شناسهٔ خبر: 56422318 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

روایت سردار صفوی از یک دیدار/ امام گفتند فرمانده کل قوا، خداست!

«با توجه ‏به سرکشی رودخانه اروند، نگران بودیم که مثلا اگر ما چند هزار نیرو را از ‏‎‎‏این رودخانه عبور بدهیم چه خواهد شد؟»؛ این را سردار رحیم صفوی درباره عملیات والفجر 8 تعریف کرده و بعد گفته چه شد.

صاحب‌خبر -

گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: «عملیات والفجر۸» که عملیات فاو نیز نامیده می‌شود اواخر سال ۱۳۶۴ برای تصرف شبه جزیره فاو و تسلط بر اروندرود در دوران دفاع مقدس انجام شد و ماجرایش این بود: «می‌توان این عملیات را بزرگ‌ترین پیروزی در عملیات‌های تهاجمی ایران در جنگ ایران و عراق دانست. در نتیجه این عملیات ایران بر سواحل اروند، ساحل شمالی خور عبدالله و شبه‌جزیره فاو مسلط شد و راه ورود عراق به خلیج فارس از طریق فاو مسدود شد؛ رمز عملیات «یا فاطمه الزهرا (س)» بود.

عملیات والفجر۸ به این سادگی‌ها نبود و سردار «یحیی رحیم صفوی» تعریف کرده است: «با توجه به سوابقی که در عدم موفقیت رزمندگان در‏‎‎‏عبور از رودخانه‌های دجله و فرات در عملیات بدر و خیبر داشتیم و با توجه‏‎‎‏به سرکشی رودخانه اروند، نگران بودیم که مثلا اگر ما چند هزار نفر نیرو را از ‏‎‎‏این رودخانه عبور بدهیم چه خواهد شد؟ از طرفی برای تثبیت مواضع‏‎‎‏ تصرف‌شده هم در مقابل خود، دشمن و در پشت سر، رودخانه را داشتیم».

بعد اتفاقی می‌افتد که سردار رحیم صفوی آن را چنین روایت کرده است: «چند روز قبل از عملیات والفجر۸ به اتفاق‏‎‎‏ تنی چند از فرماندهان، از جمله سردار [محسن] رضایی و سردار شمخانی خدمت ‏‎‎‏حضرت امام (ره) رسیدیم... با آن حال و سن زیاد حدود نیم‌ساعت از ‏‎‎‏روی نقشه به دقت توضیحات ما درباره عملیات را ملاحظه فرمودند و نگرانی‏‎‎‏ ما را هم متوجه شدند. سپس فرمودند: شما به خداوند اعتماد داشته باشید،‏‎‎‏ اصلا فرمانده کل قوا خداست. همان خدایی که به شما مأموریت داده که نماز ‏‎‎‏بخوانید، همان خدا به شما امر کرده که دفاع بکنید. بروید و مطمئن باشید که‏‎‎‏ پیروزید...

[رزمندگان با تکیه بر دلگرمی امام خمینی (ره) و اینکه ایشان فرموده بودند: بر خداوند اعتماد کنید، عملیات را شروع کردند] هنوز یک ساعت از شروع عملیات ‏‎‎‏نگذشته بود که خط اول دشمن در کناره اروند به‌وسیله لشکر ۲۵ کربلا‏‎‎‏ شکسته شد و به دنبال آن شهر فاو به تصرف سپاه اسلام درآمد».

پایان پیام/ ت 6

نظر شما