شناسهٔ خبر: 56397319 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

به بهانه روز جهانی هاری

حیوان گزیدگی جان می گیرد /۴۸‌ساعت طلایی

حیوان گزیدگی یا همان هاری، بیماری خطرناکی است که اگر حواسمان نباشد ممکن است تبعات مرگباری داشته باشد. به بهانه روز جهانی بیماری هاری که سالانه جان ۵۹هزار نفر در جهان را می‌گیرد، این موضوع را بررسی کردیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، در ایران تعداد افرادی که نمایش حمایت از حیوانات به خصوص سگ‌ها را بازی می‌کنند کم نیست، این افراد سعی می‌کنند سگ گردانی را ترویج و از رها بودن سگ‌های ولگرد حمایت کنند. این در حالی است که در بسیاری از کشور‌هایی که شهروندانشان سگ‌ها را در خانه نگهداری می‌کنند قوانین و مقررات خاصی اعمال می‌شود.

مثلا در چین هر خانواده حق دارد فقط از یک سگ نگهداری کند، تمام سگ‌هایی که در شهر نگهداری می‌شوند باید کمتر از ۱۴ اینچ (۳۵.۳ سانتیمتر) قد داشته باشند؛ سگ گردانی بین ساعات هفت صبح تا هفت شب ممنوع و نگهداری نژاد‌های خاصی مانند ژرمن شپرد، گریت دین، تیبتن ماستیف و نژاد‌های ترکیبی غیرقانونی است.

در هلند برای نگهداری از سگ باید دوره آموزشی بگذرانید. در این کشور، اگر کسی اولین بار سگ بخرد، علاوه بر آموزش‌های عملی نگهداری از حیوان باید دوره ‎های نظری را نیز بگذراند، در صورت انتقال سگ به هلند، تا ده روز بعد از ورود به کشور وقت دارد به دامپزشک مراجعه کند.

در بریتانیا قانونی با عنوان «رفاه حیوانات» دارد که محتوای آن شامل نظارت دائمی مقامات محلی بر نگهداری، آموزش و تربیت حیوانات است؛ مراکز فروش سگ باید از مقامات محلی مجوز جداگانه داشته باشند.

در حین گردش، تمام مدت باید سگ تحت کنترل صاحبش باشد و استثنائی برای عمومی یا اختصاصی بودن مکان وجود ندارد، در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی، صاحب سگ به ۶ ماه زندان و پرداخت جریمه محکوم می‌شود. در صورتی که سگ به کسی آسیب برساند، صاحبش به ۵ سال حبس و پرداخت جریمه محکوم می‌شود و اگر فردی که مورد حمله سگ قرار گرفته فوت کند، این مجازات به ۱۴ سال زندان و جریمه نقدی افزایش پیدا می‌کند، همچنین نگهداری بعضی نژاد‌های سگ مانند پیت بول تریر در بریتانیا ممنوع است.

*سگ‌های اهلی خطرناک

حتماً تا به حال در مورد حمله سگ‌ها به انسان مطلب یا خبری خوانده‌اید. هر سال دست‌کم بیشتر از ده‌ها خبر در این زمینه در رسانه‌ها منتشر می‌شود. اخباری از این دست کم نیستند. جالب آنجاست که تمام این حمله‌ها کار سگ‌های خیابانی نیست، بعضی اوقات سگ‌هایی که صاحب دارند و به اصطلاح اهلی هستند هم به جان مردم می‌افتند.

گاهی حمله سگ‌ها به انسان منجر به مرگ او می‌شود. حتی با یک خراش کوچک در بدن فرد. «مسعود مردانی» فوق تخصصی بیماری‌های عفونی به آنا می‌گوید: «هاری بیماری‌ای است که در اقصی نقاط کشور ما دیده شده، به همین خاطر بار‌ها هشدار داده‌ایم کسانی که از سمت سگ، سگ‌سانان و گربه‌ها دچار گزیدگی شده‌اند حتماً به پزشک مراجعه کنند تا از بیماری هاری جلوگیری شود.» این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه می‌دهد: «ویروس هاری از طریق بزاق حیوان هار و محل گازگرفتگی وارد بدن می‌شود و بیشترین حیوانی که در انتقال این ویروس خطرناک، نقش ایفا می‌کند، سگ است.» 

دکتر مردانی با بیان اینکه این ویروس به سمت اعصاب انتهایی در ماهیچه‌ها می‌رود تکثیر می‌شود، می‌گوید: «متاسفانه باید گفت در صورت ابتلای فرد به ویروس هاری، مرگ او در چند روز پس از شروع اولین علایم آن قطعی می‌شود.» او ادامه می‌دهد: «امروزه با پیشرفت علم و ساخت واکسن بیماری‌های مختلف، هاری قابل پیشگیری است.»

این پزشک متخصص ادامه می‌دهد: «متاسفانه در ایران واکسیناسیون حیوانات برای پیشگیری از هاری آنطور که باید انجام نمی‌شود. به همین خاطر خیلی از افرادی که از سگ و گربه نگهداری می‌کنند، حیوانات خانگی آن‌ها ممکن است خطرناک باشد و نگهداری آن‌ها همراه با مخاطره باشد.»

 او با بیان اینکه هاری بیماری بسیار مهمی است، می‌گوید: «ازمردم خواهش می‌کنیم که با هر گزیدگی سگ در کشور باید فرض را بر هاری بگذاریم تا خلافش ثابت شود. اگر فردی به ویروس هاری آلوده شد، باید فوراً به مراکز درمانی برود و واکسن هاری تزریق کند در این صورت امکان نجات از مرگ افزایش پیدا می‌کند.»

 *۲۶۰ هزار مورد حیوان‌گزیدگی در کشور

بهزاد امیری رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت گفته است: یکی از معضلات ما بیماری هاری و حیوان‌گزیدگی است. هر ساله با افزایش موارد حیوان‌گزیدگی در کشور مواجه هستیم. در سال گذشته بالغ بر ۲۶۰ هزار مورد حیوان‌گزیدگی در کشور ثبت شده که عمده گزیدگی‌ها توسط سگ‌های بدون صاحب بوده است.

او ادامه داد: اگر کسی که توسط حیوان هار دچار گزش شده باشد، به موقع به مرکز درمانی مراجعه کرده و تحت درمان قرار گیرد، در ۹۹ درصد موارد از بروز بیماری هاری در او پیشگیری می‌شود. مشکل ما این است که تعدادی از افراد دچار حیوان‌گزیدگی به علت عدم توجه به این امر یا به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند یا دیر مراجعه می‌کنند و یا تعداد دفعات مناسب برای دریافت واکسن (۳ نوبت) را رعایت نمی‌کنند و دچار بیماری هاری می‌شوند. سال قبل ۱۶ نفر در ایران به علت ابتلا به هاری فوت کردند که عمده آن‌ها برای دریافت خدمات به ما مراجعه نکرده بودند.

*قوانینی برای سگ گردانان 

 باتوجه به رواج روزافزون پدیده سگ گردانی در تمام شهر‌های بزرگ، باید قوانینی برای این موضوع در نظر گرفته شود. جدا از اینکه در دین ما سگ حیوان نجسی است و تماس او با بدن مشکلات شرعی دارد، بسیاری از کودکان، مادران باردار و افرادی که فوبیای حیوانات دارند با دیدن این حیوان وحشت می‌کنند. پس بهتر است قانون گذار قوانینی برای سگ گردانی در خیابان‌ها تدوین کند. به‌عنوان مثال مشخص کند که کدام سگ‌ها را نباید در محیط‌های عمومی آورد، کدام سگ‌ها را باید با پوزه بند آورد و اندازه طناب قلاده هرسگ را مشخص کند تا علاوه بر امنیت جانی، امنیت روانی خانواده‌ها در معابر عمومی نیز تأمین شود. چراکه امروزه بسیاری از مردم از ترس حضور سگ‌های بزرگ نمی‌توانند در پارک‌ها و معابر عمومی به راحتی تردد نمایند.

انتهای پیام/

نظر شما