شناسهٔ خبر: 56430242 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

کاهش قیمت محصولات پروتئینی در پی کاهش ۴۰ درصدی قیمت نهاده‌های دامی

بررسی‌ها نشان می‌دهد کاهش قیمت در بازار لبنیات، گوشت و مرغ با کاهش 40 درصدی قیمت نهاده‌های دامی رقم خواهد خورد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان _ روزنامه ایران نوشت: طی یک ماه اخیر قیمت نهاده‌های دامی در بازارهای جهانی با کاهش شدیدی روبه‌رو بوده است به طوری که قیمت کنجاله سویا، جو و ذرت دامی(علوفه‌ای) نسبت به یک ماه گذشته افت ۴۰ درصدی را تجربه کرده‌اند. همین امر سبب شده قیمت این محصولات در بازار آزاد نسبت به نرخ مصوب آنها در سامانه بازارگاه و شرکت پشتیبانی امور دام به مراتب کمتر باشد.

پس از اصلاح ارز ترجیحی قیمت هر کیلو کنجاله سویا ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان تعیین و جو و ذرت دامی نیز با قیمت ۱۲ هزار و ۱۰۰ تومان در این سامانه به فروش می‌رسد ولی در حال حاضر قیمت کنجاله سویا در بازار آزاد به حدود ۱۵ هزار و ۵۵۰، قیمت ذرت ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان و جو نیز به ۹ هزار و ۴۵۰ تومان رسیده و انتظار می‌رود افت قیمت این محصولات ادامه دار باشد.

حال با توجه به آنکه نهاده‌های دامی سهمی بعضاً تا ۷۰ درصد در تولید مرغ و تخم مرغ دارند و تولید گوشت قرمز واحدهای دامداری و تولید فرآورده‌های لبنی نیز بشدت نیازمند این محصول است، زمزمه کاهش قیمت این ۴ محصول در بازار کشور به گوش می‌رسد.

امری که به نظر می‌رسد با توجه به فرایند تولید مرغ و تخم مرغ تا ۴۵ روز، برای گوشت گوسفندی ۴ ماه و گوشت گوساله ۶ ماه زمان ببرد ولی با توجه به آنکه کارخانجات تولید‌کننده محصولات لبنی روزانه شیر خریداری می‌کنند  لبنیات باید زودتر از دیگر محصولات با کاهش قیمت روبه‌رو شود.

بدون شک کاهش قیمت فرآورده‌های لبنی می‌تواند به کاهش مصرف این محصول پایان دهد و زمینه افزایش ضریب سلامت مردم خصوصاً اقشار ضعیف و کم درآمد را فراهم کند، این امر زمانی محقق خواهد شد که وزارت جهاد کشاورزی قیمت مصوب شیر خریداری شده از دامداران توسط کارخانجات لبنی را کاهش دهد.

سامانه بازارگاه قیمت نهاده دامی خود را اصلاح کند

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان گاوداران ایران در خصوص کاهش قیمت لبنیات در آینده‌ای نزدیک گفت: قیمت انواع نهاده‌های دامی در بازار آزاد و حتی برخی فروشندگان در بازارگاه به زیرقیمت مصوب خود رسید و این کاهش قیمت ادامه دارد.

علی آقا بابایی اظهار داشت: در حالی که قیمت مصوب جو و ذرت دامی ۱۱ هزار و ۳۰۰ و حدود ۱۷ هزار تومان کنجاله سویا تعیین شده اما قیمت این محصولات در بازار ارزان‌تر است.

وی افزود: در حال حاضر هرکیلوگرم ذرت و جو در بازار ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان و کنجاله سویا ۱۵ هزار و ۵۰۰ تا ۱۶ هزار تومان به فروش می‌رسد و این امکان وجود دارد که قیمت نهاده‌ها همچنان کاهش یابد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان گاوداران ایران ادامه داد: این کاهش قیمت نهاده‌ها روی قیمت تمام شده شیر نیز تأثیر‌گذار است و باید محصولات لبنی به قیمتی به دست مردم برسد که بتوانند خریداری کنند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از دامداران بزرگ نهاده‌های دامی را از بازار آزاد تهیه می‌کنند و حتی در خود سامانه بازارگاه برخی واردکنندگان قیمت نهاده‌ها را کاهش داده‌اند. 

ارزان شدن لبنیات تنها با افت قیمت شیر محقق می‌شود

با این حال به نظر می‌رسد کارخانجات تولیدکننده فرآورده لبنی تنها با کاهش قیمت شیر که روزانه آن را از دامداران خریداری می‌کنند، قیمت خود را کاهش دهند.

در این زمینه محمدرضا بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی اظهار کرد: طبیعتاً کاهش قیمت نهاده دامی سبب کاهش هزینه دامداران خواهد شد ولی کارخانجات تولیدکننده محصولات لبنی تحت تأثیر کاهش قیمت جهانی یا داخلی نهاده‌های دامی قرار نمی‌گیرد.

وی افزود: تنها راه کاهش قیمت لبنیات، کاهش قیمت خرید شیر از دامداران است که این قیمت نیز توسط شورای قیمت‌گذاری محصولات استراتژیک وزارت جهاد کشاورزی ۱۲ هزار تومان اعلام شده، بنابراین اگر این وزارتخانه رسماً قیمت خرید شیر از دامداران را کاهش دهد قیمت لبنیات افت خواهد داشت.

دامداران چه می‌گویند؟

در خصوص کاهش قیمت نهاده دامی و تأثیر آن روی قیمت شیر و گوشت قرمز سید احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران گفت: تأثیر کاهش قیمت نهاده‌های دامی در بازار دام تا ۴ ماه آینده خودش را نشان خواهد داد.

وی با تأکید بر اینکه نباید در آینده‌ای نزدیک منتظر ارزانی گوشت قرمز و لبنیات باشیم، اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی نرخ ۱۲ هزار تومان را برای خرید شیر توسط کارخانجات لبنی از دامداران اعلام کرده است و کاهش قیمت نهاده‌های دامی به خودی خود روی بازار تأثیری نخواهد داشت.

رئیس انجمن صنفی گاوداران در ادامه یادآور شد: قیمت شیر و گوشت قرمز در بازار داخلی تابعی از قیمت نهاده‌های وارداتی نیست به طوری که ۷۰ درصد این قیمت مربوط به غذای دام است که ۶۰ درصد غذای دام نیز مربوط به علوفه دام شامل کاه، یونجه و ذرت علوفه‌ای و مابقی ۴۰ درصد آن مربوط به کنسانتره است که ۳۰ درصد آن توسط نهاده دامی وارداتی و ۷۰ درصد مربوط به نهاده‌های دامی تولید داخل است.

شرکت پشتیبانی باید قیمت‌های جدید را رسماً اعلام کند

از طرف دیگر افشین صدر دادرس، مدیرعامل اتحادیه دام سبک نیز می‌گوید: نهاده‌های دامی وارداتی عمدتاً توسط شرکت پشتیبانی امور دام قیمت‌گذاری می‌شوند بنابراین تا زمانی که این شرکت رسماً اعلام نکند قیمت شیر و گوشت قرمز کاهش نخواهد یافت.

وی افزود: طبیعتاً اعلام این قیمت می‌تواند هزینه‌های تولیدی دامداران را کاهش دهد چون نهاده‌های دامی موجود در بازار آزاد نیز ارزانتر خواهد بود، بنابراین کاهش قیمت نهاده دامی سبب افت قیمت مرغ، تخم مرغ، لبنیات و گوشت قرمز خواهد شد.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک تصریح کرد: دامداران بزرگ نهاده‌های دامی وارداتی را از سامانه بازارگاه و دامداران کوچک و متوسط این نهاده‌ها را از تعاونی‌ها و بخش خصوصی خریداری می‌کنند.

با این حال محسن سلامی، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام اظهار کرد: بخش خصوصی قیمت نهاده‌های دامی موجود در بازار را کاهش داده است.

وی افزود: قیمت سقف نهاده‌های دامی در سامانه بازارگاه وزارت جهاد کشاورزی اعلام می‌شود لذا هر سه نهاده دامی موجود در بازار با قیمت ارزانتر هم اکنون به دست دامداران می‌رسد.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام خاطرنشان کرد: طبیعتاً با ارزانی نهاده دامی باید شاهد کاهش قیمت گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ باشیم، در مورد شیر نیز باید معاونت دامی وزارت جهاد کشاورزی تصمیم‌گیری کند.

هزینه مرغداران کاهش یافته است

علیرضا عباسی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه قیمت جهشی نهاده‌های دامی در بازار جهانی که در ابتدای مردمی‌سازی یارانه‌ها رخ داد در حال حاضر حدود ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است، عنوان کرد: در مقطعی قیمت گندم در بازار جهانی بالا بود اما در حال حاضر کاهش یافته است. با کاهش قیمت جهانی نهاده‌های دامی مانند ذرت و سویا باید نرخ این مؤلفه‌ها در سامانه بازارگاه نیز کاهش داده شود تا هزینه‌های مرغداران نیز کاهش پیدا کند.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

نظر شما