شناسهٔ خبر: 56427625 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شهرآرانیوز | لینک خبر

امروز؛ تعیین‌تکلیف روز مشهد

سرانجام پس از نزدیک به ۱۲ سال اعضای شورای فرهنگ عمومی درباره این روز ملی تصمیم می‌گیرند.

صاحب‌خبر -

فاطمه رافع | شهرآرانیوز؛ بیست‌ویکمین روز از آذر سال ۱۳۸۹ سرآغاز مطالبه رسانه‌ای شهرآرا بود؛ مطالبه‌ای که روزنامه مردم مشهد آن را در گزارشی با عنوان «جای خالی روز مشهد در تقویم» مطرح کرد، اما تاکنون از اجماع مسئولان استانی برای آن خبری نبوده است و در همه این سال‌ها پرونده این روز برای مطرح‌شدن در شورای فرهنگ عمومی استان معطل مانده است.

اکنون، اما به گفته محمد حسین‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی، روز ملی مشهد تنها دستورکار نشست امروز شورای فرهنگ عمومی استان است که قرار است به میزبانی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان‌رضوی برگزار شود تا شاید پرونده این موضوع پس از اجماع نظر اعضای این شورا بسته شود و مشهد هم در کنار شهر‌های شیراز (۱۵اردیبهشت)، ایلام (۱۰تیر)، اردبیل (۴مرداد)، کرمانشاه (۵مرداد)، زنجان (۸مرداد)، همدان (یکم شهریور)، گرگان (۲۰شهریور)، قزوین (۱۲آبان)، اصفهان (۲۵آبان)، تبریز (۲۹بهمن)، و بوشهر (۱۸اسفند) روزی را در سررسید رسمی کشورمان از آن خود کند.

ایده پیشنهادی شهرآرا برای نام‌گذاری روزی به نام مشهد فردای همان روز، یعنی بیست‌ودوم آذر سال ۱۳۸۹ با استقبال آیت‌ا... واعظ‌طبسی، نماینده فقید، ولی فقیه در خراسان رضوی، روبه‌رو شد و پیرو طرح این پیشنهاد در جلسه علنی بیست‌وهشتم آذر همان سال به شورای اسلامی شهر پیشنهاد شد بودجه ویژه‌ای برای این موضوع دیده شود. با این حال به دلایل مختلفی این ایده سه سال به حاشیه رانده شد، اما سرانجام در سال ۱۳٩٣ فراخوانی برای انتخاب «روز ملی مشهد» منتشر شد. البته این فراخوان هم بی‌سرانجام ماند، تا اینکه کار به ششمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد رسید تا پس از گذشت دوازده سال از زمان طرح این موضوع، در این دوره مدیریت‌شهری پرونده روز ملی مشهد بسته شود.

پیشنهاد خوب مدیریت‌شهری

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان که پیش‌تر به ما گفته بود برای طرح این موضوع در شورای فرهنگ عمومی منتظر اولین فرصت هستیم، در گفتگو با خبرنگار شهرآرا تأیید کرد که «روز ملی مشهد» تنهادستورکار نشست امروز شورای فرهنگ عمومی خراسان‌رضوی است.

حسین‌زاده با بیان اینکه در نشست امروز قرار است پیشنهاد مصوب شورای اسلامی شهر مشهد را رئیس کمیسیون فرهنگی این شورا ارائه کند، اظهار کرد: روز ملی مشهد باید برایند نظر اعضای شورای فرهنگ عمومی باشد. معیار‌ها و ملاک‌هایی در این زمینه وجود دارد، ازجمله اینکه این روز باید روزی خاطره‌انگیز برای مردم و روزی باشد که همه مردم مشهد برای آن هم‌گرایی و همراهی داشته باشند.
او پیشنهاد مدیریت‌شهری مشهد را برای این روز پیشنهاد خوب و قابل‌دفاعی توصیف و ابراز امیدواری کرد که در نشست امروز دیگر اعضای شورای فرهنگ عمومی نیز متقاعد شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان که پیش‌تر در گفتگو با شهرآرا از برگزاری نشست‌های مشورتی با شماری از فعالان حوزه شهری و کارشناسان دستگاه‌های فرهنگی خبر داده بود و برگزاری این نشست‌ها را گامی روبه‌جلو می‌دانست، این را هم گفت که درجلسه امروز گزارشی از این نشست‌ها ارائه می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه مصوبه قانونی شورای فرهنگی عمومی رأیی است که اعضا می‌دهند و امروز نتیجه آن مشخص می‌شود، بیان کرد: پس از تصویب در استان، باید مصوبه به شورای فرهنگ عمومی کشور ارائه و تأیید شود. البته با تصویب در شورای فرهنگ عمومی استان، کار تمام است و معمولا نظر استان به تأیید شورای فرهنگ عمومی کشور هم می‌رسد.
روند تصویب مصوبه شورای فرهنگ عمومی استان در شورای فرهنگ عمومی کشور چقدر طول می‌کشد؟ حسین‌زاده به این پرسش این‌طور پاسخ داد: اطلاعی ندارم.

۱۰ دی؛ پیشنهاد شورای اسلامی شهر

در این سال‌ها گزینه‌هایی مانند سالروز ورود امام رضا (ع) به مشهد، روز تغییر رسمی نام توس به مشهد، هشتم آبان و دهم دی برای روز ملی مشهد مطرح شده است. با این حال مهدی ناصحی، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر مشهد، در گفت‌وگوی کوتاهی با خبرنگار شهرآرا و با بیان اینکه روز ملی مشهد پرونده‌ای طولانی‌مدت دارد، گفت: با توجه به همه ابعاد و بررسی روز‌های تقویم سال، پیشنهاد ما برای روز ملی مشهد دهم دی و سالروز قیام مردم مشهد علیه نظام ستم‌شاهی است که به شورای فرهنگ عمومی استان هم این موضوع را اعلام کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن منصوریان، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر مشهد، هم دی‌ماه پارسال از تصویب دهم دی به‌عنوان روز ملی مشهد در این کمیسیون خبر داده و گفته بود: با مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان دراین باره گفتگو کرده ایم و رویکرد شورای فرهنگ عمومی استان نیز درباره این نام گذاری مثبت و قابل قبول است. بررسی و تصویب این نام‌گذاری در دستورکار اولین نشست شورای فرهنگ عمومی استان قرار می‌گیرد و به‌زودی به تصویب می‌رسد.

نظر شما