شناسهٔ خبر: 56383217 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

«نستله» کیت‏‌کت گیاهی را در ۱۵ کشور اروپایی می‌فروشد

دنياي اقتصاد : نستله در حال راه‌اندازی کیت‌کت V، نسخه گیاهی این شکلات، در ۱۵ کشور اروپایی است. عرضه این محصول به دنبال فروش آزمایشی در بریتانیا و برخی کشورهای دیگر در سال ۲۰۲۱ صورت می‌پذیرد. غول تولیدکننده کالای تندمصرف در بیانیه‌ای اعلام کرد که شیر موجود در کیت‌کت اصلی در کیت‌کت V با یک جایگزین مبتنی بر برنج جایگزین شده است. همچنین آب‌نبات جدید دارای گواهینامه گیاهی است و از کاکائو با منبع پایدار ساخته شده است.

صاحب‌خبر -

هرچند دسته‌بندی‌های شکلات‌های گیاهی در حال حاضر ناچیز است، اما توجه سازندگان بزرگ آب‌نبات را به خود جلب کرده است که مشتاق دریافت پول نقد در رابطه با علاقه روزافزون مصرف‌کنندگان خود به اجتناب از غذاهای مشتق شده از حیوانات و به حداقل رساندن اثرات محیطی آنها هستند. از آنجا که امروزه بسیاری از مصرف‌‌کنندگان مراقب آنچه می‌‌خورند، هستند، شکلات نیز از این قاعده مستثنی نیست، عادتی که در طول پاندمی کووید سرعت گرفته و شرکت‌‌های مواد غذایی به آن توجه کرده‌‌اند.

کورین گابلر، مدیر بخش شکلات نستله در اروپا، در بیانیه‌‌ای اظهار کرد: ما شاهد یک روند قدرتمند در صنعت مواد غذایی هستیم و افراد بیشتری به دنبال گزینه‌های گیاهی از جمله در خوراکی‌‌ها و تنقلات هستند. این یکی از بزرگ‌ترین اتفاقات در جایگزین کردن نسخه گیاهی یک برند بزرگ شیرینی‌‌پزی است و نشان‌دهنده اعتماد ما به این روند است. در حالی که نستله مالک برند کیت‌کت است، هرشیز شرکت صنایع غذایی آمریکایی مجوز ساخت و توزیع آن را در ایالات متحده دارد اما تاکنون، این شرکت مستقر در پنسیلوانیا برنامه‌‌ای برای کیت‌کت وگان خود اعلام نکرده است.

بر اساس داده‌های SPINS، انجمن غذاهای گیاهی و موسسه Good Food، از هر ۱۰ خانوار آمریکایی، ۶ نفر به‌طور منظم غذاهای گیاهی خریداری می‌کنند و ۷۹ درصد از مصرف‌‌کنندگان حداقل دو بار در سال ۲۰۲۱ محصولات این دسته را خریداری کرده‌‌اند. یکی از عواملی که می‌تواند منجر به خرید شود، مشخصات پایداری بهتر محصول گیاهی است. نستله گفت در طول چرخه عمر کامل خود از مزرعه تا مصرف‌کننده، کیت‌‌کت V به دلیل ترکیبات کاملا گیاهی، ردپای کربن ۱۸ درصدی کمتری نسبت به محصول استاندارد شکلات شیری این شرکت دارد.

در بیشتر موارد، محصولات مبتنی بر گیاه هنوز هم برای رسیدن به برابری قیمت با همتایان حیوانی خود کار می‌کنند. نستله در گفت‌وگو با فورچون گفت: کیت‌‌کت وگان، که توسعه آن دو سال طول کشید، احتمالا قیمت بیشتری نسبت به نسخه معمولی دارد، زیرا تولید آن گران‌‌تر است، مواد گران‌‌تری دارد و نیاز به اقدامات تمیز کردن سختگیرانه در خطوط تولید دارد. نستله، بزرگ‌ترین شرکت مواد غذایی جهان، به تدریج مجموعه خود را گسترش داده است تا جایگزین‌های گیاهی دیگری مانند گوشت، بستنی و خامه قهوه را در بر بگیرد.

در حالی که شکلات‌های گیاهی بخش کوچکی از بازار را در مقایسه با همتایان حیوانی خود تشکیل می‌دهند، بازار به اندازه‌ای بزرگ است که تولیدکنندگان مواد غذایی نیاز به حضور دارند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، بازار جهانی شکلات وگان در حال حاضر ۵۳۳ میلیون دلار برآورد شده است و پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان سال ۲۰۳۲ به بیش از دو برابر معادل ۴/  ۱ میلیارد دلار برسد. اما معرفی نوع دیگری از شکلات می‌تواند خطراتی را به همراه داشته باشد. سه سوپرمارکت‌‌ بزرگ بریتانیا فروش شکلات‌‌های گیاهی مریخ را در اوایل امسال به دلیل اختلاف درباره برچسب‌‌ها متوقف کردند. در سال ۲۰۲۰، نستله شکلات‌‌های کم‌‌شکر Milkybar Wowsomes را که دو سال قبل در بریتانیا و ایرلند عرضه شد، متوقف کرد. بزرگ‌ترین شرکت مواد غذایی جهان دلیلی برای توقف این برند ارائه نکرد.

همچنین نستله در حال بررسی توسعه محصولاتی با استفاده از پروتئین‌های لبنی غیر‌حیوانی است، زیرا بزرگ‌ترین شرکت مواد غذایی جهان به دنبال راه دیگری برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد مصرف‌کنندگان برای رژیم‌های غذایی سازگار با محیط زیست و در عین حال حفظ طعم و تغذیه مورد نظر آنها است. تخمیر یک فناوری باستانی است که برای تهیه کیمچی و ماست استفاده می‌شود، اما به سرعت در بازار شتاب پیدا کرده است زیرا گفته می‌شود محصولات ساخته شده از این روش دارای ردپای کربن بسیار کم هستند، می‌توانند به سرعت تولید شوند و نسبتا ارزان هستند.

حرکت به سمت محصولاتی که از پروتئین‌‌های لبنی غیر‌حیوانی استفاده می‌کنند، به دنبال سرمایه‌‌گذاری مشابهی است که نستله در سال‌های اخیر روی گوشت‌‌های گیاهی و جایگزین‌‌های لبنی انجام داده است. این شرکت در سال ۲۰۱۷، Sweet Earth را خریداری کرد، شرکتی که در تولید گوشت اغذیه‌‌فروشی‌‌های گیاهی، مرغ، سوسیس و گوشت گاو و سایر محصولات فعالیت می‌کند. همچنین محصولات افزودنی گیاهی برخی از برندهای برتر خود، از جمله کرم‌های کافی میت، نسکافه لاتس، کرم‌های استارباکس و پیتزای منجمد دیجیورنو را برای نخستین بار معرفی کرده است.

نستله یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌‌های تولیدکننده کالای تندمصرف است که از ترکیبات شرکت پرفکت دی استفاده می‌کند. استارباکس سال گذشته اعلام کرد که شیر تولید شده توسط پرفکت دی را برای مدت محدودی آزمایش می‌کند و در ماه ژوئن اعلام کرد که در حال همکاری با این استارت‌آپ برای ساخت یک نوار شکلات شیری حاوی پروتئین‌های لبنی غیر حیوانی است. رایان پاندیا، یکی از بنیان‌گذاران و مدیرعامل پرفکت دی، گفت: نوآوری در کنار رهبرانی مانند نستله، بخش مهمی از چگونگی افزایش تاثیر شرکت ما است. در حالی که هیچ تضمینی وجود ندارد که محصولات مشابه شیر نستله به زودی به یک کالای ثابت در خط تولید آن تبدیل شود، این واقعیت که این سازنده مواد غذایی مستقر در سوئیس در حال بررسی فناوری‌های جدید مواد غذایی است، نویدبخش آینده مواد لبنی غیر‌حیوانی است.

صرف نظر از موفقیت عرضه محصولات نستله با پرفکت دی، استفان پالزر، معاون اجرایی و مدیر ارشد فناوری نستله، گفت که این شرکت همچنان به شیر حیوانات متعهد است. وی خاطرنشان کرد که لبنیات مواد مغذی ضروری را به ویژه برای کودکان خردسال فراهم می‌کند، در حالی که تولید شیر به معیشت اقتصادی کشاورزان در سطح جهان کمک می‌کند. او هفته گذشته به خبرنگاران گفت: نستله از صنعت شیر خارج نمی‌شود. مطالعه‌‌ای که در اوایل سال جاری منتشر شد نشان داد مصرف‌‌کنندگان درباره لبنیات بدون استفاده از حیوانات بسیار مشتاق و کنجکاو هستند و رفاه حیوانات دلیل اصلی آنها برای مصرف آن است. آنها همچنین احساس کردند که این نوع محصول تهدیدی برای معیشت کشاورزان صنعت لبنیات نخواهد بود.

نظر شما