شناسهٔ خبر: 56383188 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

تشییع جنازه ۵/ ۱۱میلیون دلاری آبه

الجزیره : ژاپن در مراسم تشییع جنازه نخست‌وزیر سابق با شینزو آبه - مراسمی که کشور را دوپاره کرد- وداع کرد. حدود ۴هزار عزادار - از جمله آنتونی آلبانیز نخست‌وزیر استرالیا، نارندرا مودی نخست‌وزیر هند، آکیشینو ولیعهد ژاپن و کامالا هریس معاون رئیس جمهور ایالات متحده در مراسم روز سه‌شنبه برای آبه که در ۸ ژوئیه هنگام ایراد سخنرانی مبارزات انتخاباتی در شهر نارا به ضرب گلوله کشته شد، شرکت کردند. این مراسم در ساعت ۲بعدازظهر با شلیک ۱۹گلوله نیروهای دفاعی ژاپن به افتخار باسابقه‌ترین نخست‌وزیر این کشور آغاز شد و همسرش آکی آبه خاکستر او را به سالن نیپون بودوکان توکیو برد.

صاحب‌خبر -

 یک گروه موسیقی سرود ملی را نواخت و سربازانی که لباس سفید پوشیده بودند، خاکستر آبه را برداشتند و روی پایه ای قرار دادند که با گل‌های داوودی زرد و سفید تزئین شده بود. حاضران برای آبه لحظاتی سکوت کردند. در محوطه بیرون، در پارکی در همان نزدیکی، هزاران ژاپنی برای ادای احترام به سیاستمدار کشته‌شده در صف ایستاده بودند. برخی گزارش دادند که تا سه ساعت منتظر مانده بودند. اما مراسم تشییع جنازه اعتراضاتی را هم در مرکز شهر توکیو برانگیخت و تظاهرات‌کنندگان آبه را به‌خاطر میراث سیاست‌‌های تفرقه‌‌انگیز و همچنین هزینه ۵/ ۱۱میلیون دلاری مراسم مورد انتقاد قرار دادند.نظرسنجی اخیر انجام‌شده توسط روزنامه «ماینیچی» نشان می‌دهد که حدود ۶۲درصد از پاسخ‌دهندگان برگزاری مراسم تشییع جنازه آبه را تایید نمی‌کنند.

افشای روابط بین آبه، حزب حاکم لیبرال دموکرات (LDP) و کلیسای اتحاد نیز خشم عمومی را برانگیخته است. قاتل آبه، تتسویا یاماگامی، کلیسا را - که منتقدان آن را «فرقه غارتگر» می نامند - مسوول ویرانی مالی خانواده‌اش دانست و به بازرسان گفته بود که آبه را در ۸ژوئیه به‌دلیل حمایت نخست‌وزیر از کلیسا ترور کرد. از آن زمان، رسانه‌های ژاپنی گزارش‌های گسترده‌‌ای درباره چگونگی دریافت کمک‌‌های گزاف کلیسا از سوی پیروانش در این کشور منتشر کردند. یک نظرسنجی داخلی LDP نشان داد که تقریبا نیمی از ۳۷۹قانون‌گذار ملی حزب حاکم نیز با کلیسا و گروه‌های وابسته به آن ارتباط دارند. این موارد از حضور در رویدادهای کلیسا گرفته تا دریافت کمک‌های مالی و پذیرش داوطلبان برای حمایت از انتخابات را شامل می‌شود.

این افشاگری‌ها باعث شده است که محبوبیت نخست‌وزیر فومیو کیشیدا به زیر ۳۰درصد برسد. کیشیدا در تلاشی برای رفع خشم، به قانون‌گذاران LDP دستور داد تا روابط خود را با کلیسای اتحاد قطع کنند. اما کیشیدا با استناد به «دستاوردهای» آبه در طول هشت سال ریاست جمهوری و دریافت حدود ۱۷۰۰پیام تسلیت از بیش از ۲۶۰کشور و منطقه، از مراسم تشییع جنازه دفاع کرد. حدود ۷۰۰تن از مقامات خارجی در مراسم روز سه‌‌شنبه شرکت کردند و نخست‌‌وزیر همچنین فرصت دیپلماسی را دلیلی برای این مراسم عنوان کرد و دوشنبه شب و صبح سه‌‌شنبه را در دیدار با رهبران جهان گذراند.

نظر شما