید کردند الحاق چهار منطقه اوکراین به روسیه را خلاف قوانین و منشور سازمان ملل متحد می دانند و آنرا به رسمیت نمی شناسند.  

https://irna.ir/xjKFLh

**انفجار در کابل/ جزئیات حادثه هنوز منتشر نشده است

رسانه های افغانستان دقایقی پیش(ظهر شنبه) از وقوع انفجاری در شمال کابل پایتخت این کشور خبر دادند.

ازاعلام آمادگی رئیس جمهور برای تقویت همکاری‌ها با چین تا تداوم رکورد شکنی تورم در اروپا

برخی منابع اعلام کرده اند که  این انفجار در نزدیکی مکتب جلال‌الدین رخ داده، اما جزئیات دقیق آن تاکنون در دست نیست.

مسئولان امنیتی هنوز در این باره اظهار نظر نکرده اند.

 روز گذشته (جمعه) یک انفجار تروریستی مرگبار در یک مرکز آموزشی در غرب کابل جان ده‌ها دانش‌آموز را گرفت و تعداد زیادی را نیز مجروح کرد.

https://irna.ir/xjKFMk

**شمار شهدای انفجار تروریستی روز جمعه کابل به ۳۵ نفر افزایش یافت

دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان روز شنبه اعلام کرد تعداد جان باختگان انفجار تروریستی روز گذشته(جمعه ۸ مهر) در یک مرکز آموزشی در کابل به ۳۵ نفر افزایش یافته است.

ازاعلام آمادگی رئیس جمهور برای تقویت همکاری‌ها با چین تا تداوم رکورد شکنی تورم در اروپا

این منبع سازمان ملل اعلام کرد که در حمله روز جمعه به مرکز برگزاری آزمون کنکور آزمایشی در کابل، بیش از ۸۰ نفر نیز مجروح شده اند.

صبح روز گذشته(جمعه) تعدادی از دختران و پسران نوجوان و جوان افغانستان با شوق و ذوق فراوان و امید به ادامه تحصیل با وجود شرایط اسفناک در این کشور جنگ زده، در جلسه کنکور آزمایشی در کابل حضور یافتند اما بجای مرکب، برگه های امتحانی را با خون خود نوشتند و قربانی ترور شدند.

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این انفجار تروریستی را برعهده نگرفته است هرچند در حوادث تروریستی هفته و ماه های گذشته در مناطق مختلف افغانستان، گروه تروریستی داعش مسئولیت بیشتر آنها را برعهده گرفته است.

این انفجار هولناک که ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان آن را "وحشت بزرگ" خوانده است، موجی از محکومیت جهانی از جمله از جانب جمهوری اسلامی ایران و سازمان ملل را بدنبال داشت و جامعه جهانی بار دیگر از مقامات حکومت طالبان که مدعی برقراری امنیت در افغانستان هستند، خواستار عمل به این وعده ها شدند.

https://irna.ir/xjKFMH

**فایننشال تایمز: اروپایی ها تدابیر امنیتی و حفاظتی از منابع انرژی خود را تشدید کرده اند

فایننشال تایمز نوشت: در پی افزایش شواهد مبنی بر عمدی بودن انفجارهای هفته گذشته در خطوط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا،‌ کشورهای اروپایی تدابیر امنیتی و حفاظتی از منابع انرژی این قاره در دریای شمال و سواحل ایتالیا را تشدید کرده‌اند.

ازاعلام آمادگی رئیس جمهور برای تقویت همکاری‌ها با چین تا تداوم رکورد شکنی تورم در اروپا

در گزارش این روزنامه انگلیسی با اشاره به اینکه نروژ از زمان آغاز درگیری‌ها در اوکراین و کاهش واردات گاز طبیعی از روسیه به اروپا به رفته‌رفته بزرگترین تامین کننده گاز این قاره تبدیل شده، آمده است: این روزها که اروپا با خطر بحران شدید انرژی در طول زمستان در نتیجه تحریم گاز روسیه مواجه است، خطوط لوله و میادین گازی نروژ به کانون هراس اروپایی‌ها بدل شده است.

در تاریخ ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۲ (۴ مهر ۱۴۰۱) در سه رشته از خطوط لوله گاز دریایی نورد استریم یک و دو (خطوط لوله انتقال گاز از روسیه به اروپا) نشت گاز در دریای بالتیک کشف شد. نخستین نشتی در نورد استریم - ۲" در جزیره بورنهولم دانمارک سپس دو نشت در نورد استریم یک ثبت شد.

چندی بعد زلزله شناسان سوئدی اعلام کردند که دوشنبه گذشته (۴ مهر) دو انفجار را ثبت کرده اند که در مسیرهای خطوط لوله نورد استریم رخ دادند.

در راستای تقویت تدابیر امنیتی منابع انرژی اروپا، «یوناس گار استوئیر» نخست وزیر نروژ گفت که کشورش از کمک‌های آلمان، انگلیس و فرانسه در زمینه افزایش امنیت منابع انرژی این کشور استقبال کرده است.

در همین راستا ایتالیا نیز از افزایش اقدامات امنیتی نیروی دریایی این کشور برای حفاظت از خطوط لوله انتقال گاز از شمال آفریقا به اروپا از طریق کانال سیسیلی در برابر خطرات احتمالی و اقدامات خرابکارانه مشابه خبر داد.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا نیز روز جمعه گفت که واشنگتن از نزدیک با نروژ و سایر کشورهایی که در حال افزایش نظارت بر زیرساخت‌های انرژی از جمله خطوط انتقال در دریای بالتیک هستند، همکاری می‌کند. 

در حالی که غرب، روسیه را مسئول آنچه اقدام خرابکارانه در خطوط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا خوانده می‌شود معرفی می‌کند، مسکو این اتهام را رد کرده و خواستار تحقیقات سازمان ملل در این باره شده است.

ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه در اظهاراتی در این زمینه گفت که مسئولیت این وضعیت بر عهده غرب است. به گفته پوتین، " آنگلوساکسون‌ها " در واقع شروع به تخریب زیرساخت‌های انرژی در اروپا کرده‌اند.

بنابر این گزارش، اپراتورهای نفت و گاز در آب‌های دریای شمال نروژ و دانمارک، در طول هفته‌های گذشته تعدادی پهپاد ناشناس را در نزدیکی سکوهای گازی و نفتی مشاهده کرده‌اند.

این درحالی است که یک شرکت انرژی آمریکایی روز جمعه گفته بود که سطح امنیت زیرساخت‌های این شرکت در نروژ را پس از اینکه یک پهپاد به آن نزدیک شده افزایش داده است. به گزارش رسانه‌های نروژی سکوی مذکور در بخشی از میدان نفتی در نزدیکی مزر دریایی با انگلیس در دریای شمال قرار دارد.

یک مقام نیروی دریایی ایتالیا در گفت‌وگو با روزنامه ایتالیایی «لا رپوبلیکا» اعلام کرد که به رغم افزایش نظارت‌ها بر خطوط انرژی پس از درگیری‌ها در اوکراین، اکنون فشار تهدیدهای مربوط به زیر آب، در منطقه مدیترانه بیش از پیش احساس می‌شود. بنابراین تامین امنیت انرژی و راه‌های ارتباطی آن یک اولویت است.

در این پیوند،‌مرکز حفاظت از زیرساخت‌های ملی که یک نهاد دولتی در انگلیس است روز جمعه در تماس با اپراتورهای دریای شمال این کشور از سلامت تمام سامانه‌های نظارتی و امنیتی در منطقه خبر داده بود.

همچنین گزارش شده است یک هواپیمای نظارتی نیروی دریایی انگلیس که برای شناسایی زیردریایی‌ها استفاده می‌شود، روز پنجشنبه از شمال اسکاتلند به حرکت در آمده و برای ساعت‌ها در آسمان دریای سیاه پرواز کرده است. اگرچه وزارت دفاع انگلیس درباره این هواپیما اظهار نظری نکرده است.

در عین حال، وزارت دفاع انگلیس درباره پرواز هفت جنگنده نیروی هوایی سلطنتی این کشور موسوم به جنگنده‌های «یوروفایتر تایفون‌» بر فراز آب‌های دریای شمال در همین زمان تصریح کرد که پرواز آن‌ها براساس یک برنامه تمرینی از پیش تعیین شده بوده و به سانحه نشت گاز ارتباطی نداشته است.

سانحه نشت گاز و انفجار در خطوط لوله نورد استریم در جریان نشست روز جمعه وزیران انرژی اتحادیه اروپا نیز مطرح شد. وزیر انرژی سوئد گفت باید تاکید داشت که این مساله محدود به شمال اروپا نمی‌شود و مشکل تمام اروپا است. بنابراین اروپا باید از امنیت منابع انرژی این قاره اطمینان حاصل کند.

«سرگئی کوپریانوف» سخنگوی گازپروم روسیه نیز روز گذشته در جریان سخنرانی در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: داده‌های مربوط به افت شدید فشار و نشت گاز به ما این امکان را می‌دهد که با اطمینان بگوییم نقص تنگی خطوط لوله گاز ناشی از آسیب فیزیکی بوده است.  

سوئد و دانمارک نیز در نامه‌ای مشترک به شورای امنیت سازمان ملل از احتمال وقوع این نشتی‌ها بر اثر انفجار ناشی از چندین کیلوگرم مواد منفجره خبر دادند.

این دو کشور اسکاندیناوی در بیانیه‌ای به شورای امنیت که به درخواست روسیه تشکیل جلسه داد، اعلام کردند: شدت انفجارها به ترتیب ۲.۳ و ۲.۱ در مقیاس ریشتر اندازه گیری شده است که احتمالاً معادل یک بمب انفجاری صدها کیلویی است.

سوئد و دانمارک در نامه خود خطاب به دبیرکل سازمان ملل بدون اشاره به مسئول احتمالی این حادثه نوشته اند: «همه اطلاعات موجود نشان می‌دهد که این انفجارها نتیجه یک اقدام عمدی است.

https://irna.ir/xjKFH۹

**جهش بهای انرژی انگلیسی‌های معترض را به خیابان کشاند/ ناآرامی‌های مدنی در کمین زمستان

انگلیسی‌های خشمگین از افزایش سه برابری بهای انرژی در این کشور در شهرهای مختلف دست به تظاهرات زده و قبوض خود را به نشانه اعتراض آتش زدند. این درحالیست که کارشناسان نسبت به تشدید نا آرامی‌ها در زمستان پیش‌رو هشدار داده‌اند.

ازاعلام آمادگی رئیس جمهور برای تقویت همکاری‌ها با چین تا تداوم رکورد شکنی تورم در اروپا

معترضان از لندن تا بیرمنگهام، برایتون و کاردیف با سردادن فریادهای اعتراضی، حمل پلاکارد و شعارنوشته‌ به وضعیت بحرانی هزینه‌های زندگی در این کشور اعتراض کردند. در این حرکت اعتراضی که در ۱۸ شهر انگلیس برگزار شد اعضای گروه‌های زیست محیطی نیز مشارکت دارند.

قیمت حامل‌های انرژی از امروز (۱ اکتبر ۲۰۲۲ برابر با ۹ مهر ۱۴۰۱)  سه برابر شده و سقفی که سازمان ناظر بر عملکرد شرکت‌های توزیع کننده انرژی در انگلیس برای قبوض برق و گاز در نظر گرفته است از یک هزار و ۹۷۱ پوند به ۳ هزار و ۵۴۹ افزایش یافته است. 

دولت لیز تراس قصد دارد تا مازاد قبوض انرژی هر خانوار از مبلغ ۲ هزار و ۵۰۰ پوند را به عنوان سوبسید به شرکت‌های توزیع کننده انرژی پرداخت کند. او ۱۷ شهریور برنامه دولت در این زمینه را اعلام کرد اما به پرسش‌ها درباره نحوه تامین بودجه آن توضیحی نداد و موضوع را به جلسه دیگری موکول کرد.

۱۰ روز پیش وزیر دارایی انگلیس در جلسه اضطراری پارلمان حاضر شد تا برنامه اقتصادی جدید دولت را تشریح کند. او در سخنان خود بزرگترین بسته کاهش مالیات در ۵۰ سال اخیر را رونمایی و اعلام کرد که به عنوان بخشی از برنامه دولت برای ورود به «عصر جدید انگلیس»، ۴۵ میلیارد پوند درآمد از محل مالیات‌ها حذف خواهد شد.

دولت تراس قصد دارد تا در کوتاه‌مدت با افزایش استقراض، و در میان‌مدت و بلندمدت کوچک کردن کابینه و افزایش درآمدها از طریق افزایش تولید ناخالص داخلی، اقتصاد انگلیس را متحول کند. اما نکته اینجاست که موفقیت این برنامه‌، در شرایط اقتصادی فعلی جهان، با چالش‌هایی جدی روبه‌رو است.

 ساعاتی پس از سخنرانی وزیر دارایی، ارزش پوند به‌سرعت کاهش پیدا کرد و طی ده روز اخیر ۵ درصد از ارزش خود را دربرابر دلار از دست داد. برخی کارشناسان اقتصادی این شرایط را تاریخی ارزیابی کرده و پیش‌بینی می‌کنند که نرخ مبادله پوند و دلار در هفته‌های آینده برابری خواهد کرد.

هم زمان بانک مرکزی انگلیس که هفته پیش نرخ بهره‌بین بانکی را از ۱.۷۵ درصد به ۲.۲۵ درصد افزایش داد با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که آشفتگی مالی در کشور را به‌دقت زیر نظر دارد و درصورت لزوم نرخ بهره را به ۶ درصد افزایش خواهد داد.

تخمین زده می‌شود که این افزایش، اقساط وام مسکن میلیون‌ها خانوار انگلیسی را ۵ هزار پوند در سال افزایش دهد و منجر به بحران مسکن در این کشور شود. 

نخست وزیر انگلیس در مصاحبه‌ای اذعان کرده که "روزهای سختی در انتظار مردم" است. وی با این حال تاکید کرد که از اجرای برنامه های اقتصادی دولت منصرف نخواهد شد. او از سیاست کاهش‌مالیات‌ها که به سود ثروتمندان جامعه خواهد بود عذرخواهی نکرد و گفت که «تصمیم‌های دشواری» گرفته است.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که برنامه جنجالی اقتصادی دولت و مقاومت نخست وزیر دربرابر جمع‌آوری مالیات‌های بادآورده از شرکت‌های توزیع کننده انرژی که در این مدت سود کلانی را کسب کرده‌اند می‌تواند منجر به بروز ناآرامی شود.

روزنامه دیلی تلگراف اخیرا در گزارشی نوشت: ما در جنگ هستیم. سودجویی شرم آور در بازار انرژی نیازمند مداخله است. در حالی که ریشی سوناک، (رقیب تراس در انتخابات نخست وزیری) در را به روی جمع‌آوری مالیات‌های بادآورده باز گذاشت، لیز تراس مسیر تقابل با مردم را در پیش گرفته است.

رابرت پالمر، مدیر اجرایی انجمن عدالت در مالیات هم می گوید: «شرکت های توزیع کننده انرژی سودجو هستند و ربطی به مهارت آن‌ها ندارد. این شرکت‌ها به دلیل حمله ولادیمیر پوتین به اوکراین سود زیادی کسب کرده‌اند.» وی بسته حمایتی دولت از مردم را ناچیز توصبف کرد و گفت که خانواده ها به مبارزات خود ادامه خواهند داد.

این درحالیست که بر اساس گزارش انجمن «پول ندهید» ۱۹۱ هزار شهروند انگلیسی طوماری را امضاء کرده‌اند که در آن هشدار داده است اگر مطالبات مردم اجابت نشود، قبوض انرژی خود را پرداخت نخواهند کرد. معترضان در انگلیس به این نتیجه رسیده‌اند که مطالبات خود را از طریق نافرمانی مدنی کسب کنند.

https://irna.ir/xjKFN۶

**درخواست آمریکا از چین برای ازسرگیری همکاری‌های دوجانبه

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا خواستار ازسرگیری همکاری چین و آمریکا در زمینه هایی شد که پکن درپی سفر جنجالی نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده به تایوان، آن را به حال تعلیق درآورده است.

ازاعلام آمادگی رئیس جمهور برای تقویت همکاری‌ها با چین تا تداوم رکورد شکنی تورم در اروپا

بلینکن در پیامی به مناسبت روز ملی چین گفت: در حالی که آمریکا با جامعه جهانی برای مقابله با موانع بزرگی که جهان در حال حاضر با آن روبه روست، همکاری می کند، ما از همکاری با جمهوری خلق چین در زمینه چالش های جهانی در بخش سلامت، تغییرات اقلیمی، مبارزه با مواد مخدر و سایر زمینه ها استقبال می کنیم.  

این پیام  در حالی داده شده که تنش ها بین چین و آمریکا باعث تیرگی روابط دو کشور شده است.

سفر نانسی پلوسی به تایوان، پکن را خشمگین کرد و چین را بر آن داشت همکاری خود در زمینه تغییرات آب و هوایی و تجارت غیرقانونی مواد مخدر را به حال تعلیق درآورد.

چین سفر پلوسی را تائیدی بر برنامه استقلال طلبانه تایوان تلقی می کند، حتی با وجودی که واشنگتن تاکید دارد که سیاست هایش در ارتباط به این جزیره تغییری نکرده است.

پکن این جزیره را بخشی از خاک چین می داند و هیچ گاه متوسل شدن به زور برای کنترل بر آن را منتفی ندانسته است.

در این میان، مقام های آمریکایی مدعی اند که چین با تعلیق همکاری، تمهیدات در زمینه تغییرات اقلیمی و مقابله با قاچاق مواد مخدر به گروگان گرفته است، اما پکن می گوید این اقدام تلافی جویانه برای دفاع از منافع و حق حاکمیت چین لازم است.

براساس این گزارش، بلینکن ماه گذشته با وانگ یی وزیر امور خارجه چین در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دیدار و گفت و گو کرد.

هر دو طرف در زمینه ادامه سطح ارتباطات توافق کردند و وانگ گفت که آمریکا حق مداخله در نحوه حل مساله تایوان ندارد.

https://irna.ir/xjKFN۹

**آژانس‌ بین‌المللی انرژی اتمی خواستار شفاف‌سازی درباره بازداشت مدیر نیروگاه زاپوریژیا شد

آژانس بین المللی انرژی اتمی خواستار ارائه توضیحات درباره وضعیت مدیر نیروگاه زاپوریژیا که به ادعای اوکراین در بازداشت روسیه است، شد.

ازاعلام آمادگی رئیس جمهور برای تقویت همکاری‌ها با چین تا تداوم رکورد شکنی تورم در اروپا

آژانس امروز شنبه اعلام کرد که به دنبال اطلاعاتی درباره "ایهور موراشوف" مدیرکل نیروگاه اتمی زاپوریژیا شد که طبق اعلام شرکت انرژواتم اوکراین توسط روسیه بازداشت شده است.

دیده بان اتمی سازمان ملل در پاسخ به سوال رویترز گفت: ما با مقام‌های روسیه ارتباط برقرار کرده‌ایم و درخواست ارائه توضیحات داریم.

پترو کوتین رییس شرکت انرژواتم که مسئول عملیاتی نیروگاه زاپوریژیا است، پیشتر مدعی شد که موراشوف روز گذشته در مسیر بازگشت از نیروگاه به شهر انرهودار دستگیر شد.

رییس انرژواتم بدون اشاره به سرنوشت موراشوف، ادامه داد: او را از ماشین خارج کردند و با چشمان بسته به سمت مسیر نامعلومی بردند.

نیروگاه زاپوریژیا نقطه کانونی درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین بوده است، زیرا طرفین یکدیگر را به گلوله باران این تاسیسات و خطر ایجاد یک فاجعه هسته ای متهم می‌کنند.

ولودیمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین خواستار ایجاد منطقه غیر نظامی در اطراف نیروگاه شده است. 

روسیه روز گذشته به صورت رسمی استان زاپوریژیا که بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا در آن واقع است را با انجام همه پرسی که مورد قبول کشورهای جهان قرار نگرفته، به خاک خود الحاق کرد.

https://irna.ir/xjKFP۶

**لوکاشنکو: بلاروس و چین به دنبال تعمیق همکاری های دوجانبه هستند

رئیس جمهوری بلاروس، گفت: بلاروس و چین همکاری های مشترک در زمینه سیاست خارجی و اقتصاد را در عرصه کنونی روابط بین المللی تقویت می کنند و به دنبال تعمیق همکاری دوجانبه هستند.

ازاعلام آمادگی رئیس جمهور برای تقویت همکاری‌ها با چین تا تداوم رکورد شکنی تورم در اروپا

خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: "الکساندر لوکاشنکو" روز شنبه در نامه ای به شی جین پینگ رئیس جمهوری چین با تبریک هفتاد و سومین سالگرد روز ملی این کشور،افزود: سطح همکاری های مینسک- پکن در تازه ترین نشست سازمان همکاری شانگهای که ماه گذشته در شهر سمرقند ازبکستان برگزار شد، به همکاری راهبردی چند جانبه ارتقا یافت.

لوکاشنکو تاکید کرد: مینسک همچنان یکی از مشارکت کنندگان فعال در طرح «یک کمربند، یک جاده» (جاده ابریشم جدید) و  ادغام آن با اتحادیه اقتصادی اوراسیا است. پکن با الحاق این دو طرح به تشکیل یک نظم جهانی عادلانه کمک می کند که در آن خواست هر کشوری بدون استثنا مورد احترام قرار می گیرد.

اسپوتنیک نوشت: مینسک و پکن روابطی را بر اساس مشارکت راهبردی جامع برقرار کرده اند که نتیجه رایزنی های بین لوکاشنکو و شی جین پینگ در نشست سازمان همکاری شانگهای است.

این نشست در روزهای ۱۵ و ۱۶سپتامبر به میزبانی شهر سمرقند در کشور ازبکستان برگزار شد.

آیین روز ملی چین ، اول ماه اکتبر و برای بزرگداشت تاسیس جمهوری خلق چین در سال ۱۹۴۹ برگزار می شود.

https://irna.ir/xjKFPT

**ابراز امیدواری رئیس کمیسیون اروپا به تامین امنیت انرژی قاره سبز

اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا احداث خط لوله گاز بین یونان و بلغارستان را یک کمک کلیدی به تامین امنیت انرژی اروپا برشمرد.

ازاعلام آمادگی رئیس جمهور برای تقویت همکاری‌ها با چین تا تداوم رکورد شکنی تورم در اروپا

این مقام اتحادیه اروپا که برای افتتاح خط اتصال گاز بین بلغارستان  و یونان به صوفیه سفر کرده است، در صفحه کاربری توییتر خود نوشت: این خط لوله یک رویداد سرنوشت ساز برای بلغارستان است و همچنین به تامین امنیت انرژی اروپا، کمک شایانی می کند.

خط لوله اتصال گاز بین بلغارستان و یونان در حضور رئیس کمیسیون اروپا و پنج رهبر منطقه ای افتتاح شد.

این خط لوله، بلغارستان را به کریدور گاز جنوبی متصل می کند و امکان تامین امن از چند منبع مختلف به چند کشور در جنوب شرقی و مرکز اروپا از جمله مولداوی و اوکراین را فراهم می آورد.

قرار است این خط لوله سالانه یک میلیارد مترمکعب از گاز جمهوری آذربایجان را  به بلغارستان منتقل کند. ظرفیت این خط لوله ۳ میلیارد مترمکعب است و از قابلیت افزایش تا ۵ میلیارد مترمکعب در سال برخوردار است.

رئیس کمیسیون اروپا در عین حال گفت که این خط لوله بین بلغارستان و یونان، تحولی مهم ایجاد و منابع اروپا را تقویت می کند.

وی افزود: پروژه اتصال بین بلغارستان و یونان بیش از ۱۰ سال روی میز بوده است. این پروژه در سال ۲۰۰۹ آغاز شد، زمانی که بلغارستان به شدت تحت تاثیر تصمیم شرکت گازپروم برای توقف جریان گاز از طریق اوکراین قرار داشت.

فون در لاین ادامه داد: اتحادیه اروپا از ابتدا از این پروژه به لحاظ سیاسی و مالی با ۲۵۰ میلیون یورو حمایت کرده است. امروز فصل جدیدی برای بلغارستان و جنوب شرق اروپا آغاز می شود.

این مقام اروپایی گفت: این پروژه به مثابه آزادی از وابستگی به گاز روسیه است. این راه اتصالی می تواند کل مصرف گاز بلغارستان را تامین کند و این خبر خوبی در چنین زمان دشواری است.

در همین راستا، آنا موسکوا وزیر محیط زیست لهستان نیز اعلام کرد که از صبح امروز انتقال گاز خط لوله بالتیک از نروژ به لهستان از طریق دانمارک آغاز می شود.

خط لوله گاز بالتیک پایپ برای تنوع بخشیدن به منابع تامین گاز به لهستان و دانمارک و همچنین سایر کشورهای منطقه دریای بالتیک و اروپای مرکزی و شرقی در نظر گرفته شده است.

این خط لوله، دسترسی مستقیم لهستان به ذخایر گازی در نروژ را مهیا می کند. این اتصال جدید بین لهستان و دانمارک تا حد قابل توجهی ثبات، امنیت و رقابت بازار گاز در این بخش از اروپا را افزایش می دهد.

https://irna.ir/xjKFPZ

**انفجار ظهر امروز کابل تلفاتی نداشت

رسانه های افغانستان روز شنبه گزارش دادند انفجار ظهر امروز در شمال کابل در نزدیکی یک مدرسه تلفاتی نداشته است.

ازاعلام آمادگی رئیس جمهور برای تقویت همکاری‌ها با چین تا تداوم رکورد شکنی تورم در اروپا

برخی منابع اعلام کرده اند که  این انفجار در نزدیکی مدرسه مولانا جلال‌الدین بلخی رخ داده و عامل آن یک مین مغناطیسی بوده که در کنار خیابان جاسازی شده بود.

این حادثه چند دقیقه قبل از خارج شدن کودکان دانش‌آموز از مدرسه مولانا جلال‌الدین بلخی اتفاق افتاده است. 

پس از انفجار، خانواده‌ها به سمت مدرسه هجوم آوردند و مسئولان مدرسه به علت ترس از تهدید انفجارهای احتمالی بعدی، درب‌های مدرسه را بستند.

برخی گزارش ها نیز حاکی از زخمی شدن دو نفر در انفجار امروز است.

 روز گذشته (جمعه) یک انفجار تروریستی مرگبار در یک مرکز آموزشی در غرب کابل جان دست کم ۳۵ دانش‌آموز را گرفت و دهها نفر را نیز مجروح کرد.

https://irna.ir/xjKFRc

**روسیه: غرب حتی از متحدانش نیز بهره‌برداری سیاسی می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نخستین قانون سیاست در غرب را آمادگی برای "دور انداختن متحدانش" اعلام و تاکید کرد: غرب حتی اگر هزینه زیادی هم برای شما بپردازد، به این معنی نیست که پس از استفاده، شما را دور نمی‌اندازد.

ازاعلام آمادگی رئیس جمهور برای تقویت همکاری‌ها با چین تا تداوم رکورد شکنی تورم در اروپا

«ولودمیر زلنسکی» رییس‌جمهور اوکراین روز جمعه و پس از امضای سند الحاق چهار منطقه «دونباس» به روسیه توسط ولادیمیر پوتین همتای روس خود، خواستار تسریع روند عضویت اوکراین در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شد.

این در حالی است که «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو از پاسخ به پرسش مستقیم خبرنگاران درباره آمادگی این سازمان برای بررسی درخواست زلنسکی خودداری کرد.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در پیامی که امروز شنبه در کانال تلگرام خود منتشر کرد، با اشاره به خودداری دبیرکل ناتو از اظهارنظر درباره تقاضای اوکراین با کنایه به زلنسکی نوشت: صبح بخیر!

وی خاطر نشان کرد: بر اساس قانون شماره یک غرب، اگر شما زمانی حتی به بهایی گزاف خریداری شوید به هیچ عنوان به این معنا نیست که پس از استفاده دور انداخته نمی‌شوید.

در همین پیوند، صفحه رسمی توییتر رسانه "کی‌یف ایندیپندنت" به نقل از «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا، نوشت: درخواست اوکراین برای عضویت در ناتو باید در زمانی دیگر بررسی شود.

وی ادامه داد: آمریکا در این ارتباط "سیاست درِ باز" را پیش گرفته اما بهتر است بررسی درخواست عضویت اوکراین به زمانی دیگر موکول گردد. در حال حاضر تمرکز ما بر بهترین راه‌های حمایت از اوکراین در این جنگ است.

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز در مصاحبه با نشریه پولیتیکو با خودداری از حمایت صریح از عضویت اوکراین در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، تنها به پشتیانی از ارائه تضمین‌های امنیتی به کی یف اکتفا کرد.

رئیس جمهوری روسیه روز جمعه با امضای معاهده ای چهار منطقه اوکراین را در پی برگزاری همه پرسی اواخر ماه گذشته میلادی در این مناطق به خاک روسیه ضمیمه کرد.  

 پوتین در مراسم به رسمیت شناختن استقلال منطقه‌های لوهانسک، دونتسک، زاپوریژیا و خرسون از اوکراین، گفت که این چهار منطقه در پی تصمیم ساکنانشان، به روسیه می پیوندند.

همه پرسی به منظور الحاق به خاک روسیه در چهار منطقه شرقی دونباس واقع در شرق اوکراین از ۲۳ تا ۲۷ سپتامبر(یکم تا پنجم مهرماه) برگزار شد. بنابر نتایج نهایی، در جمهوری خلق دونتسک ۹۹.۲۳ درصد به پیوستن به روسیه دادند، در جمهوری خلق لوگانسک ۹۸.۴۲ درصد، در منطقه ژاپوروژیا ۹۳.۱۱ درصد و ساکنان منطقه خرسون نیز با ۸۷.۰۵ درصد رای به پیوستن به خاک روسیه، خواستار تبدیل شدن به بخشی از فدراسیون روسیه شدند.

https://irna.ir/xjKFQr

**دولت کویت استعفا کرد

دولت کویت استعفای خود را تقدیم شیخ «نواف الاحمد» امیر این کشور کرد و خواستار تشکیل جلسه مجلس جدید نمایندگان در ۱۱ اکتبر (۱۶ مهرماه) شد.

ازاعلام آمادگی رئیس جمهور برای تقویت همکاری‌ها با چین تا تداوم رکورد شکنی تورم در اروپا

خبرگزاری رسمی کویت امروز شنبه به نقل از «محمد الفارس» معاون نخست‌وزیر و وزیر نفت و امور مجلس این کشور نوشت که شیخ «احمد نواف» نخست‌وزیر، استعفای دولت را امروز تقدیم امیر کویت کرد و خواستار برگزاری اولین جلسه هفدهمین دوره مجلس قانونگذاری کشور شد. 

این تصمیم مطابق با قانون اساسی کشور است که در آغاز هر دوره جدید قانونگذاری، دولت استعفا می دهد.

انتخابات مجلس قانونگذاری کویت برای انتخاب ۵۰ نماینده جهت جایگزین شدن مجلس ۲۰۲۱  که امیر این کشور در ژوئن گذشته آن را منحل کرد، روز پنجشنبه گذشته برگزار شد.

این انتخابات تغییرات گسترده در ترکیب نمایندگان پارلمان را در پی داشت و مخالفان ۶۰ درصد کرسی‌ها را به خود اختصاص دادند.

بر پایه این گزارش، ۳۰ نامزد اپوزیسیون از جمله «احمد السعدون» رئیس اسبق مجلس در این انتخابات پیروز شده‌اند.

طبق این نتایج، احزاب شیعه نیز موفق شدند ۱۰ کرسی را به خود اختصاص دهند و جریان‌های دیگر نیز هشت کرسی به دست آوردند.

زنان نیز بار دیگر موفق به بازگشت به مجلس ملی کویت شدند و «جنان بوشهری» و «عالیة الخالد» به پارلمان راه یافتند.

در این دور از انتخابات پارلمانی کویت ۷۹۵ هزار و ۹۲۰ نفر واجد شرایط رای دادن بودند.

نامزدهای راه یافته به مجلس برای یک دوره چهار ساله انتخاب می‌شوند.

این انتخابات در پی فرمان امیر کویت در ۲ مرداد برگزار شد که بر اساس آن مجلس به دلیل عدم همکاری قوه مقننه و مجریه (دولت) منحل شد.

دولت جدید کویت پس از انتخاب وزرا و ادای سوگند در مجلس منتخب آغاز به کار خواهد کرد.

کویت اولین کشور در بین کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است که مجلس نمایندگان را در سال ۱۹۶۳ تاسیس کرد. مجلس این کشور قادر به تصویب قوانین و سوال از دولت است، اما در نهایت حرف آخر را امیر کویت می زند. 

پیشتر شیخ «احمد نواف الصباح» فرزند امیر کویت در ۲۴ ژوئیه به عنوان نخست وزیر جدید منصوب شد تا جایگزین شیخ «صباح الخالد» که با نمایندگان مجلس قبلی درگیر شده بود، شود.

https://irna.ir/xjKFQY

**ادامه اعتراض‌ها به خاموشی برق در کوبا برای دومین شب متوالی

مردم کوبا برای دومین شب متوالی در اعتراض به ادامه خاموشی ها در چندین منطقه از پایتخت در خیابان های هاوانا تظاهرات کردند.

ازاعلام آمادگی رئیس جمهور برای تقویت همکاری‌ها با چین تا تداوم رکورد شکنی تورم در اروپا

این بزرگترین اعتراضات در این شهر از زمان آغاز تظاهرات گسترده ضد دولتی در اواخر ماه ژوئیه بوده است.

بر اساس این گزارش، در یکی از  این اعتراضات روز گذشته در منطقه غربی «پلوریا» تعداد شرکت کنندگان دستکم به چند صد نفر رسید. آنها شعار می دادند «چراغ ها را روشن کنید».

معترضان همچنین شعارهایی علیه دولت «میگل دیاز کانل» رئیس جمهوری کوبا سر دادند.

به نوشته رویترز، معترضان حین عبور از یک منطقه تاریک و پرجمعیت که از زمان آغاز توفان «ایان» در خاموشی بسر برده است، شعار «آزادی» سردادند.

گزارش رسانه های اجتماعی نیز از بروز تظاهرات کوچک در مناطق دیگری در هاوانا در عصر روز جمعه خبر دادند. اعتراضات که مسالمت آمیز بوده است به مناطقی محدود شده اند که برق آنها هنوز وصل نشده است.

توفان ایان در غرب کوبا برق سراسر این کشور با جمعیت ۱۱ میلیون نفر را قطع کرد. به گفته مقامات، تا ظهر جمعه برق بیش از ۶۰ درصد از مشتریان در هاوانا که بیش از دو میلیون جمعیت دارد وصل شده است، اما قطعی برق در مناطقی که هنوز در خاموشی بسر می برند خشم مردم را برانگیخته است.

مقامات گفته اند امیدوارند برق مشتریان را در بیشتر مناطق هاوانا تا پایان هفته وصل کنند.

 در این اعتراضات درگیری رخ نداده و کسی بازداشت نشده است. 

تظاهرات خیابانی موضوعی بسیار نادر در حکومت کمونیستی کوبا است. ۱۱ ژوئیه ۲۰۲۱ بزرگترین اعتراضات ضد دولتی در این کشور رخ داد که از زمان انقلاب سال ۱۹۵۹ فیدل کاسترو بی سابقه بوده است.

رویترز از قطع اینترنت در هاوانا برای دومین شب متوالی خبر داد و نوشت: تماس با تلفن همراه و پیام رسانی تا حدود ساعت ۴ بامداد روز شنبه امکان پذیر نبود.

قطعی طولانی برق در کوبا برای بسیاری از ساکنان این کشور بسیار آزاردهنده است زیرا برای تهیه مواد غذایی، سوخت و دارو مجبور هستند ساعت ها در صف در شرایط آفتاب گرم منطقه کارائیب منتظر بمانند.

درخارج از هاوانا بخش های گسترده ای از این جزیره همچنان در تاریکی بسر می برند. این درحالیست که تلاش ها برای تعمیر تیرهای برق و خطوط برق رسانی و نیز پاکسازی معابر از درختان ادامه دارد.

https://irna.ir/xjKFS۶

**آمریکا: نشانه‌ای از تصمیم پوتین مبنی بر استفاده از سلاح هسته‌ای نیست

وزیر دفاع آمریکا با محکوم کردن تهدیدهای هسته ای مسکو، گفته است که نشانه ای حاکی از تصمیم ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه برای کاربرد تسلیحات هسته ای در جنگ کنونی اوکراین ندیده است.

ازاعلام آمادگی رئیس جمهور برای تقویت همکاری‌ها با چین تا تداوم رکورد شکنی تورم در اروپا

 لوید آستین درباره تهدیدهای مسکو با تسلیحات هسته ای در برنامه جی پی اس با اجرای فرید زکریا، افزود: آشکار بگویم که فرد تصمیم گیرنده در این باره یک نفر و آن هم رئیس جمهوری روسیه است و همان گونه که پوتین تصمیم غیرمسئولانه تهاجم به اوکراین را گرفت، ممکن است برای کاربرد تسلیحات هسته ای نیز تصمیم بگیرد، اما تاکنون نشانه ای که مرا به این باور برساند که چنین تصمیمی گرفته، مشاهده نکرده ام.

آستین افزود: پیش از این به سرگئی شویگو همتای روس خود گفته ام که این مسیر را نپیماید و از چنین رفتارهای غیرمسئولانه ای خودداری کند. هر چند که به تازگی با شویگو گفتگو نکرده، اما اعضای دیگر رهبری دولت ایالات متحده به تازگی پیام های همانندی به به مقام های بلندپایه روسیه انتقال داده اند.

 براساس گزارش های پیشین سی ان ان به نقل از مقام های ایالات متحده، واشنگتن در چند ماه گذشته به صورت خصوصی به روسیه اعلان کرده که روی آوردن احتمالی به گزینه کاربرد تسلیحات هسته ای در جنگ اوکراین، پیامدهایی خواهد داشت.

 به گزارش ایرنا از تارنمای بلومبرگ؛ آنگلا مرکل صدراعظم پیشین آلمان از جامعه جهانی درخواست کرد که سخنان ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه را نشانه ضعف یا آشتی جویی تلقی نکرده و جدی بگیرند و جهان نباید سخنان او را بدون اندیشه و به عنوان بلوف رد کند.

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز چهارشنبه اعلام کرد: آمریکا برای کشاندن روسیه به سمت استفاده از سلاح هسته‌ای، هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد و از هر حربه‌ای استفاده می‌کند. واشنگتن بدون هیچ حد و مرزی تمام حربه‌های خود را برای وادار کردن مسکو به استفاده از برنامه‌های هسته‌ای به کار گرفته است.

«دیمیتری مدودوف» رئیس جمهوری سابق و رئیس شورای امنیت روسیه روز سه شنبه گفت کشورش طبق دکترین هسته ای خود و در صورت نیاز، حق دارد تا از خود با سلاح های هسته ای دفاع کند و در صورتی که تحت فشار زیاد باشد، قطعا این گزینه یک بلوف نخواهد بود.

مدودوف هشدار داد مسکو حق دارد " بدون مشورت بیشتر" و با افزایش تنش ها با غرب درباره همه گیری های برگزار شده در مناطق وسیعی از اوکراین که تحت تسلط روسیه است، واکنشی درخور داشته باشد. روسیه می تواند در پاسخ به حمله به این کشور یا متحدانش با استفاده از سلاح های جنجالی که موجودیت روسیه را تهدید کند، دست به استفاده از سلاح هسته ای بزند.

مدودف همچنین گفت اگر روسیه در تلافی هرگونه حملات غیرمتعارف از سوی اوکراین، دست به استفاده از سلاح اتمی بزند، ناتو هیچ گونه دخالتی نخواهد کرد و اوکراین هم باید این را بداند. باید این تصور را در ذهن داشت که اگر اقدامات نظامی اوکراین موجودیت دولت روسیه را به خطر بیاندازد، روسیه مجبور به استفاده از سلاح اتمی علیه اوکراین خواهد بود.

پوتین روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد در پنجشنبه ۵ اسفند عملیاتی ویژه نظامی را علیه اوکراین آغاز و روابط پرتنش مسکو با کی‌یف را وارد مرحله رویارویی نظامی کرد که درگیری‌ها در اوکراین و واکنش‌ها به این تصمیم، همچنان ادامه دارد. روسیه هدف از این عملیات را آزادسازی دونباس و پاکسازی اوکراین از وجود نئونازی ها در سازمان های دولتی این کشور اعلام کرده است.

پیش‌تر الکساندر گروشنکو معاون وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به سوالی درباره احتمال استفاده از سلاح هسته ای تاکتیکی در جنگ اوکراین گفت: استفاده از سلاح اتمی نیز بخشی از دکترین نظامی ماست.

وی درباره احتمال حمله پیشدستانه تاکتیکی علیه اوکراین گفته بود: تصمیم گیری درباره احتمال استفاده از سلاح اتمی به روشنی در دکترین نظامی روسیه تبیین شده است.

اصول رسمی دفاعی روسیه به نظامیان این کشور اجازه می دهد در صورت مورد تهدید قرار گرفتن توسط سلاح های کشتار جمعی یا وجود تهدیدی که موجودیت این کشور را تهدید کند از سلاح اتمی استفاده کند.

تصمیم گیری درباره استفاده از سلاح اتمی در روسیه برعهده ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور است. پوتین در اوایل شروع جنگ اوکراین، نیروهای بازدارنده هسته ای روسیه را به حالت آماده باش درآورد.

https://irna.ir/xjKFSn

**الاخبار: لبنان هیئتی را برای بررسی پیشنهاد ترسیم مرز آبی تشکیل می دهد

روزنامه الاخبار گزارش داد: رئیس جمهوری لبنان هیئتی را برای بررسی پیشنهادهای میانجی آمریکایی درخصوص ترسیم مرز دریایی بین لبنان و فلسطین اشغالی که امروز تسلیم مقامات لبنانی شد، تشکیل خواهد داد.

ازاعلام آمادگی رئیس جمهور برای تقویت همکاری‌ها با چین تا تداوم رکورد شکنی تورم در اروپا

روزنامه الاخبار لبنان امروز شنبه به نقل از یک منبع آگاه بدون ذکر نام نوشت: میشل عون رئیس جمهورلبنان یک تیم حقوقی، فنی و اداری را تشکیل خواهد داد که پیش نویس پیشنهادی ترسیم مرزها را با مشورت نبیه بری رئیس پارلمان و نجیب میقاتی نخست وزیر بررسی خواهند کرد و با رهبران حزب الله نیز مشورت خواهد شد تا به جمع بندی لازم و اعلام موضع رسمی لبنان و تصمیم بیروت در مورد اقدامات بعدی خود برسند.

پیشنهادهای «آموس هوکشتاین» میانجی آمریکایی امروز شنبه توسط «دورُتی شیا» سفیر آمریکا در بیروت به طور جداگانه تسلیم «میشل عون» رئیس جمهور و نبیه بری رئیس پارلمان لبنان شد. 

روزنامه الاخبار به نقل از منبع یاد شده افزود: سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله امروز سخنرانی خواهد کرد و انتظار می رود که موضع حزب الله  را در زمینه مساله تعیین مرزها را بار دیگر بیان کند و با تاکید بر لزوم پرهیز از هر گونه تعلل یا وقت کشی و تلاش اسرائیل برای امتیازگیری، اعلام خواهد کرد که طرف مقابل تا بی نهایت وقت نخواهد داشت.

روزنامه الاخبار به نقل از این منبع آگاه نوشت: مقامات لبنانی پیش از این به هوکشتاین تاکید کرده اند که درصورت هرگونه اشاره به مناطق خشکی لبنان درپیش نویس پیشنهادی، این پیشنهاد ازنظر بیروت مردود خواهد بود.

به گفته این منبع، برهمین اساس هوکشتاین دیدگاه خود را مبنی بر تعریف یک منطقه امنیتی دورتر از ساحل بنا نهاده است؛ مشروط بر اینکه این منطقه به عنوان منطقه حائل بین دو طرف تحت قیمومیت سازمان ملل قرار گیرد.

این منبع افزود: از آنجا که اسرائیل با پیشنهاد لبنان برای ایجاد منطقه امنیتی دریایی تحت قیمومیت نیروهای سازمان ملل متحد مخالفت کرده است، بنابراین گزینه ای غیر از پذیرش پیشنهاد دیگر وجود ندارد که بر اساس آن، در طرح جدید هیچ اشاره ای به منطقه B۱ نمی شود ؛ یعنی خط علائم و نشانه های شناور معنایی نداشته و همه مناطق به وضعیت فعلی خود باقی می مانند و بحثها حول خط ۲۳ متمرکز خواهد بود تا بدین ترتیب هر یک از طرفین، اختیار بلوک‌های کامل در اختیار خود را خواهد داشت.

به گفته این منبع، احتمالا راه حل نهایی همین خواهد بود؛ مگر اینکه اسرائیل دست به اقدام ناگهانی بزند که همه وضعیت را از کنترل خارج کند.

این منبع گفت: بر همین اساس، طرف آمریکایی پیشنهاد احتمالا مورد تایید اسرائیل را به بیروت ارسال کرده و بنابراین انتظار مذاکرات بیشتر نمی رود.

به گفته این منبع، واشنگتن برای کسب موافقت اولیه طرفین عجله دارد، زیرا می‌خواهد فضا را برای امضای نهایی توافق در نشستی ویژه در منطقه "ناقوره" در مرز جنوب لبنان و فلسطین اشغالی با حضور نماینده آمریکا و سازمان ملل آماده کند که در این صورت، رژیم اسرائیل مستقیماً خبر اقدامات اجرایی برای استخراج گاز از میدان کاریش و بقیه میادین را اعلام خواهد کرد و همزمان شرکت فرانسوی "توتال" برنامه خود را برای آغاز عملیات اکتشافی در میادین لبنان مطابق با قرارداد با وزارت نیروی لبنان اعلام خواهد کرد.

https://irna.ir/xjKFPb

**حماس: شعله انتفاضه تا نابودی رژیم صهیونیستی خاموش نخواهد شد

سخنگوی جنبش حماس تاکید کرد که شعله انتفاضه تا آزادی قدس شریف و مسجد مبارک الاقصی و نابودی رژیم صهیونیستی خاموش نخواهد شد.

ازاعلام آمادگی رئیس جمهور برای تقویت همکاری‌ها با چین تا تداوم رکورد شکنی تورم در اروپا

محمد حماده سخنگوی جنبش حماس در قدس در اظهاراتی گفت که انتفاضه قدس همچنان در کالبد ملت مقاوم فلسطین در کرانه باختری و بیت المقدس دمیده می شود.

وی تاکید کرد که حماسه های قهرمانانه و مقاومت در جنین و اردوگاه های آن و نابلس و تمام شهرها و روستاها و اردوگاه های کرانه باختری و مقابله مردم با یورش شهرک نشینان به مسجد الاقصی نشان دهنده این آتش افروخته است که تا آزادی قدس و مسجد الاقصی و نابودی رژیم اشغالگر صهیونیستی خاموش نخواهد شد.

سخنگوی حماس خاطرنشان کرد: درحالی که اشغالگران و تندروهای صهیونیست از طریق یهودی سازی و یورش و هتک حرمت به مقدسات، به جنایت های خود علیه قدس و مسجد الاقصی ادامه می دهند و اقدامات خصمانه این رژیم همچنان ادامه دارد، ملت فلسطین هفتمین سالروز انتفاضه قدس را برگزار می کند؛ انتفاضه ای که یکی از مراحل مبارزه و دفاع از بیت المقدس و مسجد الاقصی به شمار می رود.

وی گفت: در هفتمین سالروز انتفاضه قدس به روح شهدا درود می فرستیم و خون این شهدا که در راه دفاع از خاک و مقدسات ریخته شد، شعله انتفاضه و مقاومت در برابر اشغالگران را افروخته باقی نگه خواهد داشت.

حماده همچنین از مبارزان فلسطینی خواست که به مقاومت و انتفاضه خود در برابر اشغالگران ادامه دهند.

پیش از این «صالح العاروری» معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس اظهار داشت: کرانه باختری در وضعیتی متشنج قرار دارد و مقاومت در آن درحال تشدید و افزایش است.

وی گفت: اینکه نیروهای مقاومت دوشادوش یکدیگر می‌جنگند و در کنار هم به شهادت می‌رسند نویدبخش انتفاضه جدیدی است که قوی‌تر از انتفاضه‌های قبل بوده و در آن یک ملت واحد و متحد در مقابل رژیم اشغالگر صف‌آرایی خواهند کرد.

العاروری همچنین تاکید کرد: نمودار مقاومت سیر صعودی دارد و همین منجر به نگرانی دشمن شده است و نبرد با دشمن تنها با مقاومت مسلحانه قابل حل است.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره هماهنگی امنیتی میان تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی نیز افزود: دستگاه‌های امنیتی تشکیلات خودگردان در کرانه باختری نیروهای مقاومت را تحت تعقیب قرار می دهند و سلاح آنها را مصادره می‌کنند.

العاروری در ادامه از مقامات تشکیلات خودگردان خواست تا تصمیم راهبردی را برای متحد کردن صفوف ملت فلسطین و ترسیم یک مسیر استراتژیک برای مقاومت اتخاذ کنند.

https://irna.ir/xjKFTz

**معترضان آلمانی خواستار پایان تامین تسلیحاتی اوکراین شدند

فعالان سیاسی با تجمع در خیابان های برلین خواستار پایان درگیری ها در اوکراین و تامین تسلیحاتی کی یف از سوی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شدند.

ازاعلام آمادگی رئیس جمهور برای تقویت همکاری‌ها با چین تا تداوم رکورد شکنی تورم در اروپا

ساکنان برلین و سایر شهرهای آلمان با برگزاری تظاهرات نسبت به تامین تسلیحاتی اوکراین معترض شدند و در عوض خواستند که پول مالیات دهندگان صرف سیاست های مسالمت آمیز، عدالت اجتماعی و محیط زیست شود.

از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، کشورهای عضو ناتو به کی یف تسلیحات مختلفی ارسال کرده اند.

مسکو با انتقاد از انتقال سلاح به اوکراین از سوی متحدان غربی، می گوید این مساله، آتش درگیری ها را شعله ورتر و این بحران را طولانی می کند.

اولاف شولتس صدراعظم آلمان پیشتر در ماه گذشته میلادی گفت که برلین به جای اقدام یکجانبه در ارتباط با ارسال سلاح به اوکراین، با متحدان خود عمل می کند.

این در حالی است که دیمیترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین با ادعای اینکه کی‌یف قابلیت شکست ارتش روسیه را دارد، گفت که اوکراین نیازمند جنگ‌افزارهای بیشتری است.

از زمان آغاز جنگ اوکراین و ورود بی وقفه تسلیحات قدرتمندآمریکایی و اروپایی به این کشور باسابقه تاریخی قاچاق اسلحه، ناظران نگران ناتوانی دولت‌ها در ردیابی و دسترسی کشورهای دیگر به این تجهیزات هستند.

بازار غیرقانونی تسلیحات در اوکراین از زمان حمله روسیه در سال ۲۰۱۴ که به الحاق شبه جزیره کریمه منجر شد، تقویت شده و این امر یک واقعیت نگران کننده برای غرب در میانه انبوه تقاضای ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین برای تهیه تسلیحات مورد نیاز با هدف مقابله با روسیه است.

اگرچه آلمان سامانه‌های هویتزر به اوکراین فرستاده است، اما کی‌یف خواستار تانک‌های جنگی «لئوپارد»، خودروهای جنگی پیاده نظام «ماردر» و تانک‌های ضد هوایی «گپارد» است.

https://irna.ir/xjKFTx

**جاسوسی از مقامات ارشد اندونزی با جاسوس افزار رژیم صهیونیستی

منابع رسانه‌ای از استفاده از جاسوس‌افزار ساخت شرکت صهیونیستی "NSO" برای جاسوسی از مقامات دولتی و نظامی در اندونزی پرده برداشتند.

ازاعلام آمادگی رئیس جمهور برای تقویت همکاری‌ها با چین تا تداوم رکورد شکنی تورم در اروپا

خبرگزاری رویترز امروز (جمعه) به نقل از ۹ منبع مطلع فاش کرد که مقامات ارشد دولت و ارتش اندونزی در سال ۲۰۲۱ با یک برنامه جاسوسی توسعه یافته توسط شرکت امنیتی اسرائیلی "NSO Group" هدف جاسوسی قرار گرفتند.

برپایه این گزارش، این برنامه برای جاسوسی از بیش از ۱۲ مقام اندونزیایی از جمله وزیر اقتصاد اندونزی و چندین مقام نظامی ارشد، دیپلمات‌ها و مشاوران وزارت دفاع و امور خارجه این کشور مورد استفاده قرار گرفته شده است.

شرکت اپل شش مورد از این اهداف را در ایمیل‌های ارسال شده در نوامبر ۲۰۲۱ مشخص اما اطلاعاتی درباره جزئیات این اقدام و هویت هکرها ارائه نکرده بود.

این شرکت همچنین اعلام کرد که هکرها از برنامه‌ای به نام "ForcedEntry" که توسط NSO Group توسعه داده شده است، استفاده کرده‌اند. این برنامه به مهاجمان اجازه می‌دهد مستقیماً گوشی‌های آیفون و سایر دستگاه‌های اپل را بدون هیچ اقدام از سوی کاربر آلوده کنند.

رویترز به نقل از کارشناسان امنیت سایبری اعلام کرد که تلاش برای هدف قرار دادن مقامات اندونزیایی یکی از بزرگترین موارد استفاده از این نرم افزار صهیونیستی برای هک کردن پرسنل دولتی و نظامی تا به امروز بوده است.

بهمن سال ۱۴۰۰ پلیس رژیم صهیونیستی برای نخستین بار به استفاده غیرقانونی از بدافزار جاسوسی پگاسوس اعتراف و اعلام کرد: داده‌ها پس از تحقیقات داخلی تغییر کرده و ما استفاده از پگاسوس علیه اسرائیلی‌ها را تایید می‌کنیم.

جنجال بر سر نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس حدود پنج ماه پیش از اعتراف پلیس رژیم اسرائیل و پس از انتشار گزارشی از سوی چندین رسانه جهانی در مورد نفوذ این نرم‌افزار جاسوسی به تلفن‌های همراه چندین فعال سیاسی، خبرنگار و مقام سیاسی در جهان آغاز شد.

تحقیقات جامع بیش از ۱۷ سازمان خبری نشان داد که از این نرم‌افزار جاسوسی ساخت شرکت فناوری صهیونیستی «NSO» برای جاسوسی از گوشی‌های همراه صدها خبرنگار، فعال سیاسی و اجتماعی و همچنین سیاستمدار در سرتاسر جهان استفاده شده است.

https://irna.ir/xjKFTF

**شهادت یک جوان فلسطینی در جنوب شرق قدس

یک جوان فلسطینی با شلیک مستقیم نظامیان رژیم صهیونیستی به شهادت رسید.

ازاعلام آمادگی رئیس جمهور برای تقویت همکاری‌ها با چین تا تداوم رکورد شکنی تورم در اروپا

رسانه های فلسطینی روز شنبه از شهادت فایز خالد دمدوم جوان ۱۸ ساله توسط نظامیان اشغالگر در شهرک العیزریه در جنوب شرق قدس خبر دادند.

وزارت بهداشت فلسطین نیز اعلام کرد که این جوان براثر اصابت مستقیم گلوله نظامیان صهیونیست به گردن وی به شهادت رسیده است.

https://irna.ir/xjKFTZ

**رسانه صهیونیست: اسرائیل در روزهای آتی توافق ترسیم مرزها را امضا می‌کند

به دنبال اعلام تحویل پیشنهاد کتبی میانجی آمریکایی درباره ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و فلسطین اشغالی به مقامات لبنانی، منابع رسانه‌ای رژیم صهیونیستی از امضای توافق ترسیم مرزها توسط این رژیم در روزهای آتی خبر دادند.

ازاعلام آمادگی رئیس جمهور برای تقویت همکاری‌ها با چین تا تداوم رکورد شکنی تورم در اروپا

شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی امروز شنبه اعلام کرد که کادر مذاکره کننده رژیم اشغالگر در مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی میان این رژیم و لبنان طی روزهای آتی توافق پیشنهادی را امضا خواهد کرد.

پیشنهادهای «آموس هوکشتاین» میانجی آمریکایی امروز شنبه توسط «دورُتی شیا» سفیر آمریکا در بیروت به طور جداگانه تسلیم میشل عون رئیس جمهور و نبیه بری رئیس پارلمان لبنان شد. 

در این پیوند، پایگاه خبری المرکزی لبنان گزارش داد که پس از دریافت این پیشنهادها، «میشل عون» با «نبیه بری» رئیس مجلس و «نجیب میقاتی» نخست وزیر لبنان تماس گرفته و درباره چگونگی پاسخ لبنان به این پیشنهاها در اسرع وقت با آنها تبادل نظر کرده است. 

شبکه « الجدید » لبنان نیز گزارش داد که پیشنهادهای «آموس هوکشتاین» درباره تعیین مرزهای دریایی شامل جدایی کامل ترسیم بین مرزهای دریایی و زمینی است و توافقی برای خارج نشدن هیچ نقطه دریایی از هیچ نقطه زمینی که بر تعیین مرزهای بعدی تأثیر بگذارد، است. 

 روزنامه الاخبار امروز گزارش داد: رئیس جمهوری لبنان هیئتی را برای بررسی پیشنهادهای میانجی آمریکایی درخصوص ترسیم مرز دریایی بین لبنان و فلسطین اشغالی که امروز تسلیم مقامات لبنانی شد، تشکیل خواهد داد.

این درحالی است که روزنامه "هاارتص" رژیم صهیونیستی دیروز ( جمعه ) در این باره نوشت که آمریکا پیشنهاد جدیدی در مورد ترسیم مرزهای دریایی میان رژیم «اسرائیل» و لبنان ارائه کرده است که این رژیم با آن موافقت می‌کند.

برپایه این گزارش، در این پیشنهاد آمده است که توافق احتمالی شامل ترسیم خط ساحلی قبلی نمی‌شود بلکه این خط را در چند ده متر به سمت غرب ترسیم می‌کند.

این روزنامه نوشت: جدول زمانی برای توافق احتمالی میان رژیم اسرائیل و لبنان کوتاه‌تر و کوتاه‌تر شده است و شرکت «انرجین» (شرکت صاحب امتیاز حفاری در میدان کاریش) می‌خواهد حفاری را در اواسط اکتبر آغاز کند و در حال حاضر برای آزمایش جریان معکوس گاز از ساحل به سکو، آماده می‌شود.

هاآرتص همچنین دیروز نوشته بود: آموس هوکشتاین، میانجی آمریکایی پس از آنکه چند هفته پیش آخرین ایده‌های خود را به صورت شفاهی به دو طرف ارائه کرد، قرار است طی چند روز آینده پیشنهاد کتبی را به دو طرف ارائه کند.

بیش از یک دهه قبل اعلام شده بود که بخش‌های شرقی دریای مدیترانه دارای منابع گازی به نسبت بزرگی هستند. در پی این گزارش‌ها اعلام شد که از دو سال قبل رژیم اسرائیل تلاش‌های اکتشافی خود را در این منطقه آغاز کرده است.

پس از آن بود که تنش مرزی میان لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر مالکیت دو میدان گازی «قانا» و «کاریش» بالا گرفت و ایالات متحده به بهانه میانجیگری مذاکرات غیرمستقیم بین دو طرف وارد عمل شد تا بتواند موانع بر سر اکتشاف و استفاده از انرژی در شرق دریای مدیترانه را رفع کند.

از ابتدای جولای، به دنبال ورود یک کشتی استخراج و ذخیره‌سازی اجاره شده توسط کابینه رژیم اسرائیل به نزدیکی میدان گازی کاریش، میانجیگری آمریکا در پرونده ترسیم مرز دریایی بین لبنان و فلسطین اشغالی شدت یافت.  

در این میان حزب الله لبنان به شدت با زیاده‌خواهی رژیم صهیونیستی مخالفت کرده و به شکل‌های مختلف هشدار داده است تا زمانی که مرز آبی لبنان و منطقه اقتصادی آن در دریای مدیترانه و تکلیف میدان های گازی به ویژه «قانا» و «کاریش» مشخص نشود، با هر اقدامی از جمله اشغال پهنه دریایی، اکتشاف و استخراج به شکل‌های مختلف مقابله می‌کند.

در همین راستا و درپی تسلیم پیشنهادهای میانجی آمریکایی به رئیس جمهور لبنان، قرار است عصر امروز شنبه سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان سخنرانی کند و انتظار می رود که در آن به بحث ترسیم مرزهای آبی بین لبنان و فلسطین اشغالی و پیشنهادهای هوکشتاین بپردازد.

https://irna.ir/xjKFV۳

**اردوغان بار دیگر فنلاند و سوئد را تهدید به ممانعت از عضویت در ناتو کرد

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز شنبه بار دیگر تهدید کرد که آنکارا از پیوستن سوئد و فنلاند به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) جلوگیری می کند.

ازاعلام آمادگی رئیس جمهور برای تقویت همکاری‌ها با چین تا تداوم رکورد شکنی تورم در اروپا

وی در مجلس ملی ترکیه گفت: تا زمانی که وعده های داده شده به کشور ما عملی نشود، موضع خود را حفظ می کنیم.

اردوغان که بر اهمیت مبارزه با تروریسم تاکید دارد، دو کشور فنلاند و سوئد را به حمایت از نیروهای کرد حزب پ ک ک و یگان های مدافع خلق که از سوی آنکارا تروریست خوانده می شوند، متهم می کند.

تاکنون ۲۸ کشور از مجموع ۳۰ کشور ائتلاف آتلانتیک ناتو، با عضویت سوئد و فنلاند در این نهاد موافقت کرده اند. تنها دو کشور مجارستان و ترکیه موافقت نهایی خود را نسبت به عضویت این دو کشور در ناتو اعلام نکرده اند.

سوئد به نشانه امتیاز دادن به ترکیه روز جمعه اعلام کرد که صادرات تجهیزات نظامی به آنکارا را بار دیگر مجاز شمرده است. لغو این تحریم ها، در میان شروط تعیین شده از سوی ترکیه بوده است.

چندی پیش در جریان اجلاس ناتو در مادرید، سوئد، فنلاند و ترکیه تفاهم نامه ای را امضا کردند که امکان پیوستن دو کشور اروپایی به ناتو را فراهم می ساخت. اما رئیس جمهوری ترکیه بلافاصله تهدید کرد در صورت محقق نشدن شروط آنکارا، این توافق را وتو می کند.

قرار است یک هیات نمایندگی از سوئد در هفته جاری از ترکیه دیدن و در ارتباط با این مساله مذاکرات بیشتری داشته باشد.

فنلاند و سوئد در ۱۸ مه (۲۱ اردیبهشت) درخواست عضویت خود در ناتو را برای استولتنبرگ دبیرکل سازمان آتلانتیک شمالی ارسال کردند.  

عضویت فنلاند و سوئد در اتحاد ناتو منوط به تائید یکپارچه کشورهای عضو ناتو است. تمامی ۳۰ کشور عضو ناتو باید برنامه‌های توسعه این سازمان و عضویت کشورهای جدید را تائید کنند.  

https://irna.ir/xjKFTY

نظر شما