شناسهٔ خبر: 56390589 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

صادرات ۱۱/۷ میلیارد یورویی تسلیحات فرانسه در ۲۰۲۱/ مصر بزرگترین واردکننده

منصوره حسنی

گزارش سالانه پارلمان فرانسه فاش کرد، مصر با درخواست خرید ۳۰ جنگنده رافال فرانسه، در راس واردکنندگان سلاح از این کشور در سال ۲۰۲۱ قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این گزارش نشان داد، مصر خرید تسلیحات فرانسوی به ارزش ۴.۵ میلیارد یورو را درخواست کرده است و پس از آن به ترتیب کشورهای یونان با خرید سلاح به ارزش (۲ میلیارد یورو)، کرواسی (۹۷۱ میلیون یورو)، سپس هند (۴۹۲ میلیون یورو) و پس از آن عربستان (۳۸۱ میلیون یورو) قرار دارند.

طی سال گذشته، حجم صادرات سلاح فرانسه دو چندان شده و به  ۱۱.۷ میلیارد یورو رسیده است که ۵.۲ میلیارد یا ۴۴%  از مجموع فروش، به منطقه خاور نزدیک و خاورمیانه اختصاص دارد.

طی همین سال، صادرات فرانسه به اروپا ۳۸% از کل درخواست‌های خرید سلاح را تشکیل داده که مجموع این رقم ۳.۹ میلیارد یورو است.

 آمارهای صادرات سال گذشته میلادی، فرانسه را در رتبه سوم صادرکنندگان تجهیزات نظامی در جهان بعد از آمریکا و روسیه قرار داده است.

این موضوع به دلیل قراردادهای جنگنده‌های تولیدی شرکت هواپیماسازی داسو است که پاریس شش هواپیمای جدید از آن فروخته است.

همچنین فرانسه ۱۲ فروند هواپیمای کارکرده به یونان، ۱۲ هواپیمای کارکرده به کرواسی و ۳۰ جنگنده جدید رافال به مصر فروخته است.

بر اساس این گزارش، سایر قراردادهای مهم شامل فروش ۵۲ توپ جنگی سزار به جمهوری چک و همچنین ۱۰ هلیکوپتر H۱۴۵M، رادار و سامانه‌های زمین به هوا به صربستان است. قراردادهای کوچک که کمتر از ۲۰۰ میلیون یورو است در مجموع به ۴.۱ میلیارد یورو رسیده است.

در این گزارش تاکید شده است که انتظار می‌رود، تنش‌های ژئوپلیتیکی فزاینده و بحران اوکراین در حفظ سطوح بالای هزینه‌های نظامی و افزایش نیاز اروپایی‌ها به امنیت سهیم باشد. بطوریکه چند کشور از جمله آلمان، دانمارک، لهستان و نروژ از افزایش بودجه دفاعی خبر داده‌اند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما