شناسهٔ خبر: 56427746 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

آلمان به دستور آمریکا خط لوله گاز نورد استریم 2 را در ماه فوریه باز نکرد

صاحب‌خبر -

29 سپتامبر 2022

ژان لاگلند نویسنده بریتانیایی محافظه‌کار و منتقد اتحادیه اروپا

تارنمای مؤسسه ران پل عضو سابق و محافظه‌کار کنگره آمریکا

برگردان و کوتاه‌سازی علی‌اصغر شهدی

[email protected]

 

دزمت، روانشناس فلاندری (ناحیه‌ای در بلژیک که مردم آن به زبان هلندی صحبت می‌کنند- مترجم) در کتاب معروف خود به نام «روانشناسی توتالیتاریسم» توضیح می‌دهد که چگونه روان‌پریشی جمعی می‌تواند باعث شود افراد توانایی‌های انتقادی خود را از دست بدهند. او آزمایش معروفی را ذکر می‌کند که در آن می‌توان به شخصی القا کرد تا بگوید یک خط در نمودار هم‌اندازه خط دیگر است، به‌ویژه که هفت یا هشت نفر دیگر نیز به همین شیوه آن را تائید کنند، درحالی‌که درواقع این خط طولانی‌تر بوده و کسی متوجه این القا نشده است.

دزمت می‌گوید همین استدلال در مورد روان‌پریشی کنونی غرب در مورد روسیه نیز صدق می‌کند. شدت این موضوع از زمان تهاجم به اوکراین، افزایش یافته است.

خرابکاری خطوط لوله گاز نورد استریم حادثه‌ای است که به‌واسطه آن روسیه سرزنش شده است اما این اتهام به دلایل زیر قابل‌اعتماد نیست.

آمریکایی‌ها سال‌هاست که با نورد استریم 2 مخالف هستند. این آلمان بود که به دستور ایالات‌متحده آمریکا تصمیم گرفت خط لوله گاز نورد استریم 2 را در ماه فوریه باز نکند. جو بایدن در مقابل اولاف شولز گفت: «ما به آن پایان خواهیم داد.» وقتی از او پرسیده شد که ایالات‌متحده چگونه این کار را انجام خواهد داد، او پاسخ داد: «به شما قول می‌دهم، ما قادر به انجام آن خواهیم بود.»

این یک موضع دیرینه آمریکاست. در دولت ترامپ، تحریم‌های فرا سرزمینی بر شرکت‌های اروپایی که در ساخت این خط لوله کار می‌کردند، اعمال شد. ترامپ در اجلاس سران سه دریا در ورشو در سال 1397 (2018) شرکت کرد تا ایجاد زیرساخت‌ها برای انتقال گاز طبیعی مایع آمریکا به‌جای گاز روسیه به اروپا را مورد تشویق قرار دهد؛ بنابراین مخالفت دیرینه آمریکا با ادامه و افزایش عرضه گاز توسط روسیه به آلمان وجود دارد.

آمریکایی‌ها همراه با لهستانی‌ها و اوکراینی‌ها سال‌هاست که کارزار پر سروصدایی را علیه نورد استریم 2 به راه انداخته‌اند. گرهارد شرودر، صدراعظم سابق آلمان، مورد توهین قرار گرفت و به دلیل کار برای نورد استریم 2 تقریباً از حزب خود اخراج شد. در مقابل، روسیه به ساخت خط لوله ادامه داد و سال گذشته آن را علیرغم خشم همه کشورهای فوق‌الذکر به پایان برد. سؤال اینجاست که چرا روسیه باید پس از صرف میلیاردها دلار آن را منفجر کند؟

روسیه هیچ انگیزه‌ای برای تخریب خطوط لوله ندارد، اما در عوض به دلایل متعدد ازجمله سیاسی منافع فعالی در عملیاتی باقی گذاشتن آن‌ها، دارد. در شرایط فعلی، آلمان از افتتاح نورد استریم 2 خودداری و سپس روس‌ها ظاهراً به دلایل فنی نورد استریم یک را تعطیل کردند.

اگر فکر می‌کنید که دلایل فنی فقط یک بهانه است و درواقع روس‌ها همان‌طور که به‌طور گسترده ادعا می‌شود نورد استریم یک را برای تحت‌فشار قرار دادن اروپایی‌ها متوقف کرده‌اند، تنها نتیجه منطقی ممکن می‌تواند این باشد که فشار موردبحث وجود دارد. تلاشی برای وادار کردن اروپایی‌ها به باز کردن نورد استریم 2 که درواقع خودشان به آن نیاز دارند.

ازآنجایی‌که روسیه به تأمین گاز اروپا از طریق خطوط لوله زمینی یامال و دروژبا (دوستی) ادامه می‌دهد و همچنین اخیراً طرح انفجار خط لوله ترک استریم را خنثی کرده است، ادعای اینکه روسیه می‌خواهد گاز اروپا را متوقف کند، باورنکردنی است.

روسیه منافع خود را در ادامه فروش گاز، ازجمله در شرایط کنونی جنگ اقتصادی، جستجو می‌کند. به همین دلیل است که دشمنان روسیه به دنبال هر انگیزه‌ای برای حذف این اهرم هستند.

آمریکایی‌ها در خرداد 1401 (ژوئن 2022) رزمایش‌هایی را در جزیره بورنهولم که خطوط لوله در آنجا منفجر شد، انجام و مواد منفجره و پهپادهایی را در زیر آب به آزمایش گذاشتند. شاید این تمرینات در ارتباط با انفجارهای کنونی بوده است.

بااین‌حال، اگر باور دارید که روس‌ها می‌توانستند یک جوخه ضربت مخفی برای منفجر کردن یک خط لوله در زیردریای بالتیک بفرستند، غیرقابل‌تصور است که آن‌ها خط لوله خود را منفجر کنند و نه خط لوله بالتیک را که درست در روز پس از حمله نورد استریم 2 افتتاح شد. خط لوله بالتیک یک پروژه نروژی-دانمارکی-لهستانی است که برای تأمین گاز از نروژ به دانمارک و لهستان و کاهش وابستگی به روسیه طراحی شده است. اگر فکر می‌کنید که روسیه در تلاش است تا عرضه گاز اروپا را خراب کند، مطمئناً باید در عوض خط لوله بالتیک را منفجر می‌کرد. اگر روسیه می‌خواهد اروپا را دور از گاز نگه دارد، تنها باید گازی به نورد استریم 2 وارد نکند، نیازی هم ندارد که آن را منفجر کند.

ویکتوریا نولند معاون وزیر امور خارجه ایالات‌متحده، در ژانویه به آلمانی‌ها گفته بود که نورد استریم 2 به کار خود ادامه نخواهد داد.

 

نظر شما