شناسهٔ خبر: 56427880 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مطالبات گندمکاران مهابادی بطور کامل پرداخت شد

مهاباد - ایرنا - مدیر جهادکشاورزی مهاباد گفت: سال زراعی گذشته بیش از ۴۷ هزار تُن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان این شهرستان به صورت تضمینی خردیداری و مطالبات گندمکاران نیز بطور کامل پرداخت شد.

صاحب‌خبر -

رحمان پیره‌بابی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: سال زراعی گذشته  در مجموع ۴۷ هزار و ۲۰۰ تُن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شد که این مقدار سال قبل از آن در حدود ۲۱ هزار تُن بود، البته یک هزار و ۳۰۰ تُن گندم بذری نیز امسال از کشاورزان این شهرستان خریداری شده است.

وی اضافه کرد: پرداخت مطالبات گندمکاران قبل از شروع فصل کاشت محصول می توانند آنان را برای خرید بذر مرغوب و اصلاح شده و آماده سازی مناسب مزرعه برای کشت پاییزه ترغیب کند.

مدیر جهادکشاورزی مهاباد گفت: سال زراعی در مجموع بیش از ۸۵ هزار تُن گندم از مزارع این شهرستان برداشت شد و گندم مهاباد از کیفیت زیادی برخوردار بود و میانگین سن زدگی حدود ۲ درصد ثبت شده است.

پیره‌بابی با اشاره به فعالیت هفت مرکز خرید تضمینی گندم مازاد برنیاز کشاورزان این شهرستان اظهار کرد: شرکت‌های تعاونی روستایی و سیلوی این شهرستان ۲۰۸ هزار تُن ظرفیت دارند و مشکلی در خصوص ذخیره این محصول وجود ندارد.

براساس اعلام کارشناسان جهاد کشاورزی به علت مبارزه به موقع با آفت سن و بارش‌های پاییزی و بهاره مناسب، کیفیت و وضعیت مزارع گندم این شهرستان مطلوب بوده و همین امر باعث شد که میزان برداشت محصول در مقایسه با سال گذشته افزایش داشته باشد.

در سال زراعی گذشته در بیش از ۴۵ هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع مهاباد گندم آبی و در بیش از پنج هزار هکتار نیز گندم دیم کشت بود.

کشت گندم در مهاباد هر سال از ۱۰ مهر آغاز و تا اوایل آذر ادامه دارد و برداشت آن هم از اوایل تیرماه سال بعد شروع و تا مرداد ماه ادامه دارد.  

سال زراعی از اول مهر هر سال آغاز و به پایان شهریور سال آینده موکول می‌شود.

سال زراعی گذشته در مجموع بیش از ۳۴۶ میلی‌متر بارندگی در مهاباد ثبت شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد افزایش اما نسبت به میانگین بلند مدت ۱۵ درصد کاهش نشان دارد.

شهرستان مهاباد با داشتن بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی یکی از قطب‌های مهم کشاورزی آذربایجان غربی است که در ۱۱۶ کیلومتری مرکز استان قرار دارد.

نظر شما