شناسهٔ خبر: 56426638 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مراسم کلنگ‌زنی 10 هزار واحد مسکونی در پایتخت آغاز شد

مراسم کلنگ‌زنی 10 هزار واحد مسکونی درمناطق مختلف پایتخت آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری فارس، مراسم کلنگ‌زنی 10 هزار واحد مسکونی در مناطق مختلف پایتخت با حضور شهردار تهران و برخی از اعضای شورای شهر در محدوده جنگ‌افزارسازی ساصد منطقه 13 آغاز شد.

*افزایش 46 درصدی  صدور پروانه ساخت و ساز/ 4 هدف راه‌اندازی قرارگاه مسکن

حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی شهردار تهران در این مراسم اظهار داشت: قرارگاه مسکن با تدبیر علیرضا زاکانی شهردار تهران در جهت تحقق منویات رهبری در شهر تهران با 4 هدف راه‌اندازی شده است.

وی گفت:‌ رفع موانع تولید مسکن در ابعاد مختلف، کاهش زمان صدور پروانه، استفاده از ظرفیت‌های شهرداری جهت ساخت و ساز و نوسازی بافت فرسوده 4 هدف راه‌اندازی قرارگاه مسکن است.

معاون شهرسازی شهردار تهران ادامه داد:  برخی از اهداف  100درصد محقق شده و برخی هم در آستانه تکمیل است و تا امروز تعداد زیادی تفاهم‌نامه با بخش‌های دولتی، نیمه‌دولتی، نظامی و انتظامی منعقد شده است.

صارمی با اشاره به اینکه با اقدامات و کلنگ‌زنی‌های امروز عملیات اجرایی ساخت مسکن به 21 هزار واحد خواهد رسید، گفت: تحولاتی بزرگ در حوزه مسکن در راه است و با شناسایی نقاط ضعف و قوت پروژه‌های مسکن سه مدل ساخت و ساز در نظر گرفته شده است.

وی بیان داشت: در این مدل‌ها یا زمین و پروانه ساخت از شهرداری  و ساخت و ساز از شریک است یا زمین و ساخت از شریک و ما در صدور پروانه سهیم هستیم یا اینکه شهرداری در جهت رفع موانع ساخت و ساز اقدام می‌کند.

معاون شهرسازی شهردار تهران گفت: با اقداماتی که از امروز در حوزه مسکن انجام می‌شود 65 درصد به سرانه‌های شهر تهران افزوده خواهد شد و در 6 ماهه نخست امسال میزان صدور پروانه حدود 46 درصد افزایش یافته است.

صارمی با بیان اینکه تهران تعداد زیادی پلاک فرسوده دارد گفت: با نوسازی بافت فرسوده علاوه بر افزایش رفاه، تولید و عرضه مسکن هم بیشتر خواهد شد.

در ادامه سیدعلی یزدی‌خواه نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: با حضور شهردار جهادی در پایتخت روز به روز شاهد رونق و انجام برنامه‌های جدید در جهت افزایش رفاه مردم و توسعه شهر هستیم.

وی افزود: این در حالی است که مدیریت یکپارچه شهری محقق نشده و شهرداری تهران از دولت‌ها مطالبات زیادی دارد و خوشبختانه شهردار انقلابی در مباحث مختلف از جمله حوزه مسکن اقدامات خوبی انجام داده است.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد:‌ در صورتی که دولت وام‌های ساخت مسکن با بهره صفر یا کمتر از 10 درصد ارائه کند نیازی به حضور وزارت راه و شهرسازی در راستای ساخت مسکن نخواهد بود و مردم و بخش خصوصی می‌توانند در این حوزه اقدامات خوبی را انجام دهند.

یزدی‌خواه بیان داشت:‌مجلس هم آمادگی دارد هرگونه همکاری را در این راستا انجام دهد.

وی بیان داشت:‌امیدوارم شنبه‌های خدمت همچنان در پایتخت ادامه داشته باشد و شکاف بین شمال وجنوب تهران هر چه بیشتر رفع شود.

خبرهای خوش شهردار تهران برای شهروندان شرق پایتخت

در ادامه این مراسم علیرضا زاکانی شهردار تهران اظهار داشت: در شرق تهران طی تفاهم با وزارت دفاع اتفاقات بزرگی در حوزه مسکن و افزایش سرانه‌ها در حال انجام است و ان‌شاءالله الگوی جدیدی را هم برای مناطق دیگر رقم می‌زنیم.همچنین گشایش‌های بزرگی برای منطقه 13 صورت گرفته است.

وی افزود:  خبر خوش دیگر اینکه طی تفاهمات انجام گرفته دوشان‌تپه که پیش از این انجام پروژه‌های آن به بن‌بست‌هایی رسیده بود، در کمیسیون ماده 5 اقداماتی در باره آن صورت گرفته و ان‌شاءالله در خیابان پیروزی و دماوند برنامه‌های خوبی انجام می شود و تحول خاصی را در شرق تهران به زودی به چشم خواهیم دید.

شهردار تهران با بیان اینکه مسؤولیت‌پذیری اساس برنامه‌های انقلاب اسلامی و آموزه‌های دین است، گفت: اقدامات جدی در حوزه خدمت‌رسانی به شهروندان در دستور کار قرار گرفته و رفع نیازهای مردم را هدف‌گذاری کرده‌ایم.

زاکانی گفت:‌هر چقدر که در شهر کار کنیم باز هم کم است چرا که انباشت مشکلات در تهران وجود داشته و گره‌های کوری بوده که رفع این گره‌ها گام‌هایی استواری می‌طلبد.

وی خاطرنشان کرد: در قرارگاه جهاد مسکن تلاش های جهت نوسازی بافت فرسوده  صورت گرفته است با سیاست‌هایی از جمله کاهش زمان صدور پروانه گره از ساخت و ساز تهران برمی‌داریم و با مشوق‌هایی نوسازی بافت فرسوده را تسریع خواهیم کرد که گام‌های خوبی در این راستا برداشته شده است.

جزئیات افزایش طبقات در بافت فرسوده

زاکانی در ادامه با بیان اینکه  مشوق های برای ساخت و ساز در بافت فرسوده در نظر گرفته ایم، افزود: در خصوص ماده ۱۵ و افزایش طبقات در بافت های فرسوده، بین ۵۰ تا ۱۰۰ متر مجوز ساخت ۴ طبقه داده می شود و بالای ۱۰۰ متر یک طبقه تشویقی و بالای ۴۰۰ متر به شرط تامین معبر ۸ متر دو طبقه تشویقی داده خواهد شد.

شهردار تهران اظهارداشت: اگر مجموعه ای در یک معبر بن بست به ساخت اقدام کند، آن فضا به محیط ساخت آنها اضافه می شود و ناظر به سرانه های تأمینی در بافت فرسوده نیز یک توجه ویژه ای شد.

وی با بیان اینکه امروز مسیر کار را هموار و دقیق می بینیم، عنوان کرد:  کاهش صدور پروانه در شهر از سال ۹۵ تا ۱۴۰۰ یک سقوط و به معنی فرسوده تر شدن شهر و ایجاد مشکلات برای شهروندان بود، لذا باید این گره ها باز و تشویق ها ارائه و این مسیر هموار شود.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: باید این آرزو که ۶۶ سال طول بکشد که یک نفر صاحب خانه شود یا ۶۵ درصد حقوق یک فرد برای مسکن هزینه شود را منتفی کرد و به جای آن تهیه مسکن را به یک واقعیت دست یافتنی تبدیل و شرایط نرخ مسکن را تعدیل کنیم تا مسکن از شرایط کالای سرمایه ای خارج شود.

همچنین مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این مراسم اظهارداشت: باید حرکت سازنده ای که در تهران آغاز شده سرعت بیشتری به خود گیرد، در بحث صدور پروانه به جایی که باید نرسیدیم. باید به جایی برسیم که صدور پروانه مشکلی برای سازندگان ساختمان به وجود نیاورد و این پروانه ها با سرعت مطلوب صادر شود.

وی با بیان ما در ایران در زمینه معماری حرف برای گفتن داشتیم و داریم، افزود: ما مبدع مواردی مانند گنبد و طاق های طولانی و تاسیساتی مثل قنات بودیم؛ بنابراین باید بتوانیم مردم را تشویق و ترغیب به ساخت و ساز کنیم و کار را برای آنها تسهیل کنیم.

چمران گفت: توان مالی پایین بوده که بافت های قدیمی ما را به بافت فرسوده تبدیل کرده و باید در بحث ساخت‌وساز و نوسازی از طریق اعطای وام‌های کم‌بهره و تسریع در صدور پروانه به مردم کمک شود.

پایان پیام/

نظر شما