شناسهٔ خبر: 56428461 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

نگاهی به «کیف انگلیسی» مجموعه جنجالی دهه هفتاد

«کیف انگلیسی» درامی عاشقانه در دل سیاست

کیف انگلیسی از سریال‌های فاخر صداوسیما به کارگردانی مرحوم سیدضیاءالدین دری و تهیه‌کنندگی حسن بشکوفه از زمره مجموعه‌های تلویزیونی موفق بود که سال ۷۸ مقابل دوربین رفت و سال ۷۹ از شبکه یک سیما پخش شد. این سریال توانست مخاطبان بسیاری برای خود دست و پا کند. ماندگاری کیف انگلیسی به دلیل بازخوانی برخی واقعیت‌های تلخ سیاسی و اجتماعی معاصر بود که واکنشی به مسائل روز سیاسی کشور هم محسوب می‌شد و در آن سال‌ها بازخوردهایی میان رجال سیاسی داشت. در کنار داستان سیاسی سریال، یک داستان عاشقانه نافرجام نیز به مخاطب عرضه می‌شود و همین موضوع جذابیت و همه‌گیری قصه را افزایش می‌دهد. حالا بعد از 22سال خاطره کیف انگلیسی همچنان در ذهن مخاطب زنده است. سریالی که در زمان خود هم محبوب بود و هم جنجالی. به بهانه بازپخش کیف انگلیسی از شبکه تماشا به این عاشقانه سیاسی نگاهی خواهیم داشت.

صاحب‌خبر -

قصه یک کیف انگلیسی
خط اصلی قصه کیف انگلیسی درباره دکتر منصور ادیبان با بازی علی مصفا، فردی تحصیلکرده و فرنگ رفته است که سعی دارد پا در دنیای سیاست بگذارد. در این مسیر با مستانه پیرایش با بازی لیلا حاتمی، دختری از خانواده‌ای صاحب‌نفوذ آشنا می‌شود که به او برای رسیدن به صندلی مجلس کمک بسیاری می‌کند اما ادیبان پس از این آشنایی، دیگر ادیبان سابق نمی‌شود. او از خانواده خود و آرمان‌هایش دور می‌شود و در دام بازیگردانان داخلی و خارجی عرصه سیاست کشور در آن سال‌ها می‌افتد. این شخصیت که تا جایی از قصه، خیال می‌کند در این مسیر همه‌کاره است و سرنوشت خود را در دست دارد، در واقع بازیچه‌ای بیش نیست. 
علی مصفا، لیلا حاتمی، محمدرضا شریفی‌نیا، سیروس گرجستانی، فرهاد اصلانی، قطب‌الدین صادقی، فاطمه نوری، حسام نواب‌صفوی، پیمان شریعتی، فرشید ابراهیمیان، جعفر بزرگی، عبدا... اسفندیاری، منصور والامقام، مهدی تقی‌نیا و رضا کیانیان از بازیگران این مجموعه بودند. ترکیبی بسیار حرفه‌ای و کارکشته که اعتبار سریال را با هنرمندی تمام چند برابر کرده‌اند. 
سیدضیاالدین دری، طرح کیف انگلیسی را از پدرش گرفته و اولین بار فیلمنامه آن را سال۷۲ برای ساخت یک فیلم سینمایی نوشته بود؛ فیلمنامه‌ای که درباره آن گفته است: «وقتی برای اولین بار آن را نوشتم بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم و حتی گریه کردم.»

لیلا در قاب تلویزیون 
سال ۷۸ که دری به سراغ ساخت کیف انگلیسی رفت، لیلا حاتمی هنوز به یک سوپراستار تبدیل نشده بود. او که با بازی در «لیلا»ی داریوش مهرجویی و پس از آن «شیدا»ی کمال تبریزی در سینما به یک بازیگر شناخته شده تبدیل شده با بازی در کیف انگلیسی برای اولین بار حضور در قاب تلویزیون را تجربه کرد؛ حضوری که او را به بطن خانه‌های مردم آورد و آنها را با تصویر جدیدی از دختر مرحوم علی حاتمی آشنا کرد.
لیلا حاتمی در مصاحبه‌ای درباره حضورش در کیف انگلیسی می‌گوید: «داستان کیف انگلیسی را خیلی دوست داشتم و به نظرم قوی می‌آمد. اما نتیجه‌اش، آن‌طور که می‌خواستم نشد... موقع پخش سریال، واقعا حالم بد می‌شد و ناراحت بودم. اما آدم‌هایی هم بودند که می‌گفتند دراین سریال بی‌نظیر بودی و این خود یک احساس دوگانه‌ای را در من به وجود می‌آورد». لیلا حاتمی که دختر فردی است که به ساخت آثار تاریخی شهره است، در مصاحبه دیگری اذعان می‌کند دو روز پیش از بازی در این سریال اضطراب گرفته چون نمی‌توانسته با آن ارتباط برقرار کند. او می‌گوید: «بخش اعظمش برمی‌گشت به این‌که آن نقش تاریخی بود و خب آدم‌هایی که در زمان دیگری زندگی می‌کنند، تجربه آن مقطع تاریخی را ندارند. البته آدم‌های اهل تاریخ می‌توانند شناختی از همه دوران‌ داشته باشند، ولی این در مورد من صدق نمی‌کرد و به آن بخش تاریخی‌اش تسلط نداشتم و همین مرا مضطرب می‌کرد. البته از مدت‌ها قبل از شروع سعی کردم به جایش با خانم‌هایی که آن مقطع تاریخی را خوب می‌شناختند و فاصله کمی از نظر سنی با آن زمان داشتند، معاشرت کنم. به‌خصوص این‌که درباره آن مقطع اروپا هم باید اطلاعاتی کسب می‌کردم، چون مستانه در اروپا هم بود. البته حتما آدم با مطالعه و تحقیق به اطلاعات موردنظر می‌رسد، ولی آن‌گونه تسلطی که آدم خودش حس کند در آن مقطع زندگی کرده، وجود ندارد. نقش این ‌شکلی همیشه به آن راحتی که آدم فکر می‌کند، نیست.»
از دیگر بازیگران تاثیرگذار سریال، علی مصفا و همسر واقعی لیلا حاتمی است که نقش مهندس ادیبان را به عهده داشت. مصفا هم اولین حضور تلویزیونی‌اش را با کیف انگلیسی تجربه و خود را در این سریال به عنوان هنرپیشه‌ای جوان اما توانمند به دنیای هنر معرفی کرد.   از دیگر نکات جالب سریال، حضور رضا کیانیان در نقش روحانی شهر بود. او در هیبت این شخصیت، با لحن خاصی که برای خود انتخاب کرده بود و گریمی که سنش را بیشتر نشان می‌داد، چندان قابل شناسایی نبود، اما در خاطره‌ها ماند.

جادوی فرهاد
موسیقی تیتراژ سریال تلویزیونی کیف انگلیسی به آهنگسازی فرهاد فخرالدینی باردیگر نبوغ و هوشمندی یک هنرمند معتبر موسیقی ایرانی در حوزه مخاطب‌سنجی آثار شنیداری را به شنوندگانش ثابت کرد. فرهاد فخرالدینی یکی از سردمداران ساخت موسیقی تیتراژهای ماندگار سریال‌های تلویزیونی است که در این حوزه همراه با معدود آهنگسازان دیگر یکی از رکوردداران تولید آثار شاخص است. آنچه توانست به عنوان یکی از مؤلفه‌ها و شاخص‌های مهم رسانه‌ای در معرفی کیف انگلیسی به مردم نقش غیرقابل‌انکاری ایفا کند، بدون هیچ تردیدی موسیقی متن سریال به‌ویژه موسیقی تیتراژ آن با آهنگسازی فرهاد فخرالدینی دانست.

و پریدخت...
لیلا حاتمی و علی مصفا پس از کیف انگلیسی فقط یک بار دیگر، در سریال مناسبتی «پریدخت» به تلویزیون آمدند. لیلا، میکس، چیزهایی هست که نمی‌دانی، آسمان محبوب، پله آخر، در دنیای تو ساعت چند است، حکایت دریا، خوک و مردی بدون سایه فیلم‌هایی هستند که این زوج هنرمند در سینما با هم کار کرده‌اند. 

درگذشتگان 
بسیاری از عوامل و بازیگران این سریال امروز صحنه دنیا را ترک و به دیاری دیگر سفر کرده‌اند. از میان فهرست بلندبالای درگذشتگان، نخست می‌توان به صاحب اثر، سیدضیاالدین دری اشاره کرد که بیش از دو سال است در خاک آرمیده. سیروس گرجستانی، بازیگر نقش خان را هم از دست داده‌ایم؛ هنرپیشه‌ای که نمی‌توان این نقش را بدون او تصور کرد. فاطمه طاهری در نقش خانم ادیبان، جعفر بزرگی در نقش حاج‌آقا شکرریز، مهدی تقی‌نیا در نقش سیامک ساسان، منصور والامقام در نقش ادیبان پدر و پرویز بشردوست در نقش قاضی دادگاه از جمله دیگر بازیگران این سریال هستند که دارفانی را وداع گفتند. عظیم جوانروح، فیلمبردار حرفه‌ای سینما و تلویزیون ایران هم که کار تصویربرداری این سریال و آثار دیگری چون سرنخ، معصومیت ازدست رفته، مختارنامه و... را برعهده داشتنیز دیگر در میان ما نیست.

منبع: ضمیمه قاب‌کوچک روزنامه جام‌جم

نظر شما