شناسهٔ خبر: 56427689 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مراقب قلب‌ خود باشید

الناز آخوندی

متخصص قلب و عروق گفت: سلامت قلب یک حق اساسی بشری بوده و پیشگیری، آموزش و درمان در این حوزه باید برای همه افراد جامعه در دسترس باشد.

صاحب‌خبر -

آرمین بردبار در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با روز جهانی قلب، اظهار کرد: از سال ۲۰۰۵ روز ۲۹ سپتامبر به عنوان روز جهانی قلب نام گرفته تا بهانه‌ای برای آموزش همگانی، برگزاری پویش‌های اجتماعی و حساس‌سازی و اطلاع‌رسانی در خصوص اهمیت سلامت قلب باشد و شعار امسال روز جهانی قلب، «اتحاد قلب‌ها برای سلامتی قلب‌ها» است.

وی در رابطه با عوامل ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق، افزود: مصرف سیگار و غذاهای ناسالم و نبود تحرک و فعالیت بدنی از جمله عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی بوده و قند، چربی و فشار خون جزو عوامل خطر برای ابتلا به بیماری‌های قلبی‌ و عروقی هستند.

این پزشک، دسترسی به درمان قلب را از جمله ارکان مهم عدالت در سلامت دانست و تصریح کرد: سلامت قلب یک حق اساسی بشری بوده و پیشگیری، آموزش و درمان در این حوزه باید برای همه افراد جامعه در دسترس باشد.

متخصص قلب و عروق در رابطه با تاثیر سابقه خانوادگی در بیماری‌های قلبی و عروقی، افزود: کسانی که اقوام مذکرِ درجه یک آنان در سنین کمتر از ۵۵ سال و اقوام مونثِ درجه یک آنان در سنین کمتر از ۶۵ سال دارای مشکلات قلبی عروقی هستند، باید در خصوص سلامت قلب خود حساسیت بیشتری داشته باشند.

بردبار با بیان اینکه در حال حاضر سالیانه حدود ۱۸ میلیون نفر در دنیا جان خود را به دلیل بیماری‌های قلبی عروقی از دست می‌دهند، اظهار کرد: استفاده از رژیم غذایی کم‌نمک و کم‌چرب و نیز کاهش مصرف گوشت‌های قرمز و غذاهای فرآوری شده برای بیماران دچار مشکلات قلبی توصیه می‌شود و این بیماران باید در رژیم غذایی خود از سبزیجات، لبنیات کم‌چرب و حبوبات استفاده کنند.

وی در رابطه با علائم هشدار بیماری‌های قلبی و عروقی، خاطرنشان کرد: به همه افراد توصیه می‌شود اگر درد قفسه سینه در آنان به صورت مزمن باشد به پزشک مراجعه کنند و اگر این درد به طور ناگهانی بروز پیدا کرد، حتماً به صورت اورژانسی به بیمارستان مراجعه کرده و به راحتی از کنار آن عبور نکنند.

انتهای پیام

نظر شما