شناسهٔ خبر: 56424860 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

مقامات آمریکایی:

مذاکرات توافق هسته‌ای با ایران متوقف شد | توافق از دسترس خارج شد؟

مقامات آمریکایی در یک جلسه به نمایندگان کنگره اعلام کردند که مذاکرات توافق هسته‌ای با ایران متوقف شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اسپوتنیک، دفتر «دارل عیسی»، نماینده کنگره آمریکا تأیید کرد که مقامات دولت بایدن به قانونگذاران آمریکایی در یک جلسه توجیهی گفته اند که مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای با ایران متوقف شده است.

دفتر عیسی در پاسخ به سوالی درباره این گزارش گفت: «من می‌توانم چنین گزارشی در راستای توقف مذاکرات را تأیید کنم.»

پیشتر «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا در اوایل این هفته گفته بود که انتظار ندارد توافق هسته‌ای ایران در آینده نزدیک احیا شود. او افزود: ایران به تلاش برای افزودن موضوعاتی به مذاکرات ادامه می‌دهد که ایالات متحده نمی‌تواند با آنها موافقت کند.

روز گذشته نیز، رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در گفتگویی درباره مسائل مختلف مربوط به ایران از جمله مذاکرات رفع تحریم‌های وین اظهارنظر کرده بود و در پاسخ به این سوال که آیا مذاکرات رفع تحریم‌ها به بن‌بست برخورد کرده، گفت: ما یک ماه پیش تصور می‌کردیم به توافق نزدیک هستیم و بعد از آن ایران- به دلایل خودش و دلایلی که باید از آنها پرسید- شروع به طرح مسئله‌ای کرد که هیچ ارتباطی با توافق ندارد و مربوط به تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از فعالیت‌های گذشته ایران و وجود ذرات اورانیوم در چند سایت است.

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید از آنجا که مسائل پادمانی می‌توانند بهانه‌های فشار بر ایران در صورت حصول هر گونه توافق هسته‌ای را فراهم کنند، بدون بستن پرونده مربوط به آنها توافق نخواهد توانست زمینه‌های انتفاع اقتصادی برای ایران را ایجاد کند.

این مقام آمریکایی گفت: بنابراین بدون اینکه بخواهم وارد جزئیات شوم می‌گویم چیزی که ایران خواسته این است که ما، یعنی آمریکا و کشورهای اروپایی روی آژانس فشار اعمال کنیم تا پرونده این تحقیقات مختومه شوند. این مسئله هیچ ارتباطی با توافق ندارد، ضمن اینکه ما هم این کار را انجام نخواهیم داد.

در حالی که منابع مختلف تصریح دارند که خروج آمریکا از برجام و عدم عمل این کشور به تعهداتش عامل اصلی وضعیت فعلی برجام بوده است رابرت مالی گفت: این وضعیتی است که الان با آن مواجه هستیم ولی این سد، چیزی است که تنها ایران می‌تواند آن را بردارد.

رابرت مالی همچنین گفت در صورت حصول توافق برای بازگشت آمریکا به برجام، واشنگتن نمی‌تواند تضمین دهد دولت بعدی این کشور از آن خارج نخواهد شد. وی افزود: من می‌توانم درک کنم چرا آنها این تضمین را می‌خواهند اما ما از لحظه شروع این مذاکرات در حدود یک سال و نیم پیش گفتیم که سیستم ما به این شکل کار نمی‌کند.

مالی در ادامه تصریح کرد: اگر رئیس‌جمهوری آینده در اقدامی بی‌پروا و به صورت یکجانبه تصمیم بگیرد که علی‌رغم اثربخشی توافق از آن خارج شود، ما هیچ کاری نمی‌توانیم برای متوقف کردن آن انجام دهیم."

رابرت مالی در ادامه به بی‌اساس بودن ادعاها درباره اینکه ایران قصد ساخت سلاح هسته‌ای دارد نیز اذعان کرد. او در پاسخ به این سوال که آیا ایران مصمم به ساخت سلاح است گفت: بدون استناد به آنچه جامعه اطلاعاتی در این خصوص خواهد گفت، می‌توانم بگویم که فکر می‌کنیم در مقطع فعلی به نظر نمی‌رسد ایران تصمیمی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای گرفته باشد.

نظر شما