شناسهٔ خبر: 56435658 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ادارات کاشمر با ۲ هزار میلیارد ریال بزرگ‌ترین بدهکار موقوفات

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر بابیان اینکه دستگاه‌های اجرایی وادارات دولتی بزرگ‌ترین بدهکار موقوفات در کاشمر هستند، گفت: ادارات و دستگاه‌های اجرایی در موضوع پذیره و اجاره موقوفات بالغ‌بر ۲ هزار میلیارد ریال به اداره اوقاف بدهکار هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشمر، حجت‌الاسلام حسین نیساری عصر امروز در نشست خبری به مناسبت دهه وقف اظهار کرد: وقف به‌عنوان یکی از راهکارهای دین مبین اسلام برای رفع نیازهای اجتماعی معرفی‌شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر با اشاره به اینکه ائمه اطهار جزو واقفین بودند و مردم را همواره به انجام وقف تشویق و توصیه می‌کردند، بیان کرد: بسیاری از مکان‌های آموزشی، حوزه‌های علمیه، بیمارستان، مسجد، حسینیه، حمام، احداث راه و پل ازجمله مواردی است که از گزینه وقف استفاده‌شده است.

وی با تأکید بر اینکه دغدغه‌های امروز در حوزه محیط‌زیست، کتاب و کتاب‌خوانی، قرآن، علم و فناوری جزو ضروریات جامعه است، خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر با اقداماتی که از سوی دغدغه‌مندان صورت گرفت ۲۰ موقوفه در حوزه قرآن طی ۵ سال اخیر در کاشمر به ثبت رسیده است.

نیساری ادامه داد: هر فردی که برای ثبت وقف جدید مراجعه می‌کند، مشاوره‌های لازم در خصوص نیازها و ضروریات جامعه انجام می‌شود تا فرد واقف بتواند با انتخاب هر یک از حوزه‌ها وقف خود را انجام دهد.

وی بابیان اینکه برخی مدعی هستند که درآمد حاصل از موقوفات در خارج از شهرستان هزینه می‌شود، تصریح کرد: اوقاف به‌عنوان یک مسئولیت شرعی و قانونی همواره در بحث موقوفات، امانت‌دار واقفین است و اجازه ندارد یک ریال از درآمد حاصل از موقوفات را در خارج از شهرستان هزینه کند.

رئیس اداره اوقاف کاشمر با اشاره به اینکه موقوفه «سلیمان خان» تنها موقوفه در این شهرستان است که عواید حاصل از آن وقف حوزه علمیه سلیمان مشهد است، یادآور شد: از محل درآمد موقوفات ۸ درصد به‌عنوان حق تولیت و ۹۲ درصد دیگر برابر نیات موقوفات هزینه می‌شود.

وی با اذعان به اینکه حفظ العین و نگهداری موقوفه از وظایف اوقاف است، بیان کرد: زمانی که وقف محقق شد این موقوفه باید درگذر زمان حفظ شود و سازمان موقوفات قسمتی از درآمد را در حوزه حفظ العین قرار داده است، به‌طوری‌که طی یک سال گذشته بیش از یک میلیارد تومان از محل موقوفات برای حفظ موقوفه هزینه شده است.

نیساری توسعه و سرمایه‌گذاری را یکی دیگر از امور موقوفات عنوان کرد و افزود: باید بتوانیم درگذر زمان میزان موقوفات حاصل از یک وقف را افزایش دهیم تا موقوفه کارآمدی خودش را داشته باشد.

وی با یادآوری اینکه از سال ۹۰ با راه‌اندازی سامانه جامع موقوفات به‌صورت دقیق و به‌روز نسبت به درآمد و هزینه کرد عواید موقوفات نظارت می‌شود، ادامه داد: قرارداد اجاره املاک موقوفه بر اساس عرف جامعه بسته می‌شود.

رئیس اداره اوقاف کاشمر بابیان اینکه اجاره‌بهای زمین‌های موقوفه  توسط کارشناس دادگستری تعیین می‌شود، گفت: در حال حاضر  گران‌ترین اجاره‌بهای زمین متری هزار تومان در سال است که بیشتر در شمال شهر کاشمر واقع‌شده است.

وی بابیان اینکه حدود یک‌سوم اراضی کاشمر وقفی است که مردم در این اراضی منزل مسکونی ساخته‌اند، ابراز کرد: کاشمر به‌عنوان دومین شهرستان وقفی در استان خراسان رضوی شناخته می‌شود و از ابتدا تاکنون حدود هزار و ۴۰۰ وقف در این شهرستان به ثبت رسیده است.

نیساری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا ساخت واحدهای مسکن طرح نهضت ملی در اراضی موقوفه انجام‌نشده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه در تمامی جلسات مربوط به مسکن حضور داشتیم، بارها در خصوص واگذاری زمین برای ساخت این واحدها اعلام آمادگی کردیم و این موضوع را با استاندار، فرماندار و متولیان ساخت مسکن مطرح کردیم، اما گویا از سوی متولیان تمایلی وجود نداشته است.

وی همچنین با اذعان به اینکه دستگاه‌های اجرایی وادارات دولتی بزرگ‌ترین بدهکار موقوفات در کاشمر هستند، یادآور شد: ادارات و دستگاه‌های اجرایی در موضوع پذیره و اجاره موقوفات بالغ‌بر ۲ هزار میلیارد ریال به اداره اوقاف بدهکار هستند.

رئیس اوقاف و امور خیریه کاشمر بابیان اینکه شبکه بهداشت و درمان، جهاد کشاورزی، امور برق و آب و فاضلاب کاشمر جزو ادارات خوش‌حساب در پرداخت به‌موقع اجاره موقوفات هستند، افزود: آموزش‌وپرورش کاشمر با ۷۰۰ میلیارد ریال بزرگ‌ترین بدهکار است و شهرداری و اداره ورزش و جوانان نیز در ردیف‌های بعدی قرار دارند.

نیساری با اشاره به ثبت ۴ وقف جدید از ابتدای سال جاری در این شهرستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۰ درصد موقوفات کاشمر که عمدتاً در حوزه کشاورزی است به دلیل خشک‌سالی‌های پیاپی و خشک شدن قنوات درآمدی ندارند.

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۲

 

نظر شما