شناسهٔ خبر: 56435242 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین؛

اولین مجموعه گردشگری کشاورزی در روستای سیاهپوش طارم افتتاح می شود

خزائلی عنوان کرد: در حوزه گردشگری کشاورزی طارم بسیار خوب عمل کرده و امکان خوبی در این زمینه فراهم شده است. سه شنبه هفته جاری طی یک تور یک روزه از قلعه سمیران و طارم بازدید و اولین مجموعه گردشگری کشاورزی در روستای سیاهپوش طارم افتتاح می شود.

صاحب‌خبر -

قزوین_ به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، به مناسبت گرامیداشت هفته گردشگری، نشست خبری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین و معاونین این اداره کل در سالن جلسات اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین برگزار شد.

علیرضا خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین در این نشست ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه گردشگری بیان کرد: افزایش نرخ واحد‌های اقامتی با همراهی انجمن های صنفی در اردیبهشت اعلام نشد و این افزایش نرخ در شهریوررماه اعلام شد که در مقایسه با استان های همجوار نرخ اقامتی پایینی داریم.

وی گفت: طی یکسال اخیر در استان پنج درصد افزایش فضای اقامتی داشتیم و بسیاری از استان‌ها اقامت پارک ها را جزو آمار رسمی اعلام کردند در حالی که ما فقط آمار اقامتی را در فضاهای رسمی اعلام کردیم.

خبر واگذاری بخشی از اراضی دولتخانه صفوی برای توسعه بقعه چهارانبیاء، کذب است

خزائلی با اشاره به تعیین تکلیف گرند هتل قزوین اظهار کرد: واگذاری گراند هتل دغدغه ای است که در سفر رییس جمهور نیز اعلام شد و جزو مطالبات به حق قزوینی هاست و طولانی شدن این موضوع و با توجه به اینکه عدم شناسایی این مکان تاریخی در شأن استان نیست، دفتر نهاد رییس جمهور پس از سفر ایشان پیگیر امر بوده و این هفته فراخوان جذب سرمایه گذار گراند هتل منتشر می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین عنوان کرد: در بحث ساماندهی بقعه چهار انبیا به عنوان بخشی از دولتخانه صفوی اقدام مشترک اداره کل اوقاف استان و اداره کل میراث فرهنگی استان است. اخبار کذبی مبنی بر واگذاری بخشی از اراضی دولتخانه صفوی برای توسعه بقعه چهارانبیاء منتشر شد اما این مطالب نادرست است چرا که به لحاظ قانونی امکان واگذاری اراضی دولتی وجود ندارد. اما ساماندهی بقعه چهارانبیاء به عنوان بخشی از دولتخانه صفوی با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه در دستور کار قرار دارد.

اولین مجموعه گردشگری کشاورزی در روستای سیاهپوش طارم افتتاح می شود

وی افزود: یکی از برنامه های ما بحث طارم گردی است که این هفته برگزار می شود. آثار و بناهای تاریخی همچون قلعه سمیران گواه این امر است که منطقه طارم سفلی، منطقه ای با پیشینه تاریخی است. تکمیل بخشی از این کاروانسرا از برنامه های ماست و در حوزه گردشگری کشاورزی طارم بسیار خوب عمل کرده و امکان خوبی در این زمینه فراهم شده است. سه شنبه هفته جاری طی یک تور یک روزه از قلعه سمیران و طارم بازدید و اولین مجموعه گردشگری کشاورزی در روستای سیاهپوش طارم افتتاح می شود.

خزائلی اضافه کرد: اعتبارات استان به بخش گردشگری قابل توجه نیست و اعتبار این حوزه فقط تحت عنوان زیرساخت گردشگری ارایه می شود لذا توسعه گردشگری در گرو حضور سرمایه گذار و مشارکت مردم است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین تصریح کرد:
آزادسازی اراضی باقی مانده در دولتخانه صفوی که مربوط به ادارات کل آموزش و پرورش و ورزش و جوانان بود، در حال انجام است تغییراتی در نما و شکل ساختمان به وجود خواهد آمد و ساخت مدرسه پاسداران و مجموعه ورزشی تختی در مکان جدید آغاز شده و ضوابط بافت تاریخی با لحاظ موضوعاتی که در سفر وزیر مطرح شد تکمیل شده و در حال ویرایش نهایی در استان هستیم و طی روزهای آینده به تهران ابلاغ خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین تصریح کرد: ساماندهی دولتخانه صفوی قزوین نقش مهمی در رونق گردشگری و معرفی این شهر و استان خواهد داشت و امیدواریم با بهره برداری هرچه زودتر از این اماکن، عملیات تملک و آزادسازی اراضی باقی مانده در این مجموعه نیز انجام شود.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان قزوین با اشاره به احیا و مرمت امامزاده حسین و مسجد جامع قزوین بیان کرد: شاهد این بودیم که ورود میراث فرهنگی و اوقاف استان در بقعه امامزاده حسین، اتفاقات خوبی را رقم زد و عملیات مرمتی آغاز شده و بخش سرداب به اتمام رسیده و بام بقعه در حال تعویض کاشی های گنبد است که طی چندماه آینده به اتمام می رسد و از اداره اوقاف استان، برای این مشارکت و همکاری تشکر می کنم. مرمت فضاهای پیرامونی بقعه آغاز شده و با اعتبار سازمانی و کمک های اداره کل اوقاف استان قزوین، در مدت زمان کوتاهی امیدواریم که امور مربوط به شبستان انجام شود.

وی یادآور شد: در رابطه با مسجد جامع مرمت های ما جزو امور بودجه ای است و هر سال درحال انجام است و طی سال گذشته و امسال دو اقدام مرمتی در این مسجد انجام شده و بخشی نیز در حال انجام است. سازه مسجد مستقل و پایدار است و با صراحت می توان گفت که مسجد جامع عتیق قزوین، نماد هویت شهر ما می باشد. 

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین با اشاره به پروژه های در دست اقدام و سرمایه گذاران این بخش عنوان: در بحث پروژه های نیمه تمام، بخشی از این پروژه ها در حوزه مجوز در دستگاه‌های استان قزوین باطل شده و اگر مجوزی صادر شده و عملیاتی انجام نشده با پیگیری های استانی و تاکیدات استانی پس از اخطارهای فراوان برای اینکه سرمایه گذار فعال نبوده، مجوز باطل شده و متأسفیم که این شرایط ایجاد شد و در بحث پروژه های نیمه کاره پیگیر رفع مشکلات و تسهیل آنها هستیم. 

 

خزائلی عنوان کرد: یکی از مهمترین پروژه های که پیگیری می کنیم بعنوان یک پروژه تحول آفرین، طرح دولتخانه صفوی است. محرک این پروژه نقش بین المللی برای کشور دارد و پروژه های محرک و مولد در حوزه گردشگری را در سطح استان در نظر گرفتیم. ایجاد سایت موزه در محوطه های پیش از تاریخ سگزآباد بویین زهرا، ساماندهی محوطه پیش از تاریخ خله کوه تاکستان، ساماندهی کاروانسرای تاریخی آوج، ایجاد زیرساخت در آبگرم های یله گنبد و خرقان، جذب سرمایه گذار برای مجتمع گردشگری لاله الموت و دارالسرور آبیک از اولویت های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین در زمینه تقویت زیرساخت های گردشگری در استان به شمار می رود.

 

انتهای پیام/۱۰۱۰

نظر شما