شناسهٔ خبر: 56412255 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

فروزان مطرح کرد؛

بی هویتی نتیجه عدم آشنایی با فرهنگ پایداری

یک پژوهشگر تاریخ گفت: اگر نسل جدید با فرهنگ پایداری و ارزش‌ها آشنا نشوند، دچار بی‌هویتی می‌شوند.

صاحب‌خبر -

حامد فروزان، استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ در برنامه «گفت‌و‌گوی فرهنگی» رادیو گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که با نسل جوان برای مواجهه با فرهنگ دفاع مقدس باید چه کرد، گفت: برای حفظ فرهنگ دفاع مقدس از دو مقوله مهم می‌توانیم استفاده کنیم. ۱. هنر ۲. ادبیات پایداری. این دو مقوله می‌تواند در اشاعه فرهنگ و کشف استعداد‌ها به عنوان جریان پویای فرهنگ شهامت و شهادت عمل کند و منجر به ظهور قهرمانی و پهلوانی در جامعه شود. 

حامد فروزان درباره فرهنگ دفاع مقدس ادامه داد: فرهنگ دفاع مقدس شناخت و معرفت پایداری است. فرهنگ دفاع مقدس یعنی اینکه جوانان این مرز و بوم با رهبرانشان با دست خالی مقابل سلطه جهانی هشت سال مقابله کردند. 

وی در پاسخ به این سوال که چه ضرورتی دارد فرهنگ منتقل شود، افزود: اگر نسل جدید با فرهنگ پایداری و ارزش‌ها آشنا نشوند، دچار بی‌هویتی می‌شوند، خلا پیدا می‌کنند و آسیب‌پذیر می‌شوند. هرجا که فرهنگ، تمدن، ارزش‌ها و علم و دانش حاکم بوده، پیشرفت و آرامش هم بوده است. یکی از ماندگارترین حماسه‌های ارزشمند مردم نجیب ایران دفاع هشت ساله مقدس است.   

این استاد دانشگاه توضیح داد: به استناد مدارک تاریخی، در سال ۱۹۰۷ میلادی قرار بود ایران تجزیه شود و شمال ایران را روسیه و جنوب آن را انگلستان بردارد و کویر برای ملت ایران بماند. دوباره که به تحقیقات اخیر مراجعه می‌کنم می‌بینم که استعمار همچنان به دنبال آن است که اگر بتواند ایران را تجزیه کند.

نظر شما