شناسهٔ خبر: 56435757 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

طرح مطالعاتی توسعه حرم شاهزاده حسین(ع) در مرحله پایانی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه‌ طرح مطالعاتی توسعه حرم شاهزاده حسین(ع) در مرحله پایانی است گفت: ۹ میلیارد تومان برای توسعه این بقعه تخصیص یافته تا زمین‌های اطراف تملک شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، حجت‌الاسلام رضا حاجی‌‌زین‌العابدینی عصر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به «هفته وقف» از برنامه‌های اداره کل اوقاف و امور خیریه استان در راستای فرهنگ سازی سنت حسنه وقف سخن گفت و اظهار کرد: یکی از وظایف سازمان اوقاف اداره و تولیت موقوفات است که در این خصوص از وظایف اصلی موضوع  تثبیت مالکیت املاک، دارایی‌ها و اموال موقوفات است.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال گذشته تاکنون در خصوص اخذ سند مالکیت تفاهمنامه‌ای با سازمان ثبت و منابع طبیعی منعقد شده است گفت: در این راستا تاکنون ۱۸۱ جلد سند مالکیت اولیه برای موقوفات دریافت شده که ۴ هزار و ۷۲۷ هکتار از اراضی موقفات فاقد سند مالکیت، دارای سند شدند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه ۷۹ سند وقفی نیز از اسناد قدیم بودند که به تک برگی جدید تبدیل شدند و از لحاظ مساحتی ۲هزار و ۵۸۲.۹ هکتار است افزود: در راستای تفاهمنامه با منابع طبیعی نیز ۱۲ پلاک تعیین تکلیف شد که مشکلات یک‌هزار و ۴۰۷.۸ هکتار از اراضی مورد اختلاف رفع شد.

آغاز ۹ پروژه سرمایه‌گذاری در حوزه وقف در همدان

وی با اشاره به اینکه امسال ۹ پروژه سرمایه‌گذاری در سطح استان آغاز شده است که سه پروژه با مشارکت بخش خصوصی خواهد بود گفت: از این پروژه ها دو پروژه مسکونی و یکی خدماتی است.

زین‌العابدینی به پروژه مسکونی «نور» اشاره کرد که ۹۲۱ متر مربع احداث اعیان با مشارکت بخش خصوصی صورت می گیرد افزود: پروژه مسکونی شمیم «یک» در یک هزار و ۲۶۰ متر اعیان توسط خود موقوفه و در شمیم «دو» ۹۱۸ متر احداث اعیان با مشارکت بخش خصوصی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اجرای پروژه خدماتی در امارت بهاء‌الملک عنوان کرد: در این پروژه قرارداد با بخش خصوصی منعقد شده و قرار است فعالیت باغ رستوران را داشته باشیم که سرمایه در نظر گرفته شده ۲۰ میلیارد تومان است.

ساخت مجتمع تجاری بهاء‌الملک در شهرک مدنی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه مجتمع تجاری بهاء‌الملک نیز در شهرک مدنی همدان ساخته می‌شود گفت: این مجتمع از محل موقوفه است و با صدور مجوز شروع به کار می‌شود که منابع آن نیز تامین شده است.

وی با اشاره به تولید نیروی برق خورشیدی در باغ بهشت همدان گفت: سه پروژه نیز در ملایر پیگیری می‌شود که می توان به جایگاه سوخت، فروشگاه هایپرمارکت و مجتمع مبل و منبت اشاره کرد.

زین‌العابدینی با بیان اینکه در حوزه فرهنگی نیز طی هر سال اقدامات از سوی اداره اوقاف و امور خیریه در سطح استان انجام می‌شود افزود: امسال۶۰ بقعه مجری طرح «آرامش بهاری» بودند و طرح «ضیافت الهی» نیز طی ماه رمضان در ۴۵ بقعه برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه در طرح تابستانی «نشاط معنوی»۲۰ بقعه مجری طرح بودند و ۴۰۰ نفر از دانش‌آموزان شرکت کردند بیان کرد: در ۶۰ بقعه متبرکه نیز طرح «بصیرت عاشورایی» برگزار شد و ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان نیز برای هزینه اطعام و دیگر برنامه‌ها داشتیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان از توزیع یک‌هزار و ۱۲۰ بسته لوازم‌التحریر با هزینه ۷۰۰ میلیون تومان بین دانش‌آموزان نیازمند اشاره کرد و گفت: ۱۲۰ واحد آپارتمان موقوفه نیز هر سال در اختیار تعدادی از زوجین نیازمند با اجاره‌بهای ناچیز قرار می‌گیرد.

وی با  اشاره به هزینه ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومانی با اجرای طرح «مهر تندرستی» گفت: امسال ۳۰ نفر زائراولی از استان به مشهد مقدس اعزام شدند که البته به پاس زحمات ایام کرونا، کادر درمان را اعزام کردیم.

زین‌العابدینی با بیان اینکه امسال نیز ۳۰ نفر به حرم سیدالشهدا(ع) اعزام شدند خاطرنشان کرد: ۱۴ هزار بسته غذایی و بهداشتی با هزینه بالغ بر ۹ میلیارد تومان در قالب طرح «دست‌های مهربانی» بین نیازمندان توزیع شده است.

وی به اجرای طرح «قرار دوازدهم» طی دوازدهم هر ماه در بقاع متبرکه شاخص استان اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال نیز ۵ وقف جدید به ثبت رسیده است که موقوفات خوبی به شمار می‌آید.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان از حضور اصحاب حقوقی در بقاع متبرکه شاخص همدان با همکاری مجموعه اداره کل دادگستری استان سخن گفت و افزود: این کارشناسان در بقاع متبرکه مستقر می‌شوند و به افرادی مشاوره می‌دهند که تا تاریخ دو ماه پیش، اقدامات منجر به صلح و آشتی ۲۵ زوج شده است.

هر ویزیت رایگان به نام یک شهید

وی با اشاره به برنامه ویزیت رایگان بیماران نیازمند در برخی از بقاع متبرکه استان که هر ویزیت به نام یک شهید انجام می‌شود در ادامه در پاسخ به علت افزایش هزینه قبور در آرامستان موقوفه همدان گفت: موقوفه باغ بهشت همدان از بودجه دولتی استفاده نمی‌کند و آنچه درآمد می‌شود برای تعمیر و مرمت آنجاست.

زین‌العابدینی با بیان اینکه موقوفه باغ بهشت به صورت درآمد هزینه‌کرد است و هزینه‌ها افزایش چشمگیر داشته است عنوان کرد: برای اینکه هر سال اجحافی در هزینه قبور نشود، هیات سه نفره کارشناسی، بررسی لازم را در  این مورد دارند.

وی نسبت به لزوم سرمایه‌گذاری در زمین‌های موقوفه اطراف غار علیصدر بیان کرد: آماده سرمایه‌گذاری در برخی موقوفات هستیم و وقف مانع توسعه‌ نیست.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه همدان با بیان اینکه در خصوص زمین‌های وقفی کبودراهنگ نیز سال‌ها پیش رهبری اجازه تبدیل به احسن زمین‌های وقفی را داده‌اند که مدتی استقبال شد و بعد متوقف که مشکلات قیمت‌گذاری مطرح بود و با اختلاف قیمت‌ها به نتیجه نرسید گفت: با سفر رئیس جمهور به استان نیز دستور دادند در مدت دو ماه تبدیل به احسن صورت گیرد و جلساتی هم در این راستا برگزار شد.

وی با تاکید به اینکه در این جلسات صورتجلسه‌ای تنظیم شد و در راستای آن کارگروهی تشکیل و قرار شد زمین معرفی کنند اضافه کرد: فرماندار کبودراهنگ زمین از منابع طبیعی معرفی کرد و چون فاقد آب بود و از لحاظ قیمتی در حد و اندازه ۲۷۶.۶ هکتار موقوفه نبود، قرار شده که بار دیگر زمین ارزشی معرفی شود که آب داشته باشد و درآمدزا باشد و نیت موقوفه امیرنظام نیز اجرا شود.

زین‌العابدینی با بیان اینکه طبق آخرین پیگیری‌ها نیز قرار شد زمینی از استان و از اراضی ملی و ارزشی با زمین موقوفه کبودراهنگ معاوضه شود گفت: شرایط معاوضه را هم برای زمین‌های موقوفه لالجین داریم و برای هر دو شهرستان مجوز پذیره گرفته شده است اما مشکل این است در همدان زمین درآمدی وجود ندارد.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چند موقوفه قرآنی در استان وجود دارد؟ بیان کرد: یک موقوفه قرآنی بیشتر در استان وجود ندارد و آن هم در اسدآباد است که درآمدی هم ندارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با اشاره به اینکه استان همدان از لحاظ موقوفات در کشور طیف «ب» و درجه دو به شمار می‌آید افزود: ادارات اوقاف همدان و ملایر درجه یک هستند و برخی موقوفات نیز در همدان شاخص محسوب می‌شوند که غالبا در حوزه دارو درمان و روضه خوانی وقف شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اولویت‌های جامعه نیازسنجی صورت گرفته و به واقفین جدید پیشنهادهایی نسبت به نیات وقف‌های خود داده می‌شود که می‌توان به کمک تحصیلی دانش‌آموزان و ازدواج و اشتغال جوانان اشاره کرد.

زین‌العابدینی در پاسخ به این پیشنهاد که آیا می‌توان از ظرفیت مساجد و بقاع متبرکه استفاده کرد و مغازه‌هایی ایجاد و در اختیار جوانان قرار داد، ضمن اینکه قرار بود در امامزاده عبدالله(ع) اتفاقاتی نظیر ایجاد زائرسرا مد نظر باشد و در امامزاده محسن(ع) نیز همچنان حالت سنتی مغازه‌ها حفظ شده و نیاز به ساماندهی دارند گفت: در املاک و اراضی که قابلیت سرمایه‌گذاری دارند، آماده مشارکت سرمایه‌گذاری با بخش خصوصی را داریم اما در خصوص مساجد و بقاع متبرکه، برخی بقاع متبرکه مانند امامزاده محسن(ع) ثبت ملی هستند که دریافت مجوز از میراث فرهنگی برای ساخت و ساز اطراف آن مسیر طولانی را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه امکان کار در برخی از بقاع متبرکه و مساجد که ثبت میراثی نیستند وجود دارد افزود: چند سال پیش شورای شهر همدان مصوبه خوبی داشت و اطراف اماکن مذهبی حدود ۳۰ متر اجازه ساخت واحد تجاری به صورت رایگان را نسبت درآمدزایی می‌داد اما اوقاف دستگاهی است که باید قوانین را رعایت کند و کار برای اماکن مذهبی باید با کاربری مذهبی و فرهنگی باشد و لازم است برای ساخت واحد تجاری، اراضی کاربری تجاری داشته باشد.

آماده حمایت از سرمایه‌گذاران برای اشتغالزایی هستیم

وی ادامه داد: اگر بخواهیم فرایند تغییر کابری را هم انجام دهیم، باید مسیر طولانی را طی کنیم و منابع کافی هم برای آن وجود ندارد. قبلا از مصوبه شورای شهر قبلی استفاده می‌شد و ما امروز هم با توجه به اراضی و املاک  خوبی که داریم، حاضریم اگر کسی  آماده سرمایه گذاری باشد، حمایت کنیم.
 
زین العابدینی با تاکید به اینکه آمادگی برای سرمایه گذاری در کنار اماکن مذهبی و غیر اماکن مذهبی وجود دارد گفت: در بقعه متبرکه امامزاده عبدالله(ع) نیز حسینیه پایین تکمیل شده و کلاس‌ها برقرار است و آشپزخانه دایر شده و امسال نیز پخت را در آنجا برای زائرین و هیات‌ها داشتیم.

وی با اشاره به اینکه حسینیه امامزاده عبدالله(ع) امکانات خوبی برای برگزاری مراسم‌های مختلف سازمان‌ها دارد افزود: طرح جلوگیری از طلاق و دارالشفا نیز در غرفه‌های پایین این امامزاده برقرار شده است و پزشکانی هم بخوهند کار طبابت انجام دهند بستر لازم فراهم می‌شود تا از ظرفیت‌ها استفاده شود.

پیگیری ساخت کارگاه‌هایی در امامزاده عبدالله (ع) همدان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان یادآور شد: تجاری سازی محوطه پایین امامزاده نیاز به رعایت استانداردهایی دارد که البته به فکر راه‌اندازی کارگاه هایی در حوزه اشتغالزایی در این مکان هستیم.

وی در خصوص طرح مطالعاتی شاهزاده حسین(ع) نیز بیان کرد: هیات امنایی امور اجرایی بقعه را پیگیری می‌کنند و گروه دیگری نیز فارغ از کار هیات امنا توسعه حرم را به صورت غیر رسمی بر عهده دارند.

طرح مطالعاتی توسعه حرم شاهزاده حسین(ع) در مرحله پایانی

زین‌العابدینی با بیان اینکه طرح مطالعاتی در مرحله پایانی است و اعتبار لازم هم تامین شده است گفت: امسال ۹ میلیارد تومان برای تملک اراضی اطراف این بقعه تخصیص یافته شده که اگر طرح توسعه تصویب نهایی شود، حدود ۱۲ هزار متر مربع اطراف محدوده حرم را می گیرد.

 وی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود می‌خواهند هتل یاس را بفروشند، بهتر نیست برای بقعه شاهزاده حسین(ع) خریداری شود؟ عنوان کرد: به دنبال خریداری زمین‌های اطراف هستیم و دغدغه اصلی ما نیز این است که هتل یاس را ثبت میراثی کرده باشند و نتوانیم کاری انجام دهیم.

وی در خصوص زمین‌های موقوفه منطقه منوچهری نیز خاطرنشان کرد: قرار است جلسه‌ای با متولی موقوفه داشته باشیم و تصمیم کلی در مورد آنجا گرفته شود.

انتهای پیام/89026/

نظر شما