شناسهٔ خبر: 56428189 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

گزارش: دیگر بهترین داور ایران را نداریم!

کمتر افتخاری است که علیرضا فغانی در داوری فوتبال ایران، آسیا و حتی جهان به آن دست پیدا نکرده باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش سه"، او در جام جهانی قبلی (2018 – روسیه) شایسته قضاوت در بازی پایانی بود. نکته ای که کولینا هم بدان اشاره کرد اما یک سری ملاحظات موجب شد تا بازی رده‌بندی را سوت بزند. به هر صورت بازی های مهمی که علیرضا فغانی در طول دوران داوری خود سوت زده آنقدر زیاد است که شاید در سال های آینده برای داوران ایرانی قابل دسترس نباشد. با همه این اوصاف علیرضا فغانی از تصمیمی که کمیته داوران فدراسیون فوتبال در مورد او گرفته غمگین و ناراحت است.

بر اساس تصمیم کمیته داوران نام علیرضا فغانی از لیست داوران بین‌المللی ایران در سال 2023 خط خورد! تصمیمی که حتی ممکن است موجب تعجب کمیته داوران فیفا هم شود. به این خاطر که فیفا محدودیت سنی را برای داوران برداشته و داوران تا زمانی که در تست های آمادگی جسمانی قبول شوند می توانند به داوری خود ادامه دهند و به نظر می رسد دلیل دومی که خداداد افشاریان برای حذف علیرضا فغانی آورده محتمل‌تر باشد؛ تغییر محل زندگی علیرضا فغانی.

علیرضا فغانی در صحبت های یکی دو دقیقه ای که در شبکه خبر داشت گفت: من از دلایلی که آورده شد متوجه شدم که من مانع پیشرفت برخی شده ام و این حضور اگر موجب خیانت در مجموعه ای که در آن کار می کنم شود ترجیح می دهم که دیگر نباشم!

بی‌تعارف علیرضا فغانی هنوز دوست داشت که در بازی های بین‌المللی سوت بزند و تا روزی که در داوری مفید است در عرصه حضور داشته باشد و به نوعی خودش خداحافظی‌اش را اعلام کند. این درست همان قانونی است که فیفا برای داوران گذاشته است. فیفا با برداشتن قانون ممنوعیت داوری از 45 سالگی به بعد اعلام کرد که داوران تا زمان احراز آمادگی جسمانی می‌توانند سوت بزنند. با این حال او سر جنگ با فدراسیون فوتبال ندارد و با توجه به افتخاراتی که در دوران داوری به دست آورده است از این تصمیم تمکین کرده و به نظر می‌رسد با این تصمیم سوت‌های علیرضا فغانی هم در لیگ برتر تمام شده است.

او با وجود سفر به استرالیا در یکی دو سال اخیر هرگاه به ایران آمد به همکاری خود با کمیته داوران ادامه داد و بازی‌های مهم و سرنوشت‌ساز را سوت زد تا این‌طور تصور نشود که چون در لیگ برتر استرالیا سوت می زند لیگ برتر ایران را فراموش کرده است. به هر صورت با تصمیمی که کمیته داوران در مورد علیرضا فغانی گرفت این داور ترجیح می دهد دیگر در لیگ برتر ایران هم سوت نزند چون از نظر کمیته داوران به سن 45 سالگی رسیده است و بعد از جام جهانی باید بازنشسته شود. اما همان طور که اشاره شد بر اساس قوانین بین المللی علیرضا فغانی می تواند به داوری در لیگ برتر استرالیا ادامه دهد و تنها شرطش قبولی در تست آمادگی جسمانی است. به واقع بر اساس این قانون علیرضا فغانی در صورت آمادگی تا هر موقع که بخواهد می‌تواند در لیگ برتر استرالیا داوری کند. اختیاری که در لیگ برتر ایران از سوی کمیته داوران از این داور مطرح سلب شد. آخرین مسابقه‌ای که علیرضا فغانی در لیگ برتر ایران سوت زد مسابقه نساجی – مس کرمان در استادیوم شهید وطنی قائمشهر بود، مسابقه‌ای که با نتیجه دو بر صفر به سود تیم نساجی پایان یافت.

عکس‌ها از: معین نادری

نظر شما