شناسهٔ خبر: 56428170 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایستنا | لینک خبر

بیل گیتس: هزینه استفاده از فناوریهای سبز باید کاهش یابد

مهر

صاحب‌خبر -
بیل گیتس معتقد است هزینه استفاده از خدمات سبز باید کاهش یابد و اقتصادی شود تا مردم به استفاده از این خدمات با هدف کاهش گرمایش زمین علاقمند شوند.
به گزارش سی ان بی سی، تغییرات آب و هوایی با انتشار گازهای گلخانه‌ای تقویت می‌شود و این گازها حاصل فعالیت بخش‌های مختلف اقتصاد جهانی اعم از صنعت برق، تولید، حمل و نقل، کشاورزی، فرآیندهای صنعتی و غیره هستند. در مجموع، انتشار گازهای گلخانه‌ای به طور کلی برای دهه‌های متمادی افزایش یافته است. فعالان زیست محیطی اغلب از استفاده کمتر و مصرف کمتر به عنوان یکی از راه حل‌های بالقوه برای مقابله با تغییر آب و هوایی حمایت می‌کنند.
 
اما به گفته بیل گیتس، چنین ایده‌ای اشتباه است. گیتس در یکی از اپیزودهای پادکست بلومبرگ، موسوم به «صفر» که روز پنجشنبه منتشر شد، به آکشات راثی گفت: «فکر نمی‌کنم این واقع بینانه باشد که بگوییم مردم به دلیل نگرانی در مورد آب و هوا، سبک زندگی خود را کاملاً تغییر خواهند داد. شما می‌توانید یک انقلاب فرهنگی داشته باشید که طی آن تلاش کنید همه چیز را از بین ببرید، می‌توانید موقعیتی از نوع کره شمالی ایجاد کنید که در آن دولت کنترل همه چیز را داشته باشد. به غیر از استفاده از قدرت مرکزی عظیمی که مردم فقط از آن اطاعت کنند، من فکر می‌کنم مشکل کنش جمعی کاملاً قابل حل نیست.»
 
این متخصص فناوری و میلیاردر مشهور گفت: بیشتر افراد قرار نیست رفتار فردی خود را به گونه‌ای تغییر دهند که به ازای حل یک مشکل جهانی از راحتی آنها کاسته شود.
 
گیتس گفت: «هرکسی که بگوید ما به مردم می‌گوئیم گوشت نخورند یا از داشتن یک خانه زیبا دست بردارند، و ما اساساً خواسته‌های انسان را تغییر می‌دهیم، خواسته‌ای سخت و دشوار را مطرح کرده است. حتی در مورد کشورها و افرادی که فراوانی کافی در زندگی خود دارند، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به اندازه کافی برای مهار تغییرات آب و هوایی نخواهد بود.» او گفت که خود گیتس سالانه ۹ میلیون دلار برای جبران انتشار گازهای گلخانه‌ای خود می‌پردازد.
 
به گفته گیتس، راه‌حل، ایجاد جایگزین‌های فن‌آورانه بهتر است که در آن خدمات مختلف با قیمت یکسان یا ارزان‌تر در مقایسه با فناوری‌های فعلی برای دستیابی به یک هدف به شیوه‌ای آگاهانه به کار گرفته شود. لذا در نهایت هزینه استفاده از خدمات سبز باید کاهش یابد و اقتصادی شود تا مردم به استفاده از این خدمات با هدف کاهش گرمایش زمین علاقمند شوند.
 
گیتس افزود که برای تحقق این هدف در شرکت‌های نوپایی سرمایه گذاری می‌کند که به دنبال ابداع روش‌هایی خلاقانه برای تولید کالا و خدمات مختلف به اشکال خلاقانه و سازگار با محیط زیست باشند.

برچسب‌ها:

نظر شما