شناسهٔ خبر: 56388673 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

فرمانده دوران دفاع‌مقدس:

امروزه دفاع تکنولوژی محور است

الهام خوشی

فرمانده دوران دفاع‌مقدس گفت: اگر ما به‌ دفاع‌مقدس می‌بالیم و می‌خواهیم تبیین شود، به این دلیل است که شرایط مطلوبی برای اداره جنگ نداشتیم ولی با این وجود توانستیم آن را اداره کنیم.

صاحب‌خبر -

امیرسرتیپ دوم رحمان اکبرآبادی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه شرایط پس از انقلاب مطلوب نبود، اظهار کرد: عراق با خیال اینکه می‌تواند از این نابسامانی استفاده و ایران را تصرف کند، به ایران حمله کرد و اولین اقدام آن با الگوبرداری از جنگ ۱۹۶۷ عراق و اسرائیل، بمباران هوایی بود.

وی با اشاره به اینکه نیروی هوایی یک نیروی راهبردی است، ادامه داد: نیروی هوایی می‌تواند از نیروی زمینی پشتیبانی کند و عراق سعی کرد با بمباران نیروی هوایی را نابود و ضعیف کند. هوانیرو نقش بزرگی دارد و در دفاع‌مقدس علاوه بر پشتیبانی، در جابه‌جایی مجروحان و مهمات نیز بسیار اهمیت داشت.

اکبرآبادی با بیان در آن دوران ارتش وضعیت خوبی نداشت اما توانست به خوبی مقابله کند، تصریح کرد: در ایران دفاع از تمامیت اراضی یک خط قرمز است. عراق توانایی زیادی داشت و قدرتمند بود اما در مقابل این نیروهای قوی، رزمندگان ما با وجود کاستی‌ها توانستند به خوبی دفاع کنند.

وی با اشاره به اینکه در جنگ سه نوع مشارکت داشتیم، اضافه کرد: مشارکت فیزیکی مردم در جنگ مثال‌زدنی بود و از هر قشری مشارکت‌کننده داشتیم؛ به نوعی که حتی لباس به اندازه کافی برای نیروهای جدید نداشتیم. در کنار مشارکت فیزیکی، مشارکت معنوی و مالی داشتیم. مردم پشتیبانی خوبی داشتند و با تمام قوا دفاع کردند و این فاکتورها بود که باعث شد ایران به پیروزی برسد.

این مقام نظامی با تاکید بر اینکه قوی‌ترین سلاح در جنگ حفظ روحیه رزمندگان است، عنوان کرد: سربازان ما روحیه خوبی داشتند و در این خصوص آموزه‌های دینی نیز تاثیرگذار بود. نقش روحانیت و مسائل معنوی یک نقش انکارناپذیر است‌. لازم به ذکر است ما در کنار اینکه عاشقانه کار می‌کردیم عاقلانه حرکت می‌کردیم؛ عملیات بیت‌المقدس عملیات سخت، طولانی و دشواری بود و با برنامه‌ریزی و منطق پیش رفت و موجب پیروزی شد. لازمه جنگ تدبیر و تجزیه تحلیل درست بود و همه تخصص‌ها در جنگ کارآمد بودند.

وی با بیان اینکه طی دو سال پایان جنگ مهمات جیره‌بندی شد و این مسئله اوج اثر روانی منفی را داشت، تشریح کرد: هر روز با تعداد مشخصی از مهمات می‌توانستیم دفاع کنیم. با این شرایط جنگ را مدیریت کردن و دفاع کردن کم‌نظیر است و نوعی از جسارت و مقاومت مردم را نشان می‌دهد. زمانی که دشمن به یک گلوله ما با ۱۰ گلوله پاسخ می‌داد، اگر رزمندگان ما بیش از جیره‌بندی مهمات استفاده می‌کردند، مورد مواخذه قرار می‌گرفتند و ما در چنین شرایطی دفاع کردیم.

اکبرآبای متذکر شد: اگر ما به‌ این مقطع می‌بالیم و می‌خواهیم تبیین شود، به این دلیل است که شرایط مطلوبی برای اداره جنگ نداشتیم ولی با این وجود توانستیم آن را اداره کنیم و دشمن حتی یک وجب از خاک ما را نتوانست تصرف کند و این نکات ظریف باید به نسل جوانان تبیین شود.

وی با اشاره به اینکه امروزه نیروهای مصلح، ارتش و نیروی زمینی ما بسیار قوی است، گفت: امروزه جنگ‌افزار و تکنولوژی بسیار ارتقا پیدا کرده و دفاع تکنولوژی‌محور است. اخلال در سیستم‌های ارتباطی، ارتباطات و سیستم‌های هواپیمایی و پهپادی بسیار اهمیت دارند. نیروهای ما به اندازه‌ای به قدرت و بازدارندگی رسیدند که کسی جرات مقابله نظامی با ما را ندارد. نیروهای نظامی ما توان رزمی و بازدارندگی خوبی دارند.

این رزمنده دوران دفاع‌مقدس با بیان اینکه بازدارندگی یعنی قدرتی داشته باشید که بدون درگیر شدن در جنگ حریف از نیت خود پشیمان شود، خاطرنشان کرد: این مسئله نیاز به وحدت ملی و نیروهای مقتدر امروز دارد. دفاع از مرزهای بین‌المللی به عهده ارتش است و بر این مبنا امروز ارتش با توجه به دسترسی و تجهیزاتی که دارد بازدارندگی در حد کشورهای همسایه را دارد اما در مقابل نیروهای قدرت اول جهان نیز راهبردهایی دارد. راهبردهای مبارزه امروز تغییر پیدا کرده و این راهبرد در هر نوع از تهدیدی متفاوت خواهد بود.

انتهای پیام

نظر شما